Miten osatyökyvyttömyyseläke lasketaan, otetaanko siinä huomioon joku tuleva eläkkeen karttuma kun eläke määritellään, vai lasketaanko se sen mukaan mitä siihen mennessä on karttunut eläkettä, kun osatyövyttömyyseläkkeelle jää?
Eli jos työtön ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä, niin ansiosidonnaisen puolikaasta ei kerry lisää eläkettä, kuten koko ansiopäivärahasta, mutta jos esim. 5 vuotta aikaa vielä täyteen eläkkeeseen, niin lasketaanko osatyökyvyttömyyseläkkeeseen joku karttuma normaali eläkeikään asti, vai häviääkö tässä rutkasti eläkkeen määrässä?
Osatyökyvyttömyyseläke.
8
398
Vastaukset
- Noin uskoisin
Kyllä laskuissa otetaan huomioon tulevaa aikaa, ikäänkuin olisit työelämässä edelleen eläkeikääsi asti. Tosin eläkekarttuma on silloin 1.5%. Karttuma lasketaan kokoeläkkeen mukaan ja saat puolet täydestä eläkkeestä. Mutta kun jäät täydelle tai vanhuuseläkkeelle saat tuon puolikkaan kaksinkertaisena jos olet tienannut ansiotyössä osatyökyvyttömyyden rinnalla, niin siitä tulee lisäkarttumaa, jonka pitää hakea maksuun kun jää aikanaan vanhuuseläkkeelle.
- Työtön ja osatyökyv.
Hyvä jos noin, että tuleva aika lasketaan huomioon, entä vaikuttaako tuleva eläkeuudistus tuohon osatyökyvyttömyyseläkkeeseen, osatyökyvyttömyyseläke alkoi 2013 ja 1955 syntynyt olen.
- Työtön ja Osatyökyv.
Työeläketietäjä, onko noin, että osatyökyvyttömyyseläkkeessä on laskettu tuleva aika huomioon, siis summaa määritellessä?
Vaikuttaako eläkeuudistus tähän ja voiko jo määritelty eläkkeen määrä laskea? Osatyökyvyttömyyseläke lasketaan kuten työkyvyttömyyseläke, mutta eläkettä maksetaan vain puolet täyden työkyvyttömyyseläkkeen määrästä. Eläkkeessä on mukana karttunut eläke sekä tulevan ajan eläkkeen osa.
Jos osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla tekee työtä, karttuu eläkkeen aikaisista työansioista eläkettä 1,5 %:a vuodessa. Eläkkeen rinnalla maksetusta ansiopäivärahasta ei kartu eläkettä lainkaan.
Tuleva eläkeuudistus ei vaikuta maksussa oleviin eläkkeisiin.Olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä lokakuulta 2012. Teen kolmipäiväistä työviikkoa. Palkkani hieman alle 2000 ja lisänä osatyökyvyttömyyseläke 700. Luin joltakin palstalta, että osatyökyvyttömyyseläkkeestä ei kuulu maksaa eläkemaksua, koska otettu jotenkin huomioon jo tulevan ajan laskussa??? joku oli saanut 8 vuoden maksut takaisin. Onhan se iso summa, minullakin 135 euroa/kk.. Kuinka on??
Eläkemaksut maksetaan vain eläkkeen aikaisista työansioista. Työansioista karttuu eläkettä 1,5 % vuodessa. Voithan tarkistaa asian vielä eläkeyhtiöstäsi.
- Miten on ?
Olen syntynyt 1954 ja jäänyt osatyökyvyttömyyseläkkeelle syyskuussa vuonna -14.
Tämän rinnalla teen osa-aika työtä. 63 vuotta täytettyäni osatyökyvyttömyyseläkkeeni muuttuu täydeksi.
Oliko niin, että kun tekee osatyökyvyttömyyseläkkeellä osa-aikatyötä, niin karttuman saa maksuun erikseen hakemalla? ,
a) Maksetaanko tämä kattunut osa silloin 63vuotiaana jolloin osatyökyvyttömyyseläkkeeni muuttuu hakematta täydeksi eläkkeeksi?,
b) vaiko vasta 68 vuotiaanaa?
c) Onko minulla oikeutta 63 vuotiaana kansaneläkkeeseen ilman varhennusvähennysta? Osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla tehdystä työstä karttunut eläke myönnetään sinulle hakemuksesta 63 vuoden iän täyttämisestä seuraavan kuukauden alusta, edellyttäen, että työsuhteesi on päättynyt.
Kansaneläkkeessä vanhuuseläkeikä on 65 vuotta. Jos sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen ja haet sen 63 vuoden iästä maksuun, tehdään siihen pysyvä varhennusvähennys, joka on 0,4 prosenttia per varhennuskuukausi. Jos haet kansaneläkkeen maksuun heti 63 vuoden iästä, on varhennusvähennys 9,6 prosenttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999