yht'äkkiä avustamasta ratin kääntämistä? Voiko vika olla esimerkiksi sähköinen? Ei haittaa normaali vauhdilla ajamista, mutta paikallaan pyörittämisessä se kyllä tekee kiusaa... Jos jollain on ideoita, tai tietoa mikä voisi olla vikana, niin mukava jos jakaisi sen kanssani.. ps.mitään nesteitä ei tehostimen kohdilta ole vuotanut, sen tietenkin heti tarkistin, kun vian huomasin...
Astra 2001, 1,6.... Ohjaustehostin lakkasi
17
7352
Vastaukset
- --------------------
No sulakkeet kannattaa ensimmäisenä tarkastaa.
Kun tehostimen sähkömoottori ottaa lisää kierroksia niin valot ajovalot hieman himmenee. Voi testata vaikka seinää vasten. Kun rattia kääntää niin valot himmenee. Sähkömoottorista kuuluu pyöriessään myös ääni mutta se on hankala erottaa moottorin äänen takaa jos ei ikinä ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
Testerillä ( esim autocom) ainakin voi hyvin tutkia. Sähkömoottorin voi aktivoida testerillä jolloin sen äänikuuluu selvästi ( sytytysvirrat päällä, moottori sammutettuna) ja vikakoodia todennäköisesti pukkaa jos vika on sähköinen. - hammastanko
oliko ohj.tehostimen nestesäiliö kuiva? hammastangon päiden paljekumit märät? ohj.tehostimen seuduilta tuskin vuotoja. vuotaa hammastangon päistä ja mitään korjaussarjaa ei varaosina ole -> uutta/vanhaa hammastankoa alle, vaihtohomma kotioloissa aika h...tin työläs. Jotain tiivistysaineita voi poppakonsteina kokeilla, mutta omassa astrasa ei auttaneet mitään l. nesteet valahti suoraan h.t.:n mol. päistä pihalle.
- kiitos jälkikäteen;)
-kiitos vastauksista.. Nuo kyllä auttoivat vian etsintään ja tulkintaan.. Siis, sulakkeista lähdetään ja sitä rataa jatketaan, eiköhän asia selviä sitten pikkuhiljaa.... Oma autokorjaajani oli haluton neuvomaan mitään, mutta kertoi, että vika saattaa olla sähköinenkin. Pyysi tuomaan tarkemmin tutkittavaksi.. Hän kuitenkin vilkaisi auton alle samalla, kun kävin asiasta kyselemässä ja sanoi, että pohja on aivan kuiva, eikä mitään vuotoja näy.. Toki hän haluaa oman elinkeinonsa tuottavan, eikä liikaa neuvoja jakele ilmaiseksi.. En taitais minäkään samassa tilanteessa liikaa opastaa, tai loppuis leipä pöydästä...
- essobaarin neuvot
"Tasokkaita" neuvoja sait, selvästikin essonbaarin kärpäsiltä.
Ihan ekaksi pitäisi selvittää, onko tehostin sähköinen vai hydraulipumpulla toimiva!
Sähkötehostin hyytyy sulakkeen pettäessä voihan siellä muunkinlaista vikaa olla. Mutta yleensä syttyy myös mittaristoon varoitusvalo...
Hydraulisen tehostimen vioista ei mitään lamppuja syty. Kummia ääniefektejä voi kyllä tulla, kun on öljyt vähissä tai ne ei kierrä kunnolla (jähmettyy pakkasessa tms.). Äkillinen toiminnan loppuminen voi johtua vaikka tehostimen pumppua pyörittävän kiilahihnan katkeamisesta tai jokin letkun irtoamisesta (=tehostimen öljyt mäjellä). - 15+17=31 ??
essobaarin neuvot kirjoitti:
"Tasokkaita" neuvoja sait, selvästikin essonbaarin kärpäsiltä.
Ihan ekaksi pitäisi selvittää, onko tehostin sähköinen vai hydraulipumpulla toimiva!
Sähkötehostin hyytyy sulakkeen pettäessä voihan siellä muunkinlaista vikaa olla. Mutta yleensä syttyy myös mittaristoon varoitusvalo...
Hydraulisen tehostimen vioista ei mitään lamppuja syty. Kummia ääniefektejä voi kyllä tulla, kun on öljyt vähissä tai ne ei kierrä kunnolla (jähmettyy pakkasessa tms.). Äkillinen toiminnan loppuminen voi johtua vaikka tehostimen pumppua pyörittävän kiilahihnan katkeamisesta tai jokin letkun irtoamisesta (=tehostimen öljyt mäjellä).No ei tainnu tuossakaan järjen valo ylivoimaisen kirkkaasti loistaa.
Jos tehostimen sulake palaa niin siellä ON muunkinlaista vikaa kun ottaa liikaa virtaa (tai raju käyttövirhe).
Jos tuossa autossa olisi hihnaveto isella pumpulla oleva tehostin niin hihnan katketessa syttyy myös latauksen merkkivalo. Öljyvuotoakaan kyseisessä autossa ei ole havaittu kun on pohjan alle katsottu. - naula_päässä
Hei vajakki!
Pointtini oli, että ensin pitää selvittää tehostimen tyyppi. Siis sähkö/hydraulinen. Ennen kuin rupeaa esittämään fiksua periaatteella "kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta".
- Joka mies
jopa Esson baarissa tietää että kyseinen tehostin on sähköinen.
- Amatöööri !
Kuules Esson baarin Mies siinähän on sähköhydraulinen tehostin eli sähkömoottori pyörittää öljyä,sähköisessä tehostimessa ei ole öljyä lainkaan ja hydraulisessa tehostimessa pumppua pyöritetään hihnalla johon voima otetaan kampiakselin päästä .
- hammastanko
Näinpä se on. Ihan kaikista helpointa on avata tehostimen nestesäiliön korkki, konepellin alla, apukuskin puolella melkein rintapellissä kiinni n. 5...10cm väliä ja oikeaan etulokariin parikymmentä senttiä, ja sen verran alhaalla, että paidan hihat paskoontuu l. ei kauluspaitahommaa. Musta/harmaa korkki auki. Jos nestepintaa ei näy, niin hammastanko fuskaa öljyt joko päistään tai sitten hydr.putkista tai letku-/putkiliittimistä, tai säiliö muuten vaan tyhjä... Näitähän ei ikinä vaihdella saatikka lisäillä.
Jos öljyt tallella, voi epäillä sähkövikaa. Halvin tapa aloittaa on avata pumpun sähköliittmet ja putsata ne crc tms. liittimeen. Voi auttaa tai sitten ei. Ja virtaliittimien sijainti vähintäänkin hankala. En edes muista tarkkaa missä ovat. Muistaakseni löytyy hintelähkö 2...3 napainen ohjausvirtaliitin (ei varmaan pyöri, jos tässä häikkää), virransyöttö ja maatto. Tuon ikäisessä voivat olla aika hyvin piilossa öljyn ja p:n seassa. Ja pelaako laturi? Remmi ehjä, ei luista, latausvalo sammuu, kun auto käy.
Jos sähköt pelaa ja hydr.pumppu pyörii ja säiliössä silminnähden öljyä, voi vuotavalla ohj.tehostimen hydrauliikalla ajella sen minkä omatunto antaa periksi ja öljyä säiliössä riittää. Omassa -98 G:ssä ABS:ssä ja tehostinpumppu saman sulakkeen takana l. jos sulakevika, niin sitten on myös abs pimeänä. Ja jos näitä rupeaa itse korjailemaan, niin ainakin 2 pumppu & ht-tyyppiä löytyy alkupään G-astroista: TRW & Delphi l, pelkästään arvaamalla voi tulla väärä vaihto-osa, Ja mihis sitä pikkuauto tehostimia tarvii.
- Sivuakseli
Onko Opel ollut niin edistyksellinen että noinkin vanhoissa muinaismuistoissa on muka sähköinen ohjaustehostin?
- hammastanko
ilmeisen nuoria kommentaattoreita näillä palstoilla....
- onpop
Kyllä näin on. G-Astran tehostin on tyypiltään sähköhydraulinen joskin jo samanikäisissä opeleissa on käytetty myös täyssähköisiä tehostimia.
- Steeringsteering
hammastanko kirjoitti:
ilmeisen nuoria kommentaattoreita näillä palstoilla....
Nuoria ollaan.1943 on syntymävuosi !
- naienn
Hei mulla sama vika Toyotassa.. Valot himmenee rattia kääntäessä. missä vika? Myös paikallaan rattia kääntäessä, ei anna kääntää kaikkia vaan "tössää" eka.
- sähkönsyöjä
Olisko akku/laturi jo kypsyny?
- vmäinenvika
Mulla oli vähän sama homma usein pakkasella kun kylmänä(myös moottorilämmitettynä) lähti ajaan vilkautti ensin laturinvaloa ja sitten tehostin ei toiminu. Laturinvalo sammu melkein heti mutta tehostin ei toiminu silti. Auton uudellenkäynnistys autto monesti saamaan tehostin elämään. Virtalukon pohjaakin vois epäillä. Latausjännitteet/akun jännitteet oli kohillaan. En saanu tolkkua siiheen...laitoin kiertoon.
- nesteetvähissä
tarkista ohjaustehostimen nesteet.säiliö sijaitsee moottorin takana.mun korjaamo tilasi sitä jostain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225184- 254358
- 272471
- 342264
- 371998
- 151918
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191597- 121531
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211257Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101174