Kylmäsavustin talveen ja helteeseen - aito maku

Savuxpertti

Useimmat ei tiedä että kaupassa myytävä ns. kylmäsavulohi ei ole savua nähnytkään. Savun maku saadaan savuaromista.Tälläinen lohi lilluu vakuumipaketissaankin nesteessä, maksat siis paljon pelkästä vedestä! Kaupassa ei saa edes lainmukaan savustaa, joka osaltaan on syy. Pääsyy kuitenkin on se että savustaminen vie hyvin paljon aikaa ja se on kallista valmistaa(työvoima maksaa). Aitoa kylmäsavulohta on toki saatavilla joistakin paikoista, kilohinta noin 50eur.

Koska pidän kylmäsavusta, olkoon lihaa, kanaa tai kanaa. olen itse rakentanut kylmäsavuvermeen. Laitteisto on niinkin yksinkertainen, kun vanha pakastin, jonka olen virittänyt viimeisen päälle ja itse asiassa se näyttää kun olisi tehdasvalmisteinen. Tämä soveltuu jopa parvekkeelle, jos naapurit ei valita. Itselläni tämä luonnollisesti terassillani grillin vieressä.

Tällä tekemälläni laitteistolla voin kylmäsavustaa -30 - 35 asteen lämpötiloissa mitä suomessa siis on ulkosalla. Kalassahan lämpötila pitää olla hyvin matala, lihaa voi kylmäsavustaa jopa yli 30 asteessa. Talvea varten kaappiin olen rakentranut lämpövastukset ja kesällä kompura pyörittää elektronisen termarin avulla kylmää. Kaapin ovessa on ulkopuolelle näkyvä lämpömittari ja siistit, säädetttävät ilmanottoaukot. Ilman määrän säädettävyys on tärkeää koska mitä enemmän sisällä on tavaraa, sitä enemmän ilmanottoa tarvitsee.

Savugeneraattoriksi käy mikä tahansa kylmäsavugeneraattori, sähköä käyttävä tai esim Pro Q, joka ei tarvitse erillistä sähköä.

Voin sanoa että HYVÄÄ tulee..jos olet syönyt kaupan kylmäsavulohta, olet vain luullut syöväsi, itse tekemällä saa AITOA, ja aivan eri makuista ja koostumus on esim kalassa paljon kiinteämpi.

Kylmäsavulaitteistostani sen verran, ettei esim markkinoilla ole yhtään savustuslaitetta joka kykenisi samaan kuin tämä minkä itse tein. Nimeltä mainitsematon suuri merkkikin ei kykenisi tekemään kylmäsavua suomen olosuhteissa 365 päivänä vuodessa, lisäksi se tulisi hyvin kalliiksi käyttää, koska käyttää valmiita brikettejä. Tällä omatekemälläni voin savustaa todella paljon halvemmin! Pro Q savuttaa purua käytännössä ainakin 8h kerrallaan, eli sen laite voi olla valvomattakin.Jos hommaat laitteen joka polttaa puukiekkoja, niin silloin niitä joutuu parin tunnin välein aihtamaan. Kylmäsavulohihan valmistuu 8-15h(riippuen kuinka tujua savua haluaa) ja lihat sitten 20h ylöspäin, riippuen lihasta ja lihakimpaleen paksuudesta.

4

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savuapiisaa

ei näistä makkaranpaistajista kukaan tiedä mistä edes kirjoitit. toisaalla ne kyseli että miten makkaraa voi lämmittää kiukaalla....
      että sellaisia kaupunkilaishönöjä...
      mutta kiitos, hyvä kirjoitus, mä olen rakennellut samantapaiset laitteet kuin sullakin, paitsi jääkaappi pakastimen sijaan.

• Savuakehiin

Oikeassa olet, savustettu liha ja kala ovat ihan erilaisia, kuin keinosavujutut. Ja siis parempia. Itse ostin aina nuorempana jouluksi savustetun kalkkunan. Yleensä se jäi muilta syömättä, kun oli niin ruma joulupöydässä. Jäipähän enemmän minulle. Ja Lapin eräretkelle ostin aikanaa sipoolaisesta savustamosta savuluita, jotka he ystävällisesti pakkasivat vakuumiin. Oli kavereilla ihmettelemistä, kun meikälainen nappasi keskellä erämaata oikeata lihaa, eikä mitään avaruusruokakuivalihaperunamuhennoslaatikko -herkkua. Mutta nuo savustetut jutut olivat siis lämminsavujuttuja. Nytkin on lämminsavusampi jääkaapissa, uskoisin, että oikeasti savustettu, ainakin väristä päätellen. Ostin tukusta halvennuksesta lohen hinnalla. Syy sama, kuin joulupöydässämmekin: on niin ruma, kun on savustettu!

• Suomenmieli

??????? hoh hoijaa, mistä näitä (teitä) riittää?

• MiusrA

Entäs laulukokeet musiikkitunnilla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe