Hankin purjeveneeseen joku viikko sitten 2 X 120 Ritarin agm-hupiakut. Selvitettyäni latausjänniteasiaa hankin lisäksi 60 A koneen laturin perään Sterling ab 1280 lataussäätimen (jännitteen muunnin) nykyisen elektronisen jakoreleen tilalle. Yanmarin laturin jännite on vakiona turhan matala Onko kenelläkään tästä Sterlingistä kokemuksia, tekeekö mitä lupaavat eli 100 % lisää latausvirtaa ja optimaalinen jännite eri tyyppisille akuille.
Sterling power ab1280
10
294
Vastaukset
Tuo AB1280 on huipputuote. Onittelen!
Olen varma että tulet onneliseksi sen kanssa se nimittäin tekee mitä lupaavat...- A2b
Olisin myös hyvin kiinnostunut tosta alternator to battery vehkeestä kaksoisakkureleen korvaajana. Miten kestävyys merikäygössä? Vehjes sisältää paljon elektroniikkaa ja mm. 3 tuuletinta! Mihin kannattaa asentaa, kuumeneeko kovasti? Mielellään lataisin akut täyteen satamaan ajaessa!
- Sterlingpunta
Miten se loppuviimeksi toimikaan, kun kuten esitteestä ymmärtäisi esittäisi haamukuormaa, joka pitää jännitteen alhaalla ja täydet amppeerit päällä mitä laturista lähtee niin meneekö Virtanen akkuihin vai enemmän Sterlingin käämeihin kun niin paljon jäähdytystä tarvitaan?
Entä kahden laturin järjestelmässä mikä esitteessä on helppo nakki, narut kiinni - kaksi erilaista laturia, koneen mukana tullut ja lisäpeli? - Virtaveikko
Paljon näistä löytyy kokemuksia kansainvälisiltä foorumeilta. Asennuksen jälkeen kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Lataustehon lisäys on todella merkittävä purjeveneessä. Asennuksesta voi lukea, mm. Hansen omistajien palstalta. Siellä vikeuksia on tuottanut herätevirran ottaminen laturille vehkeen asennuksen jälkeen. Laturi ei käynnisty, kun se ei saa herätettä b napaan. Sitä varten ei ole kunnon asennusohjetta ja moottoreissa on eroja. Ratkaisu on löytää mootoritaulusta starttirelettä ohjaava piuha ja varastaa siltä virta sterlingille. Se ohjaa lyhyen herätevirran laturin b napaan. Volvo d1 sähkökaavioissa se näkyi olevan pinille 4 menevä puna/keltainen piuha. Hansen foorumilla on ohjeet yanmarille
http://mantaowners.org/wp-content/uploads/2013/07/VOLVO-PENTA-D1-30B-ELECTRICAL.pdf
Virtaveikko ohoi. Uudessa Alternator to Battery Chargerissa ei tuo ole ongelma:
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Muille: Laite on siis laatikko johon viedään laturin/latureiden latauspiuhat. Se toimii jakoreleenä startti- ja käyttöakkujen välillä. Starttiakku latautuu laturin tuottamalla jännitteellä, eli mitään muutoksia sille ei tule. Käyttöakkujen ja laturin väliin on laatikossa DC/DC-muunnin joka ohjataan laatikon sisäisellä prosessorilla. Mikäli laturin tuottama jännite ylittää 13.3 V pystyy DC/DC-muunnin korottamaan käyttöakuille menevä jännite haluttuun tasoon. Tasoa määrää valittu profiili toisin sanoen oletko lataamassa AGM, LiFePO4, Huoltovapaita lyijyakkuja tms.
Koska laturista imetään mitä sieltä saadaan ja akkuihin viedään mitä niille voidaan puskea, valvotaan sekä akkujen että laturin lämpötilat. Sterlingpuntan huoli haamukuorman lämpenemisestä on aiheellinen mutta se valvotaan. Mikäli haamukuorman lämpötila nousee kriittisesti vähennetään DC/DC-muuntimen ulosmenevä jännite jolloin myös virta vähenee. Haamukuorma on nimittäin käyttöakut!.
Laiteen tuottama lämpö on vähäinen mutta tietysti tiivis, suljettu tila ei sovi sille. Lämmön tuotto on tietysti riippuvainen virrasta; jos on 80 A malli tuottaa se täydellä teholla viidesosa 400 A mallista. Laitteen lämpö muodostuu pääasiallisesti DC/DC-muuntimen häviöistä.
Lopputulos on erinomainen. Tasaus- ja ylläpitolataukset ovat järkeviä.
Asennus on helppo. Laite on veneilijän kostea uni, varsinkin purjehtijan, joka haluaa akut nopeasti täyteen. Minun ainoa kritiikki kohdistuu LiFePO4-akkujen latausprofiiliin. Se on minusta niiden murhaaminen. Mutta kuka meistä on menossa siihen tekniikkaan vielä vuosiin ja jos niin voi ohjelmoida oma profiili.- virtaveikko
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Ja se on juuri se liitin johon napataan herätevirta virta-avaimelta. Sterlingin ohjeet ovat melko epämääräiset.
Jos tätä 400 euron laatikkoa vertaa laturin oman säätimen tilalle asennettavaan Sterlingiin, on tässä etuna, ettei tarvitse irrottaa laturia ja juottaa piuhoja sinne. Lisäksi ei tarvitse hommata latauksen jakorelettä. - virtaveikko
virtaveikko kirjoitti:
"Ignition start: Some alternators require a voltage on the alternator to start up. A split diode will prevent such an alternator from working, however, there is a built in device to overcome this problem in the event of such an alternator type being used."
Ja se on juuri se liitin johon napataan herätevirta virta-avaimelta. Sterlingin ohjeet ovat melko epämääräiset.
Jos tätä 400 euron laatikkoa vertaa laturin oman säätimen tilalle asennettavaan Sterlingiin, on tässä etuna, ettei tarvitse irrottaa laturia ja juottaa piuhoja sinne. Lisäksi ei tarvitse hommata latauksen jakorelettä.Vielä tarkemmin ohjeesta:
Ignition feed/ Starter solenoid: Some alternators will not fire up without a
voltage on their B terminal. Because the alternator-to-battery charger contains a
split charge diode there will be no voltage feed on the B terminal which means that engine
will start but the alternator may not work. If this is the case, then simply
connect a ignition feed ( from the key switch ) which becomes live when the engine
is started. this will feed 12 v through the unit and fire up the alternator - niinmitä
Loota toistaiseksi vielä kotona olohuoneen pöydällä. 3 x 100 A Sulakkeet hommattu. Veneessä on Yanmari 30Y M kone ja oletettavasti laturi tarvitsee herätevirran. Piirilevyllä on kaksi liitintä A ja B joissa lukee Ignition feed if required. Tarrassa molemmissa on - merkki. Osaako joku neuvoa, että tuonko näille Yanmarin virtalukon 17 nastalta piuhan ? ja kumpaanko liittimeen tuon piuhan liitän. Ohje on surkea; teksti proosaa ja "kaavio" kuin päiväkotilapsen piirtämä.
- olisko
Mittailin vielä Sterlingin piirilevyllä olevia liittimiä A ja B (igniot feed... ja ovat oikosulussa). Yksinapaista liitintä ei varmaan ollut saatavilla ja olisi ollut ihan liian yksinkertaista. Tähän (jompaan kumpaan) varmaankin tuodaan se sieltä 17 navalta virta-avaimelta ja homma alkaa toivon mukaan toimia...
- Sterlinberlin
http://www.myhanse.com/electrical-diagrams-deduced-by-owners_topic601_page7.html
Noi ovat ottaneet natsalta 17
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131