Saumurini vauhti pysähtyi kuin seinään

Liljali

Hei, osaisiko joku auttaa/ vahvistaa epäilykseni. Minulla on vanha Eva Knitlock M-34 saumuri, johon en omista ohjekirjaa. Kone on ollut aina silloin tällöin käytössä reilun vuoden. Ompelin sillä tänään, rukkailin neulan ja siepparien kiristysten säätöjä, jonka jälkeen kone tekikin kohtalaista tikkiä ja pääsin ompelemaan. Yht'äkkiä koneen vauhti alkoi hidastua ja pitää kamalaa ääntä, vaikka poljinta painoi pohjaan. Lopuksi vauhti hyytyi kokonaan, ihankuin moottori ei olisi jaksanut pyörittää koneistoa. Käsipyörä tuntui nykivän kaasua painettaessa, mutta pyöri kuitenkin sujuvasti, kun kädellä pyöritti.

Ostin koneen käytettynä reilu vuosi sitten, enkä ole huoltanut sitä kertaakaan. Googlettelemalla sain diagnoosivaihtoehdot rajattua kahteen: joko moottori vetelee viimeisiään (vaihtavatko huollossa?) tai sitten kyse on öljyämisen puutteesta. Voiko öljyämättömyys pysäyttää koko koneen toimimisen? Pyörittelin työn loppuun käsipelillä, mahtoivatko mahdolliset öljyä kaipaavat osat kärsiä siitä? En tiedä mitään ompelukoneiden huollosta, osaisiko joku viisaampi neuvoa?

4

3092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompe

kuiva kone hyytyy öljyä vaan reilusti kaikkiin liikkuviin osiin ja kädellä pyöritä, niin alkaa taas pelata. Tarkista vielä ettei koneen sisälle ole kiertynyt lankaa mihinkään ja voit avata pohjalevyn ja öljytä myös sisältä.

• MadameH

Minulla on sama kone. Omani on vanha, n. 30 v. En tiedä kuinka kauan mallia on valmistettu mutta kun omasi on käytettynä ostettu niin se saattaa olla todella vanha ja huollon tarpeessa.
      Öljyä jaitetaan liikkuviin osiin ja pieniin reikiin joita on koneen päällä, ompelutasossa sekä pariin langanpään näköiseen tupsuun koneen päällä, etuseinässä ja vasemmalla pyörivässä osassa. Jos kunnon öljyäminen ei auta niin vie kone huollettavaksi.

• koemestari

Ei tässä öljyt auta. Jos kone pyörii kevyesti käsin, öljyäminen ei muuta tilannetta. Moottori siellä temppuille. Kone on avattava ja tarkistettava, mikä mättää. Voi olla, että sähkömoottori simahti.

• Anonyymi

Hammaspyörä halki, vakiovika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3595
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2297
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37