Autoni on saab 9-3 vm.1998 2.3l vapari.
Ominaisuutena autossa on käyntihäiriö, koitan kuvailla mahdollisimman tarkkaan jos joku vaikka voi samaistua tarinaan taikka tietää jotain asiasta enemmän kuin minä.
Elikkäs, jokakerta kun kylmänä koneen starttaan, se tapahtuu ihan normaalisti mutta kun antaa koneen vähänaikaa käydä niin ryyppy vähenee ja kierrokset tippuu jolloin käynti tuntuu hieman "epätasaiselta". Pientä tärinää on huomattavissa siis joka kerta kun ryyppy on lähtenyt pois. Ja sitten kun lähden liikkeelle auto tuntuu uniselta ja ei vastaa kaasuun oikein kunnolla, eli esim. kakkosvaihteella kierrokset n.2000 ja kun pistän kaasun pohjaan niin se nykii välillä eikä halua ottaa kunnolla kierroksia, mutta pienen hetken päästä se sitten yhtäkkiä antaakin kaikki tehot ulos ilman mitään nykimisongelmia. Lämpimänä tätä ei tapahdu, mutta kylmänä kyllä, aina. Ja kylmänä, harvemmin lämpösenä ilmenee kanssa kierrosten heijailua. Eli aina kun liikennevaloihin olen pysähtymässä ja painan kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu n.600-700 ja nousee n.1300-1400 kierrokseen ja sitä väliä sitten mennään ja heijaillaan tovi kunnes se tasottuu sinne 1000 kierroksen luokkaan. Ja seuraavissa valoissa taas sama rumba.
On myös ilmennyt sellasta pariin otteeseen että kun olen mennyt esim kauppaan ja hetken päästä tullut takaisin (moottori siis oli lämmin tullessa kauppaan) ja käynnistän, se tapahtuu normaalisti mutta vähänajan päästä kierrokset tippuu n.600 ja koko auto tärisyttää ja kierrokset ovat alhaalla kokoajan, vaikka painan kaasua niin kierrokset ei nouse vaan tärisyttää ja tuntuu vaan hyytyvän enemmän, hetken kun kone käy ilman että teen mitään niin se itse nostaa kerrokset johonki 1400, käy niillä kierroksilla hetken ja laskee normaaliin tyhjäkäyntiin ja käy ihan normaalisti. Sitte on pari kertaa kesken ajon syttynyt moottorin vikavalo ja hävinnyt n.10sek kuluttua pois eikä ole vaikuttanut mitenkään käyntiin taikka ajoon??
Ja korjauksia on koitettu. Vikakoodinlukija ilmoitti nokka-akselin asentoanturin olevan viallinen, mutta autossani ei sitä ole niin vaihdoin kampiakselin anturin, ei vaikutusta kyseisiin ongelmiin. Korjaaja ehdotti lambda anturin vaihtoa, ei auttanut. Tuttu diagnosisoi että käyntihäiriöt johtuvat bensan saannista eli suodatin tukossa tms, vaihdoin sudattimen (vanhan sisällä helisi joku) muttei taaskaan vaikuttanut mihinkään. Tyhjäkäntimoottoria on epäilty syyliseksi, mutta sellaista ei ole saatavilla oikein eikä tunne ketään kellä olisi omasta autosta lainata hetkeksi jotta tietäisi johtuuko viat siitä.
Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa/vastata mistä tuo nykymis ja käntihäiriö johtuu, vai onko se sitten tuo tyhjäkäyntimoottori kaiken takana.
Pientä vikaa, kellään kokemusta asiasta?
saabistinalku
3
511
Vastaukset
- Sähkälehituletähystin
Täysin selvä tapaus. Lambda anturin liittimessä ja johtimessa kosketushäiriö. Vaihda anturikaapeli.
- saabistinalku
Kiitän vastauksesta, täytynee koittaa tuota.
- saabistinalku
Joo, siinä se vika oli. Vaihdoin samalla koko johdon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406933
- 323908
- 453290
- 342854
- 162672
- 372228
- 162176
- 412113
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 391980