Hei. Onko ihan asia tietoa, mikä on automattilaatikon öljyn vaihtoväli? Ja onko nykyään öljymerkillä väliä? Mikä on laatikon öljymäärä?
Chrysler Voyager 2004
9
284
Vastaukset
- oivaidea
Noh,kuules:Lienet ainakin säännöllisesti tarkistanut että sitä öljyä laatikossa on?
Hyvä!
Valmistajat tietysti sanovat ettei sitä tarvi ikinä vaihtaa ja ei varmaan tarvikkaan muualla maailmassa jossa autolla ajetaan se max 100tkm/10v hyvissä olosuhteissa,kestänee tai ei sen,50-50 mahdollisuus eikä se enää valmistajaa kiinnostakkaan tuolloin mutta jos autosi ihan käyttiksenä niin jos vaikka 5v välein vaihdat öljyt suodattimen niin vaihteisto kiittää!
Öljymerkillä ei väliä jos luokitukset täyttyy ja Chrysler vehkeisiin(ainakin vanhempiin)Dextron laatua eli ATF fluid jota löytyypi edullisesti vaikka Motonetista tai autotarvikeliikkeistä.
Senverta eri öljymerkeillä on väliä että toiset vaihtavat terävämmin-pehmeämmin kuin toiset ja vanhempiin laatikkoihin nuo nykylaadut vaikuttaa silleen koska öljyjen ominaisuudet muuttuneet näille nykyautomaateille tietty,toki vanhempiin löytyy yhä "huonompaa"oman aikansa öljyä muttei välttämättä ihan "marketeista".
Käyttöautoissa nuo kumminkin eivät lie ylivoimaisia esteitä jos vähän nykii enempi/vähempi kunhan toimii,jossain sukkasillaan vaihtavassa vanhassa harraste"Cadillacissa" eri juttu=)
Nettihaulla selvität määrän,laadun ja miten vaihdetaan(ellet ikinä vaihtanut).
Korjauskäsikirjaa suosittelen(netti,alfamer)ja netistä/autotarvikeliikkeestä ostat myös sen suodattimen kuin uuden öljypohjan tiivisteenkin laatikkoon(tyhj.proppua ei liene)
Onnittelen että olet oikealla asialla ja kiinnostunut,suurin osa vain ajaa kunnes leviää...- Automatic
"Öljymerkillä ei väliä jos luokitukset täyttyy ja Chrysler vehkeisiin(ainakin vanhempiin)Dextron laatua eli ATF fluid jota löytyypi edullisesti vaikka Motonetista tai autotarvikeliikkeistä."
Tuohon aloittajan Voyageriin EHDOTTOMASTI Mopar atf 4 - Duoselect
Ei kannattaisi niitä Alfamerin oppaita mainostaa. Alkuperäinen Haynesin korjausopas on paljon parempi ja halvempi: www.amazon.com 17 euroa, www.biltema.fi 25 euroa, www.ago.fi 23 euroa, www.suomalainenkirjakauppa.fi 23 euroa.
- Asiahommia
Nyrkkisääntönä vaikka kerran vuodessa kun vaihtaa niin pärjää. Kerralla vaihtuu n. 3-4 litraa.
- DGC
Ensimmäinen vastaaja ei ilmeisesti tunne tämän vaihteiston ominaisuuksia ja erikoisuuksia, sen verran virheellistä tietoa siinä on. Tämän vaihteiston vaihtamisen pehmeys säätyy enemmän sen mukaan, miten itsesäätyvä TCM sopeutuu siellä kiertävän öjyn ominaisuuksiin, ei niinkään sillä mitä öljyä siellä on. Tietokoneohjatusta vehkeestä siis on kysymys ja siihen ei päde samat totuudet kuin aiemmin mainittuihin "vanhempiin vehkeisiin". Samasta syystä tämän laatikon nykimiseen ja terävään vaihtamiseen kuuluu suhtautua vakavasti eikä pitää sitä käyttöauton ominaisuutena. Useimmille käyttäjilleen 7-paikkainen auto on tärkeä työkalu perheen operointiin ja tässä tapauksessa siinä on ongelmalliseksi tiedetty vaihdelaatikko jonka korjaus maksaa 2000€.
Chryslerin virallinen totuus vaihtovälistä taisi olla 30000 mailia eli 48000km tai kaksi vuotta, kumpi nyt sattuu tulemaan ensin vastaan. Jotkut käyttävät Moparia, jotkut M-kaupasta löytyvää Magia, joku kolmas jotain muuta. Tärkeintä on se, että öljy on ATF4 tyyppistä, eikä siis missään tapauksessa mitään Dexronia. Moparin käyttäminen on tuskin väärin, mutta se on jokun verran kalliimpaa eikä välttämättä ehdottomasti parempaa.
Vaitheiston öljypohjan irroituksella tulee ulos n. 4 litraa. Öljypohja on irroitettava ja tiiviste uusittava, koska öljyjen kanssa vaihdetaan vaihteiston sisällä oleva suodatin, eikä proppua ole. Amerikkalaiset ohjeet neuvovat lisäämään ensin 4qt ja sitten mittatikun mukaan.- Pohjantiviste
2004:ssa on jo metallirnkoinen öljypohjan tiiviste ainakin alkuperäisenä ja sitä ei
tarvitse joka kerta vaihtaa uuteen. 5 öljynvaihto luvataan, mutta kestää vuotamatta
paljon eemmän. - DGC
Pohjantiviste kirjoitti:
2004:ssa on jo metallirnkoinen öljypohjan tiiviste ainakin alkuperäisenä ja sitä ei
tarvitse joka kerta vaihtaa uuteen. 5 öljynvaihto luvataan, mutta kestää vuotamatta
paljon eemmän.Minä kaivoin jostain Chryslerin alkuperäisen dokumentin jonka mukaan se kestää kolme käyttökertaa. Omastani käytin sen kolme kertaa ja vaihdoin sen jälkeen korkkitiivisteeseen, pitää sekin. Koskaan se ei vuotanut. ATF4 on sen verran kallista että en uskaltanut kokeilla olisiko vielä kestänyt. Oli muistaakseni alkanut ruostua jostain nurkasta.
Peltirunkoinen tiiviste maksoi marmoritiskillä joskus 50€. Hyvä ja kestävä mutta kamalan kallis. Kai sekin olisi pitänyt hankkia Virosta tai USA:sta.
- ölpät
Asiaa tulikin, paitsi eka vastaajalta. Öljyt vaihdetaan 75000 välein uudemmassa RG:ssä. Luokitus on ATF4 ja se on tuplasti kalliimpaa kuin dextron joka ei käy lainkaan kyseiseen autoon. Tiiviste on metallinen ja jos se on hyvä niin älä laita tilalle korkkista. Hieman vain tiivisteainetta ja kiristys ei liian kireälle. Samalla voit tutkia mitä öljypohjan pohjalle on jäänyt. Öljyn väristä voit päätellä jotain eli sen pitää olla punaista eikä haise palaneelle.
- DGC
Minun kokemukseni ovat -99:stä ja tosiaan, uudemman kanssa pitää käyttää uudempia totuuksia, kiitos korjauksesta. Hyvä pointti tuo kiristyksen mainitseminen. Öljypohjan pulttien kiristysmomentti on peltirunkotiivisteen kanssa luokkaa 16-17nm eli vähemmän kuin useimmat momenttiavaimet ymmärtävät. Korkkitiivisteellä muistaakseni 12nm. Ja jos kiristää liikaa, alumiinivalua olevat kierteet korkkaavata ja sen jälkeen pääsee googlettelemaan hakusanalla Helicoil. Terveisiä vaan sille kaverille joka oli edellisen omistajan aikana löytänyt kätevän paikan lohkolämmittimen suojamaapiuhalle vaihdelaatikon öljypohjan pultista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467615
- 334203
- 573695
- 503180
- 172866
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons642541- 542398
- 512368
- 402339
- 162276