Tietoa jakoon

salainentieto

Sähköhydraulinen ja sähkömekaaninen ohjaus ovat kaksi täysin eri asiaa.
Sähkömekaanisessa ohjaustehostin on suoraan rattiakselilla oleva sähkömoottoripaketti, joka sisältää vääntövoimatunnistimet, ohjauselektroniikan ja itse tehostavan moottorin alennusvaihteineen. Sen jatkeena akselin päässä on tavallinen hammastanko. Tälläistä on käytetty cee´dissä ja muissakin uudemmissa Kioissa. Tämä on muutenkin yleistynyt kaikissa autoissa, koska se ei käytä energiaa muutoin kuin rattia kännettäessä. Alkujaan sähkötehostimia käytettiin vain pikkuautoissa, nykyään lähes kaikissa autoluokissa.

Sähköhydraulinen tehostin puolestaan toimii kuten perinteinen hydraulinen ohjaustehostin ja tehostava sylinteri on hammastangon yhteydessä. Ainoa ero vanhimpiin perinteisiin hydraulisiin ohjauksiin on hydraulipumpun käyttövoimassa, joka saadaan apulaitehihnan sijasta sen yhteydessä olevalta elektronisesti ohjatuta sähkömoottorilta. Tässäkin järjestelmässä pumppua käyttävä sähkömoottori lähtee pyörimään vain rattia käännettäessä. Toisinsanoen sekin sisältää ohjauselektroniikan tunnistimineen.

Sähköisen järjestelmän etu on sen vaatima vähäinen tilantarve, huoltovapaus, monipuolinen ohjelmointimahdollisuus ja se lienee käytössä vielä pihimpi kuin sähköhydraulinen. Jossain vaiheessa sähköhydraulisia sanottiin tunnokkaammiksi, mutta ei kai noissa nykyään eroa ole. Sähköiset ohajsutehostimet ovat nykyään todella hyviä.
Sähköhydraulinen tehostus oli ikäänkuin välivaihe siirryttäessä hydraulisista ohjaustehostimista täyssähköisiin. Tosin ainakin näissä patonkivehkeissä on vielä sähköhydraulisia tehostimia, kuten joissakin VW-konsernin pikkuautoissa.

VW autoon merkkiliikkeessä hiton kallis.Tilaa vaikka alvadilta!

15

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • salainentieto

        Ja nettiä selaamalla löytää vaihtomoottorit ym halavala!

        Osasuora jne...


    • osssss_höpöttää_taas

      Näitä osssss:n jorinoita ei kannata ottaa ihan täydestä!
      Tämäkin avaus on osin disinformaatiota. Seuraavassa oikeaa tietoa Volkswagenin yleisimmin käyttämästä tehostuksesta. Tiedot ovat Volkswagenin tekniikkasivuilta, jonne osssss"lla ei ole asia:
      "Sähkömekaaninen ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä sähköinen ohjaustehostin, joka aktivoituu vain tarvittaessa ja tekee työtä ilman hydraulisia komponentteja. Verrattuna hydrauliseen ohjaustehostimeen, sähkömekaaninen ohjaustehostimen hyöty on pienempi polttoaineenkulutus ja uudet mukavuutta ja turvallisuutta tuovat toiminnot: aktiivinen ohjauksen keskitys, aktiivinen korjaus ajettaessa tien pinnalla, joka kallistuu toiselle puolelle tai jatkuvassa sivutuulessa. Assistance toiminnot, kuten "Park Assist" ja "Lane Assist" toimivat sähköisen ohjaustehostimen tuella. Asiakaskohtainen mukauttaminen."
      Osssss:n sekoilema rattiakselilla oleva moottori lienee käytössä vain Toyotalla. Sen "hyvyydestä" saamme lukea lähes jokaisesta vertailusta. Koskaan Toyotan sähkötehosteista ohjausta ei ole kehuttu niissä lähellekään Volkswagenin veroiseksi.
      Ylimääräisenä haittana Toyotan rattiakselitehostimesta on polviturvatyynyn välttämättömyys, koska ilman sitä moottorImurikka ruhjoisi polvet pienessäkin törmäyksessä, sekä tarve tehdä ohjausakselin murrosnivelet ja liitosboorit järeämmiksi, koska tehostettu kääntövoima menee niitten kautta. Silti niissä on ilmennyt ennenaikaista kulumista ja niitten takia takaisinkutsun tarvetta. Ei hyvä!

      • niisski

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?


      • salainentieto

        Onko siinä TSI jakopäässäkin asiakaskohtainen säätyvyys?
        Toisilla sippaa aika äkisti ja jotkut kehuu kestoa?


      • osssss

        Mitä tuossa oli uutta?


      • salainentieto
        niisski kirjoitti:

        Ja mites tuo ihanuus maksaa merkkiliikkeessä osana 1400e ja muualla 350e?

        Isse etsimään tietoa netistä.
        Merkkiliike tarvii kauluspaidoille palkkarahaa.


    • Revi_siitä_osssssi

      Eikö osssss uskalla enää kirjoitella alkuperäisellä nimimerkillään. Pelkäätkö hame-viestejä?

      • salainentieto

        Ai mikä pakko se on?
        osssss=VW viat


      • osssss

        Tä?asialinja muiltakin näköjään?


    • ainahajoo

      Tämäkin on vag autojen tyyppivika.Nyt uutena vikana selvinnyt jakopään hihnapyörien heikko laatu.syöpyvät tiesuolasta nopeasti piloille ja taas on moottorin vaihto edessä kun hihna katkeaa.moni vag autoilija on tämän kokenut.eikä vw korvaa taaskaan mitään.
      Haluaako jullit kuvan kun janne kenttälä vaihtaa skeidaan kuluneita jakopään hihnapyöriä.MITÄ HÄH.
      SKODA-käsite halvalle ja huonolle laadulle.

      • häränpaskaa

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.


      • hameväki
        häränpaskaa kirjoitti:

        Hö höö röö. Trolli on taas tempaissut jutun suoraan hihasta. Vai pitäiskö sanoa omasta lahonneesta aivokopastaan.

        Oulun seudun jakohihnaongelma koskee kaikkia vanhemman vuosimallin automerkkejä, joissa on jakohihna. Toyota on vaan sensuroinut omat juttunsa. Eipä näiden hihnapyörien syöpymisiä ole missään muualla nähty, eikä uusissa moottorikonstruktioissa ole ollut ongelmia.

        Jullinjuntti sepittelee satuja - kuten aina.

        Ootellaan vielä lisäselvityksiä.
        Skodan perässä oleva taikalaatikko kerää tietoa..


    • Anonyymi

      med oss

    • Anonyymi

      mmmer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5054
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      24
      4171
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2214
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1978
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1878
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1577
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1209
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1144
    Aihe