karttamerkinnät

FS2004

Simulentäjänä kiinnostaa laskeutumiskarttojen merkinnät. Tarkoittaako ILS kartassa mainittu OCA alinta korkeutta mihinkä saa laskeutua vielä ilman että näkee kentän tai valot ? Vai mistä korkeudesta ylösveto on suoritettava ?

4

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OCA on Obstacle Clearance Altitude eli ns. estevarakorkeus (jalkaa merenpinnasta), OCH vastaavasti "Height" eli jalkaa maanpinnasta.

      ILS-lähestymiset jaetaan karkeasti kolmeen kategoriaan. I, II ja III

      CAT I -lähestymisessä alin mahdollinen ratkaisukorkeus DH, Decision Height, (ylösvetopäätöksen korkeus) on 200 FT kentän pinnasta. Tällaisessa tapauksessa OCH saattaa olla vähemmän kuin 200 FT mutta koneella ei saada laskeutua alle 200 FT.

      CAT II-lähestyminen samoin kuin CAT III edellyttävät aina 2 hengen ohjaamomiehitystä sekä erityistä koulutusta samoin kuin lentokoneen ja elentoyhtiön hyväksymistä ko. mentelmien käyttämiseen. Vastaavasti DH voi olla tällöin 100 ft tai 0 ft.

      Suosittelen ensi alkuun tutustumaan ilmailumääräykseen
      http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/a42ca7dbd1bfb3c874148be9e1e99d5f/890-opm1_05.pdf

      jota sovelletaan erityisesti harraste- ja yleisilmailuun.

      • alkuperäinen

        Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.


      • Peter__T
        alkuperäinen kirjoitti:

        Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.

        Mikkelissä on hitaimman nopeusluokan (A) koneille CAT I. DH tuo 289 ft maan pinnasta. Siellä lienee jokin paikalla en este, masto tms korkealle ulottuva asia joka ei ole sallinut "normaalia" estevarakorkeutta 200 ft.

        Suurempien nopeusluokan koneilla DH on korkeammalla. Tämä siksi että vielä ylösvetopäätöksen tekemisen jälkeen kone jatkaa hetken vajoamista ennen kuin lentorata kääntyy nousuun. Siksi nopeammalla koneella ylösvetopäätös pitää tehdä hiukan korkeammalla.


    • lke

      Käypäs täällä kurkistamassa: http://www.fsnordic.net/

      Saatat löytää erilaista simuilussa hyödyllistä neuvoa ja tietoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7515
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4153
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3655
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3160
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2426
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2368
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2309
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2288
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2256
    Aihe