Laitoin kasaan vanhat laitteet joissa analoginen triaxin satelliitivastaanotin ja isohko 1,8 lautanen. Siinä on kääntömoottori. Nyt se on suunnattu kohti Astraa ja ihmetystä herättää pieni kanavamäärä ehkä vain noin 30. Vastaanottimeen voi laittaa jotkut salauksenpurkukortit. Missä niitä myydään ? Kaikki kanavat saksankielistä. Taitaa vain yksi olla englanninkielinen.
Siis saako näihin analogisiin mitään ilmaisia englannikielisiä ohjelmia ??
Analoginen satelliitivastaanotin
9
989
Vastaukset
- sat
Kanavamäärä kuulostaa oikealta, laitteista riippuen tuolta Astrasta taitaa tosiaan näkyä sellaiset 20-30 analogista kanavaa. Aika on tehnyt tehtävänsä, analogisia kanavia on lopetettu pikkuhiljaa. Digitaalisella satelliittivirittimella kanavia onkin sitten tarjolla selkeästi enemmän.
Salattuja kanavia ei enää juurikaan analogisena lähetetä, nekin ovat siirtyneet digiaikaan. Tein pikaisen silmäyksen Astran kanavalistaan (http://www.lyngsat.com/astra19.html), ja näyttäisi siltä, että salattuja analogikanavia ei Astrassa ole.
Kielipolitiikan suhteen Astra on todellakin saksapainotteinen, Hotbirdistä (http://www.lyngsat.com/hotbird.html) puolestaan löytyy analogisena jotain muitakin kieliä (ainakin englanninkielinen BBCWorld, ranskalainen TV5, italialainen RaiUno...)
Eli yhteenvetona, kannattaa harkita digitaalisen DVB-S -satelliittivirittimen hankintaa.- virittelijä
Niin se sitten taitaa olla. Kääntelin sitä lautasta länteen päin ja löysin Eutelsatin. Siellä on Ranskaa , Italiaa, Puolaa ja mitä lie älämölöä. Laitoin antennin kirjastosta lainaamani kirjan mukaan niin että se seuraa sitä rataa missä sateliitit on. Löysin vielä Sellaisen kuin Sirius, mutta ei mitään muuta. Tuolta Astran suunnalta tulee kuitenkin tosi hyvällä kuvanlaadulla.
Eikös kaikissa oo signaali analogista vastaanottimelle asti, eli jos haluan digitaalisen vastaanottimen niin pitääkö se mikropää vaihtaa.
Ai niin ja yksi juttu vielä. Oon huomannut että Saksan MTV:n kuvanlaatu paranee myöhäisillasta. Onko mun asetuksissa vikaa vai nostaako ne jotain lähetystehoja vai mistä mahtaa johtua.
Kiitokset jo etukäteen !! - sat
virittelijä kirjoitti:
Niin se sitten taitaa olla. Kääntelin sitä lautasta länteen päin ja löysin Eutelsatin. Siellä on Ranskaa , Italiaa, Puolaa ja mitä lie älämölöä. Laitoin antennin kirjastosta lainaamani kirjan mukaan niin että se seuraa sitä rataa missä sateliitit on. Löysin vielä Sellaisen kuin Sirius, mutta ei mitään muuta. Tuolta Astran suunnalta tulee kuitenkin tosi hyvällä kuvanlaadulla.
Eikös kaikissa oo signaali analogista vastaanottimelle asti, eli jos haluan digitaalisen vastaanottimen niin pitääkö se mikropää vaihtaa.
Ai niin ja yksi juttu vielä. Oon huomannut että Saksan MTV:n kuvanlaatu paranee myöhäisillasta. Onko mun asetuksissa vikaa vai nostaako ne jotain lähetystehoja vai mistä mahtaa johtua.
Kiitokset jo etukäteen !!Mikropään vaihdosta: kyllä tai ei. Yleistäen mikropäälle on aivan sama vastaanotetaanko analogista vai digitaalista signaalia. Nykyiset uudet mikropäät ovat kuitenkin wanhoja parempia vastaanotto-ominaisuuksien suhteen, joten ehkä nykyinen mikropääsi ei ole enää digivastaanottoon paras mahdollinen valinta. Voit joka tapauksessa kokeilla digivastaanottoa ensin nykyisellä mikropäällä, ja jos ongelmia ilmenee, vaitaa sitten uuteen.
Saksan MTV:n signaali on Suomessa suhteellisen heikko verrattuna moniin muihin Astran kanaviin, joten kuvanlaatuun vaikuttaa voimakkaasti monet eri tekijät (lautasen koko, suuntaus, mikropää, jne). En osaa selittää tarkemmin tuota kuvanlaadun vaihtelua, mutta kai signaalin kulku paranee aavistuksen verran illalla pimeän aikaan (vertaa lyhytaaltoradion kuuluvuuteen - yöllä kuuluu valtava määrä asemia, päivällä on taajuuksilla varsin hiljaista). sat kirjoitti:
Mikropään vaihdosta: kyllä tai ei. Yleistäen mikropäälle on aivan sama vastaanotetaanko analogista vai digitaalista signaalia. Nykyiset uudet mikropäät ovat kuitenkin wanhoja parempia vastaanotto-ominaisuuksien suhteen, joten ehkä nykyinen mikropääsi ei ole enää digivastaanottoon paras mahdollinen valinta. Voit joka tapauksessa kokeilla digivastaanottoa ensin nykyisellä mikropäällä, ja jos ongelmia ilmenee, vaitaa sitten uuteen.
Saksan MTV:n signaali on Suomessa suhteellisen heikko verrattuna moniin muihin Astran kanaviin, joten kuvanlaatuun vaikuttaa voimakkaasti monet eri tekijät (lautasen koko, suuntaus, mikropää, jne). En osaa selittää tarkemmin tuota kuvanlaadun vaihtelua, mutta kai signaalin kulku paranee aavistuksen verran illalla pimeän aikaan (vertaa lyhytaaltoradion kuuluvuuteen - yöllä kuuluu valtava määrä asemia, päivällä on taajuuksilla varsin hiljaista).Mikropäästä on hyvä tarkistaa, että lukee universal. Koska muuten saattaa jäädä taajuuksia näkemättä... Normaalit satelliitit näkyy hyvin noin suurella lautasella, vaikka lnb olisikin vanha. Mutta jos mielii heikompia, niin...
Halvimmat FTA digivirittimet maksaa n. 100 euroa, ilmaiskanavia lähemmäs 1000 jos kaikki satelliittit näkyy (ei ole puita tms. esteitä). Mutta tuo moottori ei toimi uuden virittimen kanssa, jos se ei ole diseqc moottori. Itsellä on mökillä vanha triaxin moottori (satcontrol) ja joudun käyttämään vanhaa analogiviritintä moottorin pyörittelyyn. (Kyllä sen niinkin onnistuu)
Suurin syy signaalin vaihteluihin on yksinkertaisesti muutokset ilmakehässä (sää)- virittelijä
jm78 kirjoitti:
Mikropäästä on hyvä tarkistaa, että lukee universal. Koska muuten saattaa jäädä taajuuksia näkemättä... Normaalit satelliitit näkyy hyvin noin suurella lautasella, vaikka lnb olisikin vanha. Mutta jos mielii heikompia, niin...
Halvimmat FTA digivirittimet maksaa n. 100 euroa, ilmaiskanavia lähemmäs 1000 jos kaikki satelliittit näkyy (ei ole puita tms. esteitä). Mutta tuo moottori ei toimi uuden virittimen kanssa, jos se ei ole diseqc moottori. Itsellä on mökillä vanha triaxin moottori (satcontrol) ja joudun käyttämään vanhaa analogiviritintä moottorin pyörittelyyn. (Kyllä sen niinkin onnistuu)
Suurin syy signaalin vaihteluihin on yksinkertaisesti muutokset ilmakehässä (sää)Mulla antenni kääntyy DC moottorin avulla jolle voi antaa 36v jännitteen. Moottorin pyörimisestä saa sitten takaisinkytkennän pulssitietona. Mun virittimessä ei oo sellaista antennin hallintaa lainkaan ja olen tehnyt niin, että katson yleismittarilla pulssien määrän ja ohjaan sitten jännitteen moottorille. Moottori pyörii jo 13-14 v tienoilla ja kääntö on niin hidasta, että jos kuvaa katsoo niin ei niitä pulssejakaan tarvitse välttämättä seurata. Niistä saa kyllä varmuuden, että jotain tapahtuu.
Mikä tää "diseqc" moottori on. Omani lienee se antiikkisempi rakenne. Onko nykyisin tilanne enemmänkin niin, että antenni suunnataan vaan johonkin haluttuun ja pyörittelyä ei harrasteta ??
Jos sattuu joku olemaan valmis myymään digitaalisen käytetyn virittimen, niin kiinostusta olisi. virittelijä kirjoitti:
Mulla antenni kääntyy DC moottorin avulla jolle voi antaa 36v jännitteen. Moottorin pyörimisestä saa sitten takaisinkytkennän pulssitietona. Mun virittimessä ei oo sellaista antennin hallintaa lainkaan ja olen tehnyt niin, että katson yleismittarilla pulssien määrän ja ohjaan sitten jännitteen moottorille. Moottori pyörii jo 13-14 v tienoilla ja kääntö on niin hidasta, että jos kuvaa katsoo niin ei niitä pulssejakaan tarvitse välttämättä seurata. Niistä saa kyllä varmuuden, että jotain tapahtuu.
Mikä tää "diseqc" moottori on. Omani lienee se antiikkisempi rakenne. Onko nykyisin tilanne enemmänkin niin, että antenni suunnataan vaan johonkin haluttuun ja pyörittelyä ei harrasteta ??
Jos sattuu joku olemaan valmis myymään digitaalisen käytetyn virittimen, niin kiinostusta olisi.Nykyiset moottorit on näitä diseqc moottoreita, joihin voi virittimellä ohjelmoida eri satelliitien paikat. Ja kanavaa vaihdettaessa eri satelliitille lautanen sitten kääntyy automaattisesti oikein. On myös usals moottoreita, joihin riittää että löydät 1 satelliitin ja naputtelet virittimeen paikkakuntasi koordinaatit. Tämän jälkeen viritin osaa suunnata lautasen mihin tahansa muuhun satelliittiin.
Arvelinkin vähän, että saattaa myös olla tälläinen vanha analoginen moottori. Tähän saa sellaisen erillisen boksin, jonka avulla moottoria voi digivirittimellä ohjata. Maksaa tosin 70 euroa esim. huutonetissä:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=12954582
Kotona mulla on 2 kiinteää lautasta, joissa kiinni 5 mikropäätä. Moottoria en ole hankkinut, koska on puita sillätavalla edessä, että lautaset pitää olla eri paikoissa.
Käytettyjä digivirittimiä ei valitettavasti juuri uutta halvemmalla saa mistään. Paitsi jotain viasatin tai canaldigitalin maksullisille kanaville tarkoitettuja, näillä ei usein tee mitään jos meinaa ilmaiskanavia katsella...
Jos mulla sattuisi olemaan tuon kokoinen lautanen ja asuisin etelä / lounais suomessa, niin ensitöikseni varmaan kokeilisin Astra 2d:n näkyvyyttä. Siellä on mielenkiintoisia vapaita brittikanavia, jotka on tarkoitettu näkymään vain britaniassa. Mutta riittävän suurella lautasella saa näkymään myös täällä Suomessa.- virittelijä
jm78 kirjoitti:
Nykyiset moottorit on näitä diseqc moottoreita, joihin voi virittimellä ohjelmoida eri satelliitien paikat. Ja kanavaa vaihdettaessa eri satelliitille lautanen sitten kääntyy automaattisesti oikein. On myös usals moottoreita, joihin riittää että löydät 1 satelliitin ja naputtelet virittimeen paikkakuntasi koordinaatit. Tämän jälkeen viritin osaa suunnata lautasen mihin tahansa muuhun satelliittiin.
Arvelinkin vähän, että saattaa myös olla tälläinen vanha analoginen moottori. Tähän saa sellaisen erillisen boksin, jonka avulla moottoria voi digivirittimellä ohjata. Maksaa tosin 70 euroa esim. huutonetissä:
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=12954582
Kotona mulla on 2 kiinteää lautasta, joissa kiinni 5 mikropäätä. Moottoria en ole hankkinut, koska on puita sillätavalla edessä, että lautaset pitää olla eri paikoissa.
Käytettyjä digivirittimiä ei valitettavasti juuri uutta halvemmalla saa mistään. Paitsi jotain viasatin tai canaldigitalin maksullisille kanaville tarkoitettuja, näillä ei usein tee mitään jos meinaa ilmaiskanavia katsella...
Jos mulla sattuisi olemaan tuon kokoinen lautanen ja asuisin etelä / lounais suomessa, niin ensitöikseni varmaan kokeilisin Astra 2d:n näkyvyyttä. Siellä on mielenkiintoisia vapaita brittikanavia, jotka on tarkoitettu näkymään vain britaniassa. Mutta riittävän suurella lautasella saa näkymään myös täällä Suomessa.Oli nimittäin edellisellä kirjoittajalla. Huimia summia en ole ajatellut sijoittaa noihin laitteisiin, mutta jos näillä vanhoilla saa jotain harrastemielellä näkymään niin ihan mielenkiintoista. Erityisesti tämä tieto, että olis mahdollisuus johonkin brittikieliseen Etelä- Suomessa vois olla kova juttu. Onko tää Astra2 kuinkakin poikkeava tästä Astrasta joka suoltaa saksankielistä. Siis pitäskö käännellä itään vai länteen. Varmaan netistäkin voisi löytyä jotain, mutta innostuin nyt tiedustelemaan näin.
Mä olen kyllä käännellyt sitä antennia varsin laajasti ja ainakaan silloin ei löytynyt kuin kolmelta suunnalta lähetystä, joten voi olla että ei sitten toimi täällä ja sitten se että tää mun vastaanotin on analoginen. Olen Lahden korkeuksilla. Se ei ole ihan eteläisintä suomea. Mahtaisko kellään olla kokemuksia onnistuuko täällä? virittelijä kirjoitti:
Oli nimittäin edellisellä kirjoittajalla. Huimia summia en ole ajatellut sijoittaa noihin laitteisiin, mutta jos näillä vanhoilla saa jotain harrastemielellä näkymään niin ihan mielenkiintoista. Erityisesti tämä tieto, että olis mahdollisuus johonkin brittikieliseen Etelä- Suomessa vois olla kova juttu. Onko tää Astra2 kuinkakin poikkeava tästä Astrasta joka suoltaa saksankielistä. Siis pitäskö käännellä itään vai länteen. Varmaan netistäkin voisi löytyä jotain, mutta innostuin nyt tiedustelemaan näin.
Mä olen kyllä käännellyt sitä antennia varsin laajasti ja ainakaan silloin ei löytynyt kuin kolmelta suunnalta lähetystä, joten voi olla että ei sitten toimi täällä ja sitten se että tää mun vastaanotin on analoginen. Olen Lahden korkeuksilla. Se ei ole ihan eteläisintä suomea. Mahtaisko kellään olla kokemuksia onnistuuko täällä?Ensin täytyy kyllä hankkia se digiviritin, analogisena kanavia ei ole paljoa... Esim. http://www.satelliittisami.fi , siellä on jokin 99euron viritin, en sitten tiedä minkälainen on?! Itsellä on maximum s900, taitaa olla vähän yli 100 euroa http://www.mediaplazashop.com :ssa, on toiminut tähän asti hyvin... Saksasta tilaamalla varmaan tulisi puolet halvemmaksi. Niin ja tietysti jos ei ole maanpäälliseen verkkoon vielä hankittu digiboksia, niin voi miettiä Kaon Comboa, siinä on harava-antenni digiboksi ja satelliitti viritin samassa. Hintaa tosin on jonkinverran, ensiksi mainitusta löytyy halvemmalla.
Sen jälkeen ei olekaan enää kuin ongelma mihin suunnata, monilta satelliitilta löytyy jotain mielenkiintoista. Riippuu tietysti mitä haluaa nähdä... Tavallisimmat varmaan 19.2E astra ja 13E hotbird, niissä on jotain n. 200-250 (digitaalista) ilmaiskanavaa kummassakin. Joitakin vapaita brittikanavia muuta löytyy eurobirdiltä (28.5E), ainakin horror channel ja extreme sports, mm. niitä on tullut joskus katteltua. Melkein samasta osoitteesta löytyy myös tuo astra 2d, mutta sen näkyviin saaminen vaatii suuren lautasen lisäksi vähintääkin pientä virittelyä...
- ese07
Noo, jos et muuta, niin saat RTL-televisionista
lohdutukseks formulat livenä ilmaseks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117255Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista625199- 954864
- 524015
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493966- 2203854
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283558- 413183
- 522799
- 412367