Kiinnostaisi ihan kysyä asiantuntijoilta että joko esim. airbush A320:n autopilot tänä päivänä pystyisi käytännössä suorittamaan lennon kentältä A kentälle B ilman itse pilottien tarvitsisi puuttua koneen ohjaamiseen edes nousussa tai laskussa?
Autopilotti
11
90
Vastaukset
- SianTuntiJa
Ei.
- TheRealAviator
Kylläpäs
- SianTuntiJa
Ai jaa.
- Pääopettaja
Autopilotti toimintaperiaate Airbrush lentokoneissa: 1. Perämies ohjelmoi lentoreitin FMS-tietokoneeseen.2.lentokone lentää reitin. 3. Perämies kytkee Autopilotin pois.
- A320
Ei, lentäjän täytyy useaan väliin antaa uusia ohjeita FCU:hun. Nousua ja rullausta lukuun ottamatta A/P pystyy hoitamaan ohjauksen, kunhan vain on ILS CAT 3. Tätä lukuun ottamatta lento täydellisesti FMGS mukaillen lennonjohto pois jättäen, ei lentäjän tarvitse kuin nousun jälkeen laittaa A/P päälle, asettaa kaasut CLB detentiin ja asettaa A/P tarvittavaan moodiin, eikä paljoa ohjaukseen liittyvää tarvitsisi tehdä ennen korkeuden pudotusta, milloin FCU alt pitää säätää seuraavaan kohdekorkeuteen, ja lähestymisessä APPR modeen. Tietysti spoilerit korkeudenpudotuksessa, flappi- ja laskutelineasetukset sekä koneen muut systeemit vaativat lentäjän läsnäoloa, lennonjohtoa unohtamatta.
- 51621
Airbushista varmaan loppuisi bemsiini jos sitä yrittäisi. En kyllä haluaisi olla alhaalla. Onko tositietäjiä paikalla?
- Tositietäjä
On.
- dsrtsdthhhhsd
Airbrushista paha sanoa, MD11 aikaan kiitotien päästä lähtövalmiina laskuun määräkentälle olisi mennyt kahdella napin painalluksella.
- CaptKuntp
MD11 olikin kunnon kone!
- MD11_Senior_Captain
Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.
Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.
Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla. - MD11_SIM_PILOT
MD11_Senior_Captain kirjoitti:
Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.
Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.
Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.Hyväksyttiinkös se L1011 Localiizeriin perustuva auto TO vai tyssäsikö homma siihen?
Ja eikö perffillä tarvitse aina fcuhun laittaa aina uusi korkeus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467655
- 334243
- 573725
- 503200
- 172886
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons652591- 562445
- 512388
- 402339
- 162286