Autopilotti

lentopelkomies

Kiinnostaisi ihan kysyä asiantuntijoilta että joko esim. airbush A320:n autopilot tänä päivänä pystyisi käytännössä suorittamaan lennon kentältä A kentälle B ilman itse pilottien tarvitsisi puuttua koneen ohjaamiseen edes nousussa tai laskussa?

11

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SianTuntiJa

      Ei.

    • TheRealAviator

      Kylläpäs

      • SianTuntiJa

        Ai jaa.


    • Pääopettaja

      Autopilotti toimintaperiaate Airbrush lentokoneissa: 1. Perämies ohjelmoi lentoreitin FMS-tietokoneeseen.2.lentokone lentää reitin. 3. Perämies kytkee Autopilotin pois.

    • A320

      Ei, lentäjän täytyy useaan väliin antaa uusia ohjeita FCU:hun. Nousua ja rullausta lukuun ottamatta A/P pystyy hoitamaan ohjauksen, kunhan vain on ILS CAT 3. Tätä lukuun ottamatta lento täydellisesti FMGS mukaillen lennonjohto pois jättäen, ei lentäjän tarvitse kuin nousun jälkeen laittaa A/P päälle, asettaa kaasut CLB detentiin ja asettaa A/P tarvittavaan moodiin, eikä paljoa ohjaukseen liittyvää tarvitsisi tehdä ennen korkeuden pudotusta, milloin FCU alt pitää säätää seuraavaan kohdekorkeuteen, ja lähestymisessä APPR modeen. Tietysti spoilerit korkeudenpudotuksessa, flappi- ja laskutelineasetukset sekä koneen muut systeemit vaativat lentäjän läsnäoloa, lennonjohtoa unohtamatta.

    • 51621

      Airbushista varmaan loppuisi bemsiini jos sitä yrittäisi. En kyllä haluaisi olla alhaalla. Onko tositietäjiä paikalla?

      • Tositietäjä

        On.


    • dsrtsdthhhhsd

      Airbrushista paha sanoa, MD11 aikaan kiitotien päästä lähtövalmiina laskuun määräkentälle olisi mennyt kahdella napin painalluksella.

      • CaptKuntp

        MD11 olikin kunnon kone!


      • MD11_Senior_Captain

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.


      • MD11_SIM_PILOT
        MD11_Senior_Captain kirjoitti:

        Ei ole olemassa yhtään siviililentokonetta joka olisi hyväksytty lentoonlähtöön A/P:n ohjaamana.
        T/O tulee siis aina suorittaa käsin. Lisäksi kaikki lentoasumuutokset tulee suorittaa käsin. Myös ATC:n asettamat rajoitukset (nopeus,korkeus) tulee asettaa käsin.

        Jos unohdamme ATC:n rajoitukset ja lentoasumuutokset niin MD11 toki kykenee PROF modella lentämään koneen "alkunoususta laskuun" (kun siis A/P oli saatu päälle) oikein ohjelmoidun FMS:n avulla (autoland) sille kiitotielle mille se oli ohjelmoitu. Kaikki reittimuutokset (joita aina joskus tulee??) tulee kuitenkin hoitaa käsin.

        Lisäksi, nykyisten koneiden "system redundancy" ei ole lähelläkään sitä tasoa että niillä voisi lentää yhdellä pilotilla.

        Hyväksyttiinkös se L1011 Localiizeriin perustuva auto TO vai tyssäsikö homma siihen?
        Ja eikö perffillä tarvitse aina fcuhun laittaa aina uusi korkeus?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7655
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4243
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3725
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2445
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2388
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2339
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe