ratti

"napsuu"

onko kellään kokemusta mikä on vialla kun rattiin ilmestyy välystä? pieni napsaus kuuluu silloin tällöin ja käsissä tuntuu selvästi että joku naksahtaa. -99 avensis farkku 2.0d4d

7

2947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensi Ave

      Saman tapainen ongelma on minullakin -99 Avensiksessa. Eli heti ratin takaa kuulu napsahtava ääni aivan kuin välystä, kun autolla ajaa epätasaisella tienpinnalla. Nyt varsinkin lumisateiden jälkeen risteyksien "pyykkilaudalla" lonksumisilmiö on voimakas. Tasaisella ei mitään ongelmia, eikä mielestäni ohjauksessa ole välystä.

      TOC sivustoilla oli eräs kysellyt samantapaisesta ongelmasta ja siellä ohjeeksi oli annettu, että rasvaa ohjausakselista jokin osa. Vaati kuulemma hivenen purkamista, eli kuskinpuoleisen kojelaudan alapaneelin poistamista ja kahden ison pultin irroittamista. Muistaako kukaan ko ohjeen ja onko kukaan tehnyt sitä, eli onko siitä apua naksumiseen. Vai onko Toyotan huolto onnistunut poistamaan vian kohtuuhinnalla, ilman, että vaihdetaan koko ohjaus.

    • ave-99 74000km

      Parkista lähdettäessä hitaasti ratti"lonksuu" aivan
      kuin olisi väljää.vauhtiin päästyä kaikki ok.
      Kaverini katsastuksessa ei löytänyt mitään,vaikka kerroin oireet.Tarkoitus olisi kysyä seuraavassa
      huollosssa,kerron mikäli jotain löytyy.

      • "napsuu"

        joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.

        meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway!


      • ensi Ave
        "napsuu" kirjoitti:

        joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.

        meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway!

        Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654

        Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.

        Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma.


      • vaseliini
        ensi Ave kirjoitti:

        Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654

        Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.

        Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma.

        Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.


      • MOK
        vaseliini kirjoitti:

        Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.

        ... siellä polkimien vieressä oleva ohjausakselin booriliitos on jumittunut ja se aiheuttaa ratin napsumisen.

        Olen merkkiliikkeessä vierestä seurannut, kun asentaja irroitti ohjausakselin ja laittoi tojotan keltaista vaseliinia liitokseen (meinasivat muuten, ettei sinne mitään muuta rasvaa saa laittaa. Tiedä tuota sitten...). Aikaa ko. operaation tekemiseen meni vajaa puoli tuntia. Eikä napsu ratti enää!


    • Anonyymi

      Rattiakselin vaihto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe