Eli mikähän piikkisessä dtssä on kun yhtäkkiä alkoi startti vain nakuttamaan kun koittaa startata? Seisoi yhden vuorokauden tallissa ja sen jälkeen vain naksuu . Ois kiire tässä miittiäkin ajatellen :D kiitos jo etukäteen !
Dt startti naksui
10
2705
Vastaukset
- kfkslz
Solenoidi rikki?
- juukelista
Ei oo rikki, kun naksuu.. sulake voi olla palanut, tai sitten itse startti!
- syitä
Kolme yleisintä vika mahdollisuutta:
Startin solenoidi rikki.
Starttimoottori rikki.
Akku tyhjä tai viallinen. Jos ajat paljon alle 5km matkoja niin akku voi päästä tyhjäksi. - Nick_Kick
Ei moottoripyörien starteissa mitään solenoideja ole.
Siellä on eräänlainen keskipakoiskytkin, ja sen kynsistä voi olla kysymys. Siis siinä tapauksessa että startti tuntuu pyörivän tyhjää sen käynnistysyrityksen yhteydessä.
Se vika voi hetkellisesti sattumalta korjautuakin. Kokeile pyöräyttää moottoria vähän ulkoapäin, kick-startilla tai jos ei ole niin iso vaihde päälle ja lykkäämällä. Mutta ei sitä kyllä lopullisesti kuntoon saa ottamatta starttia irti. - Motoristiman
vai ei ole solenoidia..varsinainen tietäjä se siinä!! Kyllä mun kawassa ainakin on solenoidi, se on rele, eikä sen kummempaa.. ja jos se naksuu, eli menee päälle, ja pois, on se kunnossa!
- Nick_Kick
Pornoako netistä etsit kun et viitsi vilkaista Wikipediaa ennen kuin esität mielipiteesi?
No, minä tein sen puolestasi:
"Autoterminologiassa solenoidilla useimmiten tarkoitetaan auton starttimoottoriin liitettyä laitetta. Virran saatua solenoidi siirtää työnthaarukan ja jousen voimin hammaspyörän auton moottorin vauhtipyörään ja solenoidista siirtyvä liike pistää vauhtipyörän liikkeelle käynnistäen auton moottorin. "
Kyse on siis järjestelystä starttimoottorin akselilla, joka työntää akselin päässä olevan pienen hammaspyörän vastaavaan hammastukseen vauhtipyörän kehällä.
Käytän sanaa "järjestely", koska solenoidi on vain yksi ratkaisu; aikaisemmin tuo sama liike tehtiin tapista joka johti ohjaamon jalkatilasta suoraa starttimoottoriin, ja se siis runnottiin päälle lihasvoimalla.
Jaa jaa, setä muistaa hyvin senkin ajan vielä :)
Takaan, että sinun Kawasaki-merkkisessä moottoripyörässäsi ei ole kyseistä järjestelyä, sen sijaan starttimoottorin päässä on kytkin, jossa pilleripurkin muotoisessa rasiassa kynnet tarraavat rasian sisälaitaan heti kun startti alkaa pyöriä, ja irroittuvat saman tien kun moottori alkaa pyöriä lujempaa kuin startti ja sinä (toivottavasti) herkeät painamasta starttinappia. - Motoristiman
kyseinen laite on pendix laite, joka työntää startin rattaan vauhtipyörän kehälle! siis autossa.
Solenoidi on RELE! - Nick_Kicki
"Solenoidi
Solenoidi on sähkömagneetti, joka yksinkertaisimmassa muodossaan koostuu käämistä (kelaan johdinlankaa) ja ankkurista (liikkuva rautasydän). Ankkuri vetää, kun käämiin johdetaan sähkövirtaa. Käämi luo magneettikentän, joka vetää ankkuria puoleensa. Solenoidin magneettikentän voimakkuuteen vaikuttaa kelaan johdettu virta, kelan kierrosten määrä, ja sen ytimen permeabiliteetti. Solenoidia voidaan pitää sähkömekaanisena laitteena, joka muuntaa sähkövirran lineaariseksi mekaaniseksi liikkeeksi sähkömagnetismin avulla.
Toisinaan solenoidi-sanalla tarkoitetaan pelkkää kelaakin (käämiä).
Autoterminologiassa solenoidilla useimmiten tarkoitetaan auton starttimoottoriin liitettyä laitetta. Virran saatua solenoidi siirtää työnthaarukan ja jousen voimin hammaspyörän auton moottorin vauhtipyörään ja solenoidista siirtyvä liike pistää vauhtipyörän liikkeelle käynnistäen auton moottorin. "
Siinä yksityiskohtaisempaa tietoa Auto Wikistä suoraa lainaten :)
- tossamitääkynsiäole
- Tällätavalla
Moottoripyörässä on starsissa vapaakytkin niminene häristin, ja solenoidi on ennen starttimoottoria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406953
- 323918
- 453290
- 402899
- 162672
- 372228
- 162176
- 412123
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 391990