Olen kärsinyt kohta viitisen kuukautta pistelevästä (välillä kihelmöivästä) tunteesta eri puolilla kehoa. Tunne kestää yhdessä kohdassa ihan lyhyen aikaa, ikään kuin "tuikkaisee", ei kipeästi vaan inhottavasti. Alussa pistelyä oli lähes koko ajan, nyt tuntemukset ovat harventuneet, mutta eivät hävinneet kokonaan. Olen huomannut, että liikunta ja makuulla olo auttaa tuntemuksiin, samoin pieni määrä alkoholia. Kysymykseni on, onko ms-taudin oireissa mainittu pistely tällaista joka paikassa tuntuvaa ja paikkaa vaihtavaa? Jos on, pääseekö tästä tunteesta koskaan eroon? Jos taas ei ole ms-taudin oire, mikä muu tämä voisi olla?
Pistelyä ympäri kehoa
1
6952
Vastaukset
- aaltomainen
MS-taudissa olevat parestesiat eli tuntoaistin häiriöt voivat olla millaisia vain.
Itselläni on ollut kihelmöintiä / pistelyä vain tietyissä kohdissa vartaloa siten, että aina välillä tuntemusta tulee niihin samoihin kohtiin ja sitten ne aina menee pois. Alueet ovat halkaisijaltaan 5-10 cm kokoisia, epätäsmällisen muotoisia; parestesia kestää kerrallaan parista sekunnista pariin vuorokauteen. Näin siis itselläni on ollut.
MS-taudin aaltomaisessa muodossa on huomattu, että jos oire on ollut yli vuoden, se tuskin enää poistuu. Tosin tästäkin on poikkeuksia. Eräs nainen oli viitisen vuotta pyörätuolipotilaana, mutta myöhemmin sittenkin pääsi taas liikkumaan kävellen. MS-tauti on yksilöllisesti oireileva ja vaikeasti ennustettava. Voidaan puhua vain todennäköisyyksistä.
Parestesiat eivät välttämättä johdu MS-taudista, varsinkaan, jos kihelmöinnin lisäksi ei ole muita oireita, jotka sopivat MS-tautiin. En ole ammattilainen, mutta voisin ajatella, että aineenvaihdunnalliset ongelmat, esim. hyperventilaatio, voivat aiheuttaa laaja-alaista pistelyä. Samoin erilaiset hermopinteet, jotka voivat johtua tukirangan ongelmista. Myös neuropatiat, esim. diabeteksen sivutuotteena, voivat varmaan aiheuttaa pistelyä ja kihelmöintiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728