Miten sarvia nostetaan mummonpyörässä?

älkäänaurako

Olen saanut käsiini vanhan 60 luvun Tunturin ja siinä pitäs
nostaa sarvia? avataanko se siitä tangosta vai siitä mutterista sarvien keskellä?

26

6275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olikonäinvai

      jos vanhan muisti pelaa niin se mutteri siinä tangon keskellä on se avain sarvien nostoon.

      • olikonäinvai

        jäi mainitsematta jotta älä nosta liikaa, katso noston yläraja siitä sisältä tulevasta osasta.


      • Juuri näin.

        Siellä on siis seuraavan kuvan mukainen kiilamekanismi sisällä: http://www.montaguebikes.com/assets/images/ownermanual/stem-diagram.jpg

        Eli siis ohjainkannattimen, "stemmin" päällä oleva pultti löysälle, korotus halutulle korkeudelle ja pultti uudelleen kireälle.

        Varovainen on syytä olla aina ohjaustankoon liittyvissä asioissa, mutta hysteerinen ei tarvitse olla. Ohjainkannattimen korkeutta voi hyvin säätää itse, kunhan sitä ei korota niin korkealle, että merkkiviiva näkyy. Myöskään sitä ei ole syytä tunkea aivan pohjaan, sillä siellä saattaa olla kapeampi kohta ruotoputkessa, johon kiila ei tartu kunnolla, ks. http://sheldonbrown.com/handsup.html#danger

        Jos stemmi on ruostunut jumiin eikä lähde liikkeelle sovinnolla, voi olla parempi viedä pyörä huoltoon. Silloin täytyy käyttää irrotusöljyä, jota pääsee helposti ohjainlaakeriin huuhdellen voitelurasvan pois. Ohjainlaakeri täytyy tällöin avata ja huoltaa.


    • pyöräilijä_NM

      Älä kajoa siihen mutteriin. Säätöstemmi asennettiin minun pyörääni ja sillä sitten sain itse nostettuna tankoa. Maksaa n parikymppiä ja on turvallinen tapa.

      • äläs-sekoile

        Säätöstemmeissä ei todellakaan ole yhtään mitään turvallista. Täysin tarpeeton ylimääräinen liitos, joka notkuu, natisee ja pahimmassa tapauksessa katkeaa pultin pettäessä.

        Kiilastemmin korkeussäätö taas on täysin asiallinen ja virallinen toimenpide.


      • Pomppukeppi

        " Säätöstemmi asennettiin minun pyörääni ja sillä sitten sain itse nostettuna tankoa. "

        Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa vaan kiertää sitä ohjausakselin suhteen. Nostaminen siis aina samalla myös tuo tankoa lähemmäs ajajaa. Tämä vaikuttaa niin ajoasentoon kuin ohjaustuntumaankin. "Oikea" tangon nosto pitää etäisyyden samana ja vain nostaa tankoa. Tällöin pyörän mitat pysyvät samoina kuten ohjaustuntumakin.


      • Pomppuheppi

        "Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa"
        Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma. Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. Hyvä varuste, jolla saadaan ajoasentoa muuteltua.


      • Pomppukeppi
        Pomppuheppi kirjoitti:

        "Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa"
        Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma. Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. Hyvä varuste, jolla saadaan ajoasentoa muuteltua.

        "Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. "

        Kyllä mutta koska se liikkuu aina samalla kahteen suuntaan ja vielä kaaren muotoista rataa, molempien (siis korkeuden ja etäisyyden) saaminen samaan aikaan juuri oikeiksi on aika konstikasta.

        "Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma."

        Ei toki jos osaa valmiiksi laskea sen, minkä pituisella stemmillä juuri se oikea yhdistelmä korkeudesta ja etäisyydestä sekä ohjaustuntumasta toteutuu. On vain käytännössä paljon helpompi operoida tavallisella stemmillä jolloin katsotaan erikseen korkeus ja erikseen etäisyys sitten stemmin pituutta muuttamalla.
        Säätöstemmi on kuin konttorituoli jossa istuinosan korkeus ja selkänojan kallistus eivät olisi itsenäisiä säätöjä vaan kallistus muuttuisi aina korkeuden mukaan. Harva pitäisi sitä ongelmattomana asiana hyvän istuma-asennon saamisessa.

        "Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. "

        Käytännössä säätösetemmiä käytetään liian usein siihen että pyritään saamaan mahdollisimman pysty ajoasento pyörään johon sellaista ei ole alunperin suunniteltu. Sitten ohjaus on liian nopea ja ajo-ominaisuudet hukassa.
        Paljon parempi vaihtoehto olisi valita valmiiksi sekä sopivan kokoinen pyörä että pyörä jossa on itselle mieluinen ajoasento. Mutta kun pitää saada se tarjouksessa oleva pyörä jonka kyllä myyjän mukaan saa sopivaksi sillä säätöstemmillä.


    • täystollo

      Mistä te puhutte? ohjausakseli, säätöstemmi, kiilastemmi?
      Avataanko se mutteri (tavallinen, avaimella)ohjaustangon päältä vai
      pitääkö paksun tangon varresta kääntää tai avata käsin tuo mutteri vai mikä se on?

      • Tuna_kuski_Oulu

        Älä hyvä mies koske siihen mutteriin (turvallisuus seikka). Vie aamusta pyöräsi valtuutetulle huoltoliikkeelle, jolloin siihen asennetaan tuo jo ylempänä ihmetysta aiheuttanut säädettävä ohjainkannake, tutummin säätöstemmi. Nuo "asiantuntijat" eivät oikein ymmärrä näitä huolto ja korjaus toimenpiteitä, jotka taas tavalliselle pyöräilijöille ovat päivän selviä. Pyörien hinnoista ja ajovarusteista ymmärtävätkin sitten liikaa.


    • luulentietäväni

      Molempia mutteria sekä pulttia muistaakseni löysätään vähän ja sitten nostamalla ja kääntelemällä tankoa ylös siten että etupyörä on jalkojen välissä.
      Tanko suoraan ja pultti sekä mutteri kireelle.

    • entiedämitään

      Kiitos, tulihan se ymmärrettävä (luultavasti)neuvo vihoviimein, kokeillaan, onko muuten siinä varressa oleva ylimmäinen kiekko
      joku lukitus? Siinä on muutama reikä ? Jota naputellaan meisselillä auki ennenkuin Voi avata seuraavan?

    • TeeItse123

      Tähän säätöön ei ehkä kannata ostaa huolto-opasta, mutta aika moni vastaava selvii niistä kuvista äkkiä.

      N. 25€ hinta tulee äkkiä takas kun ei tarvitse jonottaa ja odotella huoltoa tai ohjeita.

      • TeeItse123

        Tältä sivulta
        http://sheldonbrown.com/handsup.html

        löytyy aika hyvät kuvat rakenteesta. On vanhaa (kiila) ja uudempaa systeemiä kuvattuna.

        Alfamerin kirjasta on näköjään tullut uudempi painos (vanhempikin kelpaisisi tähän kohtaan).


    • pp_asent

      Tankoa nostamaan joudut hommaamaan ohjain kannakkeen, joka on jyrkemmässä kulmassa, kuin nykyinen. Jos haluat, ettei tanko tule lähemmäksi satulaa, ota se huomioon ohjainkannaketta hankkiessasi, eli ohjainkannake tulee olla pidempi. Pyöräliikkeistä ja motonetista löytyy myös säädettävä ohjainkannake, jolla tangon nosto käy helposti. Pyörän huoltotoimenpide ei ole rakettitiedettä, mutta jos olet epävarma lopputuloksesta, niin käytä pyöräsi ohjainkannake vaihdossa huoltoliikkeessä.

      • TeeItse1234

      • pp_asent

      • TeeItse123
        pp_asent kirjoitti:

        Älä sekoita asioita, joista et tiedä. Tässä MOTONETISTA löytyvä osa, jolla aloittajan ongelma ratkeaa:

        https://www.motonet.fi/fi/tuote/383020/Ohjainkannatin-saadettava-318mm-90mm

        https://www.motonet.fi/fi/tuote/383019/Ohjainkannatin-saadettava-254mm-90mm

        Kuvaa ei ole, mutta kyseinen osa vaan ja ongelma poistuu.
        Ps. ohjainkannake kulkee meidän pyöräilijöiden keskuudessa nimellä "säätöstemmi" (tämä tiedoksi)

        Epäilen suuresti noiden sopivan 60-luvun pyörään ilman sovittimia, jos siihen ei ole vaihdettu osia. Silloin ei ole vielä valmistettu ahead-tyyppiin ohjainkannattimia kokoa 1 1/8 tuumaa.


    • Fillaristivuodesta71

      Näin kiila vapautuu ja stongan nostaminen helpottuu.
      Ja sitten kiristät mutterista kun oikea korkeus on löytynyt ja
      siihen voi mennä oman kokemukseni 2-3 kertaa uudella pyörällä.

      Älä edes lue noita säätöstemmeistä, jos haluat pitää fillarisi alkuperäisenä.

    • kredfodh

      Eikai tuollasia tarvi 60 luvun pyörissä?Miten ne tuolloin sääti sarvien korkeutta ?Mutteria vaan löysälle ja vispataan sarvia ylös tai alas, nämä neuvojat elävät nykypyörien maailmassa.

      • polkija_

        Säätöstemmillä tangon nosto onnistuu kaikenikäisissä pyörissä. Maksaa n parikymppiä.


    • laskepersettä

      Laske vähä penkkiä, helpompi homma. Noissa pyörissä se sarvien korkeus on yleensä sopiva.

      • 16-9

        Ei missään tapauksessa saa laskea satulaa, jos satula on jo oikealla korkeudella.

        Se on heihei nivelille jos satula on väärällä korkeudella. Myös pyöräilyn tehokkuus kärsii satulan väärästä korkeudesta.


    • wwswwdwd

      Mikä on kellekkin se satulan oikea korkeus. Ihmiset on eri kokosia ja toiset tykkää
      ajaa korkealta toiset matalammalta, että saa jalat maahna valoissa.

      • Pomppukeppi

        Polkemisen tehokkuuden kannalta on olemassa vain yksi oikea satulan korkeus. Siis sellainen jossa jalka jää ihan vähän polvesta koukkuun kun poljin on alhaalla eikä lantio kuitenkaan keinu poljettaessa.
        Jos pyörä on rungoltaan ajajalle sopivan kokoinen, jalat saa kyllä maahan tällä satulan korkeudella. Ongelma voi olla näissä "yhden koon pyörissä" jotka saattavat olla ihmisille hyvinkin paljon väärän kokoisia. Silloin satulaa saattaa joutua laskemaan optimaalista korkeutta matalammalle siksi että saa jalat maahan.


    • Anonyymi

      Mummopyörät on hirveitä ajettavia , rungon kulmat on liian vinot , rungosta puuttuu vaakaputki , minkä vuoksi runko ei voi olla tukeva . Ollaan hakoteillä , jos kuljettajan paino on kokonaisuudessaan satulan päällä , eikä lainkaan käsillä , jalkajarru on myös asia , jonka voisi laissa kieltää ..Mummopyörien suosikit on varmaan luomuhuuhailijoita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3310
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe