Mistä nimi

paava

Onko lieksan nimi tullut liekuttavasta puisesta "kolukärrin rattaasta.

14

291

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historianpenkoja

Nimi Lieksa on peräisin saamen kielen sanasta leakša, joka tarkoittaa soista laaksoa tunturissa. Pielisen Karjalassa on useita saamelaisperäisiä paikannimiä. Maailmalla on muitakin Lieksa -nimisiä paikkakuntia, joista lähin on Venäjällä Leksa (lausutaan Lieksa), joka esiintyy eräissä suomenkielisissä kartoissa kirjoitettuna myös muodossa Lieksa. Venäjän Lieksa on kylä Karjalan tasavallan Karhumäen piirin Tsolmuisen kunnassa. Seuraavat Lieksat sijaitsevat Pohjois-Norjassa.

• Valehtelet-suoraan

Älähän nyt satuile aivan älyttömiä, ei tuossa ole mitään perää. Oletko kamuttaja joka keksii olemattomia historioita. Mikään ei tuossa pitänyt kutiaan.

• käsi_pois_mulkusta
        Valehtelet-suoraan kirjoitti:

Älähän nyt satuile aivan älyttömiä, ei tuossa ole mitään perää. Oletko kamuttaja joka keksii olemattomia historioita. Mikään ei tuossa pitänyt kutiaan.

Jätä välillä mulkkusi rauhaan ja ota historiankirja kouraasi ennenkuin munaat itsesi uudelleen.

• saame

Olen myös kuullut että Lieksa tarkoittaa suota.

• rotestimökinpoika

Jo -60 luvulla ennenkuin netistä tiedettiin mitään opettaja Airi Pajamo kertoi Lieksan tarkoittavan suota. Näin Surpeenvaaralla.

• suo_suo_suo
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Jo -60 luvulla ennenkuin netistä tiedettiin mitään opettaja Airi Pajamo kertoi Lieksan tarkoittavan suota. Näin Surpeenvaaralla.

Sitähän se tarkoittaa, soista laaksoa tunturien välissä.

• Tunsin_perheen
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Tarkoitat varmaankin Aura Pajamoa, Kaarlon vaimoa.

• wxyx

Airi Pajamo oli minunkin opettaja Rantalan koulussa.

• rotestimökinpoika
        Tunsin_perheen kirjoitti:

Tarkoitat varmaankin Aura Pajamoa, Kaarlon vaimoa.

En tarkoita, Airi opetti silloin kun olin toisella ja kolmannella. Kalle ja Aura olivat myös saman koulun opettajia. Myös Aune Kontkanen.

• Minä en ole tutkinut ollenkaan Lieksa nimen alkuperää.

• Anonyymi

''Sitähän se tarkoittaa, soista laaksoa tunturien välissä.'''

Missääspäin ne tunturit täällä Lieksan ympärillä ovat, minä kun en niitä löydä silmiini?

• Anonyymi

Lieksan nimi juontuu todennäköisesti alueella virtaavan Lieksanjokeen liittyvistä muinaisista nimityksistä. Sana "Lieksa" on peräisin saamelaiskielistä, erityisesti vanhoista saamelaisperäisistä paikannimistä. Näissä yhteyksissä "lieksa" tai sen kaltaiset sanat voivat viitata mutkaiseen tai kiemurtelevaan jokiuomaan.
      Lieksanjoki on ollut tärkeä vesireitti ja alueen asutuksen keskus, mikä selittää sen, miksi sen nimi on siirtynyt paikkakunnalle. Paikannimien alkuperässä näkyy usein saamelainen tai muu vanha kielikerrostuma, koska nämä kielet olivat alueella käytössä ennen suomenkielen leviämistä.
      Lieksa on siis todennäköisesti saanut nimensä jo varhain, jolloin alueen vesistöillä ja luonnonpiirteillä oli suuri merkitys ihmisten elämässä.

• Anonyymi

Tulee huomata miten nimi Lieksanjoki on genetiivi mitä jokien nimet yleensä eivät ole. On siis Kemijoki mutta ei Keminjoki, jne... Lieksajärvi rajan takana ei sen sijaan ole genetiivissä.

Vertailuna Jongunjoki, Junginsärkkä jotka molemmat tulevat, näin uskotaan, saamelaisista miehen nimistä ja ovat genetiivissä. Voisiko siis Lieksa-nimen takana olla henkilön nimi?

• Anonyymi

Lieksalla vois olla parempi nimi ja se olis MÖHKÖ (tarkoittaa lantalan/saamelaisten kieliopin mukaan joenmutkaa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7205
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3020
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45