NAS-asema + kytkin vai reititin?

elämän_eka_lähiverkko

Olen ostamassa tiedostoille NAS-asemaa. En tarvitse NAS-asemalle nettiyhteyttä, vaan tarkoitus on vain saada levytilaa enemmän ja tiedostot useamman tietokoneen käyttöön. VDSL-modeemini on myös reititin ja wlan, kuten modeemit nykyään ovat.

Pitääkö minun ostaa oma reititin NASille, jotta voin olla varma, ettei kukaan pääse modeemin/reitittimen kautta NAS-asemalle (ei hakkeroi reititintä) vai voinko huoletta liittää NASin modeemiin (en ymmärrä juuri mitään softan asetuksista kuten NAS-aseman asetuksista, Windowsin palomuurin asetuksista jne., joten minusta ei voi mennä takuuseen, että osaan laittaa asetuksen oikein) vai voinko liittää NAS-aseman verkkoon pelkällä kytkimellä (NAS > joku edullinen kytkin > tietokone).

Mieluiten yhdistäisin NASin pelkällä kytkimellä tietokoneisiin, koska tällöin NAS tuskin on voi olla edes potentiaalisesti yhteydessä nettiin, eli minun ei tarvitse olla varma kaikista asetuksista, koska NAS tietokoneet muodostavat oman verkon ja modeemi/reititin tietokoneet muodostavat toisen erillisen verkon, vai mitä. Jos pelkkä kytkin riittää ja se pitää NAS-aseman erossa internetistä, niin pitääkö kytkimen ostamisessa ottaa jotain huomioon eli käykö halvin mitä löytyy (n. 30 euroa).

5

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Modeemiin kiinni vaan. Modeemissa on kuitenkin myös palomuuri, että voit sillä rajailla mitä haluat.

• 0hm0

Et sinä voi liittää sitä NASia mihinkään, kun et halua sitä mihinkään verkkoon.

• modeemi_riittää

Kyllä sen NASin voi reitittävään modeemiin aikas huoletta kytkeä. Internetistä ei pääse kotiverkkosi laitteisiin käsiksi, ellet sitä erikseen salli tai asenna jotain ohjelmaa tarkoitusta varten. Jos itse haluaisit käyttää NASia suoraan mistä vaan Internetin kautta, niin sitten modeemissa pitäisi olla palomuuri.

On syytä huomata sekin, että jos meinaat käyttää tietokoneella samaan aikaan Internet-yhteyttä ja NASia toisen verkon kautta, niin kyllä tietokone voi yhdistää verkot, jos sössit asetukset. Eikö olisi myös aika hankalaa, jos monessa tietokoneessa pitäisi viritelmän takia olla kaksi verkkoyhteyttä?

• 0ssix

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

• lyysi
        0ssix kirjoitti:

Aloittaja ei halunnut liittää laitettaan mihinkään verkkoon.

Itseasiassa se virhe on sinussa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6905
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe