kerro..olen kuulolla.
mitä on sydämen sivistys ?
8
754
Vastaukset
- Numero66
Ei mitään. Sydän on lihas, joka pumppaa verta.
- vvbjh
Lue pestalozzi, ja muita kasvatustieteilijöitä historiasta.
- hienostuneisuutta
Hienostunutta käytöstä. Sen voi ymmärtää vain korkeammalla tasolla oleva. Sydämen sivistystä vailla olevalle sitä ei voi millään tavoin selittää, niin kuin värisokealle ei voi selittää, millainen on vihreä tai vähä-älyiselle, kuinka paljon älykkäämpi toinen on.
Otetaan konkreettinen esimerkki. Nuorikolla on kesämökillä sängystä noustessaan yöpukunsa, baby dollin lyhyt yläosa. Alaosana on siis vain paljas vittu. Hänen katsannossaan sydämen sivistys edellyttää, että hän noudattaa hienostunutta käytöstä ja jatkaa siinä asussa aamupalan laittoa ja tarjoamista sekä miehelleen, että vierailevalle pariskunnalle. Kaikki tapahtuu elegantisti ja liikkeet ovat sirot.
Vieraileva pariskunta ei ymmärrä sydämen sivistyksestä mitään. He rupeavat moittimaan emäntää vihjaillen, että tämä käyttäytyisi sopimattomasti ja olisi liian lyhyessä paidassa. Heillä on yleispätevä moraalikäsitys, joka ei ollenkaan jousta tilanteen mukaan. Kun heidän aggressiivinen puheensa käy yhä vomakkaammaksi, emäntä ei ole huomaavinakaan, kuinka he kiihtyvät, vaan jatkaa hienostuneesti tarjoilua.
Emännällä on sydämen sivistystä. Hänestä esiintyminen toisen pariskunnan ja miehensä edessä on hienostunutta, jos hän on alaosattomassa, sillä ovathan he saunoneetkin ja uineet au naturel yhdessä. Mutta vieraat, joilla ei ole sydämen sivistystä, eivät ymmärrä elegantteja nuansseja, vaan se on heille sopimatonta. - tuttujuttukin
Sellaista mihin Narsisti ei kykene, koskaan.
- Näin
Sitä samaa sivistystä kuin muukin sivistykseksi sanottu. Ilmenee mm. käytöksessä kanssaihmisiä, ympäristöä ja eläimiä ja " heikompia" - mitä se kenellekin tarkoittaakaan - kohtaan. Ne jotka taitavat sen ilman virallistettua koulutustakin, sanotaan sydänsivistyneiksi.
- hienostuneisuutta
Näin kirjoitti:
Sitä samaa sivistystä kuin muukin sivistykseksi sanottu. Ilmenee mm. käytöksessä kanssaihmisiä, ympäristöä ja eläimiä ja " heikompia" - mitä se kenellekin tarkoittaakaan - kohtaan. Ne jotka taitavat sen ilman virallistettua koulutustakin, sanotaan sydänsivistyneiksi.
Muuten näin, mutta en usko, että sydämen sivistystä voi opetella. Sen puute on samanlainen kuin psykopatia. Millään koulutuksella, terapialla tai lääkehoidolla ei psykopatiaa voi vähentää. Jos sydämen sivistys ei synny itsestään, varaosia ei ole aivoihin saatavilla. Hyvinkin oppimaton voi olla sydämeltään paljon sivistyneempi kuin oppinut.
Edellä esittämäni esimerkki oli tietysti elävästä elämästä. Vierailevan pariskunnan molemmat puolisot olivat jo tavattaessa valmiiksi karkeita ja ovat edelleen, vaikka heidän suhtautumisensa isäntäväkeä kohtaan olikin yllätys. Hienostunut ihminen ei missään tapauksessa pyri loukkaamaan isäntäväkeä. Jos hän on jostakin eri mieltä, hän vaikenee korrektisti ja diplomaattisesti.
- mnbvdfghjuygfd
Sydämen sivistys on minulle täydellinen paradoksi. Paranormaali ilmiö muiden joukossa, kuten itse täysin henkilökohtaisesti ajattelen. Se on yksi tunneälyn muoto.
- Selvä_havainto
Käytetään kiertoilmaisuna esimerkiksi kontakti-ilmoituksissa kertomaan, että ihmisellä ovat jääneet koulut käymättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738