Ohjelmoinnin opiskelu raskasta

.....

Opiskelen Jyväskylän yliopistossa tietotekniikkaa ja yllätyin siitä miten raskasta ohjelmoinnin opiskelu loppujen lopuksi on. Paikallisen opettajan Vesa Lappalaisen, jos joku tuntee, pitämät kaksi ohjelmointikurssia olen kummatkin joutunut käymään kahdesti kun en ole ensimmäisellä kerralla pysynyt kelkassa.

Onko muissa opinahjoissa ohjelmointikurssit miten raskaita?

8

2477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blunt

No, itse olen opiskellut Jyväskylässä, TKK:lla ja vähän muuallakin, ja mielestäni TKK:lla ohjelmointikurssit olivat ehdottomasti kaikkein vaativimpia. Harjoitustyöt TKK:lla olivat huimasti laajempia kuin yliopiston puolella.

• Titeläinen

Itse olen aloittanut syksyllä LTY:ssä tietotekniikan opinnot ja olen itsekkin yllättynyt siitä, miten paljon tuossa ohjelmoinnin perusteissa vaaditaan. Meillä kurssin läpipääsyyn pitää tehdä viope-opetusohjelmasta 13 lukua tentti sekä harjoitustyö, joka kyllä tuntuu liian vaikealta tällaiseen " perusteet " kurssiin.
      Olisikin hyvä jos tuota kynnystä madallettaisiin sen verrran, että sellaiset henkilöt jotka eivät ole koskaan elämässään ohjelmoinneet, voisivat saada edes mahdollisuuden päästä kurssista läpi.

• lehtori

...paskat. Lahjattomat on hyvä karsia pois jo alkuvaiheessa.

• Kai osaan?

Minusta ohjelmoiminen ja uuden oppiminen ei tuota vaikeuksia. Oletko miettinyt, että vaihtaisit alaa? Oletko niin yksin kertainen, ettet ymmärrä tietokoneista paljoankaan.

• Titeläinen

Ei se kaikille varmaan tuotakkaan vaikeuksia, mutta itse ja monet kurssikaverit on ollu samaa mieltä eli se on vähän liian vaativa alottelijoille.Vanhemmat opiskelijatkin on sanonu, että se on yks haastavimpia kursseja tietotekniikan puolella, mutta ei varmasti mikään mahdoton.
        Ja kyllä on myös tullu mietittyä onko oikealla osastolla, mutta ei mikään muu aine kyllä mitään vaikeuksia oo tuottanu.Tosin oon harkinnu kyllä Tutalle siirtymistä :).

• Titeläinen kirjoitti:

Ei se kaikille varmaan tuotakkaan vaikeuksia, mutta itse ja monet kurssikaverit on ollu samaa mieltä eli se on vähän liian vaativa alottelijoille.Vanhemmat opiskelijatkin on sanonu, että se on yks haastavimpia kursseja tietotekniikan puolella, mutta ei varmasti mikään mahdoton.
        Ja kyllä on myös tullu mietittyä onko oikealla osastolla, mutta ei mikään muu aine kyllä mitään vaikeuksia oo tuottanu.Tosin oon harkinnu kyllä Tutalle siirtymistä :).

Kai kumminkin olet mieltänyt, että olet yliopistossa opiskelemassa etkä oleilemassa? Jos olet peruskoulussa ja lukiossa ollut huomattavan lahjakas oppilas, niin olet vain tuudittautunut siihen harhakäsitykseen, että opit asiat ilman suurempia ponnisteluja.

Voin vakuuttaa, että opintojen edetessä jokaiselle tulee eteen se raja, jolloin asioiden oppimisen eteen tulee tehdä tosissaan työtä. Joillekin tämä raja tulee aiemmin, joillekin toisille myöhemmin, mutta jokaiselle se joka tapauksessa tulee.

Joten kannattaa vain panostaa ohjelmoinnin oppimiseen pikkuisen enemmän ja oppia samalla se, ettei opiskelu läheskään aina ole pelkkää hauskaa leikkiä vaan raakaa työntekoa.

• ex-opiskelija

Ensimmäiseksi onnittelut, koska nyt olet ne kurssit kuitenkin selvittänyt. Olet siis oppinut vaadittavat asiat :)

Jotkut käy meillä jopa monta kertaa useammin, eivätkä siltikään ymmärrä. Siis tosiaan vuodesta toiseen samat ihmiset kursseilla ja vieläpä yrittävät pärjätä (eli kyse ei ole laiskuudesta tai ettei tekisi töitä oppimisensa eteen). Jotkut eivät ole päässeet edes ekaa kurssia läpi. Eikä kyse ole tyhmyydestä tms: näistäkin ihmisistä osalla oli jopa aiempi maisterin tutkinto toiselta alalta ja saattoivat olla entisellä alallaan pärjänneet todella hyvin.

Ohjelmointi vain on sellainen juttu, että toisille se "aukeaa" helpommalla ja jotkut joutuu hiki hatussa pinnistelemään päästäkseen edes läpi jossain vaiheessa.

Harjoittele vain paljon koodaamista. Koska olet kurssit nyt selvittänyt, niin et varmaan ihan toivoton tapaus liene ;) HYVÄ! HYVÄ!

Kävin minäkin kurssit kahdesti ja seurauksena oli että sen toisen kurssin jälkeen osasin ne asiat todella hyvin. On minullekin vaikea alussa oivaltaa joku uusi asia, mutta kun se selkokielellä selitetään, niin sitten tajuan. Ei tarvii kuin selittää yksinkertaisesti mistä on kysymys, se riittää jo oivaltamiseen.

Valitettavasti joillakin luennoitijoilla on yliopistolla tapana esittää asiat mahdollisimman monimutkaisella tavalla, jolloin voi tosiaan tulla käsitys että asia on vaikea (vaikkei olisikaan).

On ihan tavallista, että kurssi käydään kahdesti. Ja mitäpä haittaa siitä on: pääasia että sitten lopulta ne asiat oppii.

• mielestäni

Mielestäni taas YO:n ohjelmoinnin kurssit olivat niitä helpompia, ja ainoita joista sain 3-, nyt on kolmas vuosi on menossa, ja harvoin enää saan kokeista edes 2, yleensä 1 tai 1 .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94