Hei vaan kaikille!
Aloittelijana joudun kysymymään tyhmän kysymyksen, josko joku osaisi vastata suoriltaan. Itse kun asiaa yritin tutkiskella sain itseni vain "syvemmälle suohon".
Eli, olen käyttänyt Macillä iPhotoa kuvien hallitsemiseen, aikaisemmat kuvat ovat olleet lähinnä pokkarilla/kännykällä napattuja joten jälkikäsittelyä en suuremmin ole tehnyt, iPhoton säädöt ovat riittäneet.
Nyt tarkoitus aloittaa ns. puhtaalta pöydältä uuden kameran myötä. Eli ostin elämäni ensimmäisen järjestelmäkameran, Nikon D7100 jolla tarkoitus alkaa kuvailemaan.
Kuvaan RAW:ta (NEF), ja haluaisinkin jälkikäsitellä kuvia/parantaa hieman kun RAW antaa siihen hyvät mahdollisuudet.
Latasin Nikonin oman ViewNX:n ja Capture NX-D:n, joilla kokeilin kuvia muokata, toimii mielestäni ihan ok ainakin alkuun. Suurin ongelma mulla tulee kuvien hallinnassa.
Eli mikä on järkevä työnkulku ja helpoin tapa saada kuvat organisoitua koneelle niin että myöhemminkin niitä on vielä helppo selata? Kannattaako alkuperäiset RAW kuvat säilyttää myöhempää käyttöä varten vai poistaa kun kuvat on käsitelty ja konvertattu esim. JPEG muotoon.
Kyllä mä kuvat saan siirrettyä koneelle ja käsiteltyä, mutta se, mikä on järkevin ja helpoin tapa ilman että lopputuloksena on kaaos ja kuvia miljoonassa eri paikassa on eri asia.
APUA?!
Kuvien hallinta ja käsittely, välineinä Mac&Nikon?
Kuvakaaos
1
143
Vastaukset
- Canonisti_minäkin
Aikaisemmin olisin suositellut softana Applen omia tuotteita, mutta kun iPhoto uudistui Kuvat ohjelmaksi ja Apperturen kehittäminen lopetettiin, niin kaiketi Adobe on järkevin vaihtoehto.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17965/fkdkn/Adobe-Photoshop-Lightroom-6-Win-Mac
Varmuuskopioinnissa Applen oma Time Capsule on toimiva ratkaisu. Sen lisäksi ajan kuvat pari kertaa vuodessa ulkoiselle kovalevylle, jota säilytän muualla kuin kotona.
Makuasia, käyttääkö kuvien siirrossa kaapelia vai lukijalaitetta. Itselläni on käytössä pääsääntöisesti kaapeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457392
- 324078
- 573615
- 503130
- 172816
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons512334- 532307
- 372258
- 432258
- 162246