Kuvien hallinta ja käsittely, välineinä Mac&Nikon?

Kuvakaaos

Hei vaan kaikille!

Aloittelijana joudun kysymymään tyhmän kysymyksen, josko joku osaisi vastata suoriltaan. Itse kun asiaa yritin tutkiskella sain itseni vain "syvemmälle suohon".

Eli, olen käyttänyt Macillä iPhotoa kuvien hallitsemiseen, aikaisemmat kuvat ovat olleet lähinnä pokkarilla/kännykällä napattuja joten jälkikäsittelyä en suuremmin ole tehnyt, iPhoton säädöt ovat riittäneet.
Nyt tarkoitus aloittaa ns. puhtaalta pöydältä uuden kameran myötä. Eli ostin elämäni ensimmäisen järjestelmäkameran, Nikon D7100 jolla tarkoitus alkaa kuvailemaan.
Kuvaan RAW:ta (NEF), ja haluaisinkin jälkikäsitellä kuvia/parantaa hieman kun RAW antaa siihen hyvät mahdollisuudet.

Latasin Nikonin oman ViewNX:n ja Capture NX-D:n, joilla kokeilin kuvia muokata, toimii mielestäni ihan ok ainakin alkuun. Suurin ongelma mulla tulee kuvien hallinnassa.

Eli mikä on järkevä työnkulku ja helpoin tapa saada kuvat organisoitua koneelle niin että myöhemminkin niitä on vielä helppo selata? Kannattaako alkuperäiset RAW kuvat säilyttää myöhempää käyttöä varten vai poistaa kun kuvat on käsitelty ja konvertattu esim. JPEG muotoon.

Kyllä mä kuvat saan siirrettyä koneelle ja käsiteltyä, mutta se, mikä on järkevin ja helpoin tapa ilman että lopputuloksena on kaaos ja kuvia miljoonassa eri paikassa on eri asia.

APUA?!

1

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_minäkin

Aikaisemmin olisin suositellut softana Applen omia tuotteita, mutta kun iPhoto uudistui Kuvat ohjelmaksi ja Apperturen kehittäminen lopetettiin, niin kaiketi Adobe on järkevin vaihtoehto.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17965/fkdkn/Adobe-Photoshop-Lightroom-6-Win-Mac

Varmuuskopioinnissa Applen oma Time Capsule on toimiva ratkaisu. Sen lisäksi ajan kuvat pari kertaa vuodessa ulkoiselle kovalevylle, jota säilytän muualla kuin kotona.

Makuasia, käyttääkö kuvien siirrossa kaapelia vai lukijalaitetta. Itselläni on käytössä pääsääntöisesti kaapeli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7392
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4078
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3615
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2816
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2334
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37