Minulla on jälleen ongemia. Toukokuussa kysyin näillä sivuilla apua moottorin rikkoutumisen vuoksi ja sain erittäin hyvän neuvon ja avun, jolla moottorihuolet ratkesivat.. Minulla on Saab 95 Aero vm. 2003. Siinä on ajoittain palanut Lambda anturi n:o 1:n vikavalo. Täältä saamani neuvon perusteella autoon laitettiin täysin uusi moottori 17.-18.6. ja moottorilla on nyt ajettu 1200 km. Työ tehtiin Jyväskylässä PRO Carservisessä ja homma hoitui hyvin ja mielestäni edullisesti. Uudesta moottorista huolimmatta on alkanut jälleen ilmetä sitkeästi Lambda anturin vikavalo. Eilen autoon asennettiin uusi Lambda anturi, mutta vikavalo ilmestyi taas tänään, vain muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Kysyisin nyt, onko kenelläkään näkemystä siitä, mistä on kysymys? Ongelma ei näytä ratkeavan vain Lambda anturia vaihtamalla. Jos jollakin on tietoa ja kokemusta tästä ongelmasta olisin kovin kiitollinen neuvoista. En tiedä voiko autolla ajaa vikavalon palaessa. Eikös Lambda anturi mittaa moottorille syötettävän seoksen määrää? Jos on olemassa jokin ongelma polttoaineen seoksen säätelyssä, olisiko se voinut aiheuttaa toukokuisen moottoririkon?
Lambda anturin vikavalo palaa
7
4176
Vastaukset
Lambdan johtoja kannattaa aina välillä vähän ravistella, ja irrotella oli mikä hyvänsä auto kyseessä. Nimitäin silloin jos jotain häikkää on.
- Saabisti
Kiitos paljon. Tämä auttaa etenpäin.
- asentelija
Vie merkkihuoltoon. Mieti itse asioita mistä ymmärrät jotakin.
- nettikorjaajako
Valoon voi olla satoja eri syitä. Ilmeisesti vikakoodi on tunnistettu OBD-portin lukemisen jälkeen... lambdan hälyjä on sekä itse lambdan arvolle että sen antamille arvoille. Moni nyrkkipaja lukee koodit väärin ja lambdan antaessa hälytystä vaihdetaan lambda vaikka todellisuudessa lambda toimii hyvin hälyttäessään. Noilla selosteilla tulee mieleen, että esim. ilmamäärämittarin isot kumiputket olisivat löystyneet oltuaan hiljattain irti remontissa. Pienikin ilmavuoto siinä saa vikavalon syttymään.
Lambdan vikailmoitus kertoo sen, että pakokaasu ei ole määritellyn normaalin arvoissa. Se voi olla liian laihaa tai liian rikasta tai virtaamaltaan jopa liian katkonaista ts. sytytyskatkotkin saavat valon tauluun. Jos valo syttyi uudelleen muutaman km ajon jälkeen niin mielestäni lambda toimii, vanhakin ilmeisesti on ehjä ja syy on muualla. Yksi tulppa löysällä? Vaihdettiinko autoosi sytytyskasetti remontissa?- Saabisti
Kiitos paljon näistä kommenteista. Tämä auttaa huomattavasti eteenpäin ongelmaa ratkaistaessa.
- 415
Jos se käy liian laihalla se rikkoo moottorin. Oire voi olla juuri tuollainen. esim PA pumppu vetelee viimeisiään eikä riitä ruoka ja jää laihalle. Älä ainakaan kovia vetoja ota tuollaisenaan ennenkun tiedät mistä on kyse.
- Saabisti
Kiitos paljon. Pitää olla varovainen ennen kuin ongelma on ratkaistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224594- 203745
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4072449- 272181
- 342034
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 361809
- 151738
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191507- 121371