Kian uudet pienet bensaturbot

vaparit_pois

Cee'din 1.4 ja 1.6 vaparit korvataan 1.0 litraisella 3-sylinterisellä turbokoneella, tehot 74 ja 88 kW.

24

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lieneekestää

      Koskas Suomessa hynyn ja kian keulalla?

      • hyny_hyytyy

        Taanoin faceliftin yhteydessä puhuttiin syksystä 2014.... VAGniikan maailma lupailee nyt elokuuta 2015.

        Tuo facelift herätti jonkinasteista kiinnostusta, mutta nyt voisi hitusen harmittaa, jos olisin jäänyt odottamaan niitä bensaturboja. Eipä silloin ainakaan mainittu, että tuutista tulee ulos pelkästään 1,0 l päristimiä! Tehot jopa tippuu vapareihin verrattuna ja vääntöäkin tulee lisää vain aavistus. Toki turbokoneessa se teho & vääntö saadaan järkevämmälle alueelle, mutta silti - voi sitä näinkin valmistaja itseään jalkaan ampua. BTW, tojo teki ihan saman tempun.


    • Kia2

      Ei Kia muita korvaa, 1.0 on vaan lisä. Automaatti crdi muuttuu 7 vaihteiseksi kaksoiskytkimellä. Tehoja ja vääntö lisää. Co arvot putoaa reilusti nykyisestä 146.

      • hyny_hyytyy

        > Ei Kia muita korvaa, 1.0 on vaan lisä.

        Vaikka VAGniikan maailman on tunnetusti VAGin mainoslehtinen, uskon silti sitä enemmän. Siis 1,0 päristin KORVAA 1,4 ja 1,6 l vaparit. Paljonkos niitä muita bensakoneita olikaan Cee'diin tarjolla? 2,0 vapari 4-vaihteinen mehumaija? Ai ei enää, miksiköhän?

        1,0 päristimestä on 2 tehoversiota, 74 ja 88 kW. Eli tehokkain moottori on 11 kW/11 % vähäväkisempi kuin tällä hetkellä tehokkain tarjolla oleva bensakone. Tehokkaimmaksi moottoriksi jää diesel.

        Vääntö kasvaa huikeat 5 % ... siis ei käytännössä lainkaan, mutta turbon kanssa se vääntö toki tulee käyttöön normaaleilla kierrosluvuilla. Nythän "vääntöalue" on jossain >4000 rpm 8-o


      • Elkääpeljätkö
        hyny_hyytyy kirjoitti:

        > Ei Kia muita korvaa, 1.0 on vaan lisä.

        Vaikka VAGniikan maailman on tunnetusti VAGin mainoslehtinen, uskon silti sitä enemmän. Siis 1,0 päristin KORVAA 1,4 ja 1,6 l vaparit. Paljonkos niitä muita bensakoneita olikaan Cee'diin tarjolla? 2,0 vapari 4-vaihteinen mehumaija? Ai ei enää, miksiköhän?

        1,0 päristimestä on 2 tehoversiota, 74 ja 88 kW. Eli tehokkain moottori on 11 kW/11 % vähäväkisempi kuin tällä hetkellä tehokkain tarjolla oleva bensakone. Tehokkaimmaksi moottoriksi jää diesel.

        Vääntö kasvaa huikeat 5 % ... siis ei käytännössä lainkaan, mutta turbon kanssa se vääntö toki tulee käyttöön normaaleilla kierrosluvuilla. Nythän "vääntöalue" on jossain >4000 rpm 8-o

        Ei noita arvoja kannata pelkästään paperilla tuijotella. Tuollaiset piskuiset turbokoneet ovat laajan vetoalueensa ansiosta yllättävän pätevän tuntuisia ajossa, eikä sellaiseen tottuessa tule ikävä vanhoja vapaastihengittäviä kierroskoneita. Paria saksalaista poikkeusta lukuunottamatta ne ovat osoittautuneet eri valmistajilla ihan luotettaviksikin. Eikä näissä saksalaisissa "poikkeuksissakaan" pienen moottorin ahtaminen ole ollut se pääongelma.
        Asia on yksinkertaisesti niin, että kokoajan kiristyvät päästömääräykset sanelevat mitä tekniikkaa käytetään ja kuutiotilavuuden pienentäminen on oikeastaan ainoa ratkaisu. Pienen moottorin ahtaminen yhdistettynä suorasuihkutukseen on yksi ja suhteellisen helppo ratkaisu, jolloin päästöt pysyvät kurissa mutta teho säilyy kokoa suuremman moottorin tasolla. Lisäplussana ajaja saa sitkeästi laajalla alueella vääntävän moottorin.
        3-pyttyinen kone hyvin tasapainoitettuna käy erittäin nätisti ja kuulostaa kierroksia käytettäessä mainiolta. Tämän ovat muutama prätkävalmistajakin oivaltaneet.


      • hyny_hyytyy
        Elkääpeljätkö kirjoitti:

        Ei noita arvoja kannata pelkästään paperilla tuijotella. Tuollaiset piskuiset turbokoneet ovat laajan vetoalueensa ansiosta yllättävän pätevän tuntuisia ajossa, eikä sellaiseen tottuessa tule ikävä vanhoja vapaastihengittäviä kierroskoneita. Paria saksalaista poikkeusta lukuunottamatta ne ovat osoittautuneet eri valmistajilla ihan luotettaviksikin. Eikä näissä saksalaisissa "poikkeuksissakaan" pienen moottorin ahtaminen ole ollut se pääongelma.
        Asia on yksinkertaisesti niin, että kokoajan kiristyvät päästömääräykset sanelevat mitä tekniikkaa käytetään ja kuutiotilavuuden pienentäminen on oikeastaan ainoa ratkaisu. Pienen moottorin ahtaminen yhdistettynä suorasuihkutukseen on yksi ja suhteellisen helppo ratkaisu, jolloin päästöt pysyvät kurissa mutta teho säilyy kokoa suuremman moottorin tasolla. Lisäplussana ajaja saa sitkeästi laajalla alueella vääntävän moottorin.
        3-pyttyinen kone hyvin tasapainoitettuna käy erittäin nätisti ja kuulostaa kierroksia käytettäessä mainiolta. Tämän ovat muutama prätkävalmistajakin oivaltaneet.

        Kuutiotilavuuden pienentäminen on tietysti ratkaisu päästöjen vähentämiseen, mutten ole sitä mieltä, että mitä pienempi, sitä parempi. Turbokoneissa "ylimääräinen" tehoreservi ei ole yhtä paha juttu kulutuksen kannalta kuin vapareissa ... siis jos lähdettäisiin hakemaan 140 hv tehoja tai >200 Nm vääntöä perinteisellä tyylillä = laittamalla pellin alle 2-2,5 l pata.

        Normikulutuksilla voi jo nykyään pyyhkiä sanonko minkä. Ne ovat täydelllisesti irtaantuneet todellisuudesta muutaman viime vuoden aikana. Testiohjelmassa ajetaan höyhenen kevyellä kaasulla, ilman ajovaloja, ilman ilmastointia, autot saa olla tuunattuja (renkaat pumpattu pinkeiksi, saiko peräti sivupeilitkin poistaa yms.) joten normikulutuksien ainoa arvo on tällä hetkellä verottajan kusetus - pieni CO-lukema = vähemmän veroa.

        Ainkaan Fordin 1 litrainen ei käytännön ajossa ole lunastanut taloudellisuuslupauksia. Samaa on ollut vaparienkin kanssa ts. iskutilavuuden pienentäminen ei loputtomiin pienenennä kulutusta, etenkään maantiellä, moottoriteistä nyt puhumattakaan. Vaikka normikulutukset tälläviisiin tippuukin, epärealistisesta testimenetelmästä johtuen.

        Varttilitra lisää, niin sitten olisi huomattavasti uskottavampi yhdistelmä käsissä.


    • kladsladggadkl

      Jo oli aikakin. Vielä kun Toyota ja muut tekisivät samoin. Voisi taas japseja harkita.

      • Tulossaon

        Toyota on jo tänä keväänä esitellyt turbomoottorinsa. Se suomessakin jo saatavilla oesim. Aurikseen.
        Mazda uudessa tekniikassaan luottaa puristusuhteen nostoon, Honda menee vielä perinteisellä tekniikalla, kuten Subarukin, tosin Subaru käyttää edelleen boxereita.
        Nissanin kuuluu osana Renault-konserniin ja Renaultin pikkuturbotekniikkaa on Nissanilla ollut käytössä jo jonkin aikaa.
        Suzukin huhuillaan kehittävän pieniä ahdettuja moottoreita. Heillä on pitkää kokemusta 3-sylinterisistä pikkumoottoreista.


      • eienääVWautoja
        Tulossaon kirjoitti:

        Toyota on jo tänä keväänä esitellyt turbomoottorinsa. Se suomessakin jo saatavilla oesim. Aurikseen.
        Mazda uudessa tekniikassaan luottaa puristusuhteen nostoon, Honda menee vielä perinteisellä tekniikalla, kuten Subarukin, tosin Subaru käyttää edelleen boxereita.
        Nissanin kuuluu osana Renault-konserniin ja Renaultin pikkuturbotekniikkaa on Nissanilla ollut käytössä jo jonkin aikaa.
        Suzukin huhuillaan kehittävän pieniä ahdettuja moottoreita. Heillä on pitkää kokemusta 3-sylinterisistä pikkumoottoreista.

        Koskas yariksen nokalla turbobensa?


      • Riisikuppila
        eienääVWautoja kirjoitti:

        Koskas yariksen nokalla turbobensa?

        Kai se siihenkin tulee saataville, ainakin jonkinlaisena tehoversiona, näin voisi kuvitella. Nythän Yariksen ecomalli on Toyotan tapaan hybridi-Yaris, joka lienee taloudellisin vaihtoehto kokoluokassaan, mutta hintaakin toki enemmän kuin keskiverrossa pikkuautossa.


      • turhaa_odotusta
        Riisikuppila kirjoitti:

        Kai se siihenkin tulee saataville, ainakin jonkinlaisena tehoversiona, näin voisi kuvitella. Nythän Yariksen ecomalli on Toyotan tapaan hybridi-Yaris, joka lienee taloudellisin vaihtoehto kokoluokassaan, mutta hintaakin toki enemmän kuin keskiverrossa pikkuautossa.

        Ei tuu tehoja tojotallekaan. Iskutilavuutta on "huimat" 1,2 l mutta viritysaste taisi olla sieltä matalammasta päästä eli 1,6 l vaparin korvike tämäkin.

        Myös Hondalla vissiin tulossa pieniin autoihin 1,5 l turbo, mutta se vasta vaatimaton onkin speksieltään.

        Tiijä sitten, mikä mättää? Pidetty tehot&väännöt matalina, niin kelpaa edelleen vaparikoneiden mukaan mitoitetut vaihdelaatikot?


      • ytytjtyjttyjt
        turhaa_odotusta kirjoitti:

        Ei tuu tehoja tojotallekaan. Iskutilavuutta on "huimat" 1,2 l mutta viritysaste taisi olla sieltä matalammasta päästä eli 1,6 l vaparin korvike tämäkin.

        Myös Hondalla vissiin tulossa pieniin autoihin 1,5 l turbo, mutta se vasta vaatimaton onkin speksieltään.

        Tiijä sitten, mikä mättää? Pidetty tehot&väännöt matalina, niin kelpaa edelleen vaparikoneiden mukaan mitoitetut vaihdelaatikot?

        Toyotan turbokone vain lähinnä mallistossa näön vuoksi mukana kun kuitenkin painotus on hybridissä.Tietenkin Suomessa mennään hinta edellä ja iäkkäät asiakkaat.


    • epäileväinen

      joitain vuosia sitten turbomoottorilla varustetut autot olivat kovin nuorina varikolla enneaikaisten vetonivelien, kytkimien sekä turbon ja moottorin hajoamisten takia. ymmärrän, että 74 ja 88 kW moottorit eivät riko vetoniveliä tai kytkimiä, mutta miten mahtaa olla moottorin ja turbon kestävyyden kanssa. minkälaisia ahtopainenta näissä käytetään verrattuna muutaman vuoden takaisiin turbollisiin huoltomiehen unelmiin? Ilmeisesti näissä 1.0 ceedeissäkin ahtopaine tulee käymään tapissa jokaisessa ihan tavallisessa motarin ramppiin kiihdytyksessäkin.

      • dsssdds

        Miten kauan diesel-moottoreissa on ollut turboahtimia ja miten ne ovat kestäneet, päättele siitä. Mainittakoon että dieseleissä käytetään monimutkaisempia muuttuvageometrisiä ahtimia.


      • aikanäyttää

        Tosin bensiinimoottorit ovat olleet vanhojen tubodiesel moottoreiden tehoisia ihan ilman turboakin. Pienten 1,1-1,6 l diesel turbojenkaan kestävyydestä ei oikein ole vielä tietoa ja yllä oli kysymys oli pienten bensaturbojen kestävyydestä.


    • ostakaaOikeaAuto

      Tuon kokoiset lelut kuuluu pyöräteille.

      • Mopoautoon

        Mopoautolla ei saa ajaa pyörätiellä


    • uutuuttapukkaa

      Tänään iltapäivälehdessä on pikatesti tuosta pienestä turbokoneesta. Sai kehuja. Samoin sai harvinaisen paljon kehuja Kian uusi kaksoiskytkinautomaatti.

      • osssss

        asialinja


      • takaisin_maanpinnalle

        Mahtavaa. Tosin vääntöalueen luvattiin alkavan jo @1500 rpm, mutta todellisuudessa paras vääntö löytyy vasta 2200 rpm yläpuolelta. Kepitystä tarvii paljon eikä automaattia ole saatavana. Sen kehutun kaksoiskytkinautomaatin saa vain dieselin pariksi.


      • PianVertaillaan

        Tähän asti esittelytestit olleet kauttaaltaan positiivisia. Ilmeisen hyvä tuote! Mutta kovin testi tulee tietysti vertailujen yhteydessä. Sitten nähdään tarkemmin, miten sijoittuu kilpailijoiden kanssa.


      • kiakonsernitakuu
        PianVertaillaan kirjoitti:

        Tähän asti esittelytestit olleet kauttaaltaan positiivisia. Ilmeisen hyvä tuote! Mutta kovin testi tulee tietysti vertailujen yhteydessä. Sitten nähdään tarkemmin, miten sijoittuu kilpailijoiden kanssa.

        Vaan eipä testit luo mitään kestävyyttä ja turvaa.Pelkkää mainosta tavallaan.

        On nähty sudenkuopat VW autojen osalta.

        Pitkä takuu turvaa ainoastaan tyytyväisyyden jos sattuu testikin olevan ok.


      • Sudenkuoppiakin
        kiakonsernitakuu kirjoitti:

        Vaan eipä testit luo mitään kestävyyttä ja turvaa.Pelkkää mainosta tavallaan.

        On nähty sudenkuopat VW autojen osalta.

        Pitkä takuu turvaa ainoastaan tyytyväisyyden jos sattuu testikin olevan ok.

        Meillä minun työautona VW "tuplaturbo" jossa kiloWatteja yli sata, hyvin kiihtyy ja kulkee, kulutuskin pieni. Sen vuoksi en pienempää mottia suosittele. Ilman ongelmia tähän asti kun ketjuremppa meni myyjän piikkiin. Siis sudenkuoppa umpeen helposti, seuraavia odotan pelolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4024
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3056
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      389
      2179
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1919
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1871
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1747
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1629
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1387
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1240
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1201
    Aihe