vaneri

nuorirouva

onkohan vanerille olemassa terveyshaittoja, entä muuta haittaa tai suositusta. Laajennamme ja haluamme hengittävät uudet makkarit.
Emme myöskään haluaisi gyprocia sisäseiniin koska siihen on kai hankalampi kiinnittää mitään....

14

6401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aku

No ei kai vaneria saisi myydä, jos se aiheuttaisi tällä hetkellä tiedossa olevia haittoja. Ongelmat rakennusmateriaaleissa huomataan aina jälkikäteen, ja silloin itketään ja puretaan. Tästä oivallisina esimerkkeinä mainittakoon asbesti ja varhaiset lastulevyt.

Pidän hyvin epätodennäköisenä, että vaneri aiheuttaisi mitään haittoja keskivertoihmiselle, mutta onhan siinä liimaa monta kerrosta. Kipsilevy on parhaassa maineessa puhtauden ja terveellisyyden suhteen.

• lll+

ainakin muottivanerissa.

• vaneeri

cyprokin taakse niin saat kestävän seinän ja kiinitys ongelma häviää.tehdään ainakin paljon ruotsissa tällä menetelmällä ja itse tekisin niin jos laittaisin cyprok levyjä.

• vaneri

Enpä oikein ymmärtänyt mitä ajat takaa mutta,vaneri tuskin kovin paljoa hengittelee viilukerroksiensa liimojen ansiosta ja sen lisäksi on kallista.
      Gyprocia ei tarvi välttää kiinnitys ongelmien vuoksi ne on helposti ratkaistavissa.
      Hengittävyyteen vaikuttaa lisäksi myös lämmöneriste jos seinässä on mineraali villaa ei kannata kysellä hengittävien materiaalien perään.

• nuorirouva

Eristeenä purua ja ikkunoiden alle pellavavillaa.
        Joten vaneri taitanee olla huono ratkasu...

• maalataan
        nuorirouva kirjoitti:

cyprokki jollain lateksimaalil ja nurkkiin vedetään akryylit niin siiten voi taas kysästä että miten hyvin hengittää???

• Aku
        nuorirouva kirjoitti:

Ai sulla olikin purutalo, se selittää nuo hengityspuheet. Se ei tullut ekana mieleen, kun vanereista ja kipsilevyistä puhuit.

Itse olen just remppaamassa purutalon makkaria. Vanhat tiiviin maalikerroksen peittämät tapetit on revitty hittoon ja vanhan insuliitin eli huokolevyn eli kansankielellä haltexin päälle laitetaan toinen kerros samaa tavaraa. Sitten levy tasoitetaan ja tapetoidaan. Lämmöneristys paranee ja huoneen akustiikka pysyy miellyttävän pehmeänä. Rakenne myös pysyy hengittävänä, ellei huokolevyn huokosia lyö täysin tukkoon maalilla tai liisterillä.

• vaikka
        nuorirouva kirjoitti:

Panelia tai huokoista kuitulevyä eli halltex:ia. tms.
        Ne nyt ainakin hengittelee muita ei just nyt tule mieleen.

• nuorirouva
        Aku kirjoitti:

Ai sulla olikin purutalo, se selittää nuo hengityspuheet. Se ei tullut ekana mieleen, kun vanereista ja kipsilevyistä puhuit.

Itse olen just remppaamassa purutalon makkaria. Vanhat tiiviin maalikerroksen peittämät tapetit on revitty hittoon ja vanhan insuliitin eli huokolevyn eli kansankielellä haltexin päälle laitetaan toinen kerros samaa tavaraa. Sitten levy tasoitetaan ja tapetoidaan. Lämmöneristys paranee ja huoneen akustiikka pysyy miellyttävän pehmeänä. Rakenne myös pysyy hengittävänä, ellei huokolevyn huokosia lyö täysin tukkoon maalilla tai liisterillä.

isännälle! (vaihtoehdosta)

Juu, puru oli isännän mielestä ainoa oikea vaihtoehto(vissiin sitä tuli tavallista paksumpi kerros)

• nuorirouva

tarkemmin kysymyksessä on "havuvaneri"

Suullisena sain tietoa keittiöfirmasta, että kyllä vaneri hengittää. Merkkinä myös mm. veden läpäisevyydestä.

Etteikö liiman haittaa ole kuivumisen jälkeen...

Tosiaankin kuultua. Omaa kokemusta ja tietoa minulla ei ole, siksi Kiitos kaikille vastanneille!

• Mikko 7

pintana vääntyilee ja kupruilee elävästi ilmankosteuden mukaan. Kyprokki sentään pitää muotonsa. Ja kuitulevy tarvitsee tiheän koolauksen.
      Ja se hengittävyys on juuri sitä vesihöyrynläpäisevyyttä - ei ilmanläpäisevyyttä. Tiivis ilmansulku tarvitaan ulkoseinälle kuitenkin ja se parantaa sisäseinien ääneneristävyyttä.

• jazz

Enpä itse koskaan laitaisi vanerista seinää.
      Vaneri aina epätasainen ja muutenkin "arvaamaton" materiaali koska se kuitenkin elää suurissa pinnoissa huomattavasti ja loputtomasti...on siis koko ajan altis huoneen lämmölle ja kosteudelle.

Jos itse tekisin, niin valitsisin 15 lastulevyn koolinkeineen tietysti ja sisälle "äänieriste", edullinen ja turvallinen valinta se olisi.

Cyproc oikeilla kiinikkeillä oivallinen seinä, "elää" tosin enemmän kuin lastulevy...vaatii koolauksilta enemmän tiheyttä...

• Anonyymi

Ja höpönlöpön, 12mm vaneri ei elä yhtikäs mihinkään. Meillä tätä ja kyllä on kaikin puolin sileä ja hyvä. Hengittävyys, kosteudenläpäisevyys ja ei elä tai ratkea mihinkään suuntaan. Kokemusta on kymmeniltä vuosilta sekä mökillä, työtiloissa ja muutoinkin sisätiloissa. Ei ole kosteusongelmia, ripustukset varmasti pysyvät ja lattiassakin ohkaisempana eristyskerroksen alla hyvä ratkaisu. Eikö pääse jyrsijät yllättämään kovin helposti. Ja kun sitä ilman-ja kosteudenläpäisevyyttä haetaan niin aivan parasta, etenkin jos maalit tai öljyt tai vahat ovat myös ilmanläpäisevää laatua jota luonnonmateriaalit ja -aineet ovat. Ei siis mitään mineraalivilloja tai muoveja pidä laittaa yhtään mihinkään ja tapetitkin muovittomia paperitapetteja- siis LAATUA ja järkeä ennen kaikkea valinnoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5264
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4458
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2571
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1948
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1287
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1194
    Aihe