Kun tulette liittymästä moottoritielle kolmion takaa, niin katsokaa peilin lisäksi myös kuollutta kulmaa. Jos pää ei käänny, niin aloittakaa voimistelu.
Lähiaikoina on ollut kaksi eri tilannetta, jossa moottoritien liittymästä on joku meinannut tulla päälleni kolmion takaa. Pimeys on varmaan vaikuttanut asiaan, mutta minun autossani toimii kyllä moitteettomasti joka lamppu. Ajan oikeanpuoleisella kaistalla rajoituksen mukaan.
Ensimmäisellä kerralla jouduin tekemään rajun väistöliikkeen vasempaan (juuri ja juuri ehdin katsoa, että vasen kaista on tyhjä) ja toisella kerralla riitti napakka jarrutus. Silloin vasemmalla kaistalla ei olisi ollutkaan tilaa.
Älkää sitten vaan viisastelko, että minun pitäisi ajoissa vaihtaa vasemmalle kaistalle jokaisen moottoritien liittymän kohdalla. Tämä keskustelu käytiin jokin aika sitten ja valtaosa palstan keskustelijoista kannatti poliisinkin noudattamaa kantaa, että niin sanotusti turha kaistanvaihto on laiton.
Moottoritielle liittyminen
76
3204
Vastaukset
- niinon
kyllä joka tulee m-liittymästä mottarille ON KATSOTTAVA JUMAKAUTA MIHIN RAKOON TOOSASA TYÖNTÄÄ,.KORTTI POIS JOS EI SEN VERTAA, VAI PITÄISKÖ MENNÄ KIINAN MALLIIN ,ONHAN SIELLÄ VARA KUOLLAKKIN MUT KUOLEEKIN NIITÄ SILLÄ LIIKENNE KULTUURILLA KUI JOILLAKIN SUMESSAKIN ,PAUKAPÄILLÄ ON VARAA ELVISTELLÄ S-TANA ,NIIN KIINASSA KUOLEE LIIKNTEESSÄ
VUODESSA TOISTA SATAA TUHATTA IHMISTÄ ,JJOO MUTTA EI SIELLÄ OO AUTOJA TAITAA SUOMESSA OLLA ENEMMÄN,ON JUMA KIIRE SIELTÄ LIITTYMÄLTÄ TULLA TOISTEN ETEEN ,ONKO KIIRE 1.8M SORAA NOKAN PÄÄLLE .HÄH??? - kampanja-03
Itse väistän vasemmalle kaistalle tarvittaessa, hiljennän nopeutta jos ei vasemmalle pääse, tai kiihdytän nopeuttani jo hitaammin rampista tulee. Aina tarpeen mukaan, tämä siis pääkaupunkiseudulla. Pariviikkoa sitten olin Porissa, minua neuvottiin älä aja ruuhka-aikana sille ja sille tielle, siellä on kolmio ja voit joutua lähes tunnin odottamaan ennen kuin sinulle annetaan tilaa. Mietin joskus, missä nämä autoilijat on aiemmin ajaneet joille on niin vaikeaa "vetoketku" ym joustavuus liikenteessä. Itse luulen aina että typerä tulo moottoritielle johtuu aloittelijan kokemattomuudesta.
- Jeesustelija
Just joo. Etkä piittaa pätkääkään siitä, miten hidastat muiden liikennettä. Oletusarvoisesti ei väistetä. Vasta jos näkee, että toinen on niin tumpelo, ettei omin avuin sieltä rampilta osaa muun liikenteen sekaan mennä, niin sitten. Itse en ainakaan viitsi sakkoja ottaa tarpeettomasta kaistanvaihdosta.
- Kari
Jeesustelija kirjoitti:
Just joo. Etkä piittaa pätkääkään siitä, miten hidastat muiden liikennettä. Oletusarvoisesti ei väistetä. Vasta jos näkee, että toinen on niin tumpelo, ettei omin avuin sieltä rampilta osaa muun liikenteen sekaan mennä, niin sitten. Itse en ainakaan viitsi sakkoja ottaa tarpeettomasta kaistanvaihdosta.
Taitaa tientukoksi haukkuva olla maalta tai pikkukaupungista, missä moottoritiellä an aina tilaa. Pääkaupunkiseudulla ei ruuhka-aikoina kukaan pääsisi mihinkään, jos toisia ei huomioitaisi, vaan pidettäisiin tiukasti kiinni omista "oikeuksista". Autoja ja kuskeja on joka lähtöön. Koitetaan vaan pärjätä yhdessä.
- Pääkaupungissa?
Kari kirjoitti:
Taitaa tientukoksi haukkuva olla maalta tai pikkukaupungista, missä moottoritiellä an aina tilaa. Pääkaupunkiseudulla ei ruuhka-aikoina kukaan pääsisi mihinkään, jos toisia ei huomioitaisi, vaan pidettäisiin tiukasti kiinni omista "oikeuksista". Autoja ja kuskeja on joka lähtöön. Koitetaan vaan pärjätä yhdessä.
Ei ainakaan länsi, itä tai muulla väylällä. Etenkin ruuhka-aikaan. Vasemmalle väistetään pääasiassa siksi että se luiskasta tulija ajaa niin pirun hiljaa että sen voi samantien ohittaa.
Mutta ruuhka-aikaan tosiaan tulee ajettua rampista vähän matkaa piennartakin pitkin ennen kuin pääsee mukaan järkevästi. Jotkut taittaa puskurin vaan väliin ja "pakottavat" itsensä jonkun toisen eteen. Joskus tuo mainittu vetoketjukin toimii. Jos se muualla toimii vielä huonommin, niin ei kovin kummoisesti mene sillä seudulla... :)
Mikä on erityisen raivostuttavaa on se että ihmiset väistävät ruuhkassakin vasemmalle ja näin saadaan aikaan tilanne jossa ohituskaista on kävelyvauhtinen kilometri ennen liittymää ja pysyy sellaisena kun oikealta nopeammin etenevät vaihtavat vähän ennen liittymään ohituskaistalle "väistämään". Perussyynä tähänkin liittyvän liikenteen tumpelot ja ne kaverit jotka päästävät sinne ohituskaistalle... - Jeesustelija
Kari kirjoitti:
Ketkä ei omin avuin selviä rampilta. Ok. Ruuhkat on asia erikseen, eikä niitä tsadissakaan ole, kuin muutama huippu päivässä, paitsi jos tulee muutamakin hiutale lunta. Muutoin on kyllä edesvastuutonta vaihtaa kaistaa aina kun joku ajaa rapilla. Nää tsadilaiset on muuten kummia. Kehä ykköseltä Lahden motarille tullessa on ramppia kilometritolkulla, niin eiks nää paukapäät tunge heti suoraan rampilta sekaan. Se on seurausta siitä, että nää "kohteliaat" on ne opettaneet siihen. Järjenkäyttö olis syytä sallia tsadissakin. Jopa maalaisjärjen.
- Tanevaan
Eniten pahoja tilanteita aihettaa juuri nää T..nan kohteliaat jotka hyppää jarrulle tai vetää jo etukäteen vasemmalle kaistalle .Näiltä pitäisi repiä kortti heti ja vetää kuonoon päälle.Siinä on aina henkikulta vaarassa kun joku työntää liukkaalla jarrut kiinni ilman syytä tai ajaa eteen katsomatta peiliin.
- rajoitustenmukaan
Minä pyrin aina pitämään riittävän turvavälin edellä ajavaan. Näin oli nytkin näissä kahdessa läheltä piti tilanteessa. Ongelmana on nimenomaan se, kun jotkut tulevat ympärilleen katsomatta kolmion takaa eteen. Ei siinä turvaväli, eikä mikään muukaan järkevä toiminta auta, jos toinen tulee katsomatta päälle.
Minäkin ajan pääkaupunkiseudulla ja joka päivä eteeni tai taakseni tulee sujuvasti autoja moottoritien liittymistä. Joskus tulen itse sieltä kolmion takaa.
Jos turvaväliä ei ole, niin silloin joutuu vähän sulloutumaan johonkin väliin, mutta tällöinkään ei kuulu mennä reippaasti kylki edellä päin toisen kylkeä. - valinnoista
Tanevaan kirjoitti:
Eniten pahoja tilanteita aihettaa juuri nää T..nan kohteliaat jotka hyppää jarrulle tai vetää jo etukäteen vasemmalle kaistalle .Näiltä pitäisi repiä kortti heti ja vetää kuonoon päälle.Siinä on aina henkikulta vaarassa kun joku työntää liukkaalla jarrut kiinni ilman syytä tai ajaa eteen katsomatta peiliin.
Kyse ei ole jarruttamisesta vaan kaasun löysäämisestä kun tarvitsee antaa tilaa rampista tulijalle. Ja jos vasen kaista on tyhjä niin miksi en menisi sinne kun 90% varmuudella heti lähtisin muutenkin ohitukseen.
- Anonyymi
Sääntöjen mukaan vasemmalla kaistalle ei saa väistää. Ja mitäs, jos siellä on ennentään ajoneuvoja eikä voi väistää? Löysää mieluummin kaasua ja jätä autojen väliin tilaa, että rampilta tuleva pääsee mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääntöjen mukaan vasemmalla kaistalle ei saa väistää. Ja mitäs, jos siellä on ennentään ajoneuvoja eikä voi väistää? Löysää mieluummin kaasua ja jätä autojen väliin tilaa, että rampilta tuleva pääsee mukaan.
Rampilta tulija on se joka väistää ja katsoo sopivan tilan johon liittyä. Motarilla ajavan ei tarvitse tehdä mitään hiljennys tai väistö liikkeitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rampilta tulija on se joka väistää ja katsoo sopivan tilan johon liittyä. Motarilla ajavan ei tarvitse tehdä mitään hiljennys tai väistö liikkeitä.
Ei tarvitse, mutta saa, jos haluaa. Moottoritiellä ajava ei myöskään saa mitenkään häiritä tai estää liittymistä, kuten pienentämällä väliä, johon liittyjä pyrkii liittymään. Tällaisia estämisyrityksiä näkee joskus joidenkin vatipäiden toimesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemmalle saattaa joutua väistämään, jos sillä estetään onnettomuuden syntyminen ja sinne voi siirtyä, eikä muita autoja ole sillä hetkellä oikealla kaistalla siirtymisen esteenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta saa, jos haluaa. Moottoritiellä ajava ei myöskään saa mitenkään häiritä tai estää liittymistä, kuten pienentämällä väliä, johon liittyjä pyrkii liittymään. Tällaisia estämisyrityksiä näkee joskus joidenkin vatipäiden toimesta.
Kun ei kerran tarvitse niin ei se motarilla ajavan ole syytä, halustaan huolimatta, mitään hiljennys operaatioita tehdä, koska niillä saa vain aikaan haittaa muille motarilla takanaan tuleville. Motarilla ajava, ajoipa miten tahansa, ei juurikaan edes voi sitä rampilta tulijaa estää tai häiritä. väistämisvelvollisuus on aina liittyjällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei kerran tarvitse niin ei se motarilla ajavan ole syytä, halustaan huolimatta, mitään hiljennys operaatioita tehdä, koska niillä saa vain aikaan haittaa muille motarilla takanaan tuleville. Motarilla ajava, ajoipa miten tahansa, ei juurikaan edes voi sitä rampilta tulijaa estää tai häiritä. väistämisvelvollisuus on aina liittyjällä.
Ei siitä hiljentämisestä ole mitään haittaa muille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siitä hiljentämisestä ole mitään haittaa muille.
No totta mooses siitä on haittaa, juuri niille hiljentelijän takaa tuleville, vaikka minä minä mulkero ei sitä näytä haluavan ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No totta mooses siitä on haittaa, juuri niille hiljentelijän takaa tuleville, vaikka minä minä mulkero ei sitä näytä haluavan ymmärtää.
Ei siitä ole haittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siitä ole haittaa.
Minä minä mulkerolle ei ymmärrä. että haittahan siitä on takana tuleville.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä minä mulkerolle ei ymmärrä. että haittahan siitä on takana tuleville.
Mulkero ei osaa enää edes kirjoittaa.
- Enska
Juuri noin !
1. Kaikkien tulee noudattaa varovaisuutta, pyrkiä joustavaan ajotapaan ja toimia niin, että onnettomuus vältetään.
2. Moottoritielle tulija on väistämisvelvollinen joka tapauksessa.
3. Moottoritietä ajavan on syytä pysytellä omalla kaistallaan koko liittymäalueen matkan. - saudhgkfiu
Itse en anna tilaa varsinkaan niille idiooteille jotka pysähtyvät kiihdytyskaistan päähän.
Kumma etten itse ole koskaan joutunut odottelemaan että joku väistää. Kiihdytyskaistat on sitä varten että saa vauhdin samaksi kuin liityttävällä tiellä. Sitten ei tarvita kuin auton mittainen rako, eikä siinä mitään kuolleita kulmia enää tarvita kun siirryn kaistalle joka tapauksessa vaikka siinä olisi joku kuinka lähellä edessä tai takana. Vauhti on kuitenkin sama.
T: 65 hv - ajomestari
Moottoritietä ajavien on pidettävä sellaiset turvavälit että jokaiseen väliin on mahdolista tulla liittymältä. Liittymää ajavan taas on kiihdytettävä vauhtinsa sopivaksi siten että pienellä ratin käännöllä pääsee tähän väliin.
- Kuorkilla
Päätin vuonna -70 että minä en pysähdy kiihdytyskaistalle missään nimessä.
Monet liittymät jotka ovat ylämäki-mallisia ovat varsin vaikeita kun tuo kuorkin kiihtyvyys ei ole päätä huimaava.
Käytän kiihdytyskaistan koko pituus hyväkseni ja jos joku trendipelle sitten ei osaa ottaa huomioon että tulen kiihdytyskaistalta motarille niin oppikoon jarrujen käyttöä.
Minun on pakko antaa muille tunnustusta että yli 99,99% kanssaliikkujista osaavat sopeutua tilanteeseen. Oikein suuri kiitos.
Kun itse ajan motaria yritän pienellä nopeudenlisäyksellä tai -pudotuksella auttaa kiihdytyskaistalta tulevaa. Jos jättäydyn taakse ohjaan vähän oikealle merkiksi "että ole hyvä ja tule sieltä". Hyvin on toiminut, varsinkin raskaan liikenteen kanssa. - Enska
Kuorkilla kirjoitti:
Päätin vuonna -70 että minä en pysähdy kiihdytyskaistalle missään nimessä.
Monet liittymät jotka ovat ylämäki-mallisia ovat varsin vaikeita kun tuo kuorkin kiihtyvyys ei ole päätä huimaava.
Käytän kiihdytyskaistan koko pituus hyväkseni ja jos joku trendipelle sitten ei osaa ottaa huomioon että tulen kiihdytyskaistalta motarille niin oppikoon jarrujen käyttöä.
Minun on pakko antaa muille tunnustusta että yli 99,99% kanssaliikkujista osaavat sopeutua tilanteeseen. Oikein suuri kiitos.
Kun itse ajan motaria yritän pienellä nopeudenlisäyksellä tai -pudotuksella auttaa kiihdytyskaistalta tulevaa. Jos jättäydyn taakse ohjaan vähän oikealle merkiksi "että ole hyvä ja tule sieltä". Hyvin on toiminut, varsinkin raskaan liikenteen kanssa.Ongelmanahan tuossa liittymistilanteessa on, että on vaikea keksiä toimivaa kommunikointitapaa, jolla sovittaisiin ajojärjestys. Tuo "Kuorkin" kikka ohjata hieman oikealle annettaessa tilaa rampilta tulijalle kuulostaa hyvältä. Onko siitä muilla kokemuksia ?
Juuri joku päivä kaksi autoa oli tulossa rampista sisään melkein toisissaan kiinni, joten katsoin turvallisimmaksi päästää heidät molemmat eteeni. Heistä jälkimmäinen kuitenkin hannasi viime hetkellä ja näytti törkeää kansainvälistä merkkiä, kun en ohittanutkaan häntä hänen mielestään riittävän ripeästi. Se puolestaan oli mielestäni huono merkki.
- Masa
Ajan päivittäin ruuhkaista Länsiväylää. Koskaan ei ole ollut ongelmaa päästä rampilta väylälle. Länsiväylällä on 80 rajoitus ja liikennevirta menee noin 95 paitsi pahimpana ruuhka-aikana. Painan aina rampilla kaasun pohjaan ja nostan mittarinopeuden 120:iin. Ei yleensä tarvitse katsella peiliin vaan tähdätä keula sopivaan rakoon.
- Enska
Varmaan tuo atpa yleensä toimiikin, mutta eikö tosiaankaan koskaan tule ongelmia ?
- opettaa
Autokoulustani on jo 18v mutta hyvin muistan sen opetuksen, autojen väliin ei ajeta vaan pudottaudutaan toisen auton sivulta taakse ja näinhän se moottoriteilläkin toimii. Noi rampit vain tehdään jossain niin lyhyiksi ettei se onnistu. Itse ainakin törttöilin rampilta tullessa aluksi ja taitaa muillakin aloittelijoilla olla vaikeaa. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000133&posting=22000000005784599
- olinpa kerran itsekäs
Aina kun ajan motaria, niin pyrin helpottamaan sille liittyviä joko heivaamalla kaasua taikka sitten kiihdyttämällä, jotta liittyminen sujuu mahdollisimman jouhevasti ja nätisti.
No kerran ajattelin olla hieman itsekkäämpi, sain idean jostain keskustelusta. Eli ramppia alas oli tulossa joku paku, joka ajoi rinnalla. Pidin nopeuden tasaisena ja liittyjä joutui hidastamaan kaistan loppuessa. Mulle tuli tuosta todella paskamainen olo, ei mitenkään herkkua.
Ajetaanhan nätisti ja otetaan toisetkin huomioon, ilman sitä liikenteestä tulee turhan vihamielistä.
- Anonyymi
Tähän ketjuun voisi liittää pohdinnan, että miksi rampilta/liittymästä alaspäin mennessä valtatielle takaolijat menevät monesti aiemmin tielle ja etummainen joutuu jarruttamaan eikä pääse tielle, koska takaana olleet tulevat kovaa ja yllättäen sivulle.
- Anonyymi
Syy saattaa olla siinä. että se etummainen on tunari joka ei osaa/kykene liittymään siihen ensimmäiseen sopivaan väliin ja sen tähden joutuu sitten jopa jarruttelemaan.
- Anonyymi
Apina ressu, miksi kaivat vuoden 2004 ketjun ja pitäisi pohtia noin selvää asiaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syy saattaa olla siinä. että se etummainen on tunari joka ei osaa/kykene liittymään siihen ensimmäiseen sopivaan väliin ja sen tähden joutuu sitten jopa jarruttelemaan.
Tilanne ei varsinaisesti siitä parane, jos se taempana liittyvä kiihdyttää siihen edellä ajavan rinnalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilanne ei varsinaisesti siitä parane, jos se taempana liittyvä kiihdyttää siihen edellä ajavan rinnalle.
Liittymätilanteessa ei pidä ohitella, vaan jokainen liittyy vuorollaan. Parempi himmata nopeutta siellä liittymän alkupäässä ja jättää kunnolla rakoa edellä ajavaan. Tyhmät ajavat liittymissä edellä ajavan kiinni ja siinä on sitten potentiaalinen vaaran paikka, jos liittyminen jostakin syystä tökkiikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän se tumpelo on tilanteensa aiheuttanut, vaikka totta on ettei siihen rinnalle jäädä ajamaan vaan mennään vikkelästi ohi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittymätilanteessa ei pidä ohitella, vaan jokainen liittyy vuorollaan. Parempi himmata nopeutta siellä liittymän alkupäässä ja jättää kunnolla rakoa edellä ajavaan. Tyhmät ajavat liittymissä edellä ajavan kiinni ja siinä on sitten potentiaalinen vaaran paikka, jos liittyminen jostakin syystä tökkiikin.
Noinhan se pitäisi olla, mutta kun siellä liittymän alkupäässä ei aina tiedä, että joku siinä liittyvien jonossa ei sitä sopivaa paikkaansa sille liittymiselleen tiedä tai löydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsehän se tumpelo on tilanteensa aiheuttanut, vaikka totta on ettei siihen rinnalle jäädä ajamaan vaan mennään vikkelästi ohi.
Ei se edessä ajava voi vaikuttaa siihen, kiihdyttääkö joku tumpelo siihen vierelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se edessä ajava voi vaikuttaa siihen, kiihdyttääkö joku tumpelo siihen vierelle.
Tavallaan kyllä voi, kiihdyttämällä ripeästi ja liittymällä ensimmäiseen sopivaan väliin. Näin tehden ei siihen rinnalle kukaan, ei edes se "tumpelo" ehdi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan kyllä voi, kiihdyttämällä ripeästi ja liittymällä ensimmäiseen sopivaan väliin. Näin tehden ei siihen rinnalle kukaan, ei edes se "tumpelo" ehdi.
Takana kiihdyttävän pitää huomioida, mitä edellä ajava tekee. Estämällä edellään ajavan liittymisen tumpelo tekee tilanteesta entistä paljon vaarallisemman.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takana kiihdyttävän pitää huomioida, mitä edellä ajava tekee. Estämällä edellään ajavan liittymisen tumpelo tekee tilanteesta entistä paljon vaarallisemman.
Turvallisen liittymisen avaimet on sillä edessä ajavalla ja sen osaamisella. että osaa ja liittyy siihen ensimmäiseen mahdolliseen väliin. Kuten vastaamassasi kommentissa todettiin, edes se takana tuleva, vaikka olisi "tumpelo" ei mitenkään voi tai ennätä estää sitä edessään ajavan turvallista liittymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turvallisen liittymisen avaimet on sillä edessä ajavalla ja sen osaamisella. että osaa ja liittyy siihen ensimmäiseen mahdolliseen väliin. Kuten vastaamassasi kommentissa todettiin, edes se takana tuleva, vaikka olisi "tumpelo" ei mitenkään voi tai ennätä estää sitä edessään ajavan turvallista liittymistä.
Siihen takana tuleva ei voi vaikuttaa, millä tavoin edellä ajava yrittää liittymisen tehdä. Mutta takana tuleva voi tehdä liittymisestä kaikille tilanteessa oleville paljon vaarallisemman rynnimällä edellään olevan rinnalle ja näin estämällä tätä liittymästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen takana tuleva ei voi vaikuttaa, millä tavoin edellä ajava yrittää liittymisen tehdä. Mutta takana tuleva voi tehdä liittymisestä kaikille tilanteessa oleville paljon vaarallisemman rynnimällä edellään olevan rinnalle ja näin estämällä tätä liittymästä.
Eihän se takana tulija mitenkään edes pysty sen edessään olevan rinnalle rynnimään vaikka haluaisi, jos ja kun se edessä oleva liittyy/on liittynyt siihen ensimmäiseen sopivaan väliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se takana tulija mitenkään edes pysty sen edessään olevan rinnalle rynnimään vaikka haluaisi, jos ja kun se edessä oleva liittyy/on liittynyt siihen ensimmäiseen sopivaan väliin.
Pystyy kyllä, kun vaihtaa ensin kaistaa ja sitten kiihdyttää rajusti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyy kyllä, kun vaihtaa ensin kaistaa ja sitten kiihdyttää rajusti.
Eihän se rampilta takaa tuleva mitenkään pysty liittymään ennen edessään olevaa, jos ja kun se edessä menijä liittyy siihen ensimmäiseen sopivaan väliin. Tuo takaa tulijan ensin liittyminen ja sitten rajusti kiusaamismielessä kiihdyttäminen taitaa olla vain mielikuvituksen tuotosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se rampilta takaa tuleva mitenkään pysty liittymään ennen edessään olevaa, jos ja kun se edessä menijä liittyy siihen ensimmäiseen sopivaan väliin. Tuo takaa tulijan ensin liittyminen ja sitten rajusti kiusaamismielessä kiihdyttäminen taitaa olla vain mielikuvituksen tuotosta.
Pystyy, jos liittyy ensin. Jokainen, joka on joskus liittynyt jonossa moottoritielle ymmärtää tilanteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyy, jos liittyy ensin. Jokainen, joka on joskus liittynyt jonossa moottoritielle ymmärtää tilanteen.
Vaan kun ei pysty liittymään ennen edessään ajavaa, jos ja kun se edessä ajava liittyy ensimmäiseen sopivaan väliin. Jos taas ei siihen ensimmäiseen sopivaan väliin mene vaan jää munimaan ja kaunista päivää tai kuuta nousevaa ihailemaan, niin saa syyttää vain itseään jos ja kun se takaa tullut liittyjä siihen rinnalle motaria ajaen ilmestyy. Se rampilta tulija on edelleen väistämisvelvollinen, pysähtyköön sitten vaikka sinne kaistan loppuun jos ei kerran aikanaan osannut motarille liittyä. Joten selväähän tämä on jokaiselle edes joskus motarille liittyneelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun ei pysty liittymään ennen edessään ajavaa, jos ja kun se edessä ajava liittyy ensimmäiseen sopivaan väliin. Jos taas ei siihen ensimmäiseen sopivaan väliin mene vaan jää munimaan ja kaunista päivää tai kuuta nousevaa ihailemaan, niin saa syyttää vain itseään jos ja kun se takaa tullut liittyjä siihen rinnalle motaria ajaen ilmestyy. Se rampilta tulija on edelleen väistämisvelvollinen, pysähtyköön sitten vaikka sinne kaistan loppuun jos ei kerran aikanaan osannut motarille liittyä. Joten selväähän tämä on jokaiselle edes joskus motarille liittyneelle.
Kyllä pystyy. Tarkkaile tilannetta seuraavan kerran, kun olet auton kyydissä sellaisessa tilanteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pystyy. Tarkkaile tilannetta seuraavan kerran, kun olet auton kyydissä sellaisessa tilanteessa.
Ja kissan viikset pystyy. Olen harvoin jos koskaan auton kyydissä missään tilanteessa, kun aina autolla liikkuessa olen se kuski. Joten tilannetta on tarkkailtu ja edelleen tarkkaillaan kuljettajan näkökulmasta, eikä tuollaista väitettyä "rynnimistä" ole juurikaan havaittavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kissan viikset pystyy. Olen harvoin jos koskaan auton kyydissä missään tilanteessa, kun aina autolla liikkuessa olen se kuski. Joten tilannetta on tarkkailtu ja edelleen tarkkaillaan kuljettajan näkökulmasta, eikä tuollaista väitettyä "rynnimistä" ole juurikaan havaittavissa.
No ilmankos ympärilläsi ei mikään suju hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinun kohdallasi ei ole sellaista tapahtunut, niin sitten ei ole koskaan kenenkään muunkaan?
- Anonyymi
Moottoritielle tuleva väistää.
- Anonyymi
Wauh! nyt on Enska noussut haudasta.
- Anonyymi
Moottoritiellä ajava ei kuitenkaan saa häiritä tai estää liittymisiä, vaikka liittyjällä onkin väistämisvelvollisuus. "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritiellä ajava ei kuitenkaan saa häiritä tai estää liittymisiä, vaikka liittyjällä onkin väistämisvelvollisuus. "Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata."
Ja Enska jatkaa, upeaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se moottoritiellä ajava edes voi mitenkään sitä liittyjää häiritä tai estää. Joten tuon lakipykälän papukaijamainen toistaminen, puheena olevassa liittymistilanteessa on vähintäänkin tarpeetonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se moottoritiellä ajava edes voi mitenkään sitä liittyjää häiritä tai estää. Joten tuon lakipykälän papukaijamainen toistaminen, puheena olevassa liittymistilanteessa on vähintäänkin tarpeetonta.
Motarilla ajava voi estää liittymisiä hyvinkin. Olen nähnyt livenä tällaisten asennevammaisten toimintaa useamman kuin yhden kerran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Motarilla ajava voi estää liittymisiä hyvinkin. Olen nähnyt livenä tällaisten asennevammaisten toimintaa useamman kuin yhden kerran.
No, ehkä jollakin "asennevammalla" varustettu voi sitä liittymästä tulijaa yrittää kiusata liittymisessä, vaikka itse en moista ole koskaan nähnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ehkä jollakin "asennevammalla" varustettu voi sitä liittymästä tulijaa yrittää kiusata liittymisessä, vaikka itse en moista ole koskaan nähnyt.
Meistä kukaan ei ole paikalla jokaisessa moottoritielle liittymisessä katsomassa, että kuka tekee mitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meistä kukaan ei ole paikalla jokaisessa moottoritielle liittymisessä katsomassa, että kuka tekee mitäkin.
Eipä ole ei katsomassa, ja siksipä niitä tapauksia sattuu ja tapahtuu ja tarinoita muodostuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siisä käytännösähän valtaosa moottoritielle liittyjistä kihnuttaa liittymiskaistalla jotain 60 km/h vaivautumatta kiihdyttämään ja odottaa, että moottoritietä ajavat antavat tilaa väistämällä vasemmalle kaistalle. Tosin sitten kun se vasemmalle kaistalle väistänyt on menossa ohi, kasvaa skeidakusklle sarvet päähän - "ohi et perkele mene". Tässä kohtaa kaasupoljin viimeinkin löytyy.
Minulle jäi autokouluajoista parhaiten mieleen opettaja, joka liittymiskaistoilla karjui minkä keuhkoista lähti KAASUA!
Kas kummaa, kun sitä oikeanpuoleista poljinta painelee reilummin, liittyminen sujuu kivasti. Ellei edessä ole joku skeidatsuntoijjoota kihnuttamassa tientukkona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siisä käytännösähän valtaosa moottoritielle liittyjistä kihnuttaa liittymiskaistalla jotain 60 km/h vaivautumatta kiihdyttämään ja odottaa, että moottoritietä ajavat antavat tilaa väistämällä vasemmalle kaistalle. Tosin sitten kun se vasemmalle kaistalle väistänyt on menossa ohi, kasvaa skeidakusklle sarvet päähän - "ohi et perkele mene". Tässä kohtaa kaasupoljin viimeinkin löytyy.
Minulle jäi autokouluajoista parhaiten mieleen opettaja, joka liittymiskaistoilla karjui minkä keuhkoista lähti KAASUA!
Kas kummaa, kun sitä oikeanpuoleista poljinta painelee reilummin, liittyminen sujuu kivasti. Ellei edessä ole joku skeidatsuntoijjoota kihnuttamassa tientukkona.Vaikka esityksesi on vahvasti karrikoitu ja varmaan suurimmalta osin kieliposkessa esitetty, niin ei niin huonoa vitsiä etteikö siinä joku totuuden siemenkin piilisi.
- Anonyymi
Jos pystyy liittymään jonkun eteen, niin liittyy jonkun eteen. Jos pystyy liittymään jonkun taakse, niin liittyy tämän taakse. Ei ole mistään rakettitieteestä kyse. Ihme homma joillakin on tehdä tästäkin asiasta jokin ongelma.
- Anonyymi
Ongelma ovat nopeuserot. Liittymistilanteessa nopeutta pitää olla pääväylällä olevan nopeusrajoituksen verran. Siitä ei tule mitään, että liitytään hitaalla nopeudella. Se aiheuttaa vaaratilanteita ja vaikeuksia kaikille.
- Anonyymi
En väistele oikealle, rekoille annetaan tilaa muilla pitää olla ja on kaasulla ottaa vauhtia vähän yli että mahtuu sinne 100 km /h ajavien joukkoon!
- Anonyymi
Kun siis kirjoituksesi mukaan siellä vasemmalla ajat niin onhan se oikein ettet ala oikealle tunkemaan, ainakaan silloin kun se rekka on motarille liittymässä.
- Anonyymi
Jaa että pää pitää kääntyä.
On olemassa videoita jossa tuota insissä pakollista tapahtumaa konkretisoidaan.
Eli pakua ajettaessa videossa näyetään näkymä kun käännetään päätä, eli tulee esille turvavyön kiinnike sen jälkeen pelti seinä ja kun vielä kääntää tulee näkyviin niskatuki.
Eli kaikissa autoissa ei tule lisäinformaatiota vaikka kunka kääntää päätä.
Tästä syystä olen ohjeistanut opettamiani kuskeja katsomaan sivupeiliä useasta eri kulmasta sillä se kuollut kulma näkyy myös sieltä.
Tätä ei tietenkään autokoulussa opeteta kun silellää ajetaan henkilöautolla.
Tottakai joudun myös opettamaan tuon pään kääntämisen että pääsevät inssistä läpi, mutta se pään kääntäminen ei ole ratkaisu vaan se että käyttää toimivia keinoja kuolleen kulman tarkistamiseen.
Itsellä on tosiaan paku jossa takaosassa ei ole yhtään ikkunaa ja ovipalkki on aikalailla takaraivon kohdalla joten jo pienikin olkapään yli katsominen paljastaa vain ja ainoastaan turvavyön kiinnikkeen.- Anonyymi
Juu, pää kääntyy myös silmät kiinni. Se pään kääntäminen ei todellakaan ole se pointti, vaan se, että näkee kunnolla. Katsominen ja näkeminen ovat se ydinasia. Siihen pään kääntäminen katsomismielessä on yksi keino lisää työkalupakkiin. Sivupeilit ja taustapeili ja niiden käyttö myös.
- Anonyymi
Noinhan se on. Ajoneuvoissa voi olla rajoitteita ja ne osataan huomioida.
Ongelma on siinä jos autolla, mp:llä tai polkupyörällä mennään sokkona.
Pitää katsoa, että voi nähdä.
Pelkkä peilin vilkaisu ei riitä.
Peilejäkin pitää tietysti hyödyntää.
Katsotaan mihin ajetaan ja havainnoidaan ympärille.
Ei ole iso vaiva ja kaikki on sujuvampaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan se on. Ajoneuvoissa voi olla rajoitteita ja ne osataan huomioida.
Ongelma on siinä jos autolla, mp:llä tai polkupyörällä mennään sokkona.
Pitää katsoa, että voi nähdä.
Pelkkä peilin vilkaisu ei riitä.
Peilejäkin pitää tietysti hyödyntää.
Katsotaan mihin ajetaan ja havainnoidaan ympärille.
Ei ole iso vaiva ja kaikki on sujuvampaa.Juu kuten tuossa kirjoitinkin niin ei se mitä inssissä vaaditaan (olan yli kasominen) ole se trkoitus.
Tarkoitus on jollakin keinolla varmistaa se kuollut kulma.
Nyt kun autokoulut opettavat vain sen mitä inssi edellyttää eikä yhtään enempää niin olan yli ehdollistettu kuski näkee vain ovipalkin ja turvavyön kiinnikkeet.
Voi olla ettei hän tajua katsoa peiliä ja samalla luukuttaa päätänsä että saa peilin kautta sen kuolleen kulman näkyviin.
Sen takia opetan kummankin tavan, eli myös peilin avulla kuolleen kulman toteamisen.
Myös tuo moottoritien liittyminen on erityisen opetuksen alla.
Tuo reilu kiihdytys liittymäkaistalla on turvallisuusasia ja tietenkin sen nopeuden sovittaminen siihen liitymätilaan nähden.
Tuota vasemmalle väistämistä teen ainoastaan rekkojen ja linja-autojen kohdalla ja silloin kun oikea kaista on tupaten täynnä.
Jos oikeaa kaistaa ajavan edessä tai takana on tilaa liittymäkaistalta tulevalle niin on vaarallista ja lain mukaan laitonta ( aiheeton kaistanvaihto) törttöilyä.
Tiedän että joillakin kasvaa patti ottaan jos ei anneta turhaan tilaa.
En tiedä minkälainen patti kasvoi Jyväskylässä muutama vuosi sitten liittymää ajaneelle kuskille.
Kuski tuli liittymäkaistalta normi tielle (1 kaista yhteen suuntaan) ja tietenkin rekan kohdalle.
Siinä sinnikkäästi ajoi rekan rinnalla niin kauan kunnes liittymäkaista loppui ja jonkin matkaa vielä pienrareella ennenkuin älysi peilinkappaleiden sinkoillessa alkaa sovittamaan sitä nopeutta.
Piennar oli muuten sellainen 30cm levyinen joten auto poukkoili jo siellä ojan puolella, ihmeen sitkaassa oli ajatus että rekan olisi pitänyt väistää vastaantulijoiden sekaan.
- Anonyymi
Ihan oma valinta mitä tekee, voi olla että ei ole tilaa joku kerta kun kiihdyttelee oppiensa mukaan kaistan loppuun ja sitten katsoo onko tilaa ja aikaa on 0.000000001s vielä ennen kaistaloppuamista niin.....
Kyllä kai ne autokoulussa opettaa ajamaan, aika monet vaan kehittyy ihan eri suuntaan sen autokoulun jälkeen 80%. Toiset taas oppii ajamaan paremmin autokoulun jälkeen, kehitys kehittyy 20%.- Anonyymi
Täällä palstoillakin kirjoittelee vatipäitä, jotka ovat täydellisiä kuskeja, koska kortti on joskus myönnetty,
ja osaavat paljon lakitekstiä ulkoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä palstoillakin kirjoittelee vatipäitä, jotka ovat täydellisiä kuskeja, koska kortti on joskus myönnetty,
ja osaavat paljon lakitekstiä ulkoa.Hakematta nousee mieleen palstoilla riehuvat kolme "viisasta" ikäkuskia, joihin osuu täydellisesti tuo kuvauksesi alkuosa omasta mielestään täydellisestä kuskista.
Lain osaamisessa tai ainakin noudattamisessa on sitten, pois lukien muutama tieliikennelain pykälä, havaittavissa kohdallaan hajontaa yleisen ja oman tulkintansa välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja osaavat paljon lakitekstiä ulkoa.Hyvä jos osataan lakipykäliä, sillä niistä ne liikennesäännöt löytyvät. Tieliikennelaki = liikennesäännöt (ja vähän muutakin niiden lisäksi).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä jos osataan lakipykäliä, sillä niistä ne liikennesäännöt löytyvät. Tieliikennelaki = liikennesäännöt (ja vähän muutakin niiden lisäksi).
Se on juuri näin.
Mitään muuta ei tarvitse osata tai ymmärtää,
ja eikun liikenteen sekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on juuri näin.
Mitään muuta ei tarvitse osata tai ymmärtää,
ja eikun liikenteen sekaan.Pykälät on tehty rikottaviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pykälät on tehty rikottaviksi.
Asennevammaisten mielestä kenties, mutta ei normaalijärkisten mielestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennevammaisten mielestä kenties, mutta ei normaalijärkisten mielestä.
Keskity sinä tojotasi eko-mittariin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447296
- 324048
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492259- 372258
- 492245
- 432238
- 162226