Ostin taannoin vanhan Anglian, jonka lataus oli muutettu tasavirrasta vaihtovirraksi. Edellinen omistaja sanoi, ettei ollut uskaltanut kytkeä bensamittaria kiinni, koska ei tiedä miten tuo laturin vaihto vaikuttaa mittarin kytkentään (ts. ettei posahda koko laite). Osaisko joku autosähköihin perehtynyt sanoa miten on, uskaltaako piuhat kytkeä vai ei?
Anglian bensamittarin kytkentä
9
920
Vastaukset
- hthddfg
ei laturin vaihto vaikuta asiaan mitenkään. se vaihtovirtalaturin tuottama vaihtojännite kuitenkin tasasuunnataan diodisillassa sillä auton sähköjärjestelmä toimii tasavirralla, ei vaihtosähköllä.
se miksi tasavirtalatureita mielellään vaihdetaan vaihtovirtalatureihin, johtuu lähinnä siitä että vaihtovirtalaturi lataa myös joutokäynnillä ja tarvitsee vähemmän huoltoa (hiilten vaihtoa jne.) kuin tasavirtalaturi- tgtrgsd
niin sitähän aloitusviestistä ei käynyt ilmi, enkä nyt muista itsekään miten angliassa oli, mutta oliko jännite myös vaihdettu 6V->12V?
- BlueAnglia
tgtrgsd kirjoitti:
niin sitähän aloitusviestistä ei käynyt ilmi, enkä nyt muista itsekään miten angliassa oli, mutta oliko jännite myös vaihdettu 6V->12V?
Minun Angliassani (vm 1964) oli kyllä muistaakseni 12 voltin vehkeet, mutta se kannattaa huomata, että - toisin kuin nykyautoissa - Angliassa plusnapa oli maadoitettu runkoon ja virrat kulki miinusjohdossa. Mutta ei se sinällään bensatankin mittariin vaikuta kun tuskin koko sähköjärjestelmän napaisuutta on vaihdettu?
Lucaksen vehkeet oli kyllä surkeita, minäkin jouduin uusimaan laturin hiiliä tämän tästä, ja laturin akselilla oleva kollektori sorvattiinkin pari kertaa. - eitarvettavaihtaa
BlueAnglia kirjoitti:
Minun Angliassani (vm 1964) oli kyllä muistaakseni 12 voltin vehkeet, mutta se kannattaa huomata, että - toisin kuin nykyautoissa - Angliassa plusnapa oli maadoitettu runkoon ja virrat kulki miinusjohdossa. Mutta ei se sinällään bensatankin mittariin vaikuta kun tuskin koko sähköjärjestelmän napaisuutta on vaihdettu?
Lucaksen vehkeet oli kyllä surkeita, minäkin jouduin uusimaan laturin hiiliä tämän tästä, ja laturin akselilla oleva kollektori sorvattiinkin pari kertaa.jos on vaihtovirtalaturi niin silloin miinus on aina rungossa. jos alunperin ollut maadoitus niin vaihtovirtalaturin yhteydessä on vaihdettu miinus maadoitukseen.
ja mihin koko vaihtovirtalaturia tarvitsee. ihan turhaan lataa hirveällä virralla akkua heti kun moottori käy ja rasittaa hihnoja ja moottoria kun ottaa niin paljon voimaa kehittääkseen suurta latausvirtaa jo tyhjäkäynnillä.
kyllä matka ajossa kerkeää tasavirrallakin lataantumaan varsinkin jos ei pidä valoja päällä. tai käyttää erillistä akkulaturia. - ACyes
eitarvettavaihtaa kirjoitti:
jos on vaihtovirtalaturi niin silloin miinus on aina rungossa. jos alunperin ollut maadoitus niin vaihtovirtalaturin yhteydessä on vaihdettu miinus maadoitukseen.
ja mihin koko vaihtovirtalaturia tarvitsee. ihan turhaan lataa hirveällä virralla akkua heti kun moottori käy ja rasittaa hihnoja ja moottoria kun ottaa niin paljon voimaa kehittääkseen suurta latausvirtaa jo tyhjäkäynnillä.
kyllä matka ajossa kerkeää tasavirrallakin lataantumaan varsinkin jos ei pidä valoja päällä. tai käyttää erillistä akkulaturia.Se vaihtovirtalaturi ja systeemit pelaa vaan paljon luotettavammin ja huoltovapaammin, kuin tasavirtavehkeissä, joissa hiilet kuluu ja latauksen säädin toimii miten sattuu ja pätkäajossa virta loppuu...
- eitarvettavaihtaa
ACyes kirjoitti:
Se vaihtovirtalaturi ja systeemit pelaa vaan paljon luotettavammin ja huoltovapaammin, kuin tasavirtavehkeissä, joissa hiilet kuluu ja latauksen säädin toimii miten sattuu ja pätkäajossa virta loppuu...
kuluu ne hiilet vaihtovirtalaturissakin. ja virta riittää pätkäajossakin kun ei pidä valoja ym. turhuuksia päällä ja käyttää korkeita kierroksia että akku lataantuu.
- siinäonvissiero
eitarvettavaihtaa kirjoitti:
kuluu ne hiilet vaihtovirtalaturissakin. ja virta riittää pätkäajossakin kun ei pidä valoja ym. turhuuksia päällä ja käyttää korkeita kierroksia että akku lataantuu.
Mutta vaihtovirtalaturilla virta riittää vaikka pitäisi valot päällä ja moottori kävisi tyhjäkäynnillä.
Siinä on eroa etenkin pätkäajossa että latautuuko akku 100% ajasta kun moottori käy vai purkaantuuko aina esim. liikennevaloissa, pihassa tms. seisoessa.
- 105e
Kiitokset kaikille vastauksista! Niistä rohkaistuneena kokeilen kytkeä johdot. Autossa on tosiaan 12v järjestelmä, tiedä sitten onko se joskus ollut 6v. Kerron sitten jos ankasta jäi vain hiilikasa :)
- Ex.Ford-asentaja
Angliassa on aina ollut 12 v järjestelmä. Kumpi oli maissa, senpä olenkin jo unohtanut! Yleensä vanhemmissa englantilaisissa autoissa oli maassa, mutta milloin systeemi muuttui milläkin automerkillä ja -mallilla, niin onkin eri asia. Jos maadoitus muuttuu, niin kaikki kestomagneetteja käyttävät moottorit pyörivät väärin päin.
Se bensamittarin kytkentä. Mittari on bimetallimittari joka saa käyttöjännitteensä myöskin bimetallisäätimeltä, joka on sellainen pieni sulakerasian kokoinen ruuvilla kiinnitetty rasia mittaritaulun takana. Se pudottaa 12 v jännitteen olikohan 5 vai 6 volttiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305760- 345243
- 292974
- 342424
- 372108
- 152068
- 351882
- 121681
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594