Sijoitusasuntoa hankkimassa tässä jonka laitan tietty vuokralle niin huomioidaanko se lainan osuus/lyhennys mitenkään verotuksessa?
Pääomaverosta ja lainasta
2
156
Vastaukset
- Koronsaavähentää
Lainan koron saa vähentää verotuksessa, ei lyhnenyksiä.
- hhtl
Kun hankit sijoitusasunnon ja rahoitat sen lainalla on laina ns. tulonhankkimislaina. Tämän lainan korot saat kaikki vähentää verotuksessa. Mielestäni myös lainan perustamiskulut (minulla ne oli 350e) ja kuukausittain tulevat käsittelykulut (minulla 2e/kk) saa vähentää verotuksessa.
Lisäksi vähennyksiin saa laittaa esim. vuokra-asunnon välityspalkkion. Ja mikäli vuokrauksen aikana teet pientä remonttia (uusit kodinkoneita, maalaat, tai teet uuden keittiöt) niin tälläiset "pienet" remontit voit vähentää samana vuona kun ne on tehty.
Itse ostin ensimmäisen sijoitusasuntoni nyt kesäkuun puolessa välissä ja 1.7 siihen tuli jo vuokralainen. Vaihdatin asuntoon uuden astianpesukoneen kesäkuun lopulla. Olin verottajaan yhteyksissä ja kysyin saisinko tässä tapauksessa jo laittaa tuon pesukoneen vähenyksiin v. 2015 verotuksessa. Koska asunto on ostettu vain sijoitusmielessä ja koneen asunnuksen jälkeen vuokralainen muutti huoneistoon noin viikon kuluessa. Puhelimessa sanottiin, että voit vähentää tässä tapauksessa.
Saa nähdä meneekö tuo astianpesukoneen vähennys läpi?
Verottaja sanoi myös että kannattaa katsoa että tuo tulonhankkimis lainan korot ovat oikeassa kohdassa esitäytetyssä veroilmoituksessa. Ovat kuulemma yleensä normaalin asuntolainan kohdalla, eli se täytyy ensimmäisenä vuotena itse korjata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406963
- 323928
- 453310
- 402909
- 172696
- 372228
- 162186
- 412133
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482067- 392000