"Tilanne voi muuttua vasta kun sähkön varastoinnin ongelmaan keksitään luotettava ja edullinen ratkaisu. Sitä odotellessa onkin parempi jos ainakin näillä leveysasteilla aurinkosähkö pidetään harrastuksena. Harrastuksestahan ei yleensä taloudellisia tuottoja odoteta".
http://www.talouselama.fi/Tebatti/kysymykset/tuuli ja aurinko ovat sekundaenergiaa/a2321705
Tavallisen energiankuluttajan paras investointi on villasukat eli sisälämpötilan lasku. Lämmintä vettäkin voi säästää. Isommista energiainvestoinneista kannattavin on maalämpö, siellä missä lämmönjakojärjestelmä sen sallii. Sen takaisinmaksuaika on vain viitisen vuotta, ja energiaa tulee tasaisesti tyynellä ja tuulella, satoi tai paistoi.
Tuuli ja aurinko ovat sekundaenergiaa
2
154
Vastaukset
- laskettu_metsään
Niin että 30,000€ investointi maalämpöön tuo sen takaisin 5 vuodessa. Millähän laskuopilla tämä yhtälö on mitenkään mahdollista. Minulla on omakotitalo joka lämpiää suorasähköllä ja vuosittainen sähkön osuus on 1.800€ tähän sisältyy kaikki koko talouden sähkö, elikkäs lämmitykseen ja lämpimään veteen menee karkeasti 1300€/v. Naapuri porasi maalämpökaivon ja hommasi laitteet asennettun hintaan 30,000€. Valaiseppa hiukan millä kaavalla sinä olet laskenut 5 vuoden takaisinmaksun.
- tulevaisuustuo
Luulenpa, että tulevaisuuden energiamuoto on aurinkoenergia. Kun saadaan tekniikka kehitettyä niin, että läpinäkyvät aurinkopaneelit tulevat ja akut kehittyvät riittävästi. Mahdollisesti myös muista materiaaleista voidaan tehdä auringonvaloa hyödyntäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728