Tänään vaihdettiin egr-venttiili, kun autoon tuli vikailmoitus "moottorin suorituskyky on alhaalla" tms ja vikakoodi ilmoitti tuon venttiilin ja myös pakokaasujärjestelmän varoitusvalo syttyi. Autosta on aiemmin tehot hävinneet, erityisesti kun vakionopeussäädin on ollut pitkään päällä (esim. matkalla Hki-Oulu), ja hävinnyt, kun virrat on sammutettu ja käynnistetty uudelleen. Nyt hävinneet tehot eivät palautuneet egr-venttiilin vaihdon jälkeen. Voiko uusi venttiili (maksoi 337 €) olla rikki jo kättelyssä? Lisäksi välillä on tullut ilmoitus "Ajonvakautusjärjestelmä vaatii huoltoa" mutta nyt venttiilin vaihdon jälkeen ei mitään vikailmoitusta ole tullut ja edelleen tehot pois, varsinkin isoilla vaihteilla (4&5).
Onko kenellääkään vastaavia kokemuksia ja mikä voisi olla syynä tehojen häviämiseen?
Itse mietin, että vaihtoehtoisesti syynä voi myös olla irronnut "Air intake hose with air mass sensor" eli jos vapaasti suomentaisi, niin ilmanottoletku ilmanvirtaus sensorilla tms., joka kerran jo uusittiin ja kiinnitettiin, mutta on kai mahdollisesti irronnut..? Siitä ei tullut aiemmin mitään vikailmoitusta, ainoastaan mekaanikko sen tietysti huomasi huollossa ja osasi kertoa korjaustarpeen.
Rasittaa tämä arpominen, kun merkkihuollossa luulisi tietävän todennäköisimmät syyt, mistä tehojen menetys johtuu. Auttakaa nyt hyvät osaavat miehet avutonta naista ;). Ja kiitos jo etukäteen avusta!
Volvo c30 1.6D DRIVe tehot hävinneet
6
9584
Vastaukset
- mbman
Turbon ohjausventtiilille pitää tulla jatkuva alipaine. Letku irti ja kokeile tuleeko. Jos ei tule, niin seuraa letkua ja joka venttiilin ja haaran kohdalla kokeile, onko alipainetta. Joltain kohtaa se löytyy. samalla olet löytänyt sen kohdan josta se alipaine ei pääse läpi. Eli tukoksen tai viallisen venttiilin.
- halpaakumakkara
hiukkaspönttö lukkotilassa ja urea lopussa..
- TimoS68
Täällä sama vika. Hiukkaspönttö uusittu, ureaa lisätty ja kuitattu volvon huollon toimesta. Välijäähdyttimen ihitusventtiilit putsattu ( mikä oli viimeisin vikakoodi ) . Ei tunnu auttavan. Egr venttiiliä ei vaihdettu mutta ei anna siitä vikaa. Joskus toimii parisataa km ihan ok mutta saattaa sitten takuta ihan kaupunkiliikenteessäkin. Sammutukaen jälkeen ok. Missä vika? Ehdotuksia.
- justjoking
Ehhh... tehot?
- pönttöö
Huikkaspönttö tukossa pitää polttaa tai kopistella tyhjäks.
- Anonyymi
Minulla v70 2010 1.6 edrive. Nykiminen on ollut ongelma, turbo vaihdettu takuuna, samoin egr venttiilin. Nykiminen uusiutunut, ratkaisuna egr-venttiilin tukkiminen vanhalla 50 pennin kolikolla, ja toisesta päästä säilykepurkista leikatulla pellinpalalla. Pakokaasu ei pääse enää imusarjaan likaamaan moottoria ja sotkemaan hiukkassuodatinta. Vikavalo palaa kojetaulussa kesä-aikaan, mutta pakkasella se sammuu. Katsastus on helmikuun maaliskuun pakkasilla jolloin keltainen vikavalo on sammuksissa. Olen saanut katsastusmiehilta egr-venttiilin tukkimisen jälkeen paljon kehuja moottorin päästöjen puhtaudesta. Moottori ei ole enää nykinyt eikä ole epämääräisiä vikoja vaan kaikki terveet hevosvoimat ovat iskussa. Kenellekään ei sitten saa kertoa egr-venttiilin tutkimisesta mitään, koska se on viherpiipertäjien mielestä maailman suurin ympäristörikos, ja ajokieltohan siitä tulee jos katsastusmiehelle tai poliisisedälle rupeet siitä kertomaan. Joten suut suppuun ja nautin volvostani!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457422
- 324088
- 573635
- 503140
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522366- 532327
- 432268
- 372258
- 162246