Millaisia kokemuksia on masennuslääkkeenä tunnetusta Mirtazapinista unilääkkeenä?
Minulla, 57-vuotiaalla miehellä, on ollut univaikeuksia kymmeniä vuosia. Olen kokeillut matkan varrella kaiken moisia nukahtamislääkkeitä, mutta eivät tahdo tepsiä. Kävin hiljan lääkärissä ja tohtori kirjoitti Mirtazapinia "unta parantamaan" 15mg:sta puolikas yöksi tuntia ennen nukkumaan menoa. Tuntuu että se jossakin määrin auttaa, olen käyttänyt nyt 2½ viikkoa, mutta ajatellut, että onko tuo annos liian pieni.
Hän kirjoitti myös melatoniinia, Circadin 2mg. Sitä en ole vielä testannut. Haluaisin kuulla kokemuksia myös tästä lääkkeestä.
Mirtazapin unilääkkeenä?
32
21653
Vastaukset
- Venom1
Heitä ny roskiin tuo myrkky ja ota suosiolla metotiinia tai pyydä Tenoxia.
- shph77
Mirtazapinia testattiin mulla joskus mutta tuli todella pahat henkiset ja fyysiset oireet..mulla oli käytössä circadin muutaman kuukauden..alussa nukuin sillä jopa ilman tenoxia(joka mennyt mulla 8 vuotta)nyt kun 5 viikkoa sitten lopetin ketipinorin niin lääkäri määräsi melatonin 3mg ja sillä nukuttaa..suosittelen! Eli melatonin 3mg ei ole pitkävaikuttrinen kuten circadin mutta otan sen tuntia ennen nukkumaanmenoa ja sitten tenoxin 20mg siihen päälle..kyllä tulee uni eikä ole aamupöhnästä tietoakaan..en söisi patalääkkeitä enää mihinkään!
- Ei_noin
Mirtatsapiinin käyttö uniongelmiin on mielestäni erittäin typerää. Riskit ja haitat ovat moninkertaiset verrattuna hyötyihin. Toisaalta jokainenhan itse arvioi sen suhteen omalla kohdallaan. En ymmärrä ollenkaan miten lääkärit ovat niin tietämättömiä/varomattomia suositellessaan mirtatsapiinia huonosti unta saaville potilailleen. Sanoisin hyväksi esimerkiksi tavasta harjoittaa lääkärin toimea huonosti.
- eikoskaanikinäenää
Varokaa tätä myrkkyä! Omalääkärini ei enää suostunut kirj. nukahtamislääkettä, jota olen vuosia käyttänyt ilman mitään muuta kuin hyviä dseuraamuksia. Nukun rauhallisesti ja jaksan aamuisin herätä ja tehdä töitä ilolla. Pakotti! ottamaan tätä Mirtsaa-olen kokeillut neljänä yönä. Kauheat seuraukset: muutaman tunnin päästä herää koviin jalkasärkyihin-otettava särkylääkettä, kova makean-pullan himo, aamulla nivelet kipeät ja loputun uupumus koko aamupäivän. Tämänhän on myrkkyä. Ensi lääkärikäynnillä hänpä saa syödä omaa lääkettään-otan pillerit mukaan ja saa luvan haukata tablettia ja nielaista kanssa. Näin terveyskeskuksessa kohdellaan....
- Eimirta
Samoin, hirveät sähköiskut jaloissa, onneks oli Sifrol lääkettä mikä autto. En uskalla enää koskee koko Mirtaan.
- Anonyymi
Vaikea uskoa että Mirta sitä aiheuttaisi , sillä tavallisesti se on niin monelle ihan hyvä lääke , saattaa olla ensi oireita ennenkun kroppa tottuu siihen. Mutta kukaa ei ole koskaan sanonut mistään tokkurasta mitään , muuta kun parin eka vikoineen aikana olivat huomanneet olonsa aamupäivisin toisenlaiseksi, mutta sekin menee ohimoon kroppa hyväksyy lääkkeen
Ja niinhän sekin on että kukin kokee lääkityksen eri tavalla , ainahan joka lääkkeessä on jotakin pientä vaikutusta mikä ei ole sitä tavallista olotilaa
- keppulix
Nukuin, mutta seuraavana päivänä oli aika tokkurainen olo. Vaihdoin Ketipinoriin (12,5mg), ja olen ollut tyytyväinen.
- r56g7urg57d
Vaikea arvioida kumpi on vaarallisempi tie, mirtatsapiini vai ketiapiini. Kannattaa miettiä ihan tosissaan mitä riskejä ottaa unettomuutensa kanssa.
- Anonyymi
r56g7urg57d kirjoitti:
Vaikea arvioida kumpi on vaarallisempi tie, mirtatsapiini vai ketiapiini. Kannattaa miettiä ihan tosissaan mitä riskejä ottaa unettomuutensa kanssa.
Siis meinaat että jokainen ihminen alkaisi miettimään kovasti ilman lääketieteellistä koulutusta lääkitystäni.
Moni on tyytyväinen kyseessä olevaan lääkkeeseen , joten onko tarkoituksesi jotenkin peloitella ihmisiä tekstilläsi.
Läääkärit kyllä tietävät mitä kirjoittavat potilaalle. Ja jokainen ihminen on yksilö, se lääke mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle , joten ei voi siis yleistää mitenkään.
Yksinkertaiset yleistämisen todistavat ettei sinulla ole lääketieteestä hajuakaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis meinaat että jokainen ihminen alkaisi miettimään kovasti ilman lääketieteellistä koulutusta lääkitystäni.
Moni on tyytyväinen kyseessä olevaan lääkkeeseen , joten onko tarkoituksesi jotenkin peloitella ihmisiä tekstilläsi.
Läääkärit kyllä tietävät mitä kirjoittavat potilaalle. Ja jokainen ihminen on yksilö, se lääke mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle , joten ei voi siis yleistää mitenkään.
Yksinkertaiset yleistämisen todistavat ettei sinulla ole lääketieteestä hajuakaan"Siis meinaat että jokainen ihminen alkaisi miettimään kovasti ilman lääketieteellistä koulutusta lääkitystäni."
Kyllä jokaisen pitäisi miettiä, koska mielenterveyslääkkeet vaikuttavat aivan eri tavalla eri ihmisiin.
Sain Mirtazapinia. Luin netistä että moni otti vain murusen eikä puolikasta,
tein niin, se väsytti ja vaikka 2-3 herätystä oli päivällä, pystyin nukkumaan vielä aamu 7 jälkeen tunnin.
Mutta väsyin murusten tekemiseen 2 viikon jälkeen, otin puolikkaan kun se oli määräys.
Näin pahoja unia. Aamulla heräsin masennukseen ja ajattelin itsemurhaa.
Toisena päivänä oli jo tekotapa selvä, menisin polttamaan itseni terveyskeskukseen lääkärin oven taakse.
Mutta kestin, kun on ihana 77v vaimoni, lapset ja lastenlapset kaikki 9 hyvissä ammateissa ja heidän ihanat 4-8 vuotiaat joita saadaan hoitaa. Myös oma talous on hyvällä mallilla.
Vein kiireesti aamulla lääkkeet, terveyskeskukseen.
Jatkoin Imovanella jolla näen vain hyviä unia jo varmaan 30 vuotta olen puolikkaan 7,5 mg ottanut. Se vaan ei nukuta, se ei tavallaan vaikuta mitään. Pystyn kuitenkin sillä nukkumaan 2 tuntia pidempään yöllä.
Nykyään otan illalla 2-3 1,9mg nopeavaikutteista melatonia ja yöllä joskus 1-2 kpl kerran tai pari.
Lääke vaikutta eri tavalla, kaveri söi Mirtazapin yli vuoden, puolikkaan aina, meli oikein hyvin.
Sitten tuli nopeasti halu ottaa useamman kerran päivässä ja enemmän. Alkoi ottamaan 1 ehkä 2-4 kertaa ja juomaan hieman alkoa.
Siitä alkoi kaikki ongelmat ja ne jatkuvat vielä. En uskalla enää viettää iltoja hänen luonaan, jutellaan vain kadulla , jotta pääsen pakoon jos hän hermostuu.
- Jämptionjoo
Paskat, itte syöny vuosia joka ilta, eikä mitään oireita.
- onkokemusta
muuten hyvä mutta vilkkaat tulee 1/4 tabletista
- Anonyymi
Ihan niin , monelle on ollut apu lääkkeestä. Mutta tämä Google Kalle se jakelee neuvojaan tietämättä mitään lääkkeen vaikutuksesta. Ja vielä yleistää että jos ei hänelle joku lääke sovi niin luulee ettei se sovi muillekaan Siinä paljasti itseensä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin , monelle on ollut apu lääkkeestä. Mutta tämä Google Kalle se jakelee neuvojaan tietämättä mitään lääkkeen vaikutuksesta. Ja vielä yleistää että jos ei hänelle joku lääke sovi niin luulee ettei se sovi muillekaan Siinä paljasti itseensä
Lääkkeet on yleensä yksilöllisiä
- hyväapuoli
Mulla auttoi muutama vuosi sitten, kun oli vaikeuksia nukkua. Nukuin 12 tuntia putkeen.
- hyväuni
Minusta 15 mg Mirtazapin tosi hyvä lääke unettomuuteen. Käytän sitä vain silloin tällöin , korkeintaan 2 x viikossa. Uni tasaista koko yön , eikä aamulla ole mitään tokkuraa. Nukun sillä n. 8 tuntia ilman yöheräämisiä , eikä mitään kipuja yms. tullut.
- Yksneljästäsairaudesta
Valvoin pahimmillaan vajaan vuoden.Oon saanu avun,tosin käytän pientä annosta,20mg.Onneks on lääkkeet,saa unen.Tunnen tosin itseni aika masentuneeksi.Kauhea ahdistus valtaa mielen välillä,no on toki asioita jotka sitä aiheuttaa,mutta pahinta on se jatkuva syyllistymisen kokemus.Tuntuu että tekee vaan vuosi vuoden perään pahaa muille,vaikka kuinka uhrautuis ja tekis kaikkensa jotta muilla hyvä olla.Satutan ihmisiä,joista välitän.Teen niin tai näin ja sitten sitä myöten itseäni.Ja toinen on riittämättömyys.Helvetillistä.Omissa oloissa itsensä kanssa hyvä olla.Muiden kanssaa aina tulee tunne,etten ole tarpeeks sitä sun tätä.En ole valmis nostaan annosta,kun ajattelen jotensakkin niin,että asiat on vain kohdattava.
- Sitärataasitten
Kärsimys jalostaa..joo o
- Uneton90
Minulla, 25v naisella on ollut mirtaa käytössä aina välillä. Annos vaihdellut 7,5mg-30mg. Mitä pienempi annos, sitä parempi vaikutus nukahtamiseen. Ainut miinus on ollut ihan järkyttävä pöhnä aamuisin, kuin olisin krapulassa joka aamu, makean himo ja iltaa kohden paisunut ruokahalu ovat myös ikäviä sivuvaikutuksia itsellä--> paino noussut hieman, mutta kunhan pitää kiinni ruokavaliosta niin kaikki hyvin. JA lääkkeellä saa omalla kohdalla tajun kankaalle nopeammin, mutta ei tämäkään ole poistanut 7v uniongelmia, yhä heräilen ja nukun ns.koiran unta. Mutta parempi sekin hetki jonka saa nukuttua, kuin unettomat yöt.
- nytimovanea
Mirta lisäs ruokahalua ja levottmat jalat oireyhtymän laukasi
- etootosissas
Mulla oli eka mirtazapiinia nukahtamislääkkeenä, mutta aiheutti epilepsiakohtauksia, joten lopetettiin. Ei se kyllä enää loppukohden mitään auttanutkaan. Sitten kokeiltiin melatoniinia, väsytti, muttei nukuttanut. Nyt käytössä on ollut ketipinor sillä pienimmällä annoksella ja menee max 2tbl ja on kyllä taju kankaalla koko yön. Yleensä otan yhden tabletin, mutta jos uni ei ole silti tullakseen, niin kaksi tablettia tehoaa kyllä sataprosenttisesti.
- painajaisia_mirtazap
Mirtazapinia määrätty 1/4 tbl 15 mg:sta eli alle 4 mg iltaisin parantamaan unen laatua.
Olen kyllä nukahtanut ja nukkunut suht hyvin. Liiankin hyvin jos tunneissa lasketaan. 10 tuntiakin menee 2-3 heräämisellä.
Nyt reilun kuukauden käytön jälkeen olen alkanut epäillä, että aiheuttaisiko tuo lääke epämiellyttäviä unia? Ja heräämisiä unennäöstä.
Mitenkä tuo lääke nyt kannattaisi lopettaa? Suoraan kerrasta?
Aiemmin unilääkkeenä oli Imovanea, mutta sen vaikutus nukkumiseen oli yhtä tyhjän kanssa.- yukrtyuuy
Mirtazapiini melatoniini kombinaatiolla koen noin 50% varmuudella per yö unihalvauksen, jossa kuulen esim. että kaksi henkilöä keskustelee vuoteeni äärellä minusta ja en kykene liikkumaan. Yksi yö niskassani istui naurava vauva. Nukuin siis vatsallani huppari päällä ja tuo vauva oli siis ilmeisesti vain huppu mikä painoi niskaa. Nauru kuului voimakkaasti korviin. En onneksi ole mitään kovin pelottavaa kokenut. Mutta ei hemmetti. En minä halua herätä joka toinen yö hallusinaatioihin.
- unettomuus
Mietin uskaltaako ottaa 4 mg unettomuuteen. Kaikki lääkkeiden sivuvaikutukset jännittää paljon. Jos on tullut sivuvaikutuksia, kuten levottomat jalat, niin lakkaavatko heti kun lopettaa lääkkeen ottamisen jälkeen?
- 763833
Olen syönyt kymmenisen vuotta 15 mg:n annosta. Ainoa sivuvaikutus on ollut, että ensimmäisen tabletin ottaminen aiheutti seuraavaksi päiväksi vähän tokkuraa.
Erittäin hyvä hoitovaste. Pääsin jatkuvasta unettomuudesta sellaiseen tilaan, että tarvitsen Tenoxin vain kerran tai pari kuukaudessa. - Syksytuli
Mirtazapin aiheutti heti ekasta pilleristä alkaen seuraavana aamuna koko päivän kestävän jumalattoman sydämen riuhtomisen. Siihen jäi sen käyttö.
- Anonyymi
Sain Mirtazapin 15mg ja nukun hyvin. Suosittelren
- Anonyymi
Parin kolmen viikon käytön jälkeen käsivarret olivat täynnä kuin palorakkuloita.
Samoin oli käynyt eräälle tuttavallenikin, kuulin jälkeenpäin, ja hänellä niitä olivat kädet sormista olkapäihin saakka rakkuloita vieri vieressä täynnä, koska oli ehtinyt sitä lääkettä käyttää jo useamman kuukauden ajan.
Parantuminen niistä kestää monta kuukautta.
Minä sain peräpukamiakin jotka hävisivät lopetettuani sen lääkkeen käytön.
Hengitysvaikeuksista ja uniapneesta kärsivät eivät tätä lääkettä saa käyttää!- Anonyymi
Mikä aineosa lääkkeestä aiheuttaa rakkuloita , vai oletko allerginen jollekkin aineelle .
Tavallisesti ko lääke on oikein hyvin toimiva niin monelle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä aineosa lääkkeestä aiheuttaa rakkuloita , vai oletko allerginen jollekkin aineelle .
Tavallisesti ko lääke on oikein hyvin toimiva niin monellekaikesta voi saada ihottumaa ja joskus se jatkuu kuukausia jopa vuosia.
ite sain verenpainelääkkeitä runsas kuuskymppisenä. Piti kokeilla useita ennenkin löytyi sopiva. Sain rintaan "nokosihottumaa ja jos ei lopettanut lääkettä se tuli myös kaulaan. Ainakin 2 lääkettä reagoi lähes samoin, vaikka oli aivan eri , toinen hidastamaan sykettä, toinen laajentamaan verisuonia ja eri valmistaja.
aina pitää itse tehdä havaintoja.
nyt on vielä tarkempaa kun on munuaisten toiminta 78v hidastunut. Mitään rajoituksia ei le, mutta esim. jo 2x500 mg panadolia 3 kertaa päivässä aikaansaa pahemman olon . 1 tab 2 kertaa päivässä< auttaa paremmin. Odotan polvileikkaukseen.
- Anonyymi
Se on paras unilääke. Ketipinoria en voi suositella kenellekkään koska se tekee ihan zombiksi ja muutenkin sen haitat ovat niin suuria. Mirtazapinä kannattaa ottaa maksimissaan se 15mg jos se on unettomuuteen. Oma psykiatrini sanoi että pienempi Mirtazapin annos yleensä väsyttää enemmän.
- Anonyymi
Monella on 30 Mg uneen tuota lääkettä ja sanovat että hyvin nukkuvat mirtazapiinilla .
Mutta tavallisesti lääkäri arvioi tarpeen , jos tuntuu että kaipaa vahvempaa niin kysyt lääkäriltäsi mitä hän siihen sanoo ja perustelee. Jokainen tapaus on erilainen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728