Raitisilmasuod

huoltaja

-99 oct 1.9 tdi glx
Olen tekemässä itse huoltoa ko autoon ja olisi pari kysymystä.

Sijaitseeko raitisilmasuodatin tuulilasin ja rintapellin välissä? Jos niin miten lähtee irti tämä muovi, josta tuulilasinpyyhkijät tulevat läpi?

Toinen kysymys on hiukan vaikeampi kuvata. Missä sijaitsee vaihdelaatikkoöljyn poisto ja tarkastus tulpat? Vaihdelaatikon etuosassa oli suuri (n 17mm) kuusiokoloinen pultti. Se oli laatikon pohjasta n 7 cm ylempänä. Kuitenkin selvästi alempana, kuin vetoakseli.

Toinen samanlainen kuusiokolopultti oli vaihelaatikon takaosassa pohjassa. Onko tämä poistokanava?

Kiitoksia vinkeistä.

7

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä se sielä on.Muovi irtoaa kun nostat etuosan "tiivistekumin"pois ja irroitat muoviset ristipääruuvit.Voipi olla että suotimen saa vaihdettua pelkästään etuosaa raottamalla.

• huoltoon

jos et ite osaa vaihtaa laatikkoöljyjä ja et saa sitä muovia irti niin eikö kannattaisi viedä auto huoltoon??

• opiksi!

Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
        Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
        Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.

Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.

• seat kulu
        opiksi! kirjoitti:

Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
        Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
        Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.

Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.

ainakin seatin merkkihuollossa aikanaan oli osa töistä jätetty tekemättä.siinä meni luottamus merkkihuoltoihin.ja tuntitaksat muilla liki puolet edullisempia.

• opiksi!

Raitisilmasuodatin sijaitsee oikean tuulilasipyyhkimen alla. Moottoritilan takana olevaa tiivistettä pitää raottaa aina keskikokhtaan saakka tai kokonaan irroittaa se, ja irroittaa oikeanpuoleinen vedenjohtokouru, niin raitisilmasuodatin kehyksineen paljastuu.

Vaihteiston öljyntarkistustulppa tosiaan on kuusiokoloinen pultti vaihdelootan sivussa, hieman "keskiakselilta" alaspäin. 17mm avain on juurikin ok. Öljyä ei ole tarkoitettu normaalisti vaihdettavaksi.

• huoltaja

Kiitoksia neuvoista.
        Korjausoppaista ei juuri apuja ole, moottorityyppejä on monia ja VW passat, Golf, Jetta/Bora kirjoissa on erilaisia vaihtoehtoja ja yksikään ei ole samanlainen kuin omassani. Vaihdeöljyn vaihto tyssäsi siihen että minulla ei ollut näin isoja 6kulma-avaimia. Nyt on.
        Ja tästä muovista, ennemmin kysyn neuvoa kuin rikon osia. Irrotin reunimmaisen aukon muovista ja siinä ei ollut mitään ruuvia. Täytyy tutkia, eiköhän homma hoidu.

Ja mitä ajattelen huolloista yleensä: Tämä 60tkm huolto olisi maksanut liikkeessä 350e. Osat ja öljyt maksoivat n 100e. Ja nyt tiedän varmasti että mitä autoon on tehty. On aika vmäistä saada selville että liike on laskuttanut ja jättänyt jotakin tekemättä. Omalle kohdalle näin on käynyt.

• -Dontom

Ainakin minulla vm. 00 1,6 octaviassa ei tämä tuulilasin alapuoleinen muovi ole kiinni kuin painamalla, joten lähtee irti kohtuullista voimaa ja nylkytystä käyttämällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94