Tuli mieleen että mistä se saa sen voitelun? Onko pelkästään öljypohjalla olevan öljyn varassa vai onko niissä yleensä paine? Jäi asia vaivaamaan kun oli 1pytyn alapään laakeri sulanut ja nyt kone kasassa taas.. ettei kävis samaa uudestaan. Hajotessa oli kyllä öljy vähissä ja moottori on hieman takapainoinen eli nelonen alempana..
kiertokangen liukulaakeri
5
2702
Vastaukset
- öljykanava
Kampiakselin läpi on poraus, johon öljypumppu pinnistää n. 4 kg/cm2 paineen . Sen kautta saa koko kampikoneiston alapää voitelun. Kiertokangen yläpäässä on männäntapille öljyreikä kammen yläpuoleisessa päässä, johon kerääntynyt kampiakselin heittämä roiskeöljy valuu tapin voiteluun. Tai sitten männän puoleisten liukupintojen voiteluun, riippuen siitä kumpaan tappi on kiinnitetty puristussovitteella. Voitelu voi olla myös tapin molempiin pintoihin. Silloin puhutaan uivasta männäntapista. Sen tunnistaa tapin lukitsemisesta seeger-renkaalla männässä.
- Vanhempi.autoteknikko
Öljypumppu painaa voiteluöljyn kanavia / porauksia myöten kampiakselin runkolaakereille. Näissä on keskellä ura, mihin öljy tulee ja siitä osa käytetään runkolaakerien voiteluun, osa menee kampiakseliin porattuja porauksia myöten kiertokangen laakerikauloille ja voitelee kiertokangen laakerin. Loppu kuten kaveri tuossa yllä kertoi.
Jos et ole selvittänyt, miksi yksi laakeri suli, saattaa sama olla sinulla edessä vastakin... Jos / kun ei osaa, niin isompi vahinko on erittäin todennäköinen, mutta itsepä riskin otit... - turaukko
Nuo uralaakerit on oltava oikeilla paikoilla koska niistä öljy kiertää eteenpäin joko kiertokankeen tai toiseen runkolaakeriin. Ennen koneen kasausta on tarkistettava että öljyreiät/kanavat ovat auki ja puhtaat muuten tulee taas tuho.
- ProOil
Syynä voi myös olla aikojen kuluessa kertynyt liete, noki yms. Näitä kertyy jos öljyt mitä käytetty eivät ole olleet kaksisia, eli öljyn lisäaineistus ei ole ollut sopiva koneellesi tai vaihtovälit venähtäneet. Kannattaa konetta kasatessa yrittää puhdistaa kaikki öljykanavat, ja ehkä harkita moottorin huuhtelu pesua fortella tai vastaavalla edullisilla öljyillä ja laittaa toiset uudet öljyt tämän jälkeen ja mieluusti sellaiset joita valmistaja on suositellut luokituksena ja viskositeettinä.
http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/motor-flush - Joskus_asiaa_ihmetellyt
Runkolaakereissa lohkon puolella on urat, muttei alapuolen laakereissa. Ja kun kiertokangen voitelu kulkee tuota kautta, niin voiteluöljyä tulee vain puolen kierroksen ajan... Osaako joku kertoa miksi näin on?
Eikö öljyä tarvita koko kierroksen ajan? Vai onko tuo vain valmistustekninen juttu, että on halvempi tehdä ilman uraa?
Jos laakerien kanssa on lämpöongelmia, niin auttaisiko tuo uran lisääminen? Läpivirtaavan öljyn lisääminen tehostaisi voitelua ja samalla kuljettiasi enemmän lämpöä pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305760- 345243
- 292974
- 342424
- 372108
- 152068
- 351882
- 121681
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594