Eli pyöräkuume on purrut nyt ja pahasti.
Auto lähtee myyntiin ja tilalle tulee mopo..
Kokemusta löytyy vaan piikeistä ja kysymys kuuluukin että onko mitään järkeä ostaa yli 600cc
pyörää ekaksi "isoksi" pyöräksi.
Vai ostaako eka pienemmän ja vaihtaa sen sitte alle vuoden sisään isompaan (1000cc) kun tehot ei enää riitäkkään ;)
Liian suuri pyörä??
20
4526
Vastaukset
- hyvä
Mielestäni ei järkeä ostaa yli 600 cc pyörää. Jos kokemusta vielä aika vähän miks haluat tonnisen jo nyt. Pienemmissä tehoa niin perhanasti jos haluat helpompi käsitellä kaupungissa. Muista myös tonnisen katerouskun vakuutusmaksut. Tietenkin jos välttämättä haluat sen tonnisen niin osta se suoraan äläkä lähde vaihtelemaan lyhyen ajan sisällä koska se maksaa rahaa.
Terveisin. Honda 600 hornet - mää ja mie
Me ostettiin seiskapuolikas ja toimii hyvin ekana pyöränä. (Kawan z) Ei oo todellakaan liian iso, eikä myöskään tarvi lähtee vaihtamaan. Kuussatasellaki pärjää. Nykyset niin kevyitä ja tehokkaita. Riippuu sit iha mitä ite haluu ja mikä itelle loppujen lopuks riittää...Käy testaamassa erilaisia, mukavia ajoja ens kesälle.
- motoristo
Olin maltillisena ja järkevänä moto-setänä ennen sitä mieltä että ylitehokasta EI pidä noviisin mennä ostamaan, mutta tyypit muutamalla "aika" tehokkaalla ovat vähän loiventaneet kantaani: Mikään niistä ei karkaa käsistä, ei edes ZX-10R lähde kovin helposti lapasesta ellet ole aivan umpiluu, ja silloin kyllä pienempikin karkaa.
Hyvä itsetunto- ja malttiharjoitushan se on ajaa jollain vähän rauhallisemmalla...ja keveys, pienuus ja kolhittavien osien halpuus on kyllä selvää plussaa aloittelijan mopossa. Ainakin itse tuli käytyä kyljellään pari kertaa kun opetteli.
Luepa tuolta aiempaa kommentti,minkälainen pyörä, otsikon alta
- Yammu
Osta niin iso pyörä minkä uskallat allesi ottaa. Kaikkihan lähtee kuljettajan korvien välistä eli maltti on valttia!
- pikkis
itelläni ei ajokokemusta kuin vuokrapyöristä noin 10 :ltä vuodelta ja crossipyöriä on muutama ollut.aina on ollut kova hinku saada oma pyörä j a viime keväänä sen ostin... KAWASAKI ZX-10äRRän.hyvin on käsissä pysynyt kun tietää omat rajat ja taidot.osta itelles sellanen pyörä mitä et halua seuraavana talvrna jo myydä.
- Pitkän tien kulkija
Ennen ajettiin mopolla, sitten piikki, sitten kaksi- tai kolmepuolikas, viissatku, seiskapuolikas ja lopuksi ysikawa.
Nykyjään ollaan jo syntyjään niin hyviä motoristeja, että viissatku on aivan liian pieni ja tehoton, kuussatasta voi harkita ekaksi kesäksi, mutta parempi hypätä heti tonniseen ettei mopo jää pieneksi ja tehot lopu.
Sitäpaitsi moottoripyöräkurssit ovat niin hyviä, että päivän kurssi kuittaa monen vuoden kokemuksen.
Ja lopuksi - kuten eräs kirjottaja totesi - korvien välistä se on kiinni. Et tarvitse mitään kokemusta, päätät ajaa vain silleen rauhallisesti ettei tule mitään kämmejä. Voit siis ostaa niin ison pyörän kuin lompakossa on rahaa.- kirjottaja
..........Ja lopuksi - kuten eräs kirjottaja totesi - korvien välistä se on kiinni. Et tarvitse mitään kokemusta, päätät ajaa vain silleen rauhallisesti ettei tule mitään kämmejä. Voit siis ostaa niin ison pyörän kuin lompakossa on rahaa...........
Näinhän se nimenomaan on,siis päätät vaan ajaa silleen rauhalliseti.Kunhan et osta kokoosi nähden liian korkeaa tai painavaa.
Ei iso pyörä ketään tapa ja joku isohko normaali peruspyörä on hyvä valinta.
Kyykkyjä välttäisin eka pyöränä,sillä niitä ei ole hiljaisissa nopeuksissa tai hiekkatiellä yhtä helppo käsitellä kuin peruspyörää.Iso customikaan ole ihan oikea valinta 1.pyöräksi - pitkän tien kulkija
Joo tietty 70 luvun lopuksi 9-kawa mut ei mulla se siihen jääny.
Varmaan kymmenen pyörää se jälkeen, ens kesänä sitten pappamopolla eli uusi 1200/160 hp baijerilainen maatalouswekotin tilauksessa.
- Juise
ei se pyöränvaihto tehonpuutteeseen ylensäkkää perustu.Nyky kuussatasista löytyy se ja ylikin mitä perusmotoristi pystyy käyttämään/hallitsemaan.
Jos pyöräily alkaa nytten, niin mielestäni vuosi on liian lyhyt matka siirtyä isoihinpyöriin. Tässä kun on lueskellut kaikenlaisia kommentteja isojen pyörien puolesta niin tässä tosijuttu viimekesältä.
Vanhempi kaveri,kanssa kevarikokemuksella,meni paikalliseen liikkeeseen ja osti tonnisen.
Ja eikun liikkeestä kotiopäin ja 50m ajon jälkeen suoraan verkkoaitaan.
Se vaan lähti, sano kaveri.
Kyllähän sitä ittestä jo tuntuu että hallittee pyörän kuin pyörän kun on enemmän tullut ajeltua, mutta eihän kaikki kuskit voi syntyjään ja kylmiltään hallita isoja vehkeitä tosta vaan.
Korvien välistähän se tietty on kiinni mutta kyllä kannattais hiukka pienemmällä enstex opetella ja kyllähän viissatasellakin pääsee sairaalaan jos niikseen tulee.
Siten kysymykseen onko järkeä.
Pyörän ostossa ei ole mitään järkeä!
Pyörästä ei ole muuta kuin pelkkää rahanmenoa.
Se on pelkästään tunnepohjainen juttu.
Mutta helvatin kivaa pyöräily silti on.- jiijii
tekstiä muutamilta että "synnytään" moottoripyöriliäksi eli polkup.(mennään täysillä)
mopo (mennään....) piikkii (mennään vieläkin täysillä9 ja tonninen (surullinen loppu) toivottavasti ei mutta näin se menee kun katsoo nuorisoa ketä ne palvoo (nyt muodissa keulinta ja
kaikki siihen liittyvä) ei hyvin mene.
missään ei ole minkäänlaista liikenne kasvatusta
(ei sitä ole kyllä ennenkään ollut) ja kun ajatus on
että mikään ei maksa mitään (vanhemmat maksaa).
sitten se esimerkki kaveri 15v kauheen kokenut
alle 1100 suzuki (luvatta) melkein suora tie
loiva kaarre vauhti ?? 100-120 sähkötolppa
pahasti kävi kaverit ihmetteli kun se oli NIIN paljon ajanut,se leikkiminen päättyy tohon
piikkiseen se jälkeen alkaa ajaminen (lue järjenkäyttö) outo sana varmaan nuorisolle
oma poika 15v esimerkki liian lähellä pelottaa
jo valmiiksi kun täyttää 16v,ole sitä mieltä
että nämä netti ja DVD jutut noista bombereista
(mitä oma poika katsoo silmät kiiluen ) ovat
tulevaisuudessa monen kuolonkolarin syy ei ne
nuoret tajuu että se mopo tosiaan karkaa kokemattoman (ja kokeneen) käsistä jonkun olisi
aloitettava valistus kampnja tästä hommasta
muuten tulee no jääköön sanomatta. - oho
jiijii kirjoitti:
tekstiä muutamilta että "synnytään" moottoripyöriliäksi eli polkup.(mennään täysillä)
mopo (mennään....) piikkii (mennään vieläkin täysillä9 ja tonninen (surullinen loppu) toivottavasti ei mutta näin se menee kun katsoo nuorisoa ketä ne palvoo (nyt muodissa keulinta ja
kaikki siihen liittyvä) ei hyvin mene.
missään ei ole minkäänlaista liikenne kasvatusta
(ei sitä ole kyllä ennenkään ollut) ja kun ajatus on
että mikään ei maksa mitään (vanhemmat maksaa).
sitten se esimerkki kaveri 15v kauheen kokenut
alle 1100 suzuki (luvatta) melkein suora tie
loiva kaarre vauhti ?? 100-120 sähkötolppa
pahasti kävi kaverit ihmetteli kun se oli NIIN paljon ajanut,se leikkiminen päättyy tohon
piikkiseen se jälkeen alkaa ajaminen (lue järjenkäyttö) outo sana varmaan nuorisolle
oma poika 15v esimerkki liian lähellä pelottaa
jo valmiiksi kun täyttää 16v,ole sitä mieltä
että nämä netti ja DVD jutut noista bombereista
(mitä oma poika katsoo silmät kiiluen ) ovat
tulevaisuudessa monen kuolonkolarin syy ei ne
nuoret tajuu että se mopo tosiaan karkaa kokemattoman (ja kokeneen) käsistä jonkun olisi
aloitettava valistus kampnja tästä hommasta
muuten tulee no jääköön sanomatta.Naatiskele, osta ensin pienempi, ajele sillä, haaveile isommasta, osta sitten kun tuntuu.
Jos heti menet ison sarviin kiinni, mistä haaveilet seuraavaksi.
Ei nykyään todella synnytä moottoripyöräilijäksi sen kummemmin kuin ennenkään.
Samoja virheitä tehdään, ja virhe 200 km /h nopeudessa on kohtalokkaampi kuin 80 km /h.
Molemmissa voi henki lähteä, mutta aina suuri nopeus pahempi.
Ja vaikka kuinka korvienväliä korostetaan, suuri pyörä houkuttelee kiertämään, ja antaa usein jopa vaarallisen turvallsuus tunteen. - Nimimerkki
oho kirjoitti:
Naatiskele, osta ensin pienempi, ajele sillä, haaveile isommasta, osta sitten kun tuntuu.
Jos heti menet ison sarviin kiinni, mistä haaveilet seuraavaksi.
Ei nykyään todella synnytä moottoripyöräilijäksi sen kummemmin kuin ennenkään.
Samoja virheitä tehdään, ja virhe 200 km /h nopeudessa on kohtalokkaampi kuin 80 km /h.
Molemmissa voi henki lähteä, mutta aina suuri nopeus pahempi.
Ja vaikka kuinka korvienväliä korostetaan, suuri pyörä houkuttelee kiertämään, ja antaa usein jopa vaarallisen turvallsuus tunteen.Jos sitä noin ajattelee, niin eka pyöräksi sopisi sitten kuristettu 125 kuutioinen. Ja niinhän se onkin, että pienellä ja heikkotehoisella pitäis aloitella. Mutta kukapa aikuinen ostaisi satapiikin ekapyöräksi..?
Pienellä viis-kuussatasella pääsee helposti tuon mainitsemasi 200 km/h ja ylikin. Taas jollain HD:llä, 1400 intikalla tms. kamalalla customilla on 120 vauhti ihan riittävä. Sillä sellaisella ei voi, tai ainakaan ole miellyttävää ajaa kovempaa. - 330d ja hajis
Nimimerkki kirjoitti:
Jos sitä noin ajattelee, niin eka pyöräksi sopisi sitten kuristettu 125 kuutioinen. Ja niinhän se onkin, että pienellä ja heikkotehoisella pitäis aloitella. Mutta kukapa aikuinen ostaisi satapiikin ekapyöräksi..?
Pienellä viis-kuussatasella pääsee helposti tuon mainitsemasi 200 km/h ja ylikin. Taas jollain HD:llä, 1400 intikalla tms. kamalalla customilla on 120 vauhti ihan riittävä. Sillä sellaisella ei voi, tai ainakaan ole miellyttävää ajaa kovempaa.sitä mieltä, että ei se ratkaise miten suuri tai nopea pyörä on. Usein suurempi pyörä on (siis tiettyyn rajaan) helpompi ajaa. Siis kaikilla pyörillä, jopa polkupyörällä pääsee sairaalaan tai monttuun, jos ei yläkerrassa ole järkeä. Jos on järkevä ja YMMÄRTÄÄ voiman, niin mielestäni isohko pyörä ei ole mikään synti. Se on vain jokaisen itse päätettävä miten ajaa. Suomessa on rajoitukset, jotka päättävät mitä vauhtia ajaa ja on ihan sama millä vehkeellä ajaa noita nopeuksia. Helpompaa se vain on, jos ei tarvitse miettiä että nouseeko peli satasta tuon mäen päälle, vai tuleeko se rekka sieltä takaa yli....
- Kri
Aloittelijalle sattuu vääjäämättä joitakin "kohelluksia" ajamisen alkuvaiheessa, vaikka toimis kuinka harkitusti ja varovasti. Pienempitehoisella pyörällä kohelluksen seuraukset ovat todennäköisesti lievempiä kuin täystehoisella "tykillä". Ajatellaampas vaikka tahatonta keulimista, joka helposti tapahtuu "luupäiselle" aloittelijalle. Kuinkas moni vasta-alkaja pystyy palauttamaan kaasukahvan ja keskeyttämään keulimisen yllättävässä paniikkitilanteessa. Vaatii aika paljon harjoitusta ennenkuin tarvittava motoriikka on kunnolla selkärangassa, alkuvaiheessa.
Tehokkaan pyörän turvallinen hallinta vaatii:
-pyörän ominaisuuksien hyvää tuntemusta
-omien taitojen hyvää tuntemusta
-tietoisuutta omista rajoituksista
-tervettä harkintaa
-tervettä itsesuojeluvaistoa
-päättäväisyyttä
jne.....
Osa edelläluetelluista on meille luonteenomaisia ominaisuuksia, tai sitten ei. Ja loput saadaan runsaan harjoittelun kautta, tai sitten ei. Kaikista ihmisistä ei tule koskaan kunnon kuskia vaikka harjoittelis kuinka paljon!
Kannattaa lukea ajatuksen kanssa "Ajamisen nautinto" tuore kirja.
Eihän autokoulustakaan mennä suoraan formula ykkösen puikkoihin. Muistaakos joku kun Tommi Mäkinen kokeili F1 autoa radalla, auto karkasi lapasesta totaalisesti. Kukaan tuskin epäilee Tommin ajotaitoja. On vaan kyse kahdesta ihan eri lajista.- VPN
Olen hivenen eri mieltä!
Iso pyörä esim. "Lauhkea Lammaskoira" = Bandit 1200/S on erittäin helppo ajettava: normaali-stonga, tasainen veto jo alakierroksilta => ei pakota huudattamaan.
Neuvon varomaan kyykkypyörää klippi-stongalla, joka toimii hyvin kovilla kierroksilla, mutta sitten kulkeekin tosi lujaa.
Katso että jalat yltää kantapäitä myöten maahan sillä pakki puuttuu ja parkissa tarvitaan voimaa ja ulottuvuutta. Ota kylmät tyypit mahdollisimman monesta eri pyörästä.
Käy EAK-kurssit. Treenaa tyhjällä parkkiksella, missä on tilaa. Ota oppaaksi joku kokeneempi.
Osta kaatumaraudat (ja lämpökahvat :)
Veli-Pekka Nousiainen [opinions only] - VPN
Olen hivenen eri mieltä!
Iso pyörä esim. "Lauhkea Lammaskoira" = Bandit 1200/S on erittäin helppo ajettava: normaali-stonga, tasainen veto jo alakierroksilta => ei pakota huudattamaan.
Neuvon varomaan kyykkypyörää klippi-stongalla, joka toimii hyvin kovilla kierroksilla, mutta sitten kulkeekin tosi lujaa.
Katso että jalat yltää kantapäitä myöten maahan sillä pakki puuttuu ja parkissa tarvitaan voimaa ja ulottuvuutta. Ota kylmät tyypit mahdollisimman monesta eri pyörästä.
Käy EAK-kurssit. Treenaa tyhjällä parkkiksella, missä on tilaa. Ota oppaaksi joku kokeneempi.
Osta kaatumaraudat (ja lämpökahvat :)
Veli-Pekka Nousiainen [opinions only]
- Töttis
Jaa, tässä täytyy nyt kallistua omien kokemusten perusteella ratkaisuun, että ei niitä liian isoja pyöriä olekkaan. Vain liian pehmeäpäisiä kuljettajia kyllä löytyy. Fillarilla lootaan on aivan totta. Piikillä päsee Pietrin pakeille ihan samalla lailla kuin isommallakin pyörällä, vain sadasosat erottavat lähdön ajankohdan .
Kai sen pyörän valinnan loppuviimeksi ratkaisee vain lompuuki ja mitä sillä pyörällä on aie harrastaa.
Itse ostin vuosikymmenten tauon jälkeen ekaks pyöräks tonnisen cebarin, kun oli meininki silloisen mamman kanssa kurvata auringon laskuun. Ei tullut yhtään hirvitystä niiden kuutioiden kanssa. Pari tahtia saattoi joskus pummpu jättää väliin ja vain ihan oman hölmöilyn, lue: nyt osaan, kanssa. Viime kesänä päivitin pyörän ja mamman. Takana on viiden kesän jälkeen n. 100000 km kotimaasta ja myös vapaan nopeuden maasta. Eikä vieläkän tunnu pyörä liian suurelta. Asiaa helpottaa oman osaamattomuuden tunnustaminen ja siinä oikealla oleva säätöruuvi. T: tuplaäksäällä ehtii vähemmälläkin. - esimerkiksi...
Esim Yamaha XJ600S on hyvä ensipyörä varsinkin jos aiemmpaa kokemusta ei pyöristä ole!
Tosin muitankin merkkejä on, mutta malliltaan helppo ja kohtuu hyvä opetteluun...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144