Lopultakin joku tajuaa miten turhaa on uudehkoja virheettömiä autoja juoksuttaa katsastuksessa vuoden välein, ei mitään järkeä. Nyt alkuun voitais tehdä niin että 10v ja nuoremmat vapautetaan katsastuksesta, huollot riittää. Yli 10 vuotiaat katsastetaan 2 vuoden välein ja yli 20v vuoden välein. No, katsurit tietysti vastustaa vedoten turvallisuuteen ja vaikka mihin, mutta ei saa antaa niiden vaikuttaa, annetaan järjen voittaa.
No niin, tulihan se sieltä.
14
<50
Vastaukset
- ghhjjjj
Täysin ajattelematon ajatus trafin suunnalta, Trafin tehtävä olisi edistää liikenneturvallisuutta, ei myötäillä autoilijan mieltä.
Muutenkin ajatus, että mäksamalla huolto tai tietyt korjaukset saa leiman autoon on huono. Nykymuoteinen tarkastus on parempi jolloin myös korjaamoiden korjaukset tarkastetaan.
Korjaamoiden laatu ei tällähetkellä aina riittävä täyttämään vaatimuksi ja uusissakin autoissa, joilla ajettu 30-40 tkm ilmenee vikoja.- pirkk
Mutta katsastus ei vaikuta juuri mitään liikenneturvallisuuteen? Vai onko moottoripyöriä joutunut onnettomuuksiin teknisten vikojen takia jotka olisi katsastuksessa havaittu...
- Vanhempimotoristi
pirkk kirjoitti:
Mutta katsastus ei vaikuta juuri mitään liikenneturvallisuuteen? Vai onko moottoripyöriä joutunut onnettomuuksiin teknisten vikojen takia jotka olisi katsastuksessa havaittu...
En ole moottoripyörienkään katsastusta vastaan, voin viedä Harrikkani katsastukseen ihan hyvällä mielellä, onhan se katsastettu vuosittain ennen Suomeen tuontiani edellisen omistajan aikana.
Vaan aika huono vertaus, verrata moottoripyöriin, sillä monet ajaa huonoilla renkailla ja ollaan niiden kanssa kuolonkolareissa. Moottoripyörät lisäksi "katsastetaan" moneen kertaan tienpäällä...
Autojen katsastus edelleen katsastuskonttoreille, kuka muuten valvoo kelvotonta huoltoa. Aika moni auto hylätään juuri huollon jälkeen katsastuksessa!
- jgfffggj
Tosi hyvin sanottu, katsastus on aivan turhaa. Sitä paitsi tämän päivän autot ovat niin hyviä, ettei niitä tarvitse juuri huoltaakaan, tankkaa vaan ja ajaa niin kauan kuin kulkee
- nyt-se-sitten-loppuu
""""uusissakin autoissa, joilla ajettu 30-40 tkm ilmenee vikoja.""""
No, mitä vikoja, ja kuinka paljon? Meinaatko että raidetangot sökönä? Tai jarrulevyt pellinohuet? Vai renkaat? Mitä auttaa katsastus jos siitä viikon päästä laittaa lähes sileät leveät renkaat aluvanteilla bemariin? Ja sitten lentää metsään ja kolme nuorta kuolee? Ottaako nykykatsatus vastuuta asiassa? Ei taida ottaa. Elikkä turhaa touhua vanhoillakin autoilla tuo katsastus, kerran vuodessa auto kuntoon, sitten saa mennä vaikka ei jarruja olisi ollenkaan. - KatsastuksetPoisUusista
"Korjaamoiden laatu ei tällähetkellä aina riittävä täyttämään vaatimuksi ja uusissakin autoissa, joilla ajettu 30-40 tkm ilmenee vikoja."
Minulla on VM-13 oleva auto, jolla on ajettu 93000km. Ei ensimmäistäkään vikaa, mutta ei se olekkaan made in germany....... - Ei_valohoidolle
Katsastuksessa ei huomata kaikkea, ja merkkihuollot laiminlyövät huoltokohteita. Turvallisuuden ja teknisen kunnon kannalta paras tulos tulee, kun omistaja itse perehtyy autonsa ominaisharmeihin ja tarkastuttaa sen (varsinkin alustan) säännöllisesti ko. merkkiin erikoistuneessa korjaamossa.
- kehä100
Huomaa selvästi että trafin porukka joukko Helsinkiläisiä. Rikkaita taas kannustetaan.
- T5Wv
Ajoin kesällä auton suoraan huollosta katsastukseen, tulos -takasumuvalo ei toimi.
Eli ei takaa huollossa käynti mitään.
Sitäpaitsi, missä huollossa saat tietää autosi kunnon viidelläkympillä? Et missään. Huoltoliikkeet ovat jo nykyisin jäävejä katsastamaan huoltamiaan autoja. Entä jatkossa, kuka kertoisi puolueettomasti onko alatukivarsi todella vaihtokunnossa nyt, vai ajaako sillä vielä vuoden? - tosi-iisiä-on
""""Entä jatkossa, kuka kertoisi puolueettomasti onko alatukivarsi todella vaihtokunnossa nyt, vai ajaako sillä vielä vuoden?""""
Tämä on helppo todeta, ja parhaiten tämän tietää auton valmistajan valtuuttama huoltaja. Esim joku nivel tai laakeri, välys 0,1mm ei tarvi vielä korjata, jos välys 0,3mm, sitten vaatii korjauksen, ei tämä tän kummempaa ole. Kaikesta on olemassa faktat joiden mukaan mennään. - 330turbo
Viritys helpottuu huomattavasti. Turbo ja sipsitys onnistunee helposti.
- Merkkikorjaamot
suurimmaksi osaksi tavoittelee übersuurta voittoa. Myös sillä kustannuksella, että osaavat ja kokeneet tekijät/ asentajat on potkittu pihalle kun kysyvät palkkaa. Tilalle otettu nuoret kollit, kellä osaamista vähän eikä ole keneltä oppia.
Sieltä sitten "huolletut" autot liikenteeseen, missä polttimot vinksallaan, valot mettään päin, nivelet väljät tai irti kokonaan ja jarrut "solmussa". Katsastuksessa niitä nähty valitettavan useasti. Viimeaikoina myös yleistynyt sähköjärjestelmien viat, mitä vihaisen asiakkaan sanoin ei edes osata korjata. Valitettavasti.
Tai pappa, joka kuitin mukaan maksanut merkkikorjaamon "katsastustarkastuksesta" melkein kolminkertaisen maksun katsastushintaan verratuna, valo- ja pienempiä vikoja kymmenkunta eikä edes päästömittaustodistusta saaneena...
Toi auton katsastukseen, missä jo löydettyjen vikojen lisäksi lähes saman verran vikoja lisää, niistä kaksi vakavia liikenneturvaan vaikuttavia vikoja.
Eli tolla rahalla ei raaskittu edes muutaman euron edestä polttimoita vaihtaa ja huollettu oli "huoltoohjelman" mukaisesti samaisessa merkkihuollossa! - Katsastajat
nykyään jopa vaihtavat polttimoita tai korjaavat asentajien mokia, että olisi turvallista ajella. Ja ne kun on entisiä asentajia ja status sellainen, niin ammattiylpeydellä ja kokemuksella laitetaan ne polttimot oikein paikalle ja tarkistetaan valojen säätökin.
- dddddddddddddddddddw
Missäs tälläistä tehdään? On nimittäin viimeisen päälle laitonta toimintaa! Ilmoitan heti trafiin niin lähtee luvat!!"1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396915
- 323898
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 381963