Käyttääkö sonera mitä ip:tä netissään?

netin_kaappausko

Minulla on jo pidempään ollut tarkkailuskripti valvomassa ip-poolista dhcp:llä saamiani osotteita. Nyt huomasin, että olen saanut normaalien 80-alkuisten osotteiden lisäksi ip-arvoja 10.113.x.x, 10.118.x.x verkoista ja yhden 169.254.x.x-alkuisen. Pitäisikö tästä huolestua? Entä miten voin estää tämän jatkossa, jos osotteet eivät ole soneran käytössä?

3

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dollar389

10.113.x.x ja 10.118.x.x kuuluu ns. yksityisiin verkkohin, tai ns. sisäverkko-osoitteisiin ja 169.254.x.x kuuluu taas sellaisiin osoitteisiin jotka käyttöjärjestelmä ottaa käyttöön, kun se on asetettu ottamaan vastaan IP-osoite automaattisesti DHCP-palvelimelta, mutta syystä tai toisesta se käyttis ei ole saanut vastausta/yhteyttä DHCP-palvelimeen minkä jälkeen se on luonut itselleen tuon 169.254.x.x mukaisen osoitteen.

Noi 10.x.x.x alkuset osoitteet on voinu tulla joltain toiselta DHCP-palvelimelta kuin Soneran omalta. Tai sitten Soneralla on ollu DHCP-palvelimessa häiriö minkä vuoksi se on jakanu sisäverkon osoitteita.

169.254.x.x taas tarkoittaa sitä et sulla on ollu kaikki verkkoyhteydet siitä koneesta poikki missä sulla se skripti on käytössä.

Oma päätelmä noista osoitteista on et ei kannata huolestua ollenkaan, vaikka noi 10.x.x.x osoitteiden ilmestyminen onkin erikoista. Se saattaa olla Soneralta vain joku fallback toiminto et jos heidän julkisten osoitten IP-avaruudesta vastaava DHCP-palvelin sekoaa otetaan käyttöön NATti ja 10.x.x.x osoiteavaruus. Paino sanoilla VOI OLLA :). Kysele Soneran asiakaspalvelusta tai heidän omalta palstalta tarkemmin.

• t9839d

Jos kyseessä on mobiililiittymä voi olla että on NAT käytössä mutta jos kiinteä niin sitten ei pitäisi olla

• oma_matopurkki

Homma selkisi sittenkin. ADSL-purkissa jota olen kokeillut on nat ja dhcp ja sen asetus oli jostain syystä mennyt päälle välillä. Siispä sain noita 10.x.x.x osoitteita. normaalisti tuo purkki on siltaavassa moodissa, jolloin osoitteet tulevat suoraan soneralta.. näyttäs resetin jälkeen menevän natti hetkeksi päälle, kai siinä on jokin autoconfig-toiminto, joka antaa nuo sisäverkon osoitteet jos ulkoverkko ei ole käytössä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7044
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3384
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe