Akun jäätyminen - vika vai ominaisuus?

Printteri

Uudehko Sprinter hyytyy joka talvi, kun saadaan kunnon pakkaset.
Nyt on jo kolmas kerta.

Kyseessä on nk. retkeilyauto, jossa startti- ja hupiakun pitäisi olla releellä erotettuja.
Viime talven kovimmilla pakkasilla molemmat akut menivät vaihtoon toista kertaa.
Asennettiin ylläpitolaturi.
Pahaksi onneksi pakkaset iskivät taas, kun oltiin lomilla, eikä akkulaturin piuha ollut kiinni. Nyt on taas akut paskana.
Mitään sähkölaitteita ei autossa ole ollut päällä, ellei lasketa auton omia aivotoimintoja.

Mitään vikaa ei merkkihuollossa ole löydetty. Sen kun ostat uudet akut joka vuosi.

13

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkutSäilyy

      Akut jäätyy jos niitä säilyttää liian tyhjänä liian kylmässä.

      Akkusi siis tyhjenevät huomaamattasi?

      • Printteri

        Akkujen tyhjenemiseen ei ole mitään järjellistä syytä.
        Varsinkaan, kun niitä ladataan nykyään ylläpitolaturilla.

        MB merkkihuolto tutkii aina asiaa mielellään tuntiliksalla ja myy sitten uudet akut.
        Siinä kaikki apu heidän puoleltaan


      • Printteri

        Kyseessä on siis 2 4 pitkä/korkea "paku", ei mikään asuntoauto.
        Webasto ja inventteri on erotettu starttiakusta toiselle akulle, ettei starttiakku vaan vahingossakaan tyhjenisi.


    • BratwurstitPaaliinSäätiö

      Saksalaisissa sana Talvi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, kuten olemme historiasta oppineet. Mikään ei ole muuttunut sitten toisen maailmansodan, kun Stalingradista palanneet harvat saksalaissotilaat tulivat kotiin hakaristilippu repaleina, ja kikkeli umpi jäässä.....

      • Printteri

        Ei naarata, sano savolainen kun eukko hukkui.

        En ole törmännyt edes huhupuheissa siihen, että saksalaiset autot tai akut olisivat jotenkin oleellisesti muita huonompia pakkasenkestossaan. Tässä on kyse jostain muusta - pysytään asiassa!


    • Parasiittivirtaako

      Itse suosittelisin pienen 12v estodiodilla varustetun aurinkopaneelin jännitteentasaajan asentamista lähelle ikkunaa auton sisäpuolella. Tällöin aurinko paistaisi ikkunan läpi aurinkokennoon ja aurinkokenno sitten lataisi akkua. Estodiodi estää akkujen latauksen purkautumisen joten asennusta ei tarvitse poistaa lainkaan, vaan järjestelmä voi olla pysyvästi asennettuna autoon.

      Normaalisti auton "aivot" kuluttavat virtaa noin 50 milliampeerin verran lepotilassa.
      Voit esimerkiksi yleismittarilla yrittää mitata virran kulutusta laittamalla virran kulkemaan yleismittarin läpi. Tämä tapahtuu irroittamalla miinus kaapeli akusta ja laittamalla yleismittarin piuhat akun miinus navan ja miinus johdon välille. Sitten asetat yleismittarin mittaamaan ampeereita, yleensä 10A tai suurempi asento yleismittarista.
      Sitten katsot yleismittarin lukemia, jos on paljon yli 50 milliampeeria niin autossasi jokin laite ottaa ylimääräistä "parasiitti virtaa", se voi olla joku päälle unohtunut laite tai viallinen laite. Sitten alat irrottelemaan ja laittelemaan takaisin sulakkeita sulakerasioista/paneeleista yksi kerrallaan ja samalla vertailet yleismittarin lukemia. Mahdollinen viallinen virta varastava laite selviää sitten kun yleismittarin lukemat putoavat normaalille tasolle kun irroitat oikean sulakkeen.

      • Printteri

        Neuvosi meni ehkä vähän yli nykyisen ymmärrykseni, mutta googlaan ja opiskelen asiaa.
        Nyt on jo reilusti pari tonnia samasta viasta maksettu merkkihuollolle, eikä vaan korjaannu..

        Minun asiantuntemus ei riitä siihen, että löisin nyrkkiä pöytään ja vaatisin jotain. Eikä aavistustakaan, onko noita "parasiittivirtoja" koskaan mitattu.


      • Printteri

        Estodiodeista eteenpäin tajusin mitä tarkoitit.
        En silti uskalla irrotella mitään miinusnapoja mittauksia varten - vuosi sitten kun akut jäätyivät edellisen kerran, hajosi myös osa auton elektroniikasta.


    • fordainarikki

      Vajaa vuoden ikäinen transiitti alla ja kaupanpurkuvaatimus vetämässä. Syy auton sopimattomuus suomen olosuhteisiin, ilmenee mm akun jäätymisenä.

      Jäätymisen syyt:
      - osittain kokonaan puuttuva ja toisinaan riittämätön latausvirta ajon aikana
      - riittämätön lämmöntuotto lämpö puhalluksessa
      - em syystä vaaditaan jatkuvaa ajonaikaista penkinlämmittimien , lasilämmittimien ja puhalluksen kovaa päälläpitoa lisäksi vielä toppavaatetus.

      Merkkihuollossa suositeltiin pitämään autoa latauksessa vähän kuin sähköautoa. Muuta korjaustoimenpidettä ei ollut antaa, tuo riitti selitykseksi.

      • Printteri

        Jotain vastaavaa ongelmaa on nykyautoissa yleensäkin.

        Ennenvanhaan starttiakkua käytettiin vain starttaamiseen.

        Koneen käydessä käyttövirta tuli laturista ja laturin tuottamalla ylijäämällä ladattiin akkua. Kuolleellakin akulla pääsi määränpäähän, jos ei sammuttanut välillä konetta.

        Nykyautot "syövät kuormasta" - kuluttavat enemmän sähköä kuin laturi tuottaa / akku ottaa vastaan?


    • kaikkiaeipidäuskoa

      Nuo diodijutut tulee autoliikkeen suunnasta, tarkoitus sekoittaa kuluttajan päät. Nimim 22v sähköalalla.

    • Printteri

      Taas liikenteessä. Vain starttiakku meni uusiksi.

      Huoltofirman antoi ohjeet:
      Ylläpitolaturi on pidettävä aina kytkettynä, kun auto seisoo pakkasessa.

      Kyl- mää vähän ihmettelen.

    • tottaperhana

      Ei helvetti! En IKINÄ osta uudempaa pakua kun ukoilla on selkäpiitä karmivia juttuja akuista ym:sta! Pidän Haisulin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4764
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3865
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2514
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2271
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2084
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1979
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1908
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1778
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1441
    Aihe