Voisiko joku selittää tarkemmin, että mitä silloin tapahtuu, kun sekoitan esim. kahviin sokeria niin pitkään, että siihen ei enään pysty liukenemaan enempää? Joo kahvi on silloin kylläinen sokerista, mutta tarkemmin? Molekyylitasolla?
Kahviin liukeneva sokeri?
5
2091
Vastaukset
Muodostuu dynaaminen tasapaino, jossa kiinteää ainetta liukenee nesteeseen samaa vauhtia kuin sitä kiteytyy takaisin kiinteäksi. Ilmiö on siis vain näennäinen. Liukenemista tapahtuu kylläisessäkin liuoksessa jatkuvasti, mutta koska kiteytymistä tapahtuu samaan tahtiin näyttää tilanne siltä, kuin ainetta ei liukenisi enää lainkaan.
- kahviveden_juoja
Ei se sokeri liukene kahviin, se sokeri liukenee siihen kahviveteen. Minä keitän aina kahvini veteen.
Jauhetut kahvipavut sokerin kanssa ei oikein maistu kuivana. - zupperis
Mites vesiohenteinen maali, *liukeneeko* siihen lisättävä vesi siihen, vai tapahtuuko siinä vain jotain yksinkertaisempaa? Entäs teen uuttaminen?
- Sheikki.Ali.Hussein
Liian helppoja? Kumminpäin on helpompi sekoittaa vettä öljyyn vai öljyä veteen?
- äijänkääkkä
Jatka opiskelua. Otapa selvää mitä eroa on liuoksella, emulsiola ja suspensiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 12998
- 7961
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826