I20 1,1crdi, paljonko EGR ja DPF LISÄÄ KULUTUSTA?

Hyvämoottori

Ajon tyyppi tietysti vaikuttaa . Tuo turhake dpf lisää varmaankin useita dl/100km. Jo estä,ällä virtausta.Tuo 1,1 kone on hyvä pakkaus, pontevaa vääntöä.

14

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SelasinArkistoa

      Selasin TM:n digitaalista lehtiarkostoa. Eipä löytynyt tuosta moottorista muuta kuin lyhyt i20:n testiajo vuodelta 2013. Siinäkin kerrottiin vain ilmoitetut kulutukset (kaup./maantie/yhd.) 4,6/3,4/3,8 l/100 km. Hyundain tuntien varmasti reippaasti alakanttiin ilmoitetut arvot ;-)
      Tuskinpa mistään löytyy mitattua tietoa pelkästään EGR:n ja hiukkassuotimen vaikutuksesta löpön kulutukseen. Ovat pakollisia varusteita kaikissa dieseleissä päästölimiittien saavuttamiseksi eikä nitä noin vain kytketä pois nappia painamalla ...

      • Jaakko_M

        Useita Hyundain malleja ajaneena ja omistaneena voin vakuuttaa, että tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat varsin realistisia. Onhan niitä joku jopa moittinutkin, että kun ovat niin korkeita. No, käytännön ajossa, normaaleja ajonopeuksia noudattaen ei ole mikään erikoisuus, että noilla luvuilla mennään - ja jos oikein yrittää, niin jopa hieman allekin. Siis Suomessa, ajovalot päällä!


    • revi_pois

      menet jollekin viripajalle, laitatat tehosoftan, revitytät dpf:n pois samoin egr mäkeen. Ei nokeennu ja vetää eri tavalla. Huollossa eivät huomaa pois ottoa.

    • Pilkunviilaaja

      Kyllähän tehtaan ilmoittamat lukemat ovat realistisia kun vertaa auton omaan keskikulutusnäyttöön.
      Kun sitten pitää tarkkaa kirjaa tankkauksista, toteaa että ajotietokone näyttää esim. 1.1 l/100km liian alhaista keskikulutuslukemaa. Tällä hetkellä esim. mulla lukema 5.4, todellinen 6.5 l/100km. (Nopeus- ja matkamittarihan ovat varsin tarkkoja).
      Myyjä väitti aikoinaan, että kulutuslukemat kyllä tasaantuu 10 tkm matkalla. Ei pidä paikkaansa vaan tuo virhe on ollut alusta lähtien ja sama, nyt mittarissa 20tkm. Ei auta vaikka tankkauksessa näytön nollaa kuljetun matkan osalta. Sinällään tuo ei haittaa, koska heitto pysyy vakiona. Kesällä todellinen mitattu kulutus jää kyllä sitten alle kuuden aika helpostikin. Ja alle viiden kulutusnäytön mukaan ...
      Tämä toissavuoden mallisella i20:llä, 1.25cc bensakoneella.
      Päästöarvot on sidottu polttoaineenkulutukseen ja valitettavasti testien perusteella juuri Hyundai kaunistelee CO2-arvoja kovin alakanttiin.

      • Vipunen_

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.


      • Pilkunviilaaja
        Vipunen_ kirjoitti:

        Kun noin tarkasti perillä olet kulutuksen mittaamisesta, niin ymmärrät varmaan myös sen, että ne tehdaslukemat mitataan tietyn testisyklin mukaisesti, ei jokaisen auton ostaneen asiakkaan käyttötarkoitukseen erikseen. Sinulla auto on kulutuksesta päätellen lähes pelkästään kaupunkiajossa pääkaupunkiseudulla tai sitten paahdat jatkuvasti työmatkaa moottoritiellä 20 ylinopeudella. Muuten 1,2 moottorinen i20 ei tuollaisiin hirmukulutuksiin yllä.

        Itselläni samainen moottori 2012 mallisessa autossa vie 5,4 todellista. Mitään tietokonetta ei tässä edes ole, vaan joka tankkaus ja kilometrit on kirjattu ylös. Auto on ollut minulla viimeisten 52 tuhannen kilometrin ajan, ja tankkaukset on taulukoitu ja kulutus laskettu koko matkalta. Ajo on toki melko maantiepainotteista. Kaupungin osuus ehkä 10%, enimmäkseen ruuhkattomassa Lahdessa, mitä nyt joskus poikkeilen myös Helsingissä ja Tampereella. Yli 6:tta litraa tätä ei saa kuluttamaan tässä käytössä millään, ei sitten todellakaan, vaatisi täysin reikä päässä huudattamista.

        Seuraavasta linkistä voit katsoa kyseisellä bensakoneella oikeat mitatut keskikulutukset. Keskiarvo 6.4 l/100km (110 käyttäjää) on varsin lähellä mun talviajan kulutusta 6.5 l/100km. Kesällä mittaamani kulutus on noin 5.7...6.0 l/100km. Yläräajalla ollaan pitkillä, nopeilla satojen kilsojen reissuilla.
        http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?power_s=80&power_e=85&gearing=1&powerunit=2
        Hyundain ja Kian alakanttiin ilmoitetut kulutuslukemat (eli CO2-arvot) on kyllä noteerattu niin Euroopassa kuin Amerikassakin:
        http://time.com/3555696/hyundai-kia-fined-carbon-emissions/


      • Pilkunviilaaja

        Sen verran vielä jatkan, että talviajan korkeampi kulutus todella johtuu lyhyistä, n. 10 km työmatkoista taajamassa. Jos ajaisin pitkää matkaa talvella ilman kylmäkäynnistyksiä, kulutuslukemat luultavasti olisivat siinä 5.7 tienoilla kuten kesälläkin. En valita kulutusta, tankillisellahan uskaltaa ajaa yli 700 km. "Ajotietokoneen" lähes -20% virhenäyttämä keskikulutukselle on kohtuuttoman suuri kun useimmat omistajat vieläpä luottavat sen näyttämään.


      • Vipunen_

        Minulle on sitten varmaan sattunut poikkeuksellisen hyvä yksilö, kun ei tuollaisia lukuja saa aikaiseksi edes poikkeustapauksissa, tammikuun kovilla pakkasillakaan ei 6 litraa ylittynyt. Tammikuun tankkausten lukemat: 5,24; 5,86; 5,54 ja 5,47. Viime kesän pitkällä pohjoisen reissulla tuli peräkkäisilläkin tankillisilla vitosen alituksia. Muutama 6 litran ylittävä lukemakin taulukosta löytyy. Kaikkia edeltää poikkeuksellisen pieni luku, johtuvat siis edellisen tankkauksen jäämisestä vajaaksi.

        Mutta eipä tässä mitään uutta. Vuosia sitten, kun tankkaus.com vielä oli käyttökelpoinen, minulla oli siellä vähiten kuluttava Getz. Sitä ennen vähiten kuluttava pösö 206. Varsinkin jälkimmäisellä olin yleensä aivan kärkipäässä kaikkiaankin vähiten kuluttavien listalla, Priusten ja Microjen välissä.


    • Juoppokuski

      http://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1128-i20.html?powerunit=2 Eipä ole 4 l alituksia. Ei edes provona. Itse auto on hyvä mutta närästää kun ei mene alle 4 ikinä eikä missään olosuhteissa joita arkipäiväiseksi voi kuvitella edes. Siksi tekisi mieli muunnella autoa sen verta että joskus pääsisiselkeästi alle 4 . No oikeasti tuota 4,4 joka tulee usein ladkennallisesti tankki kilometrit ei voi pitää paljona mutta kun luvataan... Meneehän ne vwtkin ja todistetusti oikeasti. Päästö ketkuilu ei haittaa minua tippaakaan kyllä litrat ratkaisee. Tuo 1,1 crdi on vaan juoppo. Hyvä mutta juoppo.

    • Petettyhynisti
      • Jaakko_M

        Ja sitten kun ynnäät mukaan polttoainetoimisen sisätilan lämmittimen kulutuksen, niin enemmänhän se vie. Eikä se nyt paljoa painavampi ole, jos sisällä on sama määrä ihmisiä.


    • ei-paljon

      EGR ei lisää kulutusta. EGR nopeuttaa hieman moottorin lämpenemistä, ja lämmin moottori vie vähemmän polttoainetta, ja vähentää sähköisten ja polttoainekäyttöisten lisälämmittimien tarvetta. Eli EGR vähentää polttoaineen kulutusta.

      Mutta EGR voi myös tukkia imukanavia pahastikkin, jolloin kulutus rupeaa kasvamaan.

      DPF lisää kulutusta aina erittäin pienen (ei mitattavissa) määrän, sillä se rajoittaa pakokaasun kulkua, lisäksi polton aikana kulutus kasvaa merkittävästi, mutta onneksi tätä tapahtuu harvoin ja sekin (yleensä) esim. moottoritiellä, jolloin vaikutus on pienempi.

      Mutta jos poltto tapahtuu kaupunkiajossa (jos autolla ei ole ajettu matkaa moottoritiellä vähään aikaan), tai jos poltto epäonnistuu (auto esim. sammutetaan kesken polton), lisääntyy polttoaineen kulutus merkittävästi. Jos poltto epäonnistuu useasti, voi suodatin mennä pahasti tukkoon, ja kulutus moninkertaistuakkin, tai mottori lakata jopa kokonaan käymästä.

      • Dpfpoistettavajaegr

        Tuohon dpf polttoon pitäidi olla näkyvä ilmoitus mittaristossa. Tietäisi antaa polton jatkua loppuun asti. Turhempaakin ilmoituksia on autot täynnä.


    • Kiitosjalisää

      Uskomatonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4764
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3865
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2514
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2271
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2084
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1979
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1908
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1778
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1441
    Aihe