Tarjoutui mahdollisuus päästä kaurisjahtiin tuttavan kanssa. Tarkistin oman ase- ja patruunavalikoiman. Kiväärinä hirvinmetsästykseen hankittu 30.06. Patruunoita näkyy olevan raskasluotista Sakoa ja Lapuaa, alkaen 11,7 grammasta. Lisäksi on laatikkotolkulla Sako Range patruunoita ampumaharjoitteluun.
Kävisiköhän tuo patruuna kaurisjahtiin? Luoti on kokovaippainen, joten se vähän kompensoi 30.06:n suurta tehoa. Valmistaja määrittelee patruunan tarkkuusammuntaan ja pienriistan metsästykseen.
Onkohan tarjolla muita kevyitä luoteja tässä kaliiperissa? Nettikaupoissa tuo Range on yleisesti se kevytluotisin patruuna.
Mielipiteitä?
30.06 ja kevyet luodit kauriille
1
3994
Vastaukset
11.7 on hyvä kuti. Puhun kokemuksesta koska itselläni on 30-06 ja ammun kytis jahdeissa kaikkea kauriista hirveen. Idea on se että ammut hyvän tähdätyn laukauksen lapojen taakse niin tuloksena on vain siisti reikä keuhko osumana ja puhdas lihainen kauris. Periaatteessa kaliiberilla ei ole siinä väliä. Sillä on että tiedät tasan tarkaan ampuvasi kasaa euron kolikon sisään. Se miksi itse käytän 30-06 myös kauris kytiksellä johtuu siitä että kytikselle tulee hyvin usein myös valkohäntäpeuroja ja hirviä. Olen ampunut myös 5,7.lla 3.2g puolivaippaluodilla kauriin ja liikaa lavoille osuessaan tuli melkein pahempaa tuhoa kuin hirvi kaliiberilla. Käsittääkseni harjoituspaukku on myös laillinen kauriille mutta kun itse metsästän kohtuu lähellä asutuksia pitää patruunan olla lyijy kärkinen että hajoaa/jää heti maahan eikä kimpoile vaarallisesti niinkuin kokovaippa tekee. Minkälaiseen kaurisjahtiin sitten menet? Kytis vai koira jahti? Siksi suosittelisin myös haulikkoa. 3-4mm hauli koko eli sama kuin jänikselle toimii mainiosti. Alle 25m ampuma matkan kun huolehtii kippaa varmasti. Kauriissa on ohut nahka kuten rusakossa joten peittävä hauli kuvio tiputtaa kauriin varmasti. Yli järeät haulit ja pitkät ampuma matkat takaavat loppu päivän haavakko jahdin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565340Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1131592
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2311550- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91143Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3021105- 721047