oli koneena sitten tuliterä mersu taikka ruohonleikkuri tai vaikka 70 luvun traktori niin AINA sisään halvinta mahdollista paskaa öljyksi. koneet kyllä kestää. ei se kone sitä tiedä että onko se kallista öljyä vai ei. kunhan viskositeetit sopii kohdilleen. luokituksekaan ei ole niin tarkkaa. setämies ajoi vanhalla taunuksella 400tkm halvimmilla paskoilla. mutta pitkien vaihtävälien longlife on pelkkä vitsi. nokeennuttaa ja suttaa ja kuluttaa koneet. autossa vaihtoväli aina max 10tkm
aina halvinta paskaa koneeseen
23
327
Vastaukset
- put.put.put
Totta turiset. Olen aina käyttänyt "ruohonleikkuriöljyä", alle 5 €/l, kesäaikana. Viskositeetti SAE 30. Ei mitään ongelmia, kohta 250 000 km mittarissa.
- vuonnaKivisateella
Aloittaja ei ole tainnut tutustua näihin uusimpiin autoihin ollenkaan?
- neeivätkestä
ei ole ideaa ajaa uusilla autoilla. pakokaasupaskakoneet eivät kestä mitään.
- ulvova
Juu tuliterän mersun tai muun marsun turboahdin rakastaa halvinta paskaa, laakerit suorastaa ulvoo onnesta, kun lataat manoilt koneeseen....
- muissakintilanteissa
kyllä se kaikissa öljyissä ominaisuudet katoaa kun vedetään kesäkuumalla asuntovaunua. öljyt menettää kerralla ominaisuutensa kun se ajetaan 500 asteen kuumuuteen. ominaisuudet ei enää palaudu vaikka kone jäähtyy.
- vitustatullut
muissakintilanteissa kirjoitti:
kyllä se kaikissa öljyissä ominaisuudet katoaa kun vedetään kesäkuumalla asuntovaunua. öljyt menettää kerralla ominaisuutensa kun se ajetaan 500 asteen kuumuuteen. ominaisuudet ei enää palaudu vaikka kone jäähtyy.
Missä vehkeessä öljyjen lämmöt nousee 500°C, hä?
Voi pinta lämpöjä olla jossain kohtaa venttili koneistossa yms, mutta jos kaikki kunnossa öljy ovat kuormituksessa 90-110°C max - mahdotonlukumääre
se kiehuisi 110 asteessa. ei voi olla noin kuumaa. termarikin on 92 astetta.
- 2102s
Öljy ei ole vesi,se ei kiehu ihan noin alhaisissa lämpötiloissa.Perus 10-40 öljy kiehuu vasta 160 astees noin,toki n 120 astetta on max lämpö kun voimaa tosissaan haluaa käyttää.Ideaali lämpö o n 80-110 nykyöljyillä normi autos.
- kokemustaonjo
muissakintilanteissa kirjoitti:
kyllä se kaikissa öljyissä ominaisuudet katoaa kun vedetään kesäkuumalla asuntovaunua. öljyt menettää kerralla ominaisuutensa kun se ajetaan 500 asteen kuumuuteen. ominaisuudet ei enää palaudu vaikka kone jäähtyy.
Jaa ei vai ? perustele väitteesi tampio ! !
- super3000
Miksi laittaa huonoa? Laitan halvinta LAATUÖLJYÄ koneeseen.
- Peugeot206
Miksi vaihtaa öljyjä 10tkm välein kun 30tkm riittää eikä tarvitse olla mitään longlife öljyä vaan mitä vain tavallista 5W40 öljyä 3 litraa vaihtaa 30tkm välein, öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Näin menty vm. 2000 Peugeotilla (1.6 litrainen bensa 206 Peugeot) ja moottori toimii kuin uusi. Kävivät öljynvaihdossa urputtamaan että pitäisi vaihtaa tiheämmin mutta luotan enemmän auton ohjekirjaan jossa sanotaan öljynvaihtoväliksi 30tkm kuin jonkun asentajan omiin arvailuihin, haluaa vain myydä öljyä ja vaihtoja tietysti 3 kertaa useammin kuin olisi tarpeen!
- tuplaasenikä
aika tyhmää uskoa että ohjekirja tietää paremmin. ei autonvalmistajan intresseistä ole maksimoida auton käyttöikää. auton koneen käyttöikä tuplaantuu jos vaihtaa 10tkm välein verrattuna että 30tkm
- kjjnkkll
Mistä sä voit tietää että lyhennetyllä öljynvaihto välillä tuplaat km? Et sitten yhtään mistään! Moottori kestää halppisöljyillä ja pitkillä öljynvaihto väleillä helposti 500 tkm. Jopa 1milj.km. Kori yleensä loppuu ennemmin kuin moottori.
- Peugeot206
No 293 tkm ajettu jo ja toimii täysin, ei tarvitse lisätä öljyä tuolla 30tkm vaihtovälillä vaikka öljytilavuus on vain reilu 3litraa koko koneessa ja käy nätisti jne. Nyt taka-akselin laakerit menossa siten että ilmeisesti menee paalattavaksi koko auto, kun maksaa korjaus yhtä paljon kuin koko auton arvo on (taka-akselin uusiminen tarpeen tai vaihdettava kunnostettu taka-akseli yli 1000€ joka tapauksessa kustannus) vm. 2000 melkein 300tkm ajettuun pikkuautoon ei kannattane upottaa enää isoja korjauksia. Kori ja moottori sinänsä kunnossa kyllä. Jo olisin vaihtanut perus 5w40 öljyt 10tkm välein eli 3 kertaa tiheämpään kuin valmistaja suosittelee olisi ne vaihdettu 30 kertaa, nyt ohjeiden mukaan 10 kerralla olen selvinnyt. En sitten tiedä mitä olisin hyötynyt tuosta ylimääräisestä 20 kerran öljynvaihdosta kun nytkin on moottori kestänyt kauemmin kuin muu auto?
- Pariin.asentanut
Olisiko sittenkin kannattanut asentaa sinne taka-akselille ne kaksi rasvanippaa ja pari kertaa vuodessa rasvata neulalaakerit niitten kautta? Siinä asennuksessahan meneekin jopa lähes puoli tuntia kun oikein vitkastelee. Edellyttäen, että on monttu käytössä. Tai auton perän nosto pukeille tämän ajan lisäksi.
- hohhoijaavaan
Peugeot206 kirjoitti:
No 293 tkm ajettu jo ja toimii täysin, ei tarvitse lisätä öljyä tuolla 30tkm vaihtovälillä vaikka öljytilavuus on vain reilu 3litraa koko koneessa ja käy nätisti jne. Nyt taka-akselin laakerit menossa siten että ilmeisesti menee paalattavaksi koko auto, kun maksaa korjaus yhtä paljon kuin koko auton arvo on (taka-akselin uusiminen tarpeen tai vaihdettava kunnostettu taka-akseli yli 1000€ joka tapauksessa kustannus) vm. 2000 melkein 300tkm ajettuun pikkuautoon ei kannattane upottaa enää isoja korjauksia. Kori ja moottori sinänsä kunnossa kyllä. Jo olisin vaihtanut perus 5w40 öljyt 10tkm välein eli 3 kertaa tiheämpään kuin valmistaja suosittelee olisi ne vaihdettu 30 kertaa, nyt ohjeiden mukaan 10 kerralla olen selvinnyt. En sitten tiedä mitä olisin hyötynyt tuosta ylimääräisestä 20 kerran öljynvaihdosta kun nytkin on moottori kestänyt kauemmin kuin muu auto?
Taka-akseleita saa kunnostettuina ulkomailta edullisesti. Jos tarkoitat auton jälleenmyyntiarvoa, niin eihän sillä sitä ole, mutta käyttöarvoa kuitenkin huimasti. Ei sillä taka-akseli rempan hinnalla kovin kaksinaista autoa saa tilalle... että... kun peruskorjaukset tulee vastaan, sen jälkeen autolla ajaa vielä kauaksi...
30 tkm on turhan pitkä väli, mutta jos käyttää kalliita öljyjä, ei se kai ole ongelma. Katso valmistajan suositus mitä merkkiä pitäs käyttää. Niitä suosituksia harvemmin on ajateltu jollekin halpisöljylle. Niille vaihtoväli ois max 15 tkm/1v... vähän ajava voisi tehdä huollon joka toinen vuosi.
- jäteöljymies
mun mersedes vm 2015 juo teräketjuöljyy
- oletMuutenkinMyöhässä
Kyllä Mesemies osaa kirjoittaa autonsa merkin oikein, vai mitä?
- jfjfhjfhhjfdg
70-luvulla ei olut paljon muuta kuin punaista Esson 10-30w jota täällä paikalliset käytti. Oli aika sahaaminen käyntiin pakkasilla ja Japsit alkoi syödä öljyä 80tkm jälkeen.Synteettinen sitten pikkupurkeissa ja hinta oli hurja.
- panensuntytärtä
oot jo vanha h0mo. varmaan kohta kuolet kaljamahaas.
- 65tyh4123
panensuntytärtä kirjoitti:
oot jo vanha h0mo. varmaan kohta kuolet kaljamahaas.
Tämä ei ole seuranhakupalsta. Hae miesseuraa muualta.
- mitäväliämuslimi
Halvinta paskaa mitä Tarhaustalosta saa. Noista ei saa vaihdossa kuitenkaan mitään. Halvin öljy ja STP-purkki perään. Ja kirjastosta kopiokoneella merkkihuollon leima kirjaan. Ja täydestä menee
- oliivilla.eteenpäin
Laitoin oliiviöljyä ja hyvin pelittää, no problems!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225344- 254518
- 282631
- 342294
- 372048
- 151978
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191627- 121561
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211317Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101224