Kuulutko riskiryhmään?

Kädet-ylös

Tutkimuksen mukaan joka kymmenes eli yli 500 000 kärsii/potee masennusta. Jos palstalla on 20 kirjoittajaa, heistä vähintään kaksi on oireen potentiaalinen kantaja.

218

776

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuu ja joka neljännellä on peräpukamat :)

• vaarasetämäkin

Aamusta iltaan palstalla notkumisesta seuraa omituinen ilmiö:
        Peräpukamat ovat kuin housunkauluksella roikkuisi kappa uusia perunoita.

• tiinaisexi
        vaarasetämäkin kirjoitti:

Aamusta iltaan palstalla notkumisesta seuraa omituinen ilmiö:
        Peräpukamat ovat kuin housunkauluksella roikkuisi kappa uusia perunoita.

toi mun kirjoitukseni oli
        meidän ens kesän kesäteatteri kappaleesta
        tuli vaan mieleen kun luin aloituksen
        muuten en kommentoi mitään tohon
        iänikuiseen aamusta iltaan palstalla roikkumiseen :)

• 200.sadas

199 tuonne laarin pohjalle mentäessä.
        Pistän tähän luvuksi 200.
        Melekonen ketju. Liian pitkä.

• läheinenihminenauttaa

En kuulu, mutta tunnen monta jotka kuuluvat riskiryhmään.

• Onko-toivoa-mistään

Itse kuulun evan-kelju-luterilaiseen ns kirkkoon. Onko se oire jostakin vakavammasta?

• hmp.f

Käsi ylhäällä. Olen kantaja ;) vai pitäisikö sano jo tässä vaiheessa että OLIN kantaja.
      18 vuotiaana lievä psykoosi, masennukseen sairastunut n. 42 vuotiaana. Ai niin, ja pakko se on myös lisätä äitini paranoidinen skitsofrenia tähän. Ei niin että olisin sen perinyt, mutta tietyn mielen herkkyyden kylläkin. Hyvässä ja pahassa.
      Nyt tällä hetkellä tunnen itseni voittajaksi kuitenkin. Kauan kesti toipua lopullisesti masennuksesta, meni monta vuotta silleen että oli helppo pudota takaisin kuoppaan, maa ei oikein ollut vakaa jalkojen alla. Nyt tuntuu että on. Vaikka tässä tuli kunnon koeponnistus viime vuonna äidin kuoleman ja jälkisiivouksen ja sukuriitojen myötä, en tuntenut kertaakaan että en kestä. Nyt mä toivon että olisin immuuni tälle taudille loppu-elämäksi :)
      Ja älä pelkää, tämä ei tartu.

• tiinaisexi

on se masennus vaan sellainen tauti
        ettei siitä sormia napsauttamalla parannuta
        se vie aikaa ja sille pitää pystyä antamaan aikaa
        sillä kokemusta on
        eikä se tule tosta vaan noin vaan
        se kehittyy pikkuhiljaa niin ettei sitä edes huomaa
        ja niinkun moneen muuhunkin asiaan siihen tottuu
        ja siinä tapauksessa se saattaa jäädä hoitamatta
        ja sen jälkeen kun hoidot aloitetaan niin ne ei välttämättä enää tehoa
        itse olin onneksi nähnyt muutaman varoittavan esimerkin
        että osasin ruveta epäileen itselläni
        ja sen jälkeen kun ne fyysiset oireet tulee mukaan kuvaan
        niin on ihan pakko hakeutua lääkäriin
        mutta niitäkään ei välttämättä ensimmäisellä kerralla
        mielletä masennuksen aiheuttamiksi
        no mutta nyt se on takanapäin ja toivottavasti
        osaan elää elämäni tästä eteenpäin niin ettei enää putoa kuoppaan
        kyllä saa olla onnellinen jos mikään asia ei masenna
        ja voi vakuuttavasti sanoa ettei mulle ainakaan koskaan
        sellasta asia tuu eteen että masentuisin
        eihän meille kaikille tuu vatsahaavaa syöpää ms tautia alssia diabetestä
        on monta sairautta mistä ei parannu
        mutta tarpeeksi ajoissa diagnosoitu masennus parantuu.

• En todellakaan, en ole vielä tähän ikään mennessä nähnyt elämässäni mitään syytä masentua mistään.

• siilimuori3

Ottiatuota..............................
        Oletatkos että masentuminen on jotenkin oma valinta?

• siilimuori3 kirjoitti:

tosta tuli mieleen
        kun ekan kerran sit menin psykiatrille
        se kysy multa millon mun elämä on muuttunut
        huonompaan suuntaan omasta mielestäni
        ei se ehkä ollu just näillä sanoilla mutta jotain sinne päin
        osasin heti vastata miettimättä vuonna -96 kun äiti kuoli
        tää keskustelu käytiin vuonna 2013
        melko pitkään määkin sinnittelin
        olihan mulla jo yleislääkärin määräämät
        mielialalääkkeet ollu jo useamman vuoden
        että yleensä jaksoin päivästä toiseen
        mutta loppujen lopuks kun sain diagnoosin
        ammatti ihmiseltä ja myöskin luvan levätä kaksi ja puoli vuotta
        kunto rupes kohenemaan melko nopeesti
        mutta on se ihminen kummallinen kone
        kun se ei hellitä ennen kun sille annetaan siihen lupa.

• siilimuori3 kirjoitti:

Siinä mielessä oma valinta etten ole masentunut, vaikka tilaisuuksia siihen olisi ollut. Jostakin tapahtumasta, kohtalon iskusta, uupumuksesta tms. se monella alkaa. Kun ei enää elämää kestä eikä jaksa.
        Jos nyt pääni prakaa ja masennus minut totaalisesti yllättää, niin ei kai sille mitään ehdi tekemään. Sitten vaan peiton alle itkemään ja itseään säälimään.
        Nyt ei siltä tunnu, eikä ole tuntunut ennenkään.

• Ancelina kirjoitti:

Siinä mielessä oma valinta etten ole masentunut, vaikka tilaisuuksia siihen olisi ollut. Jostakin tapahtumasta, kohtalon iskusta, uupumuksesta tms. se monella alkaa. Kun ei enää elämää kestä eikä jaksa.
        Jos nyt pääni prakaa ja masennus minut totaalisesti yllättää, niin ei kai sille mitään ehdi tekemään. Sitten vaan peiton alle itkemään ja itseään säälimään.

Jotenkin.. miten tämän sanoisin etten loukkaa ketään.
        Kai mun pitää aloittaa niin, että olen ymmärtänyt että sun elämässä on tapahtunut suuria pahoja asioita joille et ole voinut mitään. Ja on niin hienoa että olet siitä itse päässyt omin voimin.
        Mutta ei se masennus tule noin. Ei se tule silleen että pää prakaa etkä ehdi mitään tekemään. Eikä se tule itsesäälistä. Mun täytyy myöntää että vähän ärsyttää sun tekstissä tuo, että "hyväminä - paskamasentunut". Sä et ärsytä, mutta sun tekstisi tekee sen. Ehkä se on ymmärtämättömyyttä sun puolelta, olet käynyt helvetin läpi ja selvinnyt. Et näe että kaikille ei käy niin. Sitä mä mietin että kannattaako edes yrittää avata sun ymmärtämystä tätä sairautta kohtaan?

• hmp.f kirjoitti:

Jotenkin.. miten tämän sanoisin etten loukkaa ketään.
        Kai mun pitää aloittaa niin, että olen ymmärtänyt että sun elämässä on tapahtunut suuria pahoja asioita joille et ole voinut mitään. Ja on niin hienoa että olet siitä itse päässyt omin voimin.
        Mutta ei se masennus tule noin. Ei se tule silleen että pää prakaa etkä ehdi mitään tekemään. Eikä se tule itsesäälistä. Mun täytyy myöntää että vähän ärsyttää sun tekstissä tuo, että "hyväminä - paskamasentunut". Sä et ärsytä, mutta sun tekstisi tekee sen. Ehkä se on ymmärtämättömyyttä sun puolelta, olet käynyt helvetin läpi ja selvinnyt. Et näe että kaikille ei käy niin. Sitä mä mietin että kannattaako edes yrittää avata sun ymmärtämystä tätä sairautta kohtaan?

Mielestäni kukaan masentunut ei ole "paska" ja kuten tuolla alempana kirjoitin, tunnen kyllä masentuneita ja tiedän mistä syystä he ovat sihen sairastuneet.
        Kuka mistäkin, toinen syövän jälkeen ja toinen kun mies lähti ja jätti. Tosin hänen masennuksensa kesti vain viikon sairausloman verran.
        Jätän aiheen käsittelyn tähän, koska en siis ymmärrä teitä oikeasti masentuneita.
        Minä en ole käynyt mitään helvettiä läpi, olen vain elänyt elämän tuomia tapahtumia, eivätkä ne ole minua masentaneet.

• Ancelina kirjoitti:

muutaman sanan tässä vielä kirjoitan
        ei masentunut ihminen itseään sääli ja vetäydy peiton alle
        vaan syyttää itseään kaikesta
        ihan kaikki mitä elämässä on tapahtunut
        on omaa syytä
        se on kaukana siitä itsesäälistä
        ja se on totta että kaikki ihmiset eivät siihen tule koskaan sairastumaan
        mää sen verran uskon karmaan
        että kaikki sairaudet puhkee jostain syystä
        ja stressi on suurin syy siihen
        vaikeudet menetykset ym
        jos ne vaan selvittämättömänä siirretään syrjään
        niin jotenkin se keho reagoi ja sairauksia on satoja
        yksi on vaan tää masennus.

• näinmääsenäjen
        tiinaiseksi kirjoitti:

on omaa syytä
        vaikeudet menetykset ym

Toihan just on itsesääliä ku mää oon niin huono ym.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Tekstistäsi huokuu ylimielisyys ja ymmärtämättömyys sellaista sairautta kohtaan kuin masennus. En minä vaan ne muut.

"Sitten vaan peiton alle itkemään ja itseään säälimään."
        Vopi veetu tota ymmärryksen määrää.

• silimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Varmaan tuo ettei tunnu suojaa siltä masennukseltakin.

• siiimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Mielestäni kukaan masentunut ei ole "paska" ja kuten tuolla alempana kirjoitin, tunnen kyllä masentuneita ja tiedän mistä syystä he ovat sihen sairastuneet.
        Kuka mistäkin, toinen syövän jälkeen ja toinen kun mies lähti ja jätti. Tosin hänen masennuksensa kesti vain viikon sairausloman verran.
        Jätän aiheen käsittelyn tähän, koska en siis ymmärrä teitä oikeasti masentuneita.
        Minä en ole käynyt mitään helvettiä läpi, olen vain elänyt elämän tuomia tapahtumia, eivätkä ne ole minua masentaneet.

Aceli. Sinulla on huvittava tapa muutaman viestin jälken vetäytyä keskusteluista, jätän nyt tämän asian tähän :). Kykenemättömyyttä keskustella asioista joista ollaan eri mieltä?

• näinmääsenäjen kirjoitti:

Toihan just on itsesääliä ku mää oon niin huono ym.

no sovitaan niin että masennus ei ole sairaus
        se on vaan itsesääliä
        toivottavasti kaikki nyt jotka
        sielä itsesäälissä ryvette luitte ton kommentin
        se oli just sellainen mitä jokainen masentunut kaipaa
        ja millä sieltä sängynpohjalta pääsee ylös
        itsesääli vaan nurkkaan
        ja lenkille raikkaaseen ilmaan
        ei vaan toivottavasti jokainen joka ton kommentin luki
        piti sitä tietämättömän ja tunteettoman ihmisen kommettina
        niinkun minäkin
        se oli tarkoitettu ärsyttämään
        sillä ei ollut mitään muuta merkitystä tässä ketjussa.

• siilimuori3 kirjoitti:

Tekstistäsi huokuu ylimielisyys ja ymmärtämättömyys sellaista sairautta kohtaan kuin masennus. En minä vaan ne muut.

"Sitten vaan peiton alle itkemään ja itseään säälimään."
        Vopi veetu tota ymmärryksen määrää.

Itsestäni kirjoitin, ei muiden tarvitse mennä.
        Ja kyllä kaikki tuntuu ja elän ikävätkin tunteet läpi, enkä jää niihin vellomaan ja huonouttani pohtimaan.
        Elämä on ihanaa ja mukavaa, en edelleenkään masennu ellei ole mitään syytä.
        Hauskaa päivää, aurinko paistaa, älkää masentuko.

• Ancelina kirjoitti:

"Meitä" oikeasti masentuneita? En minä enää kuulu siihen ryhmään. Vaikka nimellä "kokemusta on" kirjoitankin.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Itsestäni kirjoitin, ei muiden tarvitse mennä.
        Ja kyllä kaikki tuntuu ja elän ikävätkin tunteet läpi, enkä jää niihin vellomaan ja huonouttani pohtimaan.
        Elämä on ihanaa ja mukavaa, en edelleenkään masennu ellei ole mitään syytä.
        Hauskaa päivää, aurinko paistaa, älkää masentuko.

"enkä jää niihin vellomaan ja huonouttani pohtimaan."
        No hyvä sinä. Sairas jää eikä ollenkaan omasta tahdostaan vaan se on sairaus.

• siilimuori3 kirjoitti:

"enkä jää niihin vellomaan ja huonouttani pohtimaan."
        No hyvä sinä. Sairas jää eikä ollenkaan omasta tahdostaan vaan se on sairaus.

Noin just, hyvä minä :) Mä jään sitten jos sairastun, mitä toivottavasti en ole tee.
        Hauskaa päivää myös ex-masentuneille :)
        Täällä ei saisi menoistaan kertoa, mutta nyt lähden Lappeenrantaan.

• tiinaiseksi
        hmp.f kirjoitti:

"Meitä" oikeasti masentuneita? En minä enää kuulu siihen ryhmään. Vaikka nimellä "kokemusta on" kirjoitankin.

helpotuksen huokaus etten itsekkään enää kuulu
        mutta täytyy sanoo että kauan se kesti tajuta mistä on kysymys
        ja monta vuotta kesti selättää se sairaus
        suurkiitos osaaville sairaudenhoito henkilökunnille
        ja niin kova juttu se oli henkisesti kun fyysisestikkin
        etten koskaan tule aliarvostamaan sanaa masennus
        enkä myöskään kyseenalaistamaan jos joku
        kertoo olevansa masentunut
        en koskaan tuu sanomaan että töppöstä toisen eteen vaan
        kyllä se siitä...
        aina muistan myös ystäväni sanat kun hän kertoi
        kaksi kertaa heränneensä teho osastolta
        että jos kolmas kerta tulee niin hän pitää huolen
        siitä ettei kukaan kerkee paikalle...

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Noin just, hyvä minä :) Mä jään sitten jos sairastun, mitä toivottavasti en ole tee.
        Hauskaa päivää myös ex-masentuneille :)
        Täällä ei saisi menoistaan kertoa, mutta nyt lähden Lappeenrantaan.

Tiedoksi vaan että masenuksessa ei ole kyse pelksätään huonouttaanpohtimisesta. Tulet huomaamaan sen kun oikeasti masenut. Muta ehkä se on joidenkin kophdalla nii että pitää itse koeka ennen kuin ymmärrys kasvaa,

• aika.useinkin
        siilimuori3 kirjoitti:

Tiedoksi vaan että masenuksessa ei ole kyse pelksätään huonouttaanpohtimisesta. Tulet huomaamaan sen kun oikeasti masenut. Muta ehkä se on joidenkin kophdalla nii että pitää itse koeka ennen kuin ymmärrys kasvaa,

Miksi meet henkilökohtasiin mollauksiin provotessas ?? Et osaa keskustella??

• siilimuori3
        aika.useinkin kirjoitti:

Ai nyt sitten mentiin puskaan huutelemaan ;). Mikäs tässä on nyt sitten niin henkilökohtaista?

• tiinaisexi
        aika.useinkin kirjoitti:

provoaako ihminen joka kirjoittaa asian puolesta
        ja joka tietää mitä se todellisuudessa on
        kun meitä on monia ja moneksi
        ja edelleenkin masennus mielletään suurimmaks osaksi
        luulosairaudeksi ja teeskentelyksi
        jolla saadaan helpoti sairauslomaa
        jos pikkusen alkaa olemaan työpaineita
        ja kun siitä kirjoitetaan yleisesti ihan missä vaan
        niinkun nyt just täällä
        ja onneks näitä juttuja ei varmaan kovin nuoret ja kokemattomat
        edes lue niin edelleenkin sen asian kyseenalaistamisella
        tehdään ainoastaan hallaa ihmisille
        jotka kärsivät uupumuksesta ja stressistä.

• aika.useinkim
        siilimuori3 kirjoitti:

Ai nyt sitten mentiin puskaan huutelemaan ;). Mikäs tässä on nyt sitten niin henkilökohtaista?

Kaikki ei oo kuten sinä, mä osaan lukee.

• aika.useinkin kirjoitti:

"aika.useinkin"

Muista kuitenkin.
        -
        Jos joku kertoo iloisesti omasta, geeni-virheisestä elämästään.
        Siihen vastaaminen saa olla henkilö-kohtaista.
        -
        Sama koskee häntä, joka kirjoittaa Aivo-vammoistaan.
        -
        Minuakin saa vapaasti arvostella.
        Minä en ala selittelemään.
        Tunnenhan itseni aikuisesti.

H.

• eppu2
        Ancelina kirjoitti:

Oikea masennus on vakava sairaus, itsemurhavaara esim. keskivaikeassa ja vaikeassa masennuksessa voi joidenkin kohdalla olla ainoa tie, minkä näkevät pois tuskasta.
        Vakavien somaattisten sairauksien kohdatessa puhkeava masennus ei ole kovin harvinaista.
        Jos masennuksesta selviää viikossa tai menee peiton alle itseään säälimään, on kyse aivan jostain muusta, kuin masennussairaudesta.
        Mielenlaatumme rakennusaineet ovat kovin erilaiset.
        Siinä missä toinen rakentaa uuden veneen, toinen hukkuu.
        Juuri tuo, että kaikenmailman julkkikset lehtien palstoilla valittaa surkeuttaan, joka sitten sotketaan masennukseen, aiheuttaa sekaannusta asioissa.
        Oikean sairauden diagnostisointiin on tarkat kriteerit ja useita testejä.

• eppu2 kirjoitti:

Oikea masennus on vakava sairaus, itsemurhavaara esim. keskivaikeassa ja vaikeassa masennuksessa voi joidenkin kohdalla olla ainoa tie, minkä näkevät pois tuskasta.
        Vakavien somaattisten sairauksien kohdatessa puhkeava masennus ei ole kovin harvinaista.
        Jos masennuksesta selviää viikossa tai menee peiton alle itseään säälimään, on kyse aivan jostain muusta, kuin masennussairaudesta.
        Mielenlaatumme rakennusaineet ovat kovin erilaiset.
        Siinä missä toinen rakentaa uuden veneen, toinen hukkuu.
        Juuri tuo, että kaikenmailman julkkikset lehtien palstoilla valittaa surkeuttaan, joka sitten sotketaan masennukseen, aiheuttaa sekaannusta asioissa.
        Oikean sairauden diagnostisointiin on tarkat kriteerit ja useita testejä.

Tiedän, opiskelu- ja työkaverini poika teki itsemurhan masennuttuaan työttömyydestään ja rattijuoppoudestaan. Ehkä häntä ei ollut riittävän hyvin diagnosoitu ja lääkitty.

Ja siilille, minulla ei ole ollut aikaa eikä tilaisuutta piilotella puskissa. Mollaa ihan vapaasti, en masennu siitäkään. Jankuttajien kanssa en keskustelua jatka.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Tiedän, opiskelu- ja työkaverini poika teki itsemurhan masennuttuaan työttömyydestään ja rattijuoppoudestaan. Ehkä häntä ei ollut riittävän hyvin diagnosoitu ja lääkitty.

Ja siilille, minulla ei ole ollut aikaa eikä tilaisuutta piilotella puskissa. Mollaa ihan vapaasti, en masennu siitäkään. Jankuttajien kanssa en keskustelua jatka.

Minä vastasin nikille aika.useinkin, sinuunko se uppos?

• tämä-yksi-syy-masennukse
        tiinaiseksi kirjoitti:

on omaa syytä
        vaikeudet menetykset ym

juuu,
        ihminen sairastuu masennukseen jos jatkuvasti jotuu kokemaan väärää syylistämistä kaikesta, esm. puoliso huonossa liitossa syyttää aina toista kaikesta, tai työpaikalla on joutunu jatkuvan kiusauksen kohteeksi,
        syrjityksi, panettelun uhriksi, lopulta siinä terveeltäki ihmiseltä murtuu mieli ja alkaa kärsiä masennuksesta,
        ellei pääse kaikesta vääryydestä ja epäoikeudenmukaisesta elämästään eroon,

• Psykoterapeutitar

No, jos siihen lisätään, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis! Kaksi hoitokissaa ollut marraskuusta asti ja ensiviikolla niiden pitäis matkustaa kauas kaukomaille. Työtä on riittänyt ja nyt toinen kissa lopetti syömisen ja juomisen ja nyt täytyy lähteä eläinlekuriin.
      Tämä ei vain voi olla totta! Suorastaan ahdistaa koko homma!!!

• ihantuosta

Masennuitko?

• Psykoterapeutitar

Vähemmästäkin!

• opi-tuntea-kissa

Kyllä sen kissan osoite on mielenterveystoimisto kissojen psykiatri. Eläinlääkäri ei ole sen kummenpi kuin terveyskeskuksen lääkärikään, ei tiedä kissojen pääkopasta yhtään mitään. Oletko muistanut leikittää kissoja? 3-5 tuntia päivässä vaatii hoitokissojen leikitys.

• Psykoterapeutitar

Just joo, onhan sitä kaikenlaista puuhaa! Me olemme vain olosuhteiden uhreja ja yrittäneet tulla toimeen aina vaan pidentyneen hoitoajan.
        Eihän se mikään ihme ole, jos hermo menee molemmin puolin!

• Entä aloittaja, kuulutko sinä kun kysyt muilta?

• A-l-o-i-t-t-a-j-a

Ei pienintäkään vihjettä, olenko joka toinen, yhdeksäs vai kymmenes.

• tiinaisexi

kyllä tässäkin ketjussa jo huomaa
      kuinka moni ihminen ei miellä masennusta sairaudeksi
      ja toivotaan vaan että eivät koskaan joudu sitä sairastamaankaan
      voihan sen asian pistää leikiksi totta kai
      mutta kuinka moni pistää asian leikiksi
      jos kerrot heille sairastuneesi syöpään
      sitä kannattaa kaikkien miettiä mielessään
      ehkä sit nää ihmiset jotka laskee leikkiä toisten sairauksilla
      syöpätapauksissa kysäsevät ootko ottanu ilta morffiinis :(

• "tiinaisexi"

Ymmärrän hyvin ajatuksesi.
        Mutta mitenkäs se menee, kun kirjoittaa sairauksista(an) terveille.
        Hyvin harvoin alkaa vakava-mielinen terveys-kirjasto.
        Uskon-asioistakaan alkaa harvoin muuta, kuin siunailut ja jeesustelut.
        Synnin-päästöä ei saa kukaan.

H.

• tiinaisexi
        hunksz kirjoitti:

"tiinaisexi"

Ymmärrän hyvin ajatuksesi.
        Mutta mitenkäs se menee, kun kirjoittaa sairauksista(an) terveille.
        Hyvin harvoin alkaa vakava-mielinen terveys-kirjasto.
        Uskon-asioistakaan alkaa harvoin muuta, kuin siunailut ja jeesustelut.
        Synnin-päästöä ei saa kukaan.

H.

kuulehan hatsansaa
        kun täällä näitä juttuja lukee
        niin vähän siltä tuntuu että yks sun toinen
        on vähän tai vähän enemmän pipi päästään
        mutta eivät ole vielä saaneet diagnoosia
        no joo turha noilla asioilla on laskee leikkiä
        sairaus kun sairaus
        mutta mulla ei oo sitä kakkostyypin diabetesta
        eikä minkäänsortin kihtiä
        eikä kolesterolia :)

• Ei kai kukaan olisi masentunut jos siihen voisi itse vaikuttaa. Kun mikään ei kiinnosta, kaikki tuntuu turhalta, ei siinä auta että sanotaan, ota itseäsi niskasta kiinni, ylös, ulos ja lenkille. Monesti huomaa että ei ole kokemusta omasta tai läheisen masennuksesta kun asiaa vähätellään.
      Onneksi masennuksestakin parannutaan, kuten muistakin sairauksista. Lääkkeistä on apua ja terapiasta.
      Ei kai niin vahvaa olekaan etteikö masentuisi kun elämä koettelee tarpeeksi.

• Joskus kyllä näyttää siltä, että vähätellään heitä jotka eivät masennu. Itselläni olisi ollut montakin hyvää tilaisuutta ja syytä masentua, mutta olen selvinnyt suuristakin suruista ilman masentumista. Itkenyt ja surrut aikani ja sitten jatkanut elämää, vaikka mikään ei enää koskaan ole kuten ennen.
        Toinen masentuu helpommin, joku jopa keväästä ja valoisuudesta, en pidä sellaista ihmistä huonona tai heikkona, me vain olemme erilaisia.
        Tutkijat varmaan ovat selvittäneet mistä sekin aiheutuu, että toinen masentuu ja toinen ei, vaikka olisi kyse samasta tilanteesta.

• tiinaisexi

liian paljon vähätellään edelleenkin
        ja se on tosi huono asia niille jotka ei sieltä
        sängynpohjalta ylös pääse
        mutta nykyään kyllä onneks aika paljon kirjoitetaan
        masennuksesta sairautena
        ja kehoitetaan hakemaan apua
        vaan varmaan ne kommentit joita joskus on kuullu
        tai oikeesti monestikkin on kuullu sanottavan
        joistain ihmisistä että ei se vaan viitti lähtee
        ja on se vähän pimee kun se on tommonen
        ym ym varmaan aiheuttavat monelle sellaisen tunteen
        että tää asia on varmaan vaan mun korvien välistä kiinni
        eikä mulla mitään oo oon vaan vähän väsyny
        ja sit kun on kuunnellu jo vuosikausia kavereiden
        ilkkumisia joistain jotka ihan oikeesti on sairaita päästään
        niin varmaan tulee sellanen uhma
        että mää en ainakaan oo päästäni pipi
        ja sitten vaan jäädään sinne kotiin kököttään
        ja märehtiin päivästä toiseen niitä ongelmia
        jotka on johtanu siihen että tilanne on se mikä on
        juu ja jos joku sanoo ettei oo ollu koskaan masentunu
        niin kyllä tarttee olla kova luu
        jos ei mikään kosketa ei elämä eikä kuolema
        mutta toiset vaan on vahvempia hammasta purren eteenpäin
        ja onhan se tosi asia että toiset parantuu kovalla sisulla
        ja toiset taas tarttee ammattiauttajaa.

• Eihän siitä ollut kyse, etteikö mikään kosketa, kyllä minua kosketti lapseni kuolema, se tuntuu vieläkin suurena ikävänä, vaikka aikaa on kulunut jo yli 32 vuotta.
        En vaan masentunut silloinkaan, minulla oli kaksivuotias hoidettavanani, hän piti minut elämässä ja arjessa tiukasti kiinni. Samoin mieheni, vanhempani, sisaret ja ystävät auttoivat monin eri tavoin jaksamaan.

• tiinaisexi
        Ancelina kirjoitti:

Joskus kyllä näyttää siltä, että vähätellään heitä jotka eivät masennu. Itselläni olisi ollut montakin hyvää tilaisuutta ja syytä masentua, mutta olen selvinnyt suuristakin suruista ilman masentumista. Itkenyt ja surrut aikani ja sitten jatkanut elämää, vaikka mikään ei enää koskaan ole kuten ennen.
        Toinen masentuu helpommin, joku jopa keväästä ja valoisuudesta, en pidä sellaista ihmistä huonona tai heikkona, me vain olemme erilaisia.
        Tutkijat varmaan ovat selvittäneet mistä sekin aiheutuu, että toinen masentuu ja toinen ei, vaikka olisi kyse samasta tilanteesta.

kyllä mää miellän sen itkun ja surunkin
        jonkin sortin masentuneisuudeksi
        mutta niinkun tossa alempana kirjoitin
        toinen on vahvempi kun toinen
        toinen selviää sillä itkulla ja hammastenkiristyksellä
        toinen taas ei selviä
        jokainen meistä varmaan on kokenu niitä menetyksiä
        ja niitä käsitellään monella lailla
        mää oon vähän samanlainen kun äitini
        että enhän mää voi olla heikko missään tilanteessa
        kun mun pitää pitää huoli siitä että muut jaksaa
        ja enhän mää voi itkeä ettei toisille
        tuu tunnetta että musta pitäs pitää huoli
        munhan on pidettävä huoli toisista
        mutta nyt oon pistäny itseni etusijalle
        ja päättänyt että jokainen pitäköön huolen itsestään
        mun ei tartte enää jaksaa toisten puolesta
        mää en selvinny tästä elämästä itkulla ja suremalla
        mun piti hakea apua ja onneks hain
        nyt taas joka aamu on kiva herätä uuteen päivään
        vaikken ulos meekkään pakkasella.

• Ancelina kirjoitti:

Joskus kyllä näyttää siltä, että vähätellään heitä jotka eivät masennu. Itselläni olisi ollut montakin hyvää tilaisuutta ja syytä masentua, mutta olen selvinnyt suuristakin suruista ilman masentumista. Itkenyt ja surrut aikani ja sitten jatkanut elämää, vaikka mikään ei enää koskaan ole kuten ennen.

Yksi melkein varma keino on masentua jos ei saa nukkua. Hoitoaikaan jouduin nousemaan yöllä vähän väliä, sitten alkoi ajatella läheisten sairauksia eikä saanut unta.
        En tiedä olinko masentunut vai uupunut, väsytti koko ajan eikä mikään kiinnostanut.
        Nyt on kaikki hyvin, nautin vapaudestani, varjelen omaa aikaani ihan mustasukkaisesti, yritän poistaa kaiken häiritsevän elämästäni. Eihän se kokonaan onnistu mutta kuitenkin melko hyvin.

• tiinaisexi
        Ancelina kirjoitti:

Eihän siitä ollut kyse, etteikö mikään kosketa, kyllä minua kosketti lapseni kuolema, se tuntuu vieläkin suurena ikävänä, vaikka aikaa on kulunut jo yli 32 vuotta.
        En vaan masentunut silloinkaan, minulla oli kaksivuotias hoidettavanani, hän piti minut elämässä ja arjessa tiukasti kiinni. Samoin mieheni, vanhempani, sisaret ja ystävät auttoivat monin eri tavoin jaksamaan.

sama juttu kun mua kosketti äidin kuolema
        mutta en sitä kerennyt silloin itkemään enkä suremaan
        koska suojelin lastani siltä koska mummu oli sille todella tärkee
        sen jälkeen lähti vaan paisumaan nää huolehdittavat asiat
        ja onhan mullakin ollu perhe ja ystävät aina tukena
        mutta kun mää oon liikaa keskittyny siihen että muut jaksaa
        ja unohtanu itseni ja sitten se kostautu niinkun kostautu
        enkä voinu koskaan kuvitella että mun lujalla luonteella käy niin
        ja todennäköisesti jos olisin vaan jatkanut
        matkaa niillä fyysisillä oireilla olisin jo tuhkana tuolla meidän pellolla
        mutta onneks heräsin huomaamaan että
        tää elämä on kaikesta huolimatta elämisen arvoista
        juuuu ja eihän kaikki sairastu muihinkaan sairauksiin
        meistä kukin on altis jollekkin kuka millekkin.

• Ancelina kirjoitti:

Minusta sellaiset jotka pääsevät masennuksestaan itse ei tarvi mitään päähäntaputtamista, meillähän on se kiitos siinä omassa elämässä :)
        Se on niin helppo ulkopuolisen sanoa missä vaiheessa pitäisi masentua, missä ei. Sanoisin että jos elämään tulee takapakki (kaikille tulee) niin ei se nujerra kuin hetkeksi. Outoa olisi jos ei tuntisi missään, mutta sieltä nousee pikkuhiljaa.
        Mutta jos tulee monta iskua peräkkäin, eikä saa tilaisuutta nousta välillä, niin aika heikossa hapessa ihminen on. Tai jos kriisi on sellainen että se vie yhtäaikaa elämän innon monella tasolla. Riippumatta siitä mikä se pään sisältö on, se vie mennessään ja saattaa viedä elämänhalun.
        Eikä ne masennukset todellakaan mitään pikkujuttuja ole, hoitamaton masennus voi laukaista jotain muuta, paniikkihäiriötä, psykooseja ja sen kautta skitsofreniaan... eikä elämä ole enää ikinä ennallaan. Hengenvaarallisia sairauksia.

• hmp.f kirjoitti:

Minusta sellaiset jotka pääsevät masennuksestaan itse ei tarvi mitään päähäntaputtamista, meillähän on se kiitos siinä omassa elämässä :)
        Se on niin helppo ulkopuolisen sanoa missä vaiheessa pitäisi masentua, missä ei. Sanoisin että jos elämään tulee takapakki (kaikille tulee) niin ei se nujerra kuin hetkeksi. Outoa olisi jos ei tuntisi missään, mutta sieltä nousee pikkuhiljaa.
        Mutta jos tulee monta iskua peräkkäin, eikä saa tilaisuutta nousta välillä, niin aika heikossa hapessa ihminen on. Tai jos kriisi on sellainen että se vie yhtäaikaa elämän innon monella tasolla. Riippumatta siitä mikä se pään sisältö on, se vie mennessään ja saattaa viedä elämänhalun.
        Eikä ne masennukset todellakaan mitään pikkujuttuja ole, hoitamaton masennus voi laukaista jotain muuta, paniikkihäiriötä, psykooseja ja sen kautta skitsofreniaan... eikä elämä ole enää ikinä ennallaan. Hengenvaarallisia sairauksia.

Niinpä, ei kukaan voi sanoa toiselle, että kyllä sun nyt pitäisi noin rankasta kokemuksesta masentua. Yritä edes.
        Tuosta monesta iskusta peräkkäin on minulla kokemuksia, vaan en masentunut silloinkaan. Vaikka en ehtinyt edellisestä nousta, kun uusi isku tuli perään. Hetken mietin itsekseni ettei näin voi käydä, ja niin sanoi moni muukin. Mutta kävipäs vaan ja sen kanssa on nyt eletty yli 30 vuotta. Eikä kukaan masentunut.
        Kunhan nyt ei joku takapakki iskisi näin vuosien jälkeen, voi kauhia paikka.

• päänulkopuolella

Ei se kerro mitään sun masentuneisuudestasi jos et koe olevasi masentunut.
      Sua ei ole vaan tutkittu tarpeeksi, - siitä se kertoo.

• Ovatkohan kaikki sairaudet sairauksia?
      Vai pelkästään luonteen-heikkoutta.
      Selkä-kipee, Fibro-Myalgia, hysteerisyys, äkillinen vkl-ripuli...
      Katselin viime-viikolla telkkarista keskustelun, joka koski luontais-hoitoja.
      Homeopatiaa jne.
      Siinä laillistettu lääkäri höpisi pimeitä.
      Nuorison masentuneisuudesta on ollut paljon kirjoituksia.
      Pari kertaa olen ollut huomaavinani "masen" johtuvan sairas-päivä-rahan-
      puutteesta.
      Tai rahan-puutteesta noin yleensä.
      En uskalla liittää tähän Keliakiaa tai muuta laktoosi-toleranttia :)
      Tulee vielä turpaan in-toleranttia.

H.

• Sä et vaan tiedä heidän taustoja, ja siksi ne näyttää niin turhilta.
        Olen seurannut läheltä muutaman nuoren masentuneisuutta.
        Koulukiusattu, monta vuotta. Alistava isä, avioero jonka myötä isä muuttui väkivaltaiseksi, ja äidiltä lähti elämänhalu niin ettei osannut olla sitä täydeksi tueksi pojalleen. .
        Toinen esimerkki, myös koulukiusattu nuori, jossa myös opettajat tavallaan edesauttoivat tilannetta. Avioero, jolloin isä ei edes halunnut lastaan tavata. Äiti romahduksen partaalla ihan kuten ensimmäisessä esimerkissä.
        Kolmas esimerkki, tyttö joka asui uusioperheessä, jossa mies lääppi häntä aina tilaisuuden tullen. Vuosia hän koetti olla niin näkymätön, että lopulta tuli sellaiseksi.
        Mielen heikkoutta kaikki vaan? Masentuneisuutta koska rahaa ei tule tilille?

• hmp.f kirjoitti:

Sä et vaan tiedä heidän taustoja, ja siksi ne näyttää niin turhilta.
        Olen seurannut läheltä muutaman nuoren masentuneisuutta.
        Koulukiusattu, monta vuotta. Alistava isä, avioero jonka myötä isä muuttui väkivaltaiseksi, ja äidiltä lähti elämänhalu niin ettei osannut olla sitä täydeksi tueksi pojalleen. .
        Toinen esimerkki, myös koulukiusattu nuori, jossa myös opettajat tavallaan edesauttoivat tilannetta. Avioero, jolloin isä ei edes halunnut lastaan tavata. Äiti romahduksen partaalla ihan kuten ensimmäisessä esimerkissä.
        Kolmas esimerkki, tyttö joka asui uusioperheessä, jossa mies lääppi häntä aina tilaisuuden tullen. Vuosia hän koetti olla niin näkymätön, että lopulta tuli sellaiseksi.
        Mielen heikkoutta kaikki vaan? Masentuneisuutta koska rahaa ei tule tilille?

"humps"

Ei kun luonteen-heikkoutta.

H.

• hunksz kirjoitti:

"humps"

Ei kun luonteen-heikkoutta.

H.

Niinniin. Justjust. Jankuti.
        Mitä edes ajattelin saavuttavani kun sulle kirjoitin. Ymmärrystä? Pyh, sillä ei ole miehistä markkina-arvoa.

• nimim.erkki

Entä ärtyvän suolen oireyhtymä tai erityisherkkyys? Homeopaatit ovat homeessa ja saavat muutkin homehtumaan.
        Kamala krapula-aamu? Löytyyhän noita, mikään ei ole mukavaa. Eläkeläinen saa päivärahaa masennukseen???

• hunksz

Samaa mieltä, joskus näyttää siltä, että joku on oppinut "masentumaan" sopivassa kohtaa ja osaa käyttää sitä myös hyväkseen. Laiskuus tai lomantarve. Tiedän tapauksen ihan viime ajoilta.
        Tällä ei ole mitään tekemistä oikean masennuksen kanssa. Usko pois, kyllä sitäkin on.

Tosi kiva kun sullakin vähän pelaa itsesuojeluvaisto, muista nyt kuitenkin, että keliakiakorvaus on poistettu.

YP.

• Tässä asiassa mulla on mennyt paljon Ancelin kanssa samaan tapaan: paljon on surua ja raskaita asioita ollut minullakin; menetyksiä, vaikeita aikoja ja taakkoja joita kannan edelleenkin, mutta masennusta en ole kokenut omakohtaisesti. Tosin olen nähnyt masentuneita ihmisä aivan lähellänikin ja joutunut muuttamaan omaa kantaani masennukseen: ymmärrän vihdoinkin että masennus on sairaus ja ei siitä pääse yli ilmanlääkitystä, terapiaa ja omaisten/läheisten tukea.

Turhaa kuitenkin on mennä vähättelemään sen enempää meitä joilla ei ole tapumusta masennukseen kuten myös heitä jotka masentuvat. Onneksi emme ole kaikki samanlaisia ja osa meistä pystyy olemaan tukena silloin kuiin meitä tarvitaan.

• Ystäväni masentui rintasyövän sairastettuaan ja tavallaan jo toivuttuaan. Tiedän kyllä mitä masennus on, ja siksi en katso itse sitä kokeneeni. Suru tekee ihmisen heikoksi, mutta ei välttämättä masentuneeksi.
        Kun me olemme niin erilaisia, luonteeltamme ja vahvuuksiltamme, ei siinä ole mitään syytä toista arvostella.

• Vastustan sitä ajatusta, että ihminen masentuu koska on vastoinkäymisiä. Ei sellaista elämää ole, missä niitä ei olisi. Kaikissa elämissä on sairauksia, kuolemaa, surua ja ahdistusta. Ja jos niitä on ollut vain vähän, ihminen kadottaa sen tasapainon onnen ja öh onnettomuuden välillä, ja lakkaa olemasta onnellinen.
        Mutta joskus elämä lyö vasten kasvoja niin raadollisesti, että olisi ihme jos jäljelle jäisi tahto elää. Se kun jää päälle... mitä pidempään siinä tilassa on, sitä vaikeampaa on päästä pystyyn. Siitä tulee ikään kuin sun uusi oletus-olemus, ja unohdat mitä muuta sun pitikään olla. Se on minusta masennusta.
        Minulla oli onni että oma masennukseni ei kestänyt kovin pitkään.

• muista.hymy

Masennuksesta puhuminen masentaa.

• de-meter

"Ovatkohan kaikki sairaudet sairauksia?
      Vai pelkästään luonteen-heikkoutta, kysyy hunksi.

Tätä minäkin kysyn. Tosin en puhuisi luonteen heikkoudesta vaan luonne-eroista. Kuten toiset kirjoittajat totesivat, joku masentuu herkemmin kuin toinen ja silloin minusta kaikkia ei voida mitata samalla mittarilla kuten nykyisin tehdään. "Keskivaikea masennus" saattaa löytyä hyvinkin monelta jos diagnoosi tehdään lyhyen haastattelun ja simppelin lomakkeen (itsearviointi) pohjalta.

En tietenkään katso, etteikö vakavaa masennusta tule huomioida ja hoitaa, mutta muistan erään psykiatrin todenneen, että suurimmalle osalle mielenterveyspotilaista riittäisi vain potku persuksille.
      Vähän kärjistetty mielipide tietysti ja loukkaa niitä, joille tuo potku ei riitä, mutta jotenkin katson, että meitä ylidiagnosoidaan.
      Ajassa ja ilmapiirissä vallitsee myös eräänlainen onnelliisuuspakko.
      Elämän kuuluisi olla nautittavaa kaiken aikaa ja sen kuuluisan "onnellisuuspillerin" saaminen on helppoa, etenkin kun muuta terapiaa ei välttämättä ole saatavilla.

• Jees.poks.juu

Kyllä. Kaksijakoista. Kolmiulotteista.
        On olemassa tosiakin mielensä rotkoon pudonneita joilta livennyt ote elämän tikapuista. Häilyy syvän masennuksen ja mielenterveyden menettämisen rajalla.
        On myös niitä joille se syvä alakulo iskee ajoittain, hetkeksi aikaa: kevät, alkusyksy, pimeän aika esimerkiksi marraskuu, ja he tarvitsevat uuden startin joko osaston tai lääkkeiden kautta. Ehkä käynti terapeutin luona.
        Mutta on myös niitä, periaatteessa kuvitteellista masennusta potevia, kuin telkkarista ja mediasta opittua "ääh mä oon ihan masis pööh". Ennen aikaan sitä sanottiin saamattomuudeksi ja laiskuudeksi ja juuri tuossa kohtaa potku persuksiin, kannustaminen toimimaan on paikallaan.

• eppu2

Muistan myös lukeneeni tuon ´´potku persuksille´´ jutun.
        Ymmärsin sen tarkoittavan niitä henkilöitä, jotka rypevät jossain itsesäälin suossa, tai hakevat huomiota kyseenalaisin keinoin.
        Eli niitä lieveilmiöitä, joilla ei ole mitään tekemistä itse masennussairauden kanssa.

• de-meter
        eppu2 kirjoitti:

Muistan myös lukeneeni tuon ´´potku persuksille´´ jutun.
        Ymmärsin sen tarkoittavan niitä henkilöitä, jotka rypevät jossain itsesäälin suossa, tai hakevat huomiota kyseenalaisin keinoin.
        Eli niitä lieveilmiöitä, joilla ei ole mitään tekemistä itse masennussairauden kanssa.

Kai tuo oli Kivi Lydeckeniltä jonkinasteinen provo, eppu2, mutta lausahdus taisi olli niiltä ajoilta, jolloin haettiin näitä "kolmen markan kontakteja" ja valitettiin pienestäkin...

• Masennus on sanana aika omituinen ja sitä käytetään melko keposesti.
      Toiselle se voi olla tosi vakava melkein hengen vievä ahdistus ja toiselle vain tavallinen arkinen alakulo.
      Tuolla ylempänä oli kyllä hyvä toteamus. Miten paljon sairastan jotain muuta sairautta vaikka syy onkin masennuksessa ja alakulossa, elämän harmituksessa.

Olen vakaasti sitä mieltä, että kaikki ihmiset ovat riskiryhmässä. Joku hetki jokin uusi tilanne voi laukaista. Olen esim kuullut vaikeita sydänleikkauksia kokeneilta potilailta, kuinka sen jälkeen iskee paha masennus. Muidenkin leikkausten ja sairauksien jälkitiloihin kuuluu masennus ja alakulo. Myös onnettomuudesta selviäminen voi olla paha paikka. Paitsi lääkkeitä ja ammattiauttajia niin myös läheiset ovat arvossa arvaamattomassa jos ja kun masennus iskee. Kuitenkin masennuksen hetkessä käpertyy siihen omaan tunnetilaan ja joskus on niin vaikeaa nähdä muuta.
      Onnellista jos on niin vahvat geenit ja tuntee itsensä niin hyvin ja hyvissä ajoin hyökkää vastaiskuun. Siihenkin oppii kun sen kerran on kokenut, tietää tavallaan miten toimia. Herkillä ihmisillä on herkemmät anturit elämän menoon ja masennus voi olla ehkä tutumpi vieras, kaikki eivät ole niin kovaksi keitettyjä otuksia.
      Jos omaa kohtaa ajattelen, niin paljon elämässä riskitekijöitä, jotka edesauttavat, ikä, yksin asuminen, sitova työ, lapset kaukana, herkkyys, yms mutta paljon on kyllä tekijöitä, jotka taas vahvistavatkin, niitä on enemmän, ehkä kaikista tärkeintä on, että kokee itseänsä tärkeäksi omassa elämänpiirissään ja positiivinen elämänasenne, että niin pahaa ei tule vastaa, etteikö siitä selviäisi. Onneksi en ole enää mikään nuori jolla ei ole aseita kohdata tätä elämän raadollisuutta vaan tähän ikään elämä kepposineen on jo opettanut ja kouluttanut.

• En hyväksy tuota ajatustasi, että vain herkät masentuisivat ja muut olisivat kovaksi keitettyjä otuksia, kuten kirjoitit. Ihminen voi olla herkkä eikä hän kuitenkaan helposti masennu.
        Esim. itseäni pidän melko herkkänä ihmisenä, vaikka se ei siltä ehkä täällä näytäkään. Minulla voi olla hyvinkin "herkät anturit", eikä masennus silti ole tuttu vieras. Pikemminkin luulen että juuri noiden herkkien antureitteni vuoksi en masennu, vaan ymmärrän elämän eri puolia, myös suuria suruja ja huolia ja pystyn käsittelemään asioita ilman masennukseen vaipumista.

• de-meter
        Ancelina kirjoitti:

En hyväksy tuota ajatustasi, että vain herkät masentuisivat ja muut olisivat kovaksi keitettyjä otuksia, kuten kirjoitit. Ihminen voi olla herkkä eikä hän kuitenkaan helposti masennu.
        Esim. itseäni pidän melko herkkänä ihmisenä, vaikka se ei siltä ehkä täällä näytäkään. Minulla voi olla hyvinkin "herkät anturit", eikä masennus silti ole tuttu vieras. Pikemminkin luulen että juuri noiden herkkien antureitteni vuoksi en masennu, vaan ymmärrän elämän eri puolia, myös suuria suruja ja huolia ja pystyn käsittelemään asioita ilman masennukseen vaipumista.

Hyvä pointti Ancelina. Että ihminen voi olla herkkä, eikä silti masennu.
        Ehkä masennukseen tarvitaan jokin pitkäaikainen altistus, "syntyminen murheeseen" kuten Leino kuvasi.
        Ja altistushan voi tapahtua jo ennen syntymää. Millähän mielellä äidit odottivat lapsiaan kun käytiin sotaa ja tulevaisuus oli epävarma ?

• de-meter kirjoitti:

Hyvä pointti Ancelina. Että ihminen voi olla herkkä, eikä silti masennu.
        Ehkä masennukseen tarvitaan jokin pitkäaikainen altistus, "syntyminen murheeseen" kuten Leino kuvasi.
        Ja altistushan voi tapahtua jo ennen syntymää. Millähän mielellä äidit odottivat lapsiaan kun käytiin sotaa ja tulevaisuus oli epävarma ?

Voihan olla myös niin, että joku "kova ihminen" putoaakin syvempään kuoppaan kuin herkät konsanaan, silloin kun kovuus ei enää pelasta ja joutuu totuuden eteen. Olipa se sitten sairaus tai muu onnettomuus, masennus saattaa iskeä yllättävän lujaa.
        Joitain asioita on turha miettiä, kuten itse olen todennut. Jos olisin alkanut pohtia aiheutuiko nuorimmaisen kehitysvammaisuus siitä, olinko edelleen niin surullinen häntä odottaessani, niin sekopäiseksi olisin tullut. Kun kaikille asioille ei selitystä löydy, sitä voi vaikka turhaan miettiä söikö liikaa vai liian vähän mansikoita.
        Tosiasioiden kanssa se on elettävä, ei pohdittava asioita, joille ei mitään voi.

• Ancelina kirjoitti:

En hyväksy tuota ajatustasi, että vain herkät masentuisivat ja muut olisivat kovaksi keitettyjä otuksia, kuten kirjoitit. Ihminen voi olla herkkä eikä hän kuitenkaan helposti masennu.

En sitä toki minään totuutena halunnut esittää tai minään joko-tai rinnastuksena, vaan käytin sanoja ..."voi olla ehkä ...voi olla ehkä tutumpi vieras..." koska tunnen semmoisia ihmisiä, taiteilijoita, jotka kokevat voimakkaasti tunteillaan, aistivat ympäröivän maailman ja silloin myös vastoin käymisensä syvästi ja voimakkaasti. Silloin herkkyydestä tulee helposti yksi kuormittava tekijä ja jos on vielä taipumusta esim. geneettisesti sairastua masennukseen, niin silloin masennus on tosiaankin tuttu vieras. Herkkyys on tavallaan aina herkillä heidän sielussaan. Silloin ei olla niin kovaksi keitetty kun sellainen herkkä on kuten itseäsi kuvasit.
        Herkkyyshän on rikkaus, jokainen herkkähän sen tietää. herkkyys on taitoa kuulla itseään ja muita, aistia, ja se on juuri kyky omassa herkkyydessäni, josta tykkään ihan valtavasti, elää tavallaan intuitionsa rinnalla.

• de-meter
        Ancelina kirjoitti:

Voihan olla myös niin, että joku "kova ihminen" putoaakin syvempään kuoppaan kuin herkät konsanaan, silloin kun kovuus ei enää pelasta ja joutuu totuuden eteen. Olipa se sitten sairaus tai muu onnettomuus, masennus saattaa iskeä yllättävän lujaa.
        Joitain asioita on turha miettiä, kuten itse olen todennut. Jos olisin alkanut pohtia aiheutuiko nuorimmaisen kehitysvammaisuus siitä, olinko edelleen niin surullinen häntä odottaessani, niin sekopäiseksi olisin tullut. Kun kaikille asioille ei selitystä löydy, sitä voi vaikka turhaan miettiä söikö liikaa vai liian vähän mansikoita.
        Tosiasioiden kanssa se on elettävä, ei pohdittava asioita, joille ei mitään voi.

Aivan, Ancelina. Turha pohtia syntyjä syviä silloin kun "vahinko" on jo tapahtunut - jos mitään vahinkoa tapahtuikaan.
        Parempi keskittää voimat selviytymiseen. Ehkä siinä kuitenkin tarvitaan sitä taistelutahtoa, mitä ei kaikilla ole.
        Tuolla pitkäaikaisella altistuksella tarkoitin lähinnä sitä tunneilmapiiriä missä lapsi kasvaa.

• Ancelina kirjoitti:

Ymmärsin kyllä, mutta tässä ketjussakin on sanottu, että kovat eivät masennu eikä heillä taida juuri tunteitakaan olla. Loppujen lopuksi masennuskin voi olla jostakin hyvin pienestä asiasta tai tilanteesta kiinni, olipa herkkä tai kovis. Ja sitten mennään.

• de-meter kirjoitti:

Aivan, Ancelina. Turha pohtia syntyjä syviä silloin kun "vahinko" on jo tapahtunut - jos mitään vahinkoa tapahtuikaan.
        Parempi keskittää voimat selviytymiseen. Ehkä siinä kuitenkin tarvitaan sitä taistelutahtoa, mitä ei kaikilla ole.
        Tuolla pitkäaikaisella altistuksella tarkoitin lähinnä sitä tunneilmapiiriä missä lapsi kasvaa.

Tunneilmapiiri onkin mielenkiintoinen asia, siitä ja lapsen siinä kasvamisesta ennen kuin vammaisuus on todettu, olisi minulla omakohtaisia esimerkkejä. Sairaalan henkilökunnan suorittamasta vanhempien syyllistämisestä lähtien, mutta en kuitenkaan ala täällä niistä avautumaan.

• Ancelina kirjoitti:

Ymmärsin kyllä, mutta tässä ketjussakin on sanottu, että kovat eivät masennu eikä heillä taida juuri tunteitakaan olla. Loppujen lopuksi masennuskin voi olla jostakin hyvin pienestä asiasta tai tilanteesta kiinni, olipa herkkä tai kovis. Ja sitten mennään.

Tämä viesti on rosaliiinille.

• de-meter
        Ancelina kirjoitti:

Niin, Ancelina. Kai meidän ajattelu aika suoraviivaista on: joko/tai, harvoin sekä/että..)) Ainakin itseni yllätän tuosta monesti.

Minusta ihminen tarvitsee tiettyä kovuutta saadakseen jotakin aikaan
        ja se palvelee yleensä kokonaistilannetta paremmin kuin löysä empatia, tunteiden osoittaminen. Tästä olen yhtä mieltä, jos olit tuota mieltä..))

En ole kyllä varma vastasitko minulle, mutta minä nyt kuitenkin vastasin sinulle..))

• de-meter kirjoitti:

Niin, Ancelina. Kai meidän ajattelu aika suoraviivaista on: joko/tai, harvoin sekä/että..)) Ainakin itseni yllätän tuosta monesti.

Minusta ihminen tarvitsee tiettyä kovuutta saadakseen jotakin aikaan
        ja se palvelee yleensä kokonaistilannetta paremmin kuin löysä empatia, tunteiden osoittaminen. Tästä olen yhtä mieltä, jos olit tuota mieltä..))

En ole kyllä varma vastasitko minulle, mutta minä nyt kuitenkin vastasin sinulle..))

En taida enää itsekään tietää kenelle vastaan ja mitä, mutta joo, olen tuota mieltä jota ehdotit :)

• Ancelina kirjoitti:

Tämä viesti on rosaliiinille.

Kiitos, vahinko jos otit kova sanan liian kirjaimellisesti, tuskin närkästykseen aihetta, kyllä me tämän ikäiset tiedetään tunteemme ja herkkyytemme, kovuutemme ja pehmeytemme, ei sitä jonkun mutuhöpötys paljon liikuta.

• rosaliiin kirjoitti:

Kiitos, vahinko jos otit kova sanan liian kirjaimellisesti, tuskin närkästykseen aihetta, kyllä me tämän ikäiset tiedetään tunteemme ja herkkyytemme, kovuutemme ja pehmeytemme, ei sitä jonkun mutuhöpötys paljon liikuta.

No en todellakaan närkästynyt, en edes herkistynyt, lämmitän kuitenkin saunan. Siellä kovakin pinta pehmenee.

• de-meter
        Ancelina kirjoitti:

Tunneilmapiiri onkin mielenkiintoinen asia, siitä ja lapsen siinä kasvamisesta ennen kuin vammaisuus on todettu, olisi minulla omakohtaisia esimerkkejä. Sairaalan henkilökunnan suorittamasta vanhempien syyllistämisestä lähtien, mutta en kuitenkaan ala täällä niistä avautumaan.

Uskon kyllä, että kovan koulun olette joutuneet käymään tuon asian tiimoilta, Ancelina. Olisittekohan selvinneet siitä ilman "kovuutta" ?

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

On niitäkin tapauksia joissa henkilä kokee kaikenlaista mutta ei itse ymmärrä olevansa masentunut vaan kieltää masennuksen olemassaolon. Väittäisin et näihin masennus iskee kaikkein kovimmin, sillä apu tulee usein ihan liian myöhässä. Samoin on työuupumuksen laita. Ympäristö näkee et uupunut on, itse ei myönnä ja sitten täydellinen romahdus.

• de-meter
        siilimuori3 kirjoitti:

On niitäkin tapauksia joissa henkilä kokee kaikenlaista mutta ei itse ymmärrä olevansa masentunut vaan kieltää masennuksen olemassaolon. Väittäisin et näihin masennus iskee kaikkein kovimmin, sillä apu tulee usein ihan liian myöhässä. Samoin on työuupumuksen laita. Ympäristö näkee et uupunut on, itse ei myönnä ja sitten täydellinen romahdus.

Tommy Hellsten taisi markkinoida käsitteen "vahvuuteen sairastunut", siilimuori. Tässäkin ketjussa on tullut esille tuo pakkojaksaminen. Oma elämäntilanne on ollut sellainen, että omat tarpeet on jouduttu ohittamaan ja useimmille se kostautuu joskus. Sairaan omainen uupuu tai sairastuu itse kun hoidettavan tilanne helpottuu tai hoivasuhde päättyy.
        Toisaalta jokainen luottaa omiin tuntemuksiinsa ja minusta ainakin tuntuisi ikävältä, jos vaikka joku kolleega tekisi minusta diagnoosin ja olisin itse toista mieltä,,))

• eppu2
        Ancelina kirjoitti:

Tuo on varteenotettava asia, että kykenee näkemään asioiden eripuolia, silloin tosiaan pystyy näkemään myös erilaisia ratkaisuja ja käsittelemään niitä.
        Sairaus voi tavoittaa niin herkän, kuin kovankin. Emmekä voi tietää onko kovuuskaan välttämättä muuta, kuin pintaa.
        Kaikissa psyykeä koskevissa asioissa on niin paljon muuttuvia muuttujia, että on vaikea sanoa, kellä on alttius sairastumiseen.
        Sitäpaitsi, ei ole edes täyttä tietoa, mistä psyyken sairaudet ovat kotoisin.

• siilimuori3
        de-meter kirjoitti:

Tommy Hellsten taisi markkinoida käsitteen "vahvuuteen sairastunut", siilimuori. Tässäkin ketjussa on tullut esille tuo pakkojaksaminen. Oma elämäntilanne on ollut sellainen, että omat tarpeet on jouduttu ohittamaan ja useimmille se kostautuu joskus. Sairaan omainen uupuu tai sairastuu itse kun hoidettavan tilanne helpottuu tai hoivasuhde päättyy.
        Toisaalta jokainen luottaa omiin tuntemuksiinsa ja minusta ainakin tuntuisi ikävältä, jos vaikka joku kolleega tekisi minusta diagnoosin ja olisin itse toista mieltä,,))

Tu ekä kappale on totta. Moni anataa itselleen luvan sairastua sittn kun on hoitanut toisen ensin.Onneks mu kollegat eivät ole diagnoosinkykytaitoisia tai -päteviä siihen. Toisaalta minä ainakin tykkäisin jos joku hoksauttaisi et katoppa ny vähän mihin oot matkalla :).

• de.meter
        eppu2 kirjoitti:

Tuo on varteenotettava asia, että kykenee näkemään asioiden eripuolia, silloin tosiaan pystyy näkemään myös erilaisia ratkaisuja ja käsittelemään niitä.
        Sairaus voi tavoittaa niin herkän, kuin kovankin. Emmekä voi tietää onko kovuuskaan välttämättä muuta, kuin pintaa.
        Kaikissa psyykeä koskevissa asioissa on niin paljon muuttuvia muuttujia, että on vaikea sanoa, kellä on alttius sairastumiseen.
        Sitäpaitsi, ei ole edes täyttä tietoa, mistä psyyken sairaudet ovat kotoisin.

Sanos muuta, eppu2. Me emme tiedä, mistä psyyken sairaudet ovat kotoisin. Joskus esitettiin sellaistakin, että raskauden aikana sairastettu virussairas voisi olla syynä skitsofrenian puhkeamiseen aikuisiässä.
        Ja siilimuori," parhaat" diagnoosit irtoavat yleensä niiltä, joilla ei sitä diagnosointikykyä ole..)) Jotka pitävät itseään hyvinä ihmistuntijoina ja hyvän hyvyyttään kertovat toiselle, mikä häntä vaivaa...
        Minullakin oli naapuri, joka seuraili aamuista kulkuani bussipysäkille ja päätteli unisesta olemuksestani, että olin masentuntut. Siinä ei paljon omat vakuuttelut auttaneet...

• Elikkä sanaa "masennus" käytetään väärin kuvaamaan elämäntilannetta joka ei tyydytä? Kun toiveet eivät toteudu, unelmat ei onnistu ja haaveet menee mynkään?
      Minä en katso masennusta miksikään muoti-ilmiöksi tai luonteen heikkoudeksi. Miksi emme voi vain yksinkertaisesti hyväksyä sitä olemme erillaisia?
      Masennusta on aina ollut olemassa, paitsi että sitä ehkä sanottiin joksikin muuksi. Melankoliaksi?
      Toisaalta nyky-yhteiskunta luo lähes sietämättämiä paineita nuoremmille sukupolville: kaikkien pitäisi olla niin täydellisiä, onnistuneita, varakkaita ja menestyviä. Kun kaikilla ei riitä rahkeita olemaan käyrän huipussa koko aikaa niin "mennään seinään", tulee burn-out, depre, masis, sad; vaaditaan liikaa itseltä ja kun ei aina jaksa niin sitten romahdetaan.

• de-meter

Aivan Paloma. Melankoliaan - ja keuhkotautiin - herkät taitelijasielut sairastuivat ennen vanhaan. Nyt kun medikalisointi on vallalla, diagnoositkin ovat arkipäiväistyneet...
        Tuo mitä sanoit viimeisessä kappaleessasi on ikävän totta.
        Melkein voisi ajatella, että kovien arvojen maailmassa on vain tervettä sairastua...

• eppu2

Raja oikean masennus-nimisen sairauden ja alakulon välillä on hämärtynyt.
      Yksi ja toinen julkkis tulla tupsahtaa masennuksineen lehtien palstoille, ollen seuraavassa haastattelussa jo ihan muuta.
      Surukaan ei ole sairaus, normaali ihminen selviää surustakin elämään.
      Liian monta peräkkäin tulevaa vastoinkäymistä ovat kasvualustaa masennukselle. Toipumisaika edellisestä jää lyhyeksi tai pois.
      Kun puhutaan oikeasta masennussairaudesta, tie takaisin saattaa olla pitkä ja kivinen. Uusintasairastumisen vaara on aina olemassa.
      Lääkitys auttaa monia, joskin siinä on myös kääntöpuolensa.
      Alkuun lääkityksella on tarkoitus helpottaa tilannetta, niin, että sairaaseen saadaan keskusteluyhteys.
      Vasta sitten on terapiakin mahdollinen.
      Läheisten tukiverkosto ja vertaistuki ovat hyviä auttajia.
      Itselläni on ollut onni saada sellainen luonteenlaatu, että tartun ´´härkää sarvista´´ enkä juutu mihinkään.
      Kaikki minkä kohtaamme, kuuluu elämäämme. Emmekä kukaan ole arvollinen toisen elämäntietä pilkkaamaan tai vähättelemään.

• elämä-on-rypemistä-kin

...sitä toivoisi ihmisen olevan sen verran vahva, jo ennaltaehkäistä omaa olotilaa ettei anna ailahtelupallon kasvaa liian suureksi vaan vajuuttaa ilmaa ja potkaista pallo kauemmaksi...

• Tähän teidän kummankin viestin perään on helppo tulla nyökyttelemään.
        Kun sanaa masennusta on alettu käyttämään jokaisesta alakulosta ja surusta, se saa vaan ihmisiä turhautumaan kun sen masiksen toisessa kohtaa. Mikä taas osaltaan herättää lisää riittämättömyyden tunnetta masentuneessa. Tekee ikään kuin hänestä vielä huonomman.
        Olen sitä paljon pohtinut, että millaiset eväät lapsille pitää antaa jotta osaisivat ennaltaehkäistä tätä tautia. Heille voi paasata mitä vaan, ja menee korvista läpi. Kai se on vain oma oivallus elämän varrella joka sen tuo. Oma esimerkki, elätkää näin niin pysyy lusikka kädessä vaikkei se hopeeta olekaan :)

• de-meter

"Liian monta peräkkäin tulevaa vastoinkäymistä ovat kasvualustaa masennukselle. Toipumisaika edellisestä jää lyhyeksi tai pois." kirjoittaa eppu2.
        Noin kun on, eikö jokainen meistä voi olla potentiaalinen masentuja, aika pitkälle ulkoisten tapahtumien armoilla - paitsi tietysti ne onnekkaat, jotka ovat saaneet matkaevääksi runsaasti taistelutahtoa ?
        Ja onkohan se dopamiinin vähyys syy vai seuraus ?..)) Eikös dopamiinin tuotanto ole masentuneilla aika vähäistä ?

• elämä-on-rypemistä-kin
        hmp.f kirjoitti:

Tähän teidän kummankin viestin perään on helppo tulla nyökyttelemään.
        Kun sanaa masennusta on alettu käyttämään jokaisesta alakulosta ja surusta, se saa vaan ihmisiä turhautumaan kun sen masiksen toisessa kohtaa. Mikä taas osaltaan herättää lisää riittämättömyyden tunnetta masentuneessa. Tekee ikään kuin hänestä vielä huonomman.
        Olen sitä paljon pohtinut, että millaiset eväät lapsille pitää antaa jotta osaisivat ennaltaehkäistä tätä tautia. Heille voi paasata mitä vaan, ja menee korvista läpi. Kai se on vain oma oivallus elämän varrella joka sen tuo. Oma esimerkki, elätkää näin niin pysyy lusikka kädessä vaikkei se hopeeta olekaan :)

Omani jälkikasvun suhteen olen pelannut upporikasta ja rutiköyhää luottamalla hänen omiin voimiinsa, älyyn ja tuohon "oma oivallus" teemaan. Kasvatustemppuni horjui välillä kun nuorille tulee ne omat murrosiän tuomat huolet, riittämättömyyden tunteet, täydellisyyden tavoittelut ja mitä kaikkea siihen liittyy ja kestää muutaman vuoden.
        Mutta on se kasvattanut hedelmiäkin uusina puina ja seestynyt elämäksi. Että hyvä etten ole miehenä alkanut tuputtamaankaan mitään ikäkuolleita 50-60 lukujen "traktorimalleja" kasvualustaksi, että mitä oli ennen ei ole, ei päde nyt. Jokainen vuosikymmen on eri kasvualusta. Kasvattaa voi lähes äänettömästikin, tuputtamatta ja antaa idun kasvaa, olemalla riittävän läsnä ja ainakin tavoitettavissa joka hetki.

• eppu2
        de-meter kirjoitti:

"Liian monta peräkkäin tulevaa vastoinkäymistä ovat kasvualustaa masennukselle. Toipumisaika edellisestä jää lyhyeksi tai pois." kirjoittaa eppu2.
        Noin kun on, eikö jokainen meistä voi olla potentiaalinen masentuja, aika pitkälle ulkoisten tapahtumien armoilla - paitsi tietysti ne onnekkaat, jotka ovat saaneet matkaevääksi runsaasti taistelutahtoa ?
        Ja onkohan se dopamiinin vähyys syy vai seuraus ?..)) Eikös dopamiinin tuotanto ole masentuneilla aika vähäistä ?

Dopamiini on mielihyvää tuottava hormooni. Jota on käytetty masennuksen hoidossa.
        Taitaa uudemmat lääkkeet olla jo mennä ohi (esim. serotoiini).
        Parkinssonin taudissa on dopamiinin puute todettu, siinä sitä käytetään.
        Nykyään tutkitaan paljolti sitä, olisiko mielenterveyden ongelmien takana orgaanisia juttuja. (Juuri välittäjäaineet)
        Periaatteessahan jokainen voi sairastua.
        Toiset persoonat ikäänkuin ´´suojelevat mielenterveyttään´´ oirehtien psykosomaattisesti stressin pitkittyessä.

• elämä-on-rypemistä-kin kirjoitti:

Omani jälkikasvun suhteen olen pelannut upporikasta ja rutiköyhää luottamalla hänen omiin voimiinsa, älyyn ja tuohon "oma oivallus" teemaan. Kasvatustemppuni horjui välillä kun nuorille tulee ne omat murrosiän tuomat huolet, riittämättömyyden tunteet, täydellisyyden tavoittelut ja mitä kaikkea siihen liittyy ja kestää muutaman vuoden.
        Mutta on se kasvattanut hedelmiäkin uusina puina ja seestynyt elämäksi. Että hyvä etten ole miehenä alkanut tuputtamaankaan mitään ikäkuolleita 50-60 lukujen "traktorimalleja" kasvualustaksi, että mitä oli ennen ei ole, ei päde nyt. Jokainen vuosikymmen on eri kasvualusta. Kasvattaa voi lähes äänettömästikin, tuputtamatta ja antaa idun kasvaa, olemalla riittävän läsnä ja ainakin tavoitettavissa joka hetki.

Joo, vähän noin olen itekin pähkäillyt, että saa itse koheltaa, mutta autan siivouksessa :)
        Se on niin totta minkä kirjoitit, että mikä piti kutinsa meidän nuoruuden aikana, ei päde enää. Ihan toisenlaisia vastoinkäymisiä nuo hatarat idut nyt tapaa. Eristyneisyyttä, esim.

• eppu2 kirjoitti:

Dopamiini on mielihyvää tuottava hormooni. Jota on käytetty masennuksen hoidossa.
        Nykyään tutkitaan paljolti sitä, olisiko mielenterveyden ongelmien takana orgaanisia juttuja. (Juuri välittäjäaineet)
        Toiset persoonat ikäänkuin ´´suojelevat mielenterveyttään´´ oirehtien psykosomaattisesti stressin pitkittyessä.

Serotoniini on toinen tällainen hormooni.
        Varmaan on jonkinlaisia "cocktail"sekoitus-eroja ihmisestä ihmiseen noin luonnollisestikin, riippuen geeneistä ja kasvu-alustasta. Olen huomannut että ihminen määrittelee pitkälti kuka hän on lapsuudessa ja nuoruudessa, jos silloin väärä sekoitus jyllää, siitä saattaa jäädä päällensä väärä minäkuva. Vähän näin taisi käydä minulle aikoinaan.
        Siksi onkin niin äärettömän tärkeää että lapsi saa kasvaa rauhassa ilman suurta stressiä, silloin se pohja on kunnossa. Tai niin kuin meidän pojalle, että saa apua sen kuvan muuttamiseksi. Elämässä on ihan toisenlaiset eväät selvitä stressistä ja ahdistuksesta sen jälkeen.

• de-meter
        eppu2 kirjoitti:

Noin minäkin olen ymmärtänyt eppu2, että kovasti nyt tutkitaan näitä hormooneja ja välittäjäaineita, mutta sitä ei mielestäni ole ratkaistu ovatko nämä puutokset/poikkeamat syy vai seuraus sairastumisessa.

Aivan. Melkein kaikkien sairauksien yhteydessä mainitaan osasyyksi pitkään jatkunut stressi ja siihen sitten kukin reagoi luontonsa mukaisesti, kuka ruumiin kuka mielen oirein - tai vuorotellen...
        "Harva meistä on rautaa"..))

• siilimuori3
        de-meter kirjoitti:

Noin minäkin olen ymmärtänyt eppu2, että kovasti nyt tutkitaan näitä hormooneja ja välittäjäaineita, mutta sitä ei mielestäni ole ratkaistu ovatko nämä puutokset/poikkeamat syy vai seuraus sairastumisessa.

Aivan. Melkein kaikkien sairauksien yhteydessä mainitaan osasyyksi pitkään jatkunut stressi ja siihen sitten kukin reagoi luontonsa mukaisesti, kuka ruumiin kuka mielen oirein - tai vuorotellen...

Komppaan eppua tässä. Masennus on eri kuin alakulo ja on normireakto reagoida alakulolla elämässä vastaantuleviin vastoinkäymisiin.

Masennus saattaa tulla milloin vaan, kenelle vaan eikä välttämättä liity senhetkiseen elämäntilanteeseenkaan millään lailla. Se saattaa putkahtaa ilmoille vaikka kaikki olisi päällisin puolin hyvin.

Todellisen sairastumisen ollessa kyseessä siinä ei perseellepotikimiset auta vaan tarvitaan ihan muut keinot. Itse en ole masentunut tähän mennessä ainakaan, mutta enpä tohtisi lähtiä leuhottamaan että en minä vaan koskaan tai että ei minun koksaan tarvitse. . Kandee olla kiitollinen jos ei tarvitse koksaan oikeasti masentua.

• hmp.f kirjoitti:

Serotoniini on toinen tällainen hormooni.
        Varmaan on jonkinlaisia "cocktail"sekoitus-eroja ihmisestä ihmiseen noin luonnollisestikin, riippuen geeneistä ja kasvu-alustasta. Olen huomannut että ihminen määrittelee pitkälti kuka hän on lapsuudessa ja nuoruudessa, jos silloin väärä sekoitus jyllää, siitä saattaa jäädä päällensä väärä minäkuva. Vähän näin taisi käydä minulle aikoinaan.
        Siksi onkin niin äärettömän tärkeää että lapsi saa kasvaa rauhassa ilman suurta stressiä, silloin se pohja on kunnossa. Tai niin kuin meidän pojalle, että saa apua sen kuvan muuttamiseksi. Elämässä on ihan toisenlaiset eväät selvitä stressistä ja ahdistuksesta sen jälkeen.

Tosta "sekoituksesta" tuli mieleenjoskus seitkytluvun puolivälissä kun opiskelin lapsipsykologian alkeita niin transedentaalinen koulukunta tarjosi meille tällaista kaaviota lapsen luonteen kehitykseen:
        että olisi olemassa neljä mallia jotka muodostavat ihmisen persoonan ja se muodostuu pääosiltaan n. 7 vuoden ikäisenä, lapsi tekee päätöksen miten hännäkee oman minuutensa suhteessa muihin ihmisiin:

1- minä en kelpaa, mutta muut ovat hyviä.
        2- minä kelpaan, mutta kukaan muu ei
        3- minä en kelpaa, eikä kukaan muukaan
        4- minä olen hyvä ja kelpaan ja muutkin ovat hyviä ja kelpaavat.

Tämän kaavion onnellinen ratkaisu pääsemällä esimerkin numero 4 lopputulokseen olisi ratkaisevaa lapsen itsetunnolle ja minä kehitykselle.

Paljon pn psykologia mennyt eteenpäin noista päivistä, mutta oliskohan tossa jotain totuuden siementä?

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tosta "sekoituksesta" tuli mieleenjoskus seitkytluvun puolivälissä kun opiskelin lapsipsykologian alkeita niin transedentaalinen koulukunta tarjosi meille tällaista kaaviota lapsen luonteen kehitykseen:
        että olisi olemassa neljä mallia jotka muodostavat ihmisen persoonan ja se muodostuu pääosiltaan n. 7 vuoden ikäisenä, lapsi tekee päätöksen miten hännäkee oman minuutensa suhteessa muihin ihmisiin:

1- minä en kelpaa, mutta muut ovat hyviä.
        2- minä kelpaan, mutta kukaan muu ei
        3- minä en kelpaa, eikä kukaan muukaan
        4- minä olen hyvä ja kelpaan ja muutkin ovat hyviä ja kelpaavat.

Tämän kaavion onnellinen ratkaisu pääsemällä esimerkin numero 4 lopputulokseen olisi ratkaisevaa lapsen itsetunnolle ja minä kehitykselle.

Paljon pn psykologia mennyt eteenpäin noista päivistä, mutta oliskohan tossa jotain totuuden siementä?

Joo, onneksi psykologia on mennyt huimasti eteenpäin viime vuosina. Vaikka tuokin varmaan on hyvä mittari, niin lähinnä tulee mieleen että mitä sitten jos 7v lapsi vastaa 1-3? Annettiinko opettajille mitään eväitä millä saada se nelonen aikaan? Vai oliko se vaan osviittaa että miten kotona menee?

• hmp.f kirjoitti:

Joo, onneksi psykologia on mennyt huimasti eteenpäin viime vuosina. Vaikka tuokin varmaan on hyvä mittari, niin lähinnä tulee mieleen että mitä sitten jos 7v lapsi vastaa 1-3? Annettiinko opettajille mitään eväitä millä saada se nelonen aikaan? Vai oliko se vaan osviittaa että miten kotona menee?

Tätä tietoa jaettiin tuleville opettajille niinkai se oli tarkoitettu silleen osviittaa antavaksi että nuo vuodet juuri alle kouluiän ovat erittäin merkitseviä lapsen itsetunnon kehityksessä.
        Toi nelonen olisi siis sellainen terve perusta mille rakentaa edelleen. Mieleen juolahti että jos masentumiseen altis psyyke on rakennettu esim. kohdan numero 3 perustalle?

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tätä tietoa jaettiin tuleville opettajille niinkai se oli tarkoitettu silleen osviittaa antavaksi että nuo vuodet juuri alle kouluiän ovat erittäin merkitseviä lapsen itsetunnon kehityksessä.
        Toi nelonen olisi siis sellainen terve perusta mille rakentaa edelleen. Mieleen juolahti että jos masentumiseen altis psyyke on rakennettu esim. kohdan numero 3 perustalle?

Silleen hyvä juttu tuo psykologia opettajien kohdalla, että mikäli nyt saa jotain kuvaa siellä suuressa luokassa, että jotain eväitä annetaan opettajille. Vaikka aika voimattomat varmaan ovat.
        Joo, tulee tosiaan mieleen että 1 ja 3 on hyviä tulevia masennuspotilaita. 2 hyvä tuleva sosiopaatti :))
        Sitten tulee teiniys ja kaikki romuttuu, ei ole enää missään hyvä. Ehkä siksi tuon kyselyn kohdeikä oli siinä 7v paikkeilla, ettei ollut vielä hormooneita liikkeellä :)

• de-meter kirjoitti:

Mun kohdalla ainakin masennus oli ihan selkeä seuraus näiden mielihyvä-aineiden puuttumisesta. Se on helppo perustella silläkin, että nyt olen päässyt sen yli. Jos näiden aineiden puuttuminen olisi syy, silloinhan sairastuisin aina vaan uudestaan, tai en toipuisi ilman lisä-aineita.

• de-meter
        hmp.f kirjoitti:

Mun kohdalla ainakin masennus oli ihan selkeä seuraus näiden mielihyvä-aineiden puuttumisesta. Se on helppo perustella silläkin, että nyt olen päässyt sen yli. Jos näiden aineiden puuttuminen olisi syy, silloinhan sairastuisin aina vaan uudestaan, tai en toipuisi ilman lisä-aineita.

Kiitos tiedosta, hmp.f. Eipähän tarvitse pähkäillä enää..))

• läheltänähtyä

Ei OIKEA masentuminen ole mikään luonnekysymys, se on sairaus missä kemiat menee päässä sekaisin, masennukseen voi sairastua ihan kaikenluontoiset.

On myös joukko laiskoja ja saamattomia ihmisiä jotka selittävät laiskuuttaan mukamasennuksella.

• siilimuori3

On myös näin että esimerkiksi uupumius ei yksin riitä sairasloman kriteeriksi va siihen on liitettävä joku "oikea" dagnoos kuten masennus jotta sairasloman saa. Vai onko tähän tullut vime vuosina joku muutos?

• liäkär

Lääkäritkin nykyään suorastaan tyrkyttävät tätä masennusta jokaisen epävarmemman diagnoosin jälkeen. Jos tämä tauti on sittenkin masennus ja lääkkeet siihen annetaan heti. Lääketehtaan mannekiineja.

• yksisuuntainen.pää

Joo noin on. Sillä on nimikin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka on helppo kirjoittaa lähes kaikkiin luokituksiin virtsavaivoista räkätautiin. Noin, periaatteessa, ja joskus tuntuukin siltä.

• ootko kokeillu
        kun niin varmasti sanot että lääkärit suorastaan tyrkyttää masennusta
        kyllä siinä käytetään kaikki muut keinot ensin
        ennen kuin semmoisen diagnoosin saa
        nimimerkillä kokemusta on
        ja toisaalta sitä on itekkin vaikee
        määritellä mistä ne kaikki fyysiset ongelmat johtuu
        ja melko monella menee liian kauan diagnoosiin
        ottaen huomioon nää suomen korkeet itsemurha luvut
        joku tuolla heitti en muista kuka eikä sillä oo merkitystäkään
        että pienikin vastoinkäyminen tulee
        niin sanotaan heti että on masentunu
        jotenkin musta tuntuu että monen mielestä se on muotitauti
        mutta kuka sen määrittelee missä se raja menee
        se on sit turha voivotella kun ei oo enää kenestä voivottelis
        ja ikävä kyllä tunnen tapauksen
        joka on työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia
        ja vieläkään hänen perheensä ei hyväksy asiaa
        vaan heidän mielestään hän on täysin työkykyinen
        ja kun ei muutenkaan nykyään tahdo päästä
        työkyvyttömyyseläkkeelle muuten kun pää kainalossa
        niin kyllä se masennus pahimmillaan ilnvalidisoi
        vaikka se ei päälle päin näykkään.

• eppu2
        yksisuuntainen.pää kirjoitti:

Joo noin on. Sillä on nimikin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka on helppo kirjoittaa lähes kaikkiin luokituksiin virtsavaivoista räkätautiin. Noin, periaatteessa, ja joskus tuntuukin siltä.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole sama, kuin masennus.

• tiinaisexi
        eppu2 kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole sama, kuin masennus.

niin ei todellakaan ole
        mutta mielellään monet jotka ei masennuksesta tiedä mitään
        ns pilkkaavat sitä asiaa mielialahäiriöllä
        ja ikävä kyllä vieläkin moni jää ilman hoitoa
        koska ei halua tulla leimatuksi
        mää ajattelen asian sillei että ensin tulee se stressi
        sen jälkeen palaa loppuun
        ja siitä syntyy sit se masennus
        kun tuntee ettei enää kykene mihinkään
        ja ikävä kyllä moni ei edes kykene hakemaan apua siihen
        jos ei läheiset sitä huomaa
        mullakin meni vähän pitkäksi kun ajattelin
        ettei näin vahva ihminen voi masentua
        ja jos nyt mietin omaa isääni joka varmasti
        myös poltti itsensä loppuun yrityksensä kanssa
        vaikka olikin hyvin menestyvä yritys
        mutta ei toi kerenny nauttia eläkepäivistä
        kun puoltoista vuotta kun neljänteen infarktiin menehtyi
        ei se varmaan aina tartte olla jotain mikä ne suonet tukkii
        vaan eihän ihmisen sydän kestä
        sen kovempaa kuormaa mitä sille on tarkoitettu.

• eppu2
        tiinaisexi kirjoitti:

niin ei todellakaan ole
        mutta mielellään monet jotka ei masennuksesta tiedä mitään
        ns pilkkaavat sitä asiaa mielialahäiriöllä
        ja ikävä kyllä vieläkin moni jää ilman hoitoa
        koska ei halua tulla leimatuksi
        mää ajattelen asian sillei että ensin tulee se stressi
        sen jälkeen palaa loppuun
        ja siitä syntyy sit se masennus
        kun tuntee ettei enää kykene mihinkään
        ja ikävä kyllä moni ei edes kykene hakemaan apua siihen
        jos ei läheiset sitä huomaa
        mullakin meni vähän pitkäksi kun ajattelin
        ettei näin vahva ihminen voi masentua
        ja jos nyt mietin omaa isääni joka varmasti
        myös poltti itsensä loppuun yrityksensä kanssa
        vaikka olikin hyvin menestyvä yritys
        mutta ei toi kerenny nauttia eläkepäivistä
        kun puoltoista vuotta kun neljänteen infarktiin menehtyi
        ei se varmaan aina tartte olla jotain mikä ne suonet tukkii
        vaan eihän ihmisen sydän kestä
        sen kovempaa kuormaa mitä sille on tarkoitettu.

Mielenterveyden ongelmat voivat kohdata missä iässä vaan, ihan kuin muutkin sairaudet.
        Nykymaailmassa ei pitäisi enää mielenterveysongelmiakaan kohtaan olla mitään leimaamista.
        Leimaamiset sytyy aina pelosta ja tietämättömyydestä.

• eppu2 kirjoitti:

Mielenterveyden ongelmat voivat kohdata missä iässä vaan, ihan kuin muutkin sairaudet.
        Nykymaailmassa ei pitäisi enää mielenterveysongelmiakaan kohtaan olla mitään leimaamista.
        Leimaamiset sytyy aina pelosta ja tietämättömyydestä.

kyllä niitä vaan aikalailla vielä vähätellään
        ne kun ei näy päälleppäin
        niin monesti ihminen leimataan sellaiseksi
        joka ei vaan viitsi tehdä mitään
        ottamatta huomioon sitä ettei hän pysty
        ja kahdeksan vuotta tällä palstalla olleena
        mun on aina tehnyt pahaa se että joillain on se tyyli
        että kun ei enää muuta sanottavaa keksi
        niin kysyy onko jääny aamu tai iltalääkkeet ottamatta
        vaikka en sillon vielä ymmärtänytkään
        että itse olen hyvää vauhtia sairastumassa masennukseen
        niin siitä huolimatta se teki pahaa
        muiden puolesta koska ei sitä kukaan tiedä
        minkälaisien asioiden kanssa kirjoittaja kamppailee
        semmoinen iva voi saada vaikka kuinka pahaa aikaan
        no mää nyt oon tällanen että pohdin asiat aina perin juurin
        ehkä liikaakin mutta en tykkää myöskään siitä
        että toisia kirjoittajia aliarvostetaan
        mun mielestä me kaikki ollaan täällä saman arvoisia.

• yksisuuntainen.pää kirjoitti:

Oikeasti kaksisuuntainen mielialahäiriö on vakava sairaus. Ennen sitä sanottiin maanis-depressiivikseksi mielisairaudeksi. Olen elänyt kauan tällaisen ihmisen kanssa. Voin sanoa että se on sairaus jos mikä. Se on läheisille raskas ja potilaalle itselleen. Manian aikana tekee kaikkea hullua, ihan uskomattomia tekoja mitä ei normaalisti tekisi. Kun masennus seuraa, ollaan sitten todella masentuneita eikä vain leikisti päivärahan toivossa. Pahimmillaan voi seurata psykoosi kuten meillä kävi, silloin saa jo pelätä mitä sattuu. Näillä ihmisillä on taipumusta käyttää päihteitä olonsa helpottamiseksi, viinakin voi laukaista psykoosin. Kun lääkitys on oikea henkilö on mitä ihanin ihminen.

• de-meter
        mielikki.neito kirjoitti:

Oikeasti kaksisuuntainen mielialahäiriö on vakava sairaus. Ennen sitä sanottiin maanis-depressiivikseksi mielisairaudeksi. Olen elänyt kauan tällaisen ihmisen kanssa. Voin sanoa että se on sairaus jos mikä. Se on läheisille raskas ja potilaalle itselleen. Manian aikana tekee kaikkea hullua, ihan uskomattomia tekoja mitä ei normaalisti tekisi. Kun masennus seuraa, ollaan sitten todella masentuneita eikä vain leikisti päivärahan toivossa. Pahimmillaan voi seurata psykoosi kuten meillä kävi, silloin saa jo pelätä mitä sattuu. Näillä ihmisillä on taipumusta käyttää päihteitä olonsa helpottamiseksi, viinakin voi laukaista psykoosin. Kun lääkitys on oikea henkilö on mitä ihanin ihminen.

Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä on vielä sellainen vaikeus, että kun sitä sairastavat ovat usein lahjakkaita ja luovia ihmisiä, ei ole aina helppo tietää, mikä on luovuutta ja mikä hulluutta, mihin vetää raja. Etenkin hypomaniassa, lievässä maniass,a se on vaikeata, ja kun tila ei välttämättä vaadi edes sairaalahoitoa, läheinen ei oikein raaski ampua alas toisen euforiaa ja silloin voikin mopo karata käsistä
        Läheinen ei tosiaan pääse helpolla, mutta kuten sanoit, mielikki-neito, tämän sairauden kantajat ovat normaalioloissa rakastettavia ja valovoimaisia persoonia.

Joskus kerrotiin urbaanina legendana että suurin osa yritysjohtajista kantaa näitä oireita, urheilujohdossa ja -valmennuksessakin heitä tapaa. Tapio Suominen onkin puhunut sairaudestaan avoimesti, samoin Tapani Kansa taiteilijoitten puolelta.

• de-meter
        de-meter kirjoitti:

Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä on vielä sellainen vaikeus, että kun sitä sairastavat ovat usein lahjakkaita ja luovia ihmisiä, ei ole aina helppo tietää, mikä on luovuutta ja mikä hulluutta, mihin vetää raja. Etenkin hypomaniassa, lievässä maniass,a se on vaikeata, ja kun tila ei välttämättä vaadi edes sairaalahoitoa, läheinen ei oikein raaski ampua alas toisen euforiaa ja silloin voikin mopo karata käsistä
        Läheinen ei tosiaan pääse helpolla, mutta kuten sanoit, mielikki-neito, tämän sairauden kantajat ovat normaalioloissa rakastettavia ja valovoimaisia persoonia.

Joskus kerrotiin urbaanina legendana että suurin osa yritysjohtajista kantaa näitä oireita, urheilujohdossa ja -valmennuksessakin heitä tapaa. Tapio Suominen onkin puhunut sairaudestaan avoimesti, samoin Tapani Kansa taiteilijoitten puolelta.

Pieni tarkennus: "tämän sairauden kantajat VOIVAT olla rakastettavia" jne. Eivät tietenkään välttämättä ole...

• kurikoora

Täällä on viisaimpia neuvomaan ne jotka eivät sanojensa mukaan ole ikinä masentuneet.

• älä.aina.valita

Saahan oman mielipiteensä hekin kertoa. Mitä jos masentuneet yksipuolisesti kirjottasvat.

• Huumoril-lähtee-kutina
        älä.aina.valita kirjoitti:

Saahan oman mielipiteensä hekin kertoa. Mitä jos masentuneet yksipuolisesti kirjottasvat.

Se olisi tosi masentavaa. Onneksi on "meitä" jotka voimme tarjota apuamme jos vain apu kelpaa :)))

• älä.aina.valita kirjoitti:

Saahan ne kertoa. Vaarana on vaan jos ei ymmärrystä eikä halua ymmärtää löydy, että levittelee ennakkoluuloja. Sellaisia joista on vain haittaa.

• Satatäyteen

Olit 99:s vastaaja. Onnittelut. Olen 100:das

• Satatäyteen kirjoitti:

Olit 99:s vastaaja. Onnittelut. Olen 100:das

Satanen lasissa? :)
        Voititko mitään? Hyvän mielen?
        Kauheesti kyssäreitä.

• khopsh

No raudatkin ovat tosimyrkyllisiä etenkin pikkulapsille aikuisten satakertaisannoksella - tai kehoonkin teräasseena pistettynä
      - piipaakyydeillä ensiapuun ollut asiaa senkin tiimoilta
      - jos edes joskus joku jaksais kuunnella - millaista oli asua vihaapotevan omaisen ja
      ystäväksi tekeytyneen kiusaajan kans
      - monet toteavat että sanat ovat merkityksettömiä
      ja on vain tärkeää heitellä universumille haasteita räppärien tyyliin
      - riittää hyvään eloon ja oloon kun joku tienaa liksaa
      - hädän ja kaiket kauhut kokeneet lapsetkin sanovat että jo alle 10-vuotiaana tunsin olevani aikuinen - pettynyt oikeisiin aikuisiin ja vihaten kaikkia
      - oli joteskki tyydyttävää hakata ihmisiä, varastaa volvo ja ruokaa, rahaa
      - jos joku huutaa ja räyhää - sehän oikopäätä kantsii tappaa plää plää
      - oikeasti uskossa lienee joku rakastamisen teema mutta on myös ihmisiä jotka ovat niin särkyneitä ettei edes yksi elämänaika riitä heitä ehjiksi tekemään
      - monien nuorten mielestä viiskymppisetkin ovat niin vanhoja että joutaisivat kuolla pois haisemasta - ilman haisuvesiäkin - tarviiks niistäkään aina huomautella
      -- aivastelee silti moni.
      Vaikkei kokopäiväisesti mitään tunteilua esittäisikään, maailman moni lienee aika karseaksi paikaksi kehittyneen, eikä riitä sanonta että vain aika on paha.
      Sanoi sen sitten sitä tiedostamatta tai varjomaailmaan viitaten - lähes kaikkea elämässä peläten, kipuillen ja kärsienkin. Mun mielestä ihmiset tulisi kohdata ihmisinä ja yksilöinä - ei joukkoina tai ghettoryhminä.

• reppuriika

Mielen tuntemuksia ei voi niin tarkkaan tutkia niin kuin veri,-,maksa-, vitamiiniarvoja labrassa. Ja mitä aloittaja tarkoittaneet riskiryhmillä. Olen joskus tehnyt masennustestejä netissä ja niiden mukaan en kuulu sairastuneisiin ja lähisukulaisissakaan ei ole diagnosoidu masennustapauksia. Ja patologinen masennus on eri juttu kuin silloin tällöin väliaikainen alavire ja kenkutus.

• tursus

Herkkyys ja masennus kuuluvat yhteen turha sitä on kieltää.
      Nykyaikana masennus on muotia. Se on pakenemista arjesta ja sympatian kerjäämistä.
      Oikea masennus kamala sairaus, mitä ei pidä vähätellä.

• att2

Masennusta oli nuorena kun huomasin tavallaan elämäni, jotain muutosta on saatava aikaan en halunnut käyttää ex rikasta naispuolista apuna. (naispuolisia)

Muuten viisaita vastauksia olen aivan hämmästynyt.

• Aleksis-Kiven-sanoilla

Minä elän! Loppukaneetti.

• tuli.paha.olo

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021821137149_uu.shtml

Toivottavasti alkavat tutkia kaikki laitokset. En usko että sen kummempaa on muuallakaan. Lääkkeitä varastettu suuria määriä, ja lisäksi vanhukset tainnutettu lääkkeillä että hoitajat voisivat nukkua ainakin kuusi tuntia yövuorossa. Olen kuvitellut että psyykenlääkkeiden annosteluja ja käyttöä valvotaan.

• RealistiN

Tästä ketjusta saa sellaisen käsityksen että tulisi aina vastoinkäymisten seurauksena, niinkin, mutta ei läheskään aina.
      Olen tässä läheltä seurannut kuinka keskellä kaiken onnistumisen ja hyvän voi iskeä kaiken lamaannuttava masennus. Kuinka normaalisti fiksu, älykäs, ja erittäin energinen henkilö masennuttuaan näkee kaiken negatiivisena, eikä järkipuheella ole mitään merkitystä. Hyvin tuottava yritys kaatuu niskaan ja saatavat ovat velkoja. Odotellaan sitä valoa tunnelin päässä, sitä kohti....

Jos joku kuvittelee että voi itse valita masentuuko vai ei, niin silloin on pahasti väärässä.

• elämä-on-lahaamista-

juuu, masennus vaivaa, joka aamu pettyneenä aukasen silmät, olen vieläki elossa,
      kuolisin jos tietäisin ihanan helpon kivuttoman hurmaavan keinon poistua ikuisuuteen,
      mutta en tiedä,
      tukehtumisen tunne on kammottava, sen ole jo kokenu muutaman kerran sairauskohtauksen seurauksena,
      en halua kuolla tukehtumalla,

• att2

Voi tulla sairauskin pitkästä opiskelusta. Tuntemani tapaus, sääliksi käy.

• En ole kerennyt näihin kinkereihin, mutta parempi myöhään jos silloinkaan ; )

Masennus aiheena, uskon, että jokainen joskus masentuu enkä tarkoita, että jokainen tarvitsee lääkäriä tai lääkkeitä masennukseensa. Minulla ns. masennustila on yleensä lievä tai voi, että se ei ole edes masennusta vaan yliväsymystä ja siten tilapäinen olotila, joka häviää kunnon yöunien jälkeen.

Olen tyyppiä, joka polttaa itseään ns. innokkailla touhuilla loppuun. Tämä päivä esim. on ollut alkuviikon kiireiden jälkeinen väsymyspäivä.

Yksi asia ylitse muiden mielialojen muutoksissa on hyvä parisuhde. Kun rinnalla on puoliso, joka tietää mistä milloinkin kenkä puristaa ja osaa auttaa oikeilla teoilla ja sanoilla päivä kääntyy hetkessä up and down. Kuten tänäänkin.

Toki minullakin on menneisyyteni johon kuului kovia takapakkeja esim. työelämässä. Kerran saatuani työkaverilta puukon selkääni se vei minut peiton alle viikoksi, mutta siitä ei onneksi kukaan kärsinyt ja minäkin kyllästyi itsesääliini siellä peiton alla ja eikun ylös ja etiäpäin.

En siis ole masentujatyyppi enkä ns. mielialasekoilija.

En siis kuulu "enää" riskiryhmään.

• "Korppis"

Kirjoittamalla noin...en kerinnyt
        Tarkoittaa että olet ollut puskissa koko ajan.
        Samaa tarkoittaa melkein: Nyt minä tulin...nyt lähden...
        Puskista...puskiin.

H.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"Korppis"

Kirjoittamalla noin...en kerinnyt
        Tarkoittaa että olet ollut puskissa koko ajan.
        Samaa tarkoittaa melkein: Nyt minä tulin...nyt lähden...
        Puskista...puskiin.

H.

Sovitaan niin, ei se ole minulta pois jos uskot noin. Moni kristitty/muslimi uskoo profeettoihinsa Jumalan poikina, niiden päätä on turha kääntää.

Arvaa minne nyt lähden ; )

• AkanUkko

Tuolta tietoa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00389

Oma psykiatrini kertoi, että masennuksesta voi parantua hyvässä hoidossa samassa ajassa, missä se on syntynytkin.
      Esim. kohdallani se tarkoittaisi että 120 vuotiaana olisin sitten jo parantunut.

Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että pelkkä lääkehoito ei auta masennukseen, jos mikään masentuneen elämässä ei muuten muutu, vaan lääkitys pikemminkin pahentaa tilannetta.
      Yhdistetty sopiva terapia ja lääkitys tehoaa paremmin kuin kumpikaan yksinään.
      Juuri tästä johtuu, että monetkaan eivät koe lääkityksen auttavan, vaan pahentavan tilannetta. Samoin terapiaan suhtaudutaan turhautuneesti.

Usein masentunut kokee, että kun hoito alkaa, niin tuloksia näkyy viimeistään parin viikon sisällä. Mutta niinhän ei ole ja ei voikaan olla, sillä esim. lääkkeisiin tottuminen vie vähintään tuon ajan. Usein lääkeisiin totutteluaikana alkuun tilanne tuntuu huonommalta kuin aloitettaessa. Johtuu siitä, että kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, jotka sitten ajan kanssa häviävät (siis elimistö tottuu lääkkeeseen).
      Joillakin mielialalääkkeillä voi käytön alussa tulla itsetuhoisia ajatuksia ja se vaatii aina tarkkaa seurantaa.

Itse olen siis ollut terapiassa jo yli seitsemän vuotta ja koen elämäni ihan hyväksi, mutta vielä on paljon selvitettäviä asioita.

Dignoosini ovat tämän suhteen: F34.1, F41.1 ja F31
      Mikään noista ei tule parantumaan.

• de-meter

Hieno kirjoitus AkanUkko, kiitos siitä. Ja tuo linkki sisältää oikeastaan kaiken, mitä tässäkin ketjussa on puhuttu.
        Otsikon "Masentuneisuus"- alle sopii varmasti myös depressiivinen luonne, mitä on myöskin vaikea muuttaa ja "hoitaa", edes siinä 120 vuodessa..))
        Ja jos suomalaisilla on jokin kansallisluonne, eiköhän se mene sille synkemmälle puolelle. Itse en pidä depressiivistä luonnetta pahana. Se pitää jalat tukevasti maan pinnalla, eikä sulje pois ajoittaista iloa. Ja eivätkös parhaat koomikot ole niitä, joilla on vahva kytkös elämän traagiseen pohjavirtaan ?

• eppu2

Puhut täyttä asiaa.
        Lääkityksen aloittaminen pitäisikin olla keino, millä tilannetta tasoitetaan, niin, että potilaaseen saadaan keskusteluyhteys terapian aloittamiseen.
        Toimivan pitoisuuden saavuttaminen voi kestää yli kaksikin viikkoa.
        Vaan, kun ihminen käy terveyskeskuksessa ja sieltä saa reseptin, usein se jää siihen ja reseptiä vaan käydään uusimassa.
        Näin tilapäiseksi tarkoitettu apu ´jää päälle.´
        Sinä Akan-ukko vaikutat hyvinkin tasapainoiselta. Tuntuu, että olet hyväksynyt tilanteen ja osaat elää sen kanssa.
        Tsemppiä Sinulle edelleen.

• AkanUkko

Kiitos tsemppauksesta!

Ehkä kaikkein paras elämänohje on siinä, että yrittää ymmärtää itseään ja muita. Myös kaikkien ihmisten sanojen ja tekojen ymmärtäminen auttaa elämässä selviytymisessä.
        Vaikka kaikkea ymmärtäisikin, niin kaikkia tekoja ja sanoja ei tarvitse hyväksyä. Eli lyhyemmin ihmisen voi aina hyväksyä, mutta ihmisen kaikkia tekoja ei tarvitse.
        No ei tullutkaan lyhyemmin :).

Minulle psykiatrini selitti, että ainakin jotkut mielialalääkkeet saavat aivot oppimistilaan. Jos tämän tilan aikana terapian keinoin opetetaan "valoisan elämän keinoja" tai jotain sellaista, niin masennus vähenee. Mutta jos ne olosuhteet, joissa ihminen masentui, jatkuvat samana, eikä ole terapiaa, niin oppimistilassa aivot oppivat lisää masennusta eli tilanne pahenee.

Siksi lääkitys ilman terapiaa on kuin hukkuvalle kaadettaisiin vettä keuhkoihin ja pelkkä terapia ilman lääkitystä on tekohengitystä veden alla.

• de-meter
        AkanUkko kirjoitti:

Kiitos tsemppauksesta!

Ehkä kaikkein paras elämänohje on siinä, että yrittää ymmärtää itseään ja muita. Myös kaikkien ihmisten sanojen ja tekojen ymmärtäminen auttaa elämässä selviytymisessä.
        Vaikka kaikkea ymmärtäisikin, niin kaikkia tekoja ja sanoja ei tarvitse hyväksyä. Eli lyhyemmin ihmisen voi aina hyväksyä, mutta ihmisen kaikkia tekoja ei tarvitse.

Minulle psykiatrini selitti, että ainakin jotkut mielialalääkkeet saavat aivot oppimistilaan. Jos tämän tilan aikana terapian keinoin opetetaan "valoisan elämän keinoja" tai jotain sellaista, niin masennus vähenee. Mutta jos ne olosuhteet, joissa ihminen masentui, jatkuvat samana, eikä ole terapiaa, niin oppimistilassa aivot oppivat lisää masennusta eli tilanne pahenee.

Siksi lääkitys ilman terapiaa on kuin hukkuvalle kaadettaisiin vettä keuhkoihin ja pelkkä terapia ilman lääkitystä on tekohengitystä veden alla.

Tuo on varmasti ihan keskeistä kaikessa kanssakäymisessä ja selviytymisessä, Akanukko, että pyrkii lisäämään omaa ymmärrystään. Keinoja siihen kyllä löytyy ja kun näin pitkälle , 60 , on selvitty, niitä on varmasti löydettykin. Työkalupakki ei ole tyhjä.
        Muistan jollain luennolla kuulleeni, että yli viiskymppiset mielenterveyskuntoutujat pärjäävät yleensä aika hyvin. Ovat kiinnittyneet hoitoon, löytäneet omat rutiininsa ja jos ovat jo eläkkeellä, ulkoiset paineetkin ovat luultavasti vähentyneet.

Niin, että eivät meidän asiat mitenkään huonosti ole..))
        Waltaria mukaillen: "me onnelliset, maailman kärsimyksillä mitaten"...

• de-meter kirjoitti:

Tuo on varmasti ihan keskeistä kaikessa kanssakäymisessä ja selviytymisessä, Akanukko, että pyrkii lisäämään omaa ymmärrystään. Keinoja siihen kyllä löytyy ja kun näin pitkälle , 60 , on selvitty, niitä on varmasti löydettykin. Työkalupakki ei ole tyhjä.
        Muistan jollain luennolla kuulleeni, että yli viiskymppiset mielenterveyskuntoutujat pärjäävät yleensä aika hyvin. Ovat kiinnittyneet hoitoon, löytäneet omat rutiininsa ja jos ovat jo eläkkeellä, ulkoiset paineetkin ovat luultavasti vähentyneet.

Niin, että eivät meidän asiat mitenkään huonosti ole..))
        Waltaria mukaillen: "me onnelliset, maailman kärsimyksillä mitaten"...

"de-meter"

Olen tässä monessakin ketjussa kysellyt, onko ihminen enää ihminen, kun hänen
        mielensä järkkyminen on "korjattu".
        Onko ihminen enää tarpeellinen? Luotettava?
        Vai onko hän enää vain kaduilla kävelevä aika-pommi.
        -
        "Kun saat ihmisen itkun loppumaan, älä jätä hänelle nenäliinaa"
        -
        Tämä ketju ei enää ole tarpeelinen.
        Jankun.
        Jankuti.
        Avaa uusi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"de-meter"

Olen tässä monessakin ketjussa kysellyt, onko ihminen enää ihminen, kun hänen
        mielensä järkkyminen on "korjattu".
        Onko ihminen enää tarpeellinen? Luotettava?
        Vai onko hän enää vain kaduilla kävelevä aika-pommi.
        -
        "Kun saat ihmisen itkun loppumaan, älä jätä hänelle nenäliinaa"
        -
        Tämä ketju ei enää ole tarpeelinen.
        Jankun.
        Jankuti.
        Avaa uusi.

H.

Onko luotettavuus ainoa ihmisyyden kriteeri?
        Skitsofreeninen äitini ei ollut luotettava, ei millään. En minä uskaltanut mennä sinne yöksi, eikä ottaa hänet meille bunkkaamaan. Ihan varmasti oli myös kävelevä aikapommi myös. Ja silti Ihminen.
        Hänen herkkä mielensä teki että näki jotain kaunista kaikissa, hän toi sen aina esille, rauhallisella, viisaalla tavalla.
        Ilman häntä en olisi samalla tavalla oppinut olemaan kiitollinen siitä että minulla on mahdollisuus terveeseen mieleen. En olisi oppinut että itsestään PITÄÄ pitää huolta, muidenkin takia. Että se on yksi kauneimmista lahjoista minkä voi toiselle antaa. Koska kaikenlainen sairaus vaikuttaa aina kaikkiin.
        Ei maailmassa yksin kauniita, rauhallisia tai merkityksettömiä asioita voi olla, se vaatii myös joskus jotain rumaa, pelottavaa ja epävarmaa.
        Joustavin neule syntyy silleen, että kutoo kaksi oikein, kaksi nurin.

• hmp.f kirjoitti:

Onko luotettavuus ainoa ihmisyyden kriteeri?
        Skitsofreeninen äitini ei ollut luotettava, ei millään. En minä uskaltanut mennä sinne yöksi, eikä ottaa hänet meille bunkkaamaan. Ihan varmasti oli myös kävelevä aikapommi myös. Ja silti Ihminen.
        Hänen herkkä mielensä teki että näki jotain kaunista kaikissa, hän toi sen aina esille, rauhallisella, viisaalla tavalla.
        Ilman häntä en olisi samalla tavalla oppinut olemaan kiitollinen siitä että minulla on mahdollisuus terveeseen mieleen. En olisi oppinut että itsestään PITÄÄ pitää huolta, muidenkin takia. Että se on yksi kauneimmista lahjoista minkä voi toiselle antaa. Koska kaikenlainen sairaus vaikuttaa aina kaikkiin.
        Ei maailmassa yksin kauniita, rauhallisia tai merkityksettömiä asioita voi olla, se vaatii myös joskus jotain rumaa, pelottavaa ja epävarmaa.
        Joustavin neule syntyy silleen, että kutoo kaksi oikein, kaksi nurin.

"humps"

Tämä paikka ei ole satujen paikka.
        Mene muualle.

H.

• hunksz kirjoitti:

"humps"

Tämä paikka ei ole satujen paikka.
        Mene muualle.

H.

On muuten toinenkin juttu josta olen kiitollinen. Että hänellä oli sentään tunteita, joskus vähän liikaakin, mutta ei ollut tunteeton millään tavalla.

• kylmätotuus
        AkanUkko kirjoitti:

Kiitos tsemppauksesta!

Kirjoituksesi viimeinen kappale sisältää tärkeimmät asiat masennuspotilaan hoidosta. Tarvitaan siis lääkitystä ja terapiaa, jotta hyvä hoitotulos saadaan aikaan.

Lääkkeitä saadaankin, mutta saattaa kestää 6kk ennenkuin terapeutille pääsee. Se on kohtuuttoman pitkä aika ja yksi suurimmista puutteista julkisessa terveydenhoidossamme.
        Mielenterveyspotilaat ovat jääneet lapsipuolen asemaan koko systeemissä. Se on epäinhimillistä ja tulee kalliiksi.

Tässäkin asiassa päättäjät ovat olleet lyhytnäköisiä leikatessaan määrärahoja mielenterveys sektorilta. Avohoitoon siirretään ihmisiä, jotka eivät siinä pärjää. Minusta se on lähinnä heitteillejättö.
        Mikäli todellista säästöä halutaan, niin silloin on lisättävä psykoterapeuttien määrää roimasti.
        Jokainen nuori, joka joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä puutteellisen hoidon vuoksi on menetys yhteiskunnalle. Sama koskee tietenkin kaiken ikäisiä. Inhimillisiä menetyksiä ei voi edes rahassa mitata.

Hyvä, että laitoit linkin, jossa masennusta käsiteltiin. Toivottavasti se avasi edes joidenkin palstalaisten silmät.

• tämä-on-totta-

Varma ja paras lääkkeen k a i k i l l e niille jotka kärsii masennuksesta, se on ehdottomasti r a h a ja vain RAHA , se on aivan varma asia, todellista totta,
      köyhyys masentaa,
      meikällä on kokemusta asiasta,
      heti kun voiton päävoiton lotosta ja oli rahaa käyttää aivan kaikkeen mitä ikinä oli haaveillu, masennus katosi taivaan tuuliin,
      mikään ei ole sairastuttavampaa kuin köyhyys,
      köyhyys on ihmisen maanpäällinen helvetti,
      köyhyys rajottaa ihmistä ihan kaikessa , ihan kaikessa,
      -
      siis rahaa kaikille lääkkeeksi, masennus katoaa ja koko yhteiskunta voi paremmin kuin hyvin ,

• AkanUkko

Jos masennus johtuu rahan puutteesta, niin raha saattaa auttaa hiukan siihen.

Mutta vaikea masennus ei ilman hoitoa koskaan parane. Lievä voi parantuakin.

• on-kokemusta-asiasta-

Raha on paras lääke masennukseen,
      ku rahaa on riittämiin, masennuksesta ei ole tietoakaa,
      -

kanattaa alkaa rikkaaksi,,,,,,

• AkanUkko

Uskot siis, että rikkaat eivät koskaan voi masentua?

• TÄMÄ_ON_TOTUUS_
        AkanUkko kirjoitti:

Niin se vaan on, rahalla saa ja autolla pääsee, ei ole mitään syytä masentua, virikkeitä riittää muillekki jakaa,
        -
        köyhyys todellaki on masennuksen syy,
        elämä on sidottua,
        raha ei riitä kaikkeen tarpeeliseenkaa,
        puhumattaka harrastuksista,
        tietenki ulkona liikkuminen ei maksa muuta kuin vaivaa,
        ja hyviä vaateita ja kenkiä,
        mutta se ei riitä ihmisen henkisen hyvinvoinnin pitämiseksi yllä
        on kyllä hyvä lisä siihen,
        --
        yhteiskunta ihmettelee miksi työikäset ovat masennuksen takia sairaseläkkeellä,
        yksinkertanen syy on SUURI KÖYHYYS,
        nämä ihmiset ei koskaan ole voineet rakentaa turvallista mielnensä mukaista ihanaa elämää,
        köyhyy on myös syynä aina perheitten hajoamiseen ja entistä enemmän onnettomia ihmisiä tulee yhteiskuntaamme,
        joten,,,,
        JOS OIKEESTI HYVÄÄ HALUTTAISIIN ihmisille,
        niin pelastus olisi se,,,
        kaikki ihmiset pitäisi työllistää ja maksaa heille r i i t t ä v ä n suurta palkaa,
        että he voisivat turvallisesti suunitella ja rakentaa elämäänsä ja perhettään luotsata onneliseen elämään,
        -
        KÖYHYYS ON YHTEISKUNNAN TEKEMÄ RIKOS kansalaisia kohtaan,,,,
        -

on kokemusta asiasta,,,,

• TÄMÄ_ON_TOTUUS_
        AkanUkko kirjoitti:

Niin se vaan on, rahalla saa ja autolla pääsee, ei ole mitään syytä masentua, virikkeitä riittää muillekki jakaa,
        -
        elämä on sidottua,
        --
        nämä ihmiset ei koskaan ole voineet rakentaa turvallista mielnensä mukaista ihanaa elämää,
        köyhyy on myös syynä aina perheitten hajoamiseen ja entistä enemmän onnettomia ihmisiä tulee yhteiskuntaamme,
        joten,,,,
        kaikki ihmiset pitäisi työllistää ja maksaa heille r i i t t ä v ä n suurta palkaa,
        että he voisivat turvallisesti suunitella ja rakentaa elämäänsä ja perhettään luotsata onneliseen elämään,
        -
        -

on kokemusta asiasta,,,,

YLLÄPITO !!!!!!!!!! HALOOOOOOOOOOOOOOO;;
        SUOMESSA ON SANAN VAPAUS; MIELIPITEITTEN ILMAISU VAPAUS;
        TÄSSÄ ON PELKÄSTÄÄN KERROTTU MIKÄ ON SYYNÄ SUOMALAISTEN KÖYHIEN MASENNUSTILAAN;;;
        ONKO TOTUUS YLLÄPITÄJÄLLEKKI NOIN KIPEE;
        ONKO KÄSKETY SALATA KIPEÄT TOTUUDET IHMISILTÄ,,
        ONKO päättäjillä TULLUU TEHTYÄ RIKOKSIA SUURISSA YHTEISKUNNALISISSA PÄÄTÖKSISSÄ KÖYHIÄ VASTAAN
        siksikö hävetään ettei totuus tulis julki,

• TÄMÄ_ON_TOTUUS_ kirjoitti:

-
        elämä on sidottua,
        --
        joten,,,,
        -
        -

on kokemusta asiasta,,,,

YLLÄPITO !!!!!!!!!! HALOOOOOOOOOOOOOOO;;
        SUOMESSA ON SANAN VAPAUS; MIELIPITEITTEN ILMAISU VAPAUS;
        TÄSSÄ ON PELKÄSTÄÄN KERROTTU MIKÄ ON SYYNÄ SUOMALAISTEN KÖYHIEN MASENNUSTILAAN;;;
        ONKO TOTUUS YLLÄPITÄJÄLLEKKI NOIN KIPEE;
        ONKO KÄSKETY SALATA KIPEÄT TOTUUDET IHMISILTÄ,,
        ONKO päättäjillä TULLUU TEHTYÄ RIKOKSIA SUURISSA YHTEISKUNNALISISSA PÄÄTÖKSISSÄ KÖYHIÄ VASTAAN
        siksikö hävetään ettei totuus tulis julki,

"mutta se ei riitä ihmisen henkisen hyvinvoinnin pitämiseksi yllä"
        "tietenki ulkona liikkuminen ei maksa muuta kuin vaivaa",???

Huudat tosi suuresti isoin kirjaimin, aivan kuin tietäisit totuuden masennukseen ja rahan sinäkin otat esiin, mutta, mutta, kun minä olen eri mieltä.

Tietenkin on näitä, jotka pelaavat vähäiset rahansa johonkin automaattiin, tai uskovat, että se Lottovoitto pamahtaa, kun tarpeeksi pelaa, mutta minä en koskaan uskonut siihen.

Työttömyys on toki suurikin ongelma, jos on tehnyt isonkin asuntolainan (silloin 80-luvulla) ja maksuista tulee puutetta, mutta, mutta?

Hieman "haparoiden" kirjoitan näitä mietteitäni, koska itse en ole joutunut kokemaan masennusta pärjäämisestäni, eikä lapsenikaan, tai tiedä heistä, koska ei siitä ensimmäisenä kerrota äidille.

Mikähän on tämän "toduudentorven" oikein omakohtaine kokemus köyhyydestä?

• köyhyys-o-yhteiskunnan-
        Kristiina23 kirjoitti:

"mutta se ei riitä ihmisen henkisen hyvinvoinnin pitämiseksi yllä"
        "tietenki ulkona liikkuminen ei maksa muuta kuin vaivaa",???

Huudat tosi suuresti isoin kirjaimin, aivan kuin tietäisit totuuden masennukseen ja rahan sinäkin otat esiin, mutta, mutta, kun minä olen eri mieltä.

Tietenkin on näitä, jotka pelaavat vähäiset rahansa johonkin automaattiin, tai uskovat, että se Lottovoitto pamahtaa, kun tarpeeksi pelaa, mutta minä en koskaan uskonut siihen.

Työttömyys on toki suurikin ongelma, jos on tehnyt isonkin asuntolainan (silloin 80-luvulla) ja maksuista tulee puutetta, mutta, mutta?

Hieman "haparoiden" kirjoitan näitä mietteitäni, koska itse en ole joutunut kokemaan masennusta pärjäämisestäni, eikä lapsenikaan, tai tiedä heistä, koska ei siitä ensimmäisenä kerrota äidille.

Mikähän on tämän "toduudentorven" oikein omakohtaine kokemus köyhyydestä?

tekemä rikos kansaansa kohtaan,,, köyhyys on poistettava suomesta,,,

---

Totuus on, työtä teimme puolison kanssa nelkytvuotta ja siitä työeläke molemmille, meidät luokiteltiin hyvätuloisiin kansalaisiin,
        matkustelimme lomilla ulkomailla,
        -
        olemme sen luontosia ihmisiä ,
        jos ei olisi rahaa käytössä takuulla iskis masennus,

• köyhyys-ei-ole-ilo-

• köyhyys-o-yhteiskunnan- kirjoitti:

tekemä rikos kansaansa kohtaan,,, köyhyys on poistettava suomesta,,,

---

Totuus on, työtä teimme puolison kanssa nelkytvuotta ja siitä työeläke molemmille, meidät luokiteltiin hyvätuloisiin kansalaisiin,
        matkustelimme lomilla ulkomailla,
        -
        olemme sen luontosia ihmisiä ,
        jos ei olisi rahaa käytössä takuulla iskis masennus,

"työtä teimme puolison kanssa nelkytvuotta ja siitä työeläke molemmille, meidät luokiteltiin hyvätuloisiin kansalaisiin", joka ei ole todellakaan väärin.

Ei todellakaan.

Miksi nyt tämä vuodatus lasten (työikäisten) hyvinvoinnista?

• AkanUkko
        TÄMÄ_ON_TOTUUS_ kirjoitti:

-
        elämä on sidottua,
        --
        joten,,,,
        -
        -

on kokemusta asiasta,,,,

Köyhyys voi olla yksi syy masennukseen tai jopa masennus köyhyyteen, mutta ei ainoa.

Itse tiedän masennukseni syyn ja se ei ollut köyhyys, vaikka en rikas olekaan.
        Mutta jos en olisi ollut jo lapsesta saakka masentunut, niin ehkäpä olisin yltänyt rikkauksiin, kuka tietää. Kuitenkin masennukseni syy esti tehokkaasti vaurastumisen.

Kuitenkaan en syytä masennukseni syystä ketään, en edes itseäni, vaikka vika olikin minussa. Olin vain syntynyt sellaiseksi kuin olen.

Jotta masennukseni kehittyi vaikeaksi, tarvittiin lisää syitä, jotka liittyivät siihen, että rakastin ihmisiä liikaa ja itseni uhraten unohdin hoitaa itseäni. Haukkasin liian suuren palan, enkä jaksanutkaan. Itse en sitä huomannut, joka pitkälti johtui dignoosistani F31.

• totuus-on-yksinkertainen

Raha on paras lääke aivan kaikkiin vaivoihin,
      köyhyys on maanpäällinen helvetti,

• ikävä kyllä rahalla ei vaan voi ostaa terveyttä.

• Niin terveyttä ei osteta, mutta sitä on helpompi hoitaa kun on rahaa.

Kyllä minä kallistun tuohon hyvän olon ostamiseen rahalla. Kun huomaa, että on taloudellisia mahdollisuuksia hoidettaa itsensä rahalla kuntoon.

Aijon mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja se maksaa. Mutta maksaa se kunnallisen puolenkin oravanpyörässä juokseminen ja se on hidasta.

Sairaalan päivystys toki toimii, lääkärit (joka kerta eri) syöttää lääkekuureja, minua näkemättä. En pääse erikoislääkärin tarkastukseen. Pääsisin toki mutkien kautta. Jos esim. tilaan ajan terveyskeskuksen lääkärillle, jolla on yleislääkärin paperit ja joka tutkisi minut ja jolta saisin lähetteen sairaalan polille jne.

Mitä se hyöveijää, rahaa ja aikaa palaa ja samalla rahalla yksityinen erikoislääkäri pystyy hoitamaan minut kerralla kuntoon.

• tätä-mieltä-

tiinaiseksi,
        -
        voi rahalla ostaa myös terveyttä, siis hoitoja,
        hyvät hoidot pidentää ikää jopa 10-20 vuotta,
        -
        köyhyys on yhteiskunnan tekemä rikos kansalaisille,
        päättäjien tekemä rikos,
        siis huonojen päätösten seurauksena suurimmasta osasta kansakunnasta tulee köyhä,
        -
        jos päättäjät on viisaita
        päätökset voi olla myös koko yhteiskuntaa kehitvään toimintaan sunnattuja päätöksiä,
        jonka seurauksena koko yhteiskunta vaurastuu, työtä ja turvattua toimeentuloa kaikille,
        -
        ei vain pieni sektori , kuten viimesten kaksikymmentä vuotta on tehty päätöksiä,
        päätösten seurauksena vain muutamat johtajat ovat kähmineet valtavat omaisuudet kansakuntamme kustannuksella,
        esm. valtion omaisutta myyty pillkahinnalla yksityiseen omistukseen,
        josta hyöty menee vain muutaman johtajan taskuun,
        --
        viimenen hyvä esimerkki on forttimin garuunan myynti yksityiseen omistukseen,
        siitä sentään joku älysi nostaa julkisen metakan ja kyselyn onko oikein myydä valtiolle elintarkeitä kohteita yksityiseen omistukseen ,
        -
        voi vain ihmetellä älyttömiä päättäjiä, tyhmyys on ollu vallassa,
        rikkaan suomen tuhoojat,
        --

köyhyys on rikos, vanha sanonta,
        joka on aina totta,
        siinäpä miettimistä, kenen tekemä rikos,,,,

-
        tulipahan sanottua-

• kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

Niin terveyttä ei osteta, mutta sitä on helpompi hoitaa kun on rahaa.

Kyllä minä kallistun tuohon hyvän olon ostamiseen rahalla. Kun huomaa, että on taloudellisia mahdollisuuksia hoidettaa itsensä rahalla kuntoon.

Aijon mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja se maksaa. Mutta maksaa se kunnallisen puolenkin oravanpyörässä juokseminen ja se on hidasta.

Sairaalan päivystys toki toimii, lääkärit (joka kerta eri) syöttää lääkekuureja, minua näkemättä. En pääse erikoislääkärin tarkastukseen. Pääsisin toki mutkien kautta. Jos esim. tilaan ajan terveyskeskuksen lääkärillle, jolla on yleislääkärin paperit ja joka tutkisi minut ja jolta saisin lähetteen sairaalan polille jne.

Mitä se hyöveijää, rahaa ja aikaa palaa ja samalla rahalla yksityinen erikoislääkäri pystyy hoitamaan minut kerralla kuntoon.

Aloitus koski masennuspotilaita, mutta et varmaankaan kommentissasi tarkoittanut heitä, vaan aivan muita sairauksia potevia ihmisiä.

Rahalla pääsee yksityisille lääkäreille, sehän on selvä juttu. Kaikilla ei kuitenkaan ole paksua lämiskää, joten he käyttävät julkista terveydenhoitoa ja sen palveluja. Olen yksi heistä.

Omat kokemukseni kotipaikkani terveyskeskuksesta ovat pelkästään positiivisia.
        Täällä on omalääkäri/omahoitaja systeemi.
        Kun olen tarvinnut lääkärin apua, se on hoitunut kivuttomasti. Soitan omahoitajalle ja kerron hänelle asiani. Hän varaa minulle ajan lääkärille. Jos sairauteni vaatii kiireellistä hoitoa, saan ajan samalle päivälle, joko omalääkärille tai päivystävälle lääkärille. Muussa tapauksessa aika järjestyy omalääkärille viimeistään parin päivän päästä.

Erikoissairaanhoitoon, siis Kysiin, olen aina päässyt, jos tilanne on sitä vaatinut. Siellä ne samat lääkärit toimivat kuin yksityisillä lääkäriasemillakin.

Ei minulla ole mitään valittamista terveyskeskuksemme toiminnasta, eikä myöskään omalääkäristäni.

Tiedän kyllä, että on huikeita eroja paikkakuntien välillä, mutta näin täällä.

• ent.siivoojaparka
        kylmätotuus kirjoitti:

Aloitus koski masennuspotilaita, mutta et varmaankaan kommentissasi tarkoittanut heitä, vaan aivan muita sairauksia potevia ihmisiä.

Rahalla pääsee yksityisille lääkäreille, sehän on selvä juttu. Kaikilla ei kuitenkaan ole paksua lämiskää, joten he käyttävät julkista terveydenhoitoa ja sen palveluja. Olen yksi heistä.

Kun olen tarvinnut lääkärin apua, se on hoitunut kivuttomasti. Soitan omahoitajalle ja kerron hänelle asiani. Hän varaa minulle ajan lääkärille. Jos sairauteni vaatii kiireellistä hoitoa, saan ajan samalle päivälle, joko omalääkärille tai päivystävälle lääkärille. Muussa tapauksessa aika järjestyy omalääkärille viimeistään parin päivän päästä.

Erikoissairaanhoitoon, siis Kysiin, olen aina päässyt, jos tilanne on sitä vaatinut. Siellä ne samat lääkärit toimivat kuin yksityisillä lääkäriasemillakin.

Ei minulla ole mitään valittamista terveyskeskuksemme toiminnasta, eikä myöskään omalääkäristäni.

En tiedä miten Suomessa nykyisin, mutta kyllä isälläni ainakin aikoinaan raha paransi huomattavasti elämänlaatua.
        Hän olisi joutunut jonottamaan lonkkaleikkaukseen, kitumaan kuluneen lonkkansa kanssa kauan, ellei olisi ollut varaa yksityissairaalaan.
        Olikohan semmonen sairaala kun Mehiläinen nimeltään ja siihen maailmanaikaan se leikkaus maksoi kymmeniä tuhansia markkoja, mutta oli se sen arvoista, kun pääsi taas liikkumaan "kuin vuorikauris" pitkin metsiä, maita ja mantuja.

• Korppis1
        kylmätotuus kirjoitti:

Kylmätotuus@ Onko teidän terveyskeskuksissa gynegologeja?

Kuukauden jatkunut virtsatieinfektion kulku on ollut seuraava. Vien pissanäytteen, josta analysoidaan bakteerit ja toimitetaan sairaanhoitajalle joka jututtaa käytävällä lääkäriä joka määrää lääkkeet potilasta näkemättä.

Kun lääke ei tepsi määrää lääkäri uuden pissanäytteen nähtyään, ei potilasta nähtyään toista lääkettä, nyt tosin eri lääkäri kuin eka kerralla.

Kolmannen pissanäytteen jälkeen eri lääkäri määrää sitä ensimmäistä lääkettä joka ei tepsinyt ja taas sairaalan käytävällä näkemättä potilasta.

Ei ihme, että päädyimme sairaanhoitajan kanssa, että käännyn yksityisen erikoislääkärin puoleen.

Mitä kaikki maksaa.

Jos käytän julkista reittiä maksan ensin terveyskeskusmaksun, jonka jälkeen saanen lähetteen erikoislääkärille sairaalan polille ja maksan siitä poliklinikka maksun.

Kuitenkin terveydentilani voi heiketä jos tulehdus jatkuu ja joudun jonottamaan poliklinikalle pääsy. Siksi säästän yhteiskunnan varoja ja omia voimavaroja ja pistän rahaa terveyteeni. Uskon, että ensi keskiviikkona tiedän enempi kuin koko tänä kuluneena helmikuuna koska näen eka kertaa oikean lääkärin kasvotusten enkä vain päivystypolin vastaanottovirkailijoita ja labran sairaanhoitajia.

En ole rikas, mutta jos tarve vaatii rahaa löytyy terveyden hoitoon.

• eppu2
        Korppis1 kirjoitti:

Kuukauden jatkunut virtsatieinfektion kulku on ollut seuraava. Vien pissanäytteen, josta analysoidaan bakteerit ja toimitetaan sairaanhoitajalle joka jututtaa käytävällä lääkäriä joka määrää lääkkeet potilasta näkemättä.

Kun lääke ei tepsi määrää lääkäri uuden pissanäytteen nähtyään, ei potilasta nähtyään toista lääkettä, nyt tosin eri lääkäri kuin eka kerralla.

Kolmannen pissanäytteen jälkeen eri lääkäri määrää sitä ensimmäistä lääkettä joka ei tepsinyt ja taas sairaalan käytävällä näkemättä potilasta.

Ei ihme, että päädyimme sairaanhoitajan kanssa, että käännyn yksityisen erikoislääkärin puoleen.

Mitä kaikki maksaa.

Jos käytän julkista reittiä maksan ensin terveyskeskusmaksun, jonka jälkeen saanen lähetteen erikoislääkärille sairaalan polille ja maksan siitä poliklinikka maksun.

Kuitenkin terveydentilani voi heiketä jos tulehdus jatkuu ja joudun jonottamaan poliklinikalle pääsy. Siksi säästän yhteiskunnan varoja ja omia voimavaroja ja pistän rahaa terveyteeni. Uskon, että ensi keskiviikkona tiedän enempi kuin koko tänä kuluneena helmikuuna koska näen eka kertaa oikean lääkärin kasvotusten enkä vain päivystypolin vastaanottovirkailijoita ja labran sairaanhoitajia.

Omituista pissainfektion hoitoa.
        Kyllä näytteestä pysytytään analysoimaan, mikä lääke puree.
        Joskus voidaan aloittaa ennen vastausten tulemista joku todennäköinen, jos tulehdus on ärhäkkä, vaihtaa sitten, jos ei pure. Mutta kyllä asian toteamiseen yksi näyte pitäisi riittää.
        Jos taas tulehdus muuttuu krooniseksi, tilanne on huonompi.
        Hoitamaton tulehdus voi nousta ylemmäs virtsarakosta.

• kylmätotuus
        Korppis1 kirjoitti:

Mitä kaikki maksaa.

Terveyskeskuksessamme ei ole tietääkseni vakituista gynekologia. Omalääkärini on yleislääketieteen erikoislääkäri ja niin taitavat olla muutkin lääkärit terkkarissamme.
        Kerran viikossa KYSistä käy joidenkin alojen erikoislääkäreitä pitämässä vastaanottoa, ainakin kirurgi ja reumatologi, muista ei ole tietoa.

Ymmärtääkseni tuo sinun sairautesi asiantuntija on urologi.
        Tosi oudolta tuntuu tuo kuvaamasi tilanne. En ole itse koskaan tuollaiseen törmännyt.
        Täällä lääkärit eivät määrää reseptilääkkeitä näkemättä potilasta.

Olisikohan sinun syytä ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, koska niin holtittomalta tuo saamasi hoito vaikuttaa.

Totesinkin jo aiemmin, että on todella suuria eroja terveyskeskusten toiminnassa eri paikkakunnilla.
        Täällä se toimii tosi hyvin, mutta sinun asuinpaikassasi kaikki tuntuu olevan ihanasti rempallaan.

• näinkin.voi.olla
        Korppis1 kirjoitti:

Mitä kaikki maksaa.

Luulempa että urologilta saisit paremman avun vaivaasi. Sinnekin pitää olla lähete terveyskeskuslääkäriltä ja käyntiaika saattaa venyä kuukausien päähän.

Yleensä yksi pissanäyte riittää. Kuitenkin viikonloppuna alkaneen infektion näytteen tutkiminen saattaa kestää muutamia päiviä. Näytteen voi ottaa viikonloppuna, mutta näyte lähetetään tutkittavaksi vasta maanantaina ja viljelyn kautta määrätä vasta lääkkeet tiistaina tai keskiviikkona. Siihen asti on lääkkeenä Burana ja karpalomehu, koska mukamas saattaa olla ettei juuri viikonloppuna ilman tutkimusta määrätyt lääkkeet pure.

Tiistaina tai keskiviikkona lääkkeet saa sitten hakea apteekista. Lääkäriä ei tarvita koska sairaanhoitaja on haastatellut potilasta viikonloppuna näytettä antaessa.

• Korppis1
        näinkin.voi.olla kirjoitti:

Luulempa että urologilta saisit paremman avun vaivaasi. Sinnekin pitää olla lähete terveyskeskuslääkäriltä ja käyntiaika saattaa venyä kuukausien päähän.

Yleensä yksi pissanäyte riittää. Kuitenkin viikonloppuna alkaneen infektion näytteen tutkiminen saattaa kestää muutamia päiviä. Näytteen voi ottaa viikonloppuna, mutta näyte lähetetään tutkittavaksi vasta maanantaina ja viljelyn kautta määrätä vasta lääkkeet tiistaina tai keskiviikkona. Siihen asti on lääkkeenä Burana ja karpalomehu, koska mukamas saattaa olla ettei juuri viikonloppuna ilman tutkimusta määrätyt lääkkeet pure.

Tiistaina tai keskiviikkona lääkkeet saa sitten hakea apteekista. Lääkäriä ei tarvita koska sairaanhoitaja on haastatellut potilasta viikonloppuna näytettä antaessa.

Iltapäivää@ Tilasin gynekologin, menen huomenna koska haluan samalla yleistutkimuksen.

Onhan tämä kuukausi ollut poukkurointia. Uskoisin, että se toinen lääke olisi tehonnut jos se olisi kestänyt 10-vuorokautta, Nythän viiden vuorokauden lääkitys on koskematta lääkekaapissani ja uusi lääke kohta syöty. Oireita ei juuri nyt ole.
        Ei tämä ole minulle eka kerta kun olen virtsatietulehduskierteessä. Kun olin sairaalassa rinnan korjausrasvaimussa, jälkitautina kärsin 3 kk virtsatietulehduksista.

Olen perunut kaikki minulle tyrkytetyt leikkaukset sillä niin moni tuttavani on saanut sairaalasta erilaisia pöpöjä riesakseen tai leikkaukset eivät ole onnistuneet.

Polilla tapasin yli 70-naisen, jolle oli tehty lonkkaleikkaus, hän oli iloinnut siitä, että leikkaus oli mennyt nappiin, kunnes lonkasta alkoi erittymään nestettä ja verta.

Niin, että itse aijon mennä hautaan ehjänä, mutta hieman rähjääntyneenä.

• eppu2
        Korppis1 kirjoitti:

Iltapäivää@ Tilasin gynekologin, menen huomenna koska haluan samalla yleistutkimuksen.

Onhan tämä kuukausi ollut poukkurointia. Uskoisin, että se toinen lääke olisi tehonnut jos se olisi kestänyt 10-vuorokautta, Nythän viiden vuorokauden lääkitys on koskematta lääkekaapissani ja uusi lääke kohta syöty. Oireita ei juuri nyt ole.
        Ei tämä ole minulle eka kerta kun olen virtsatietulehduskierteessä. Kun olin sairaalassa rinnan korjausrasvaimussa, jälkitautina kärsin 3 kk virtsatietulehduksista.

Olen perunut kaikki minulle tyrkytetyt leikkaukset sillä niin moni tuttavani on saanut sairaalasta erilaisia pöpöjä riesakseen tai leikkaukset eivät ole onnistuneet.

Polilla tapasin yli 70-naisen, jolle oli tehty lonkkaleikkaus, hän oli iloinnut siitä, että leikkaus oli mennyt nappiin, kunnes lonkasta alkoi erittymään nestettä ja verta.

Kun ensioireita tulee, kannattaa heti ottaa karpalokapseleita ja c-vitamiinia.
        Normalisoivat virtsan peehoota. Pöpöt ei pääse kasvamaan.
        Itselläni kerran yritti tulla tulehdus ja selvisin pelkästään heti noita ottamalla. Oma puolustus hoiti loput.
        Usein toki tarvitaan antibiootti.
        En ole ihan ihan varma saako apteekista kontrolliliuskoja. Niillä näkee osviittaa itsekin, jos epäilee alkavaa tulehdusta. (Luulen, että saa.)
        Tuosta leikkaushommasta muistui mieleeni vanha oppi. ´´Aina, kun ihon alle mennään, se on myös infektioriski.´´
        Tänä päivänä vielä, kun on kehittynyt näitä resistenttejä bakteerikantoja.

• vanhakonsti
        eppu2 kirjoitti:

Kun ensioireita tulee, kannattaa heti ottaa karpalokapseleita ja c-vitamiinia.
        Normalisoivat virtsan peehoota. Pöpöt ei pääse kasvamaan.
        Itselläni kerran yritti tulla tulehdus ja selvisin pelkästään heti noita ottamalla. Oma puolustus hoiti loput.
        Usein toki tarvitaan antibiootti.
        En ole ihan ihan varma saako apteekista kontrolliliuskoja. Niillä näkee osviittaa itsekin, jos epäilee alkavaa tulehdusta. (Luulen, että saa.)
        Tuosta leikkaushommasta muistui mieleeni vanha oppi. ´´Aina, kun ihon alle mennään, se on myös infektioriski.´´
        Tänä päivänä vielä, kun on kehittynyt näitä resistenttejä bakteerikantoja.

puolukkamehu on oiva virtsatieinfektion karkoittaja

• eppu2
        vanhakonsti kirjoitti:

puolukkamehu on oiva virtsatieinfektion karkoittaja

Joo, toimii samallalailla, kun karpalo.

• eppu2 kirjoitti:

Joo, toimii samallalailla, kun karpalo.

Ostin 100 %:sta karpalomehua, jota laitan tavalliseen karpalomehujuomaan.

Kiitti vinkeistä ; )

• kylmätotuus
        Korppis1 kirjoitti:

Toivottavasti saat asiantuntevaa hoitoa huomenna pitkäaikaiseen sairauteesi!

• nimimerkille tätä-mieltä-
      jos mää meen lääkäriin ja se totee mulla olevan
      koko elimistöön levinneen syövän
      tai sit se totee että mulla on als
      tai mikä vaan sellainen tauti mikä ei ole pysäytettävissä
      ja vaikka mull olis miljoonia euroja
      ne ei auta siihen mää en niillä
      voi niitä tautejani ostaa pois
      ne vaan vääjäämättömästi vie mut hautaan
      elikkä terveyttä ei voi ostaa rahalla
      ja siinä vaiheessa kun mulla todetaan joku
      parantumaton sairaus niin ei ne eurot mua sen onnellisemmaksi tee
      suomessa on sen verran hyvä sairaanhoito
      ettei täällä ketään jätetä hoitamatta
      ja sillon kun se vakava sairaus iskee
      ei enää tarvita yksityislääkäreiden vastaanottoa
      vaan homma pelaa kunnallisella tasolla.

• Korppis1

Tuo nyt on päivän selvyyttä mitä kirjoitat, mutta totuus on, että jos on hynttyä voi sillä ostaa parhainta parhainta mitä saatavilla on. Ja yksi asia vielä kaikki kuolee ja kuopataan, köyhät vähäisin menoin ja rikkaat komiasti. ; (

• Korppis1
        Korppis1 kirjoitti:

Tuo nyt on päivän selvyyttä mitä kirjoitat, mutta totuus on, että jos on hynttyä voi sillä ostaa parhainta parhainta mitä saatavilla on. Ja yksi asia vielä kaikki kuolee ja kuopataan, köyhät vähäisin menoin ja rikkaat komiasti. ; (

siis parhainta hoitoa.....

• tiinaiseksi

juu hoidon ostaminen rahalla on ihan eri juttu
      kun tää yks kirjoittaja kirjoitti että
      terveyden voi ostaa rahalla
      mun isä ja äitikin eläis vielä jos se olis ollu mahdollista :)

• AkanUkko

Varmaan noi rahan mahtiin uskovat tarkoittavat sellaisia sairauksia, joita voi hoitaa kampaajalla tai manikyyrissä.

Aika kyynistä todeta, että kaikkihan kuollaan, kuten Korppis1 kertoi. Ne on jotain päivänselvyyksiä, mutta kyllä kai nuorena johonkin sairauteen kuoleminen tuntuu meistä elossa olevilta melko epäoikeudenmukaiselta.

Ihan varmasti rikaskin ostaisi elinaikaa (=terveyttä) lisää, jos sitä vain olisi myytävänä. Sellaisena sitä ei ole myynnissä, mutta ehkä rahalla voi vaikuttaa hoidon laatuun sellaisisissa sairauksissa, jotka eivät vääjäämättä hautaan vie.

Masennus, josta tässä ketjussa on kysymys, on sairaus, joka pahimmillaan voi viedä hautaankin, jos sitä ei mitenkään hoideta.
        Oma kokemukseni on, että sitä voidaan melko edullisesti hoitaa, mutta voi olla arpapeliä saada esim. sellainen terapeutti, joka osaa ja jonka kanssa henkilökemiat sopivat yhteen. Eli siinäkään ei raha ratkaise.

Minun vanhempani eivät eläisi, vaikka rahalla olisikin voinut terveyttä ostaa, kun kuolivat onnettomuudessa, jota rahalla ei olisi voinut estää.

• raha-parantaaMasennuksen

Totuus kuitenki on,,,,
      köyhyys masentaa,
      raha rauhottaa,
      raha parantaa myös masennuksen,
      elämä tuntuu elämisen arvoiselta, kun on rahaa riittämiin käytössä,
      köyhyys on rikos, se on vanha sanonta ja pitää paikkansa monilta osin,
      köyhyys on jonkun tekemä rikos ihmisyyttä vastaan,

• "raha-parantaaMasennuksen"

Rahattomuus on masentavin omista vammoistaan.
        Pahin rikos omaa ihmisyyttään vastaan.

H.

• ehkäjoskusvainottu

Ehkä. Tiedä häntä. Ikävät kokemukset kun kasaantuvat, niin laskeehan se mielialaa väkisinkin. Masennus edistää ja aiheuttaaa monia sairauksia. Jokaisen kannattaa miettiä myös omaa käytöstään, ettei ihan vaan vittuuksissaan tai suuressa missiossaan lähde kiusaamaan tai vainoamaan kanssaihmisiään. Voi mennä jopa epävirallisestii ruumiinvamman tuottamiseksi. Kukapa haluaisi sellaiseen syyllistyä ... Ainakaan, jos siitä joutuisi edesvastuuseen.

• ehkäjoskusvainottu

Tarkoitin vaan sitä, että itse näin masentuneena ihmisenä en kovin paljoa kestä näitä vittuiluja. Mielestäni täällä liikaa kiusataan ihmisiä kyseisellä asialla.

• raha-ratkaisee-

Rahalla saa ja autolla pääsee, mieli kummasti virkistyy,
      ei enää masennuksesta tietoakaa

• on-tietoo-

totta,
        raha on paras lääke masennukseen,,,,

• AkanUkko

Jos pelkkä raha parantaa masennuksen, niin masennus on ollut kosmeettista laatua, ei sairaus.

Jos on oikeasti masentunut, niin silloin raha eikä mikään muukaan merkitse yhtään mitään.

Leikittely asialla, että raha parantaa masennuksen, on aika hevosen leikkiä. Siinä aliarvioidaan tai jopa pilkataan sairautta nimeltään masennus.

Niillä ihmisillä, joille vain raha merkitsee kaikkea auvoa, ei ole vielä ollut masennusta. Toivottavasti ei koskaan tulekaan, sillä se kun ei rahalla parane, vaan sokean rahaan uskon johdosta saattaa jopa pahentua.

En vaikeaa masennusta ottaisi itselleni, vaikka saisin määrättömän määrän rahaa. Tämän tietää jokainen, joka on sen sairauden sairastanut.

• AkanUkko

Mutta toivoisin että tiinaiseksi siihen uudestaan sairastuisi. Joutuisi suljetulle osastolle ilman tietokonettaan.

Saisimme mekin täällä kirjoitella rauhassa, eikä hän olisi koko ajan tuomassa omia kärkkäitä mielipiteitään joka asiaan.

Kummalliselta tuntuu ettei hän jo ymmärrä ettei ole tervetullut tänne palstalle. Luulisi tuon nyt jo vuosien kokemuksella tyhmemmänkin ymmärtävän.

• ent.siivoojaparka

Esittelit tuolla itsesi:
        """Yritän nähdä kaikissa ikävissäkin asioissa jonkin hyvän puolen.
        Kaikkin ihmiset ovat minulle mielenkiintoisia."""
        Näytä se myös käytännössä, kommenteissasi.

• tursus

Mielestäni tiinaiseksi sairastaa nimenomaan sitä muoti masennusta. Pystyi sen varjolla jättäytymään työelämästä pois. Laiska ihminen.

Kehui kovasti saaneensa töitä, eipä pää kuitenkaan kestänyt sen tekemistä. Laitokseen sen sortin ihmiset kuuluu. Kuluttamaan meidän veronmaksajien rahoja.

• on-tietoo-

Hänellä raukalla kun ei ole sitä rahaa. Satun tietämään, tunnen tiinan sen verran hyvin. Raha ratkaisisi hänenkin ongelmansa. Nyt hän voi maata siellä kotona murehtien, ja me terveet ihmiset maksamme, jotta nämä laiskat ihmiset saavat olla kotona.

• hullut.pois.palstalt

Ilokseni huomasin et moni muukin on huomant tiinaisexin kyvyttömyyden keskustella asiallisest. Toivottavast hää nyt pyssyy kaukana ja pois täältä häiritsemsäst meit normaaleja kirjoittajia.

Eihä hänest saa ku pahan mielen. Semmoisest mielipuolest. Nythä meille tääl autuus aukes ku saahaan kirjoitella kaikes rauhas ilma hänt.

Mokomaki yhteiskunnan elätti. Iha niiku ei muute olis tarpeeks elätettävii muuntenkii.

• ent.siivoojaparka

Oliko tuo kommenttisi nyt sellainen "asiallinen"? Vai itseironinen? Veikkaisin tuota toista vaihtoehtoa.

• kylmätotuus

Kuuhulluus näyttää olevan valloillaan. Sitä se tuo täysikuu teetättää.
        Onneksi se on pian ohi ja ulvontakin vähentyy.

• matala.profiili

Kerran kirjoitin asiallisen kuvauksen eräästä sairaudesta ja tietämätön tiinaseksi haukkui minut törkeästi. Pari kertaa olen sen jälkeen kommentoinut Korppiksen sikamaisuuksiin.
      10 vuotta sitten täällä oli kekusteluja ei enää.

• Hei. Jos sinä haluat tuntea minut paremmin, niin ole yhteydessä tätä kautta verkko "seksitreffeille" Minulla on puhelinnumero siellä . :) Sinun Cessi :)

• on-tietoo-

nimimerkille matala.profiili
      En yhtään ihmettele että on haukkunut sinut. Kaikkihan se tiina täällä haukkuu. Ei hällä ole minkäänlaisia käytöstapoja. Mielisairas mikä mielisairas, yhteiskunnan elätti.

Suotta Korppista tähän asiaan sekoitat, sillä vaan viet omasta kirjoituksestasi uskottavuuden.

Tiina paran pitäisi mitä pikimmiten hankkiutua hoitoo. Ei hänestä ole enää kotona elämään edes valvonnassa. Koskaan tiedä mitä nämä skitsofrenikot tekevät, ovat vaaraksi itselleen ja kanssaeläjilleen

• ent.siivoojaparka

Et mitään uskaltanut hiiskua siinä ketjussa, missä hän halusi kaikkien sanovan sanottavansa hänelle ja oli itse paikalla.
        Nyt sitten uskallat. Pah! Selän takana avoimella palstalla...
        Toivottavasti hän tulee antamaan sinulle ympäri korvia oikein kunnolla.
        Kuulostaa nuo juttusi samanlaiselle kuin psyykeosastolla, missä hoidettavat kuiskuttelevat toinen toisistaan, että tuo on ihan hullu.

• siilimuori3

Näyttää siltä että saimme vihdoinkin tiinaiseksin hiostettua ulos palstalta. Jo me sitä ollaan yritettykin monta vuotta. Ei näytä enää olla hänellä rekattua nimimerkkiä. Hyvä me !

• ent.siivoojaparka

Kuka sitten seuraavaksi "hiostettaisiin" ulos palstalta, että palstamme olisi yhtä hiljainen ja rauhallinen kuin teidän oma 50 palstanne?

• siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kuka sitten seuraavaksi "hiostettaisiin" ulos palstalta, että palstamme olisi yhtä hiljainen ja rauhallinen kuin teidän oma 50 palstanne?

No just. Joku minion taas ollu asialla. Minä en ole tuota tiinaseksistä kirjoittanut.
        Ei minulla ole täällä mitään "omaa palstaa".

• siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

No just. Joku minion taas ollu asialla. Minä en ole tuota tiinaseksistä kirjoittanut.
        Ei minulla ole täällä mitään "omaa palstaa".

Sitä paitsi minusta tämä sanajärjestys vaikuttaa paremminkin jonkun ruottalaisen tekstiltä, esim.
        "Ei näytä enää olla hänellä rekattua nimimerkkiä"

• en.se.ole.minä

Melkoista porukkaa täällä. Näyttää olevan kilpailu päällä kuka parhaimmin saa loukattua toista kirjoittajaa. Sarjassamme suomen Super mummit ja ukit.

• näin-se-vaan-on-

köyhyys on rikos, se masentaa ihmisen,

https://www.youtube.com/watch?v=78AZnSxws1A

tuohon lauluun voi muutaa muutaman sana, esm siellä on lapsia musta päisiä ,,, nooh voi niitä olla pellavan päisiäki, mutta nykyään vähemmän,

• kylmätotuus

Ei ole vielä kaikilla kuuhulluus kaikonnut. Aina vaan pitää vastata tyhjänpäiväisiin monta päivää vanhoihin viesteihin. Ihan niin kuin jotain vielä kiinnostaisi tämä asia. Moneen kertaan samat sanat jo kirjoitettu.

• kylmätotuus

Sinua on nähtävästi kiinnostanut kaimaseni!
        Pieni vinkki sinulle.
        Ole tarkempi ajoituksessa, jos nimissäni jatkossa aiot kirjoittaa!

Hyvä yritys sinulta, mutta valitettavasti tulos on pyöreä nolla.

• kylmätotuus kirjoitti:

Sinua on nähtävästi kiinnostanut kaimaseni!
        Pieni vinkki sinulle.
        Ole tarkempi ajoituksessa, jos nimissäni jatkossa aiot kirjoittaa!

Hyvä yritys sinulta, mutta valitettavasti tulos on pyöreä nolla.

Toisen nikillä kirjoittaminen on vastoin ylläpitäjän laatimia sääntöjä, kehottaisin ilmiantamaan kaikki. Niin olen ite tehnyt kaikkien kohdalla joita löydän. Jos niitä tulee heille tarpeeksi, ehkä saadaan nämä loppumaan.

• Masennuksen diaknosointi on vaativa prosessi, joka vaatii psykiatrian kolutusta.

On mielipahaa, turhautumista, monia muita rajallisiksi luokiteltavia oireita, jotka voidaan tulkita masennukseksi, vaikka eivät sitä ole.

Masennusta on eri tasoista, joista vain vakavin vaatii lääkehoitoa.

Lähtökohtaisesti itse pohtisin että jos ei pode masennusta, näillä sivustoilla se asiakokonaisuus muodostuu tutummaksi.

• oikeassa

Itse saatan olla riskiryhmässä, koska sitä on suvussa, mikä on todennäköisesti periytyvää. Olen itse epäillyt sitä jo jonkin aikaa...
      Mie en voi käsittää ihmisiä, jotka luulee että masentuneet viedään huvikseen osastolle.
      Sen näkee selevästi, ettei tietyt ihmiset ole perehtyneet asiaan tarpeeksi. Menkääpä vaikka sinne psykiatrian osastolle kyläilemään niin näette...

• Ajatteleuusix

Geeneissä masis ei tietenkään periydy mutta sinä olet 'perinyt' ja haluat itsepintaisesti jatkaa samoja vääriä ajatus- ja asennemalleja jotka olet kotoasi oppinut.

Oletko ikinä koskaan miettinyt miksi? Jos ajattelulla ja kaikilla väärin opituilla tavoilla on noinkin tuhoisat seuraukset eikö sekä mietteitään että käyttäytymismallejaan kannattaisi muuttaa.

Osastoilla, oli niitten nimi mikä tahansa, "kyläily" ei auta mitään ellei ole tietoinen aiheista ja asioista jotka liittyvät osaston toimintaan ja siellä olevien potilaitten tiloihin ja tauteihin. Ts. maallikolla ei ole tarvittavia tietoja käsitelläkseen näkemäänsä.

• Kaikki tuntevat masennusta eri aikoina elämässä, itse tunsin 19-20 vuotiaana.

• Uidenjaräpiköiden

Kaikki ihmiset tuntevat masennuksen kaltaista alakuloa kaikissa elämänvaiheissaan. Vain aniharvan, jos kenenkään, elämä voi olla aina yhtä nousukiitoa ja onnellisen hattaran päällä leijumista. Jos alamäkiä ja aallonpohjia ei olisi, ei myöskään tietäisi mitään hyvästä elämän huumasta, joka kantaa yli syvissä vesissä uintien.

• Tavuviiva

Olen käynyt kahdessa eri sairaalassa tapaamassa hyvin eri ikäisiä ihmisiä. Syitämsyvään masennukseen , psykoosiinkin on monia; huumeet, toisen vanhemman kuolema lapsen silmien edessä, vanhuksen jyrkkä dementoituminen ja mielen järkkyminen, nuorehkon ajoittaiset masennusjaksot. Kyseisiin henkilöihin ei voi suhtautua ylimielisesti. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mikä on liian raskas kokemus, josta ei noin vain selviä. Sellaisia kiikunkaakun jotenkin ominavuin selvinneitä tiedän myös. Turvaverkoston merkitys on suuri.
      Usealla voi elämässä olla rankkoja vaiheita ja mieli maassa. Ja miten ennen sanottiin, että jossain suvussa on mielenraskautta. Oliko se kauniimpi tapa ilmaista taipumuksia masennuskausiin. Mietitäänpä tunnettuja taiteilijoita. Sitten rinnastaminen itsesääliin on aika tylyä, ei siihen määrätä lääkeitä. Soisin, että työkaverit, sukulaiset ja tuttavat olisivat armeliaita tällälailla erilaisia ihmisiä kohtaan ja todella kävisivät heidän luonaan. Kas, vahvuuteenkin voi sairastua.

• Kyllä elämän olosuhteet vaikuttavat mielialaan.
      Ei kaikki alakulo ole masennusta joka on vakava kuolemaan johtava sairaus hoitamattomana.
      Väsymys ja unenpuute yhdessä vaikeiden elämäntilanteiden kanssa vaikutti minuun niin että ei juuri mikään kiinnostanut.
      Minun ratkaisuni oli vaatia hoidetavalleni hoitopaikka ainakin kahdeksi viikoksi, tilasin äkkilähdön mahdollisimman kauas.
      Ensimmäinen viikko meni yleensä nukkuessa, tulin siihen tulokseen että ei kannata lähteä kalliille reissulle jos ei lepää ennen lähtöä.
      Nyt tiedän että en ollut oikeasti masentunut, väsynyt ja stressaantunut ja surun murtama kylläkin. Suru kulkee mukana loppuelämän, ei menee tuntia etten ajattelisi poikaamme joka joutui lähtemään ennen meitä.
      Silti herään uuteen aamuun hyvillä mielin ja tunnen olevani lähes onnellinen.

• sdfgsdf

Penkistä nousee hädässä ja tuskassa vaivainen 70 kiloa ehkä. En siis kuulu ryhmä Riskiin

• riskitön.riskialtis

Muutan asian toiseen riskiryhmään. IL:ssä oli testi: Sairastutko II-tyypin diabetekseen. Täytin terveenä kaikkiin kysymyksiin sen parhaan vaihtoehdon, paitsi myönteinen siihen että lähiomainen sairastaa II-tyypin diabetesta. Vastaus tuli: lopeta tupakanpoltto ja muuta löpinää, sellaista joka ei kuulunut minun elämääni ollenkaan. Mutta ehkä vaikea olisikin ohjeistaa: vaihda diabetesta sairastava äitisi.

• sdfvsdfsd

Eikö se lähinnä liiasta sokerista tuu sokeritauti. Voisi siis heittää ruokapyramidit ja lautasmallit puskaan (tai niillä Puskaa) ja herkutella taas kuin ennenvanhaan: punasta maitoa ja lihaa (huom: ei punasta Marlporoa kuitenkaan) sekä oikeaa voita ja läskiä. Kevyttuotteet (joita jo kuulemma vauvoillekkin suositellaan) joutaa jättää hyllyille hyllymään

• Tiedä-taida-tajua

Ei pelkästään "liiasta sokerista" vaan kaikesta liiasta. Rasva on ihan yhtä paha kuin sokerikin. Jos et ole ikinä kuullut metabolisesta oireyhtymästä mitään niin kannattaisi tutustua ennen kuin mässää itsensä muodottomaksi ja sairaaksi.

Alttius sairastua esim. diabeetekseen voi periytyä mutta juuri sellaisessa tapauksessa kannattaa opetella terveelliset elämäntavat niin tautia voi ehkä ainakin siirtää mahdollisen myöhäiseen ajankohtaan ikää ajatellen.

• ei_masentunut

Tuo Ancelin ylimielisyys ja tietämättmyys on empatian puutetta.
      Masennus on sairaus, ja niinkuin tuolla jo todettiin, suru ja alakulo ovat aivan eri asioita.
      Hyvä, että näistä vaikeistakin asioista voidaan kirjoittaa.

• Sunnesam

Voivat ne olla eri asioitakin, mutta masis lähtee liikkeelle siitä, että surua ja alakuloa pitkitetään ja vääristetään negatiivisella ajattelu- ja asennamaailmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94