Onko tietoa miten kytketään alavalot "kääntymisvaloiksi".
esimerkiksi: kun kääntää oikealle, syttyy oikean puoleiset valot ym..
tarteis toimita kaaviota tai kytkentäkaaviota
valojen kytkentää
11
393
Vastaukset
- Näinikkäästi_ikkäänkuin
Ota ohjaus vilkkuviikseltä. Tai heetkinen, vilkkurelehän on ennen vilkkuviikseä, eipä onnistu.
- mulONskoda
Valon pitää syttyä vasta kun ruoria käännetään ei vilkku päällä!!!!! Toimii vain ajonvakautuksen toiminnan myötä!
- ei-onnistu
Vaikea homma. Sehän ei toimi vilkun mukaan, vaan ratin asennon mukaan, ja saa toimia vain pienissä nopeuksissa. Liikaa ehtoja, että tuota saisi itse jälkiasennuksena viriteltyä. Tarvitset tilatiedon ratin asennosta, sekä auton nopeudesta. Mistä ne saat. Moottorinohjausjärjestelmältä, ABS-anturilta, ajonvakautuksela tms. ja miten, et mitenkään.
- tuurilla_ei_onnistu
Kulmavalot saavat toimia vain alle 40 km/h nopeudessa. Sitä, minkä perusteella valot liipaistaan päälle ei kait ole pilkun tarkkaan määritelty. Kulmavalo syttyy, kun rattia käännetään TAI vilkku laitetaan päälle (ja nopeus on alle em. rajan), mutta sen suhteen näkyy vaihtelua, miten auto toimii, jos ratti on käännettynä vasemmalle ja vilkku on päällä oikealle. Tätähän tapahtuu mm liikenneympyröissä ajettaessa. Eli palaako jompikumpi vai peräti molemmat. Kaikkia variaatioita näkee liikenteessä.
Jotain jälkiasennussarjojakin on ollut olemassa, mutta asennus ei ole ihan helppo, kun pitää viritellä asentoanturia ohjaukseen ym.
Toki itäautoissa on osattu olla osaamatta edes tämän nopeusrajan suhteen eli kulmavalot voivat syttyä maantienopeuksissakin. Mutta itäautojen valokytkentöjä on aina katsottu läpi sormien, esim. sumuvalokytkentä, jossa (tarpeellista) takasumuvaloa ei saa päälle laittamatta ensin päälle (tarpeettomia) etusumuvaloja.
ABS-antureista ym. kannattaa höpöttää, kun ei mitään muuta mieleen tule ;-D Kun on vain vasara jne. - Lumessakahlaaja
tuurilla_ei_onnistu kirjoitti:
Kulmavalot saavat toimia vain alle 40 km/h nopeudessa. Sitä, minkä perusteella valot liipaistaan päälle ei kait ole pilkun tarkkaan määritelty. Kulmavalo syttyy, kun rattia käännetään TAI vilkku laitetaan päälle (ja nopeus on alle em. rajan), mutta sen suhteen näkyy vaihtelua, miten auto toimii, jos ratti on käännettynä vasemmalle ja vilkku on päällä oikealle. Tätähän tapahtuu mm liikenneympyröissä ajettaessa. Eli palaako jompikumpi vai peräti molemmat. Kaikkia variaatioita näkee liikenteessä.
Jotain jälkiasennussarjojakin on ollut olemassa, mutta asennus ei ole ihan helppo, kun pitää viritellä asentoanturia ohjaukseen ym.
Toki itäautoissa on osattu olla osaamatta edes tämän nopeusrajan suhteen eli kulmavalot voivat syttyä maantienopeuksissakin. Mutta itäautojen valokytkentöjä on aina katsottu läpi sormien, esim. sumuvalokytkentä, jossa (tarpeellista) takasumuvaloa ei saa päälle laittamatta ensin päälle (tarpeettomia) etusumuvaloja.
ABS-antureista ym. kannattaa höpöttää, kun ei mitään muuta mieleen tule ;-D Kun on vain vasara jne.Tuo takasumuvalon typerä syttymisjärjestys on myös länsiautoissa, joten kyseessä täytyy olla jonkun EU-byrokraatin pöljä aivotuotos.
- MikäSeOlikaan
Jossain vanhemmassa autossa oli vakiona valojen kääntyminen ohjauksen mukaan. Muistaako joku? Ranskalainen? Citikka?
- kääntyvillä_mennään
Ei tarvi olla kovin pitkä muisti - ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot eivät ole nykyään mitenkään hirmu harvinainen varuste. Tosin niitä saatetaan kutsua myös adaptiivisiksi valoiksi. Toisaalta adaptiivisuus voi tarkoittaa myös valokeilan korkeuden ja muodon muokkausta ajonopeuden ja vastaantulijoiden mukaan.
- Onko_muuta
eikös tuohon vain laiteta rattiin semmoinen rajakatkaisin joka sytyttää valot kun autoa /renkaita/ohjausta kääntää sopivasti "vähän yli 45asetta" . voihan sen katkaisimet laittaa suoraan raidetangon viereen. harvemmin sitä isoja ratin liikeitä pitää tehdä isommassa vauhdissa.
- Thetruthisoutthere
Heh, tämä oli kyllä paras ohje tähän asti :D Mutta onhan se täyttä totta, että "harvemmin sitä isoja ratin liikkeitä pitää tehdä isommassa vauhdissa". Iltapäiväni on pelastettu, sait huuleni "hymyämään" :)
- L.Kääpä
Nää on kyllä tosi hölmöjä muoti-ilmiöitä. Just kans olen saanut vanhaan vm.-95 volkkariini asennettua päiväajovalo-ledirivit ja vielä niin, että varsinaisten ajovalojen palaessa ne toimii parkkeina. Niin nyt tartteekin piruuttaan ruveta väsäämään sumareista kääntymisvaloja. Ihan ajattelin että vilkkujen sulakkeilta voisi ottaa ohjauksen releille, jotka kytkee vilkutettaessa vastaavan puolen sumarin palamaan. Eihän sellaisesta kytkennästä varmaan mitään käytännön hyötyä ole, mutta saanpahan näytettyä että saa sitä vanhankin auton pellemäisesti toimimaan. XD
- 54345345
Ei nuo mitään muoti-ilmiöitä ole. Et varmaan ole ajanut autoa, missä on aidot kaarrevalot. Valaisevat oikeasti todella hyvin pimeässä sen suunnan mihin olet kääntymässä. Sumareista ei noiksi kunnolla ole.
Ja sumuvalot eivät ole "alavalot".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225264- 254458
- 282571
- 342274
- 372018
- 151948
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211287Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101194