Polttoainevero on ainoa järkevä vero

SDP-poliitikko

Koska se on ainoa autoilun vero joka on suoraan yhteydessä saastuttamiseen ja tieverkoston käyttöön.

Vuosittainen autoveromaksu rankaisee kovasti vähän autoilevia, joudut maksamaan veroa joka päivästä vaikka jätät auton kotiin. Lisäksi CO2 päästöihin perustuvalla vuosittaisella maksulla ei ole mitään tekemistä oikean saastuttamisen kanssa. 600g/100km saastuttava joka ajaa 5000km (=30kg CO2) vuodessa rankaistaan moninkertaisesti enemmän sastuttamisesta kuin 200g/100km saastuttava joka ajaa 40tkm (80kg CO2) vuodessa. Järjetöntä.

Samoin uusien autojen verotus on järjetön, Prius kuski joka ajaa 30tkm vuodessa kuluttaa tieverkostoa paljon enemmän ja saastuttaa helposti enemmän kuin jenkki V8 kuski joka ajaa 5000km vuodessa. Silti jenkkikuski joutuu maksamaan autostaan jopa kymmeniä tuhansia enemmän veroja. Järjetöntä.

Nykyinen verotusjärjestelmän suurimpia maksumiehiä ovat
a) vähän ajavat jotka suosivat auto jättämistä kotiin
b) autoharrastajat ja autoilusta nautivat jotka jo maksavat valtavat määrät polttoaineveroa suuresta kulutuksesta mutta joutuvat maksamaan lisäksi paljon enemmän uudesta autota ja paljon korkeampia vosittaisia maksuja.

Tässä olisi miljoona kertaa enemmän järkeä:
-Kaikki vuosittaiset maksut pois, auton jättämistä kotiin ei saa rangaista
-uusien autojen vero samaksi, vaikka 24%ALV, kilometrikohtainen CO2 ei kerro mitään paljonko auto todelisuudessa saasuttaa, se riippuu täysin kulutetusta polttoaineesta
-ja tästä päästään aionaan järkevään verotuskohteeseen: Bensalitra saa maksaa vaikka 2e jos nuo muut maksut saadaan pois
-työmatkalaisille ja ammatiautoilijoille verovähennyksiä

Tämä ohjaisi myös autonvalmistajia nostamaan hyötysuhdetta ja pienentämään kulutusta, nykyäänhän hyötysuhteet pelkästään laskevat kun lisätään kaiken maailman pakokaasunphdistulaiteita ja kulutaja joutuu maksumieheksi. Eli kulutukseen perustuvassa verotuksessa kuluttajakin olisi voittaja. Nykyisessa päästöverotuksessa voittaa vain valtio.

P.S. CO2 perustaisen verotuksen poistaminen olisi muutenkin järkevää koska ei ole todistettu että ihmisten päästöt aiheuttaisivat ilmastonmuutoksen, se on pelkkä teoria. Halutaanko me tuhota ihmisten ostovoiman ja teollisuuden kilpailukyvyn (=maan talouden perustat) pelkän teorian takia ja täten olla jotain ilmastomarttyyreitä?

7

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rättijärvi

      Erittäin hyvä ehdotus - täällä itärajan lähellä on tuhansia autoilijoita, jotka ottaisivat tämän ilomielin vastaan.

    • hankintavero_myös

      Autojen hankkimista tulisi myös rajoittaa lisäämällä niiden ostohintaan niiden haitallisuudesta riippuva vero. Järjestelmä tulisi suunnitella siten, että vähäpäästöisimmät ja turvallisimmat (=pienitehoisimmat) autot olisivat suhteessa halvempia. Myös ulkomailla valmistetuille autoille pitäisi asettaa ylimääräinen tullimaksu, jotta ihmiset suosisivat kotimaisia vaihtoehtoja.

      Työmatkavähennykset pitää poistaa kokonaan, koska se vääristää asuntomarkkinoita ja lisää turhaa työmatkaliikennettä. Ihmisten tulee asua mahdollisimman lähellä työpaikkaa, tai ainakin liikkuminen työpaikalle tulisi tehdä joukkoliikennevälineitä käyttämällä.

      • Villakoiranydin

        Kirjoitit: "turvallisimmat (=pienitehoisimmat)". Kerro minulle miten pienitehoinen on turvallisempi, kuin isotehoinen. Tuon logiikan mukaan esimerkiksi Fiat 500 on turvallisempi kuin Mercedes Benz AMG.


      • hankintavero_myös
        Villakoiranydin kirjoitti:

        Kirjoitit: "turvallisimmat (=pienitehoisimmat)". Kerro minulle miten pienitehoinen on turvallisempi, kuin isotehoinen. Tuon logiikan mukaan esimerkiksi Fiat 500 on turvallisempi kuin Mercedes Benz AMG.

        Pienitehoisemmilla ei voida kaahata samalla tavalla kuin isotehoisilla kaahailuun tarkoitetuilla kilpa-autoilla. Kun ei voi kaahata, niin ei tapahdu kaahailusta johtuvia onnettomuuksia.


      • kokonaisuudenkannalta
        Villakoiranydin kirjoitti:

        Kirjoitit: "turvallisimmat (=pienitehoisimmat)". Kerro minulle miten pienitehoinen on turvallisempi, kuin isotehoinen. Tuon logiikan mukaan esimerkiksi Fiat 500 on turvallisempi kuin Mercedes Benz AMG.

        On se turvallisempi kaikille jotka törmää siihen Fiat 500:seen. Eli point proven.


    • EUkassaan

      Palataanpas juurille.
      Autoa ei osteta turhaan vaan se on välttämättömyys matkojen tekoon. Ennen oli hevoset nyt autot.
      Autojen verotus kaikkinensa on vain yksi tehokkaimmista verorahastuksen muodoista. Verotuksessa pitää muistaa myös 24% alv kaikessa autoon liittyvässä aina hankinnasta, varaosiin ,varusteisiin ja vakuutuksiin!!!!
      Verolla ei ole mitään yhteyttä saastutuksien kanssa, on vain valtion pohjaton kassa. Esim CO2 päästöistä valtaosa n 90% tulee lentoliikenteestä. Laivaliikenne seuraa hyvänä kakkosena perässä. Kasvit sitoo CO2ta ,sen verottamiseen ei ole perusteita autojen osalta.
      Maanteiden kulttamisesta taasen 90% tievaurioista aiheuttaa rekkaliikenne! Rahtiliikenne, puutavararekat, betonirekat,................lista on loputon, 60-90tn painolla tieverkko vähitellen montuille. Toinen suuri tieverkon vaurioittaja on Suomen ilmasto ja pakkaset. Mikäli ilmasto lämpenisi toivottavasti, routiminen vähenee.
      Suomessa kerätään jo nyt polttoaineveroja yli tienpidon tarpeen. Käyttömaksut on keksitty lisänä rahastusta, jotta voidaan kunnostaa myös Portugalin teitä EU maksuilla.
      Kaikki isot EU maat saavat liikennehankkeisiin yhteistä rahaa paitsi Suomi. Me olemme nettomaksajia.
      Virossakin eletään EU rahoilla vielä vuosia!
      "Työmatkavähennykset pitää poistaa kokonaan, koska se vääristää asuntomarkkinoita "??
      Todellakin, pääkaupunkiseudulla nähdään tämä vääristyminen, kun voi vähentää vain 80euroa polkupyörän kulut (omavastuu 600e). Asunnot pääkaupunkiseudulla 6-10 kalliimpia kuin Savon pikkukylillä!!
      Palkat silti lähes samat TES topimuksen mukaan!?
      Maksetaan iloisesti vaan verot, sillä tuet vähäosaista Kreikkalaista!

    • ALMEERA

      Autoilu on ollut valtion lypsy lehmä aina ja iankaikkisesti. Sitä kun ei voi myydä ulkolaisille pääoma sijottajille ,niin kun muut valtion lypsylehmät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe