Kaverini laakerit putteroi

VähäpätöinenMoukka

Hei.
Jouduin tänään tilanteeseen jonka seurauksena mietin ystävyyden ja työetiikan tasapainoa.
Työkaverini osastolla oli vaativa laakeriasennus ja satuin paikalle joten jäin seuraamaan sen edistymistä(oppimismielessä tietenkin). Alkuun työkaverini piti esitelmää laakerirullien kartiokkuuden tärkeydestä putteroinnin välttämiseksi. Hän myös esitteli SKF:ltä saamaansa stipendiä(joka oli ollut suuri syy hänen valitsemisekseen työnjohtajaksi työpaikkaamme), stipendi oli 5000 euron suuruinen. Aikansa esitelmöityään ja piirreltyään viivoja paperiin, joiden merkityksestä emme ymmärtäneet mitään, oli aika siirtyä laakereiden asennukseen. Hänen osastonsa parhaat miehet olivat laittaneet jo kaiken valmiiksi ja asennus saattoi alkaa. Ensin akselille asennettiin rasvatiiviste(stefa) ja sen jälkeen sisempi laakeri nostettiin jonkin lämmittimen päälle. Viisas ja lukenut työnjohtaja lämmitti myös laakeria yläpuolelta jollain säteily(ehkä gamma) lämmittimellä josta tuleva valo pystyy polttamaan ihmisen silmät useiden kilometrien päästä. Tässä vaiheessa aloin kysellä miksi hän näin tekee ja kerroin itse asentaneeni satoja laakereita. Työkaverini hyppäsi ylös ja teki nopeaa jalkatyöskentelyä kertoen että olen asentanut laakerit niin huonosti että siksi niitä on jouduttu vaihtamaan kokoajan. Hän kertoi itse asentaneensa aina niin hyvin ettei niitä ole enää tarvinnut asentaa. Muistelin hänen aiemmin työskennelleen keskisuuressa energia-alan yhtiössä ja siksi tyydyin selitykseen. Hetkeä myöhemmin hän otti tulikuuman laakerin ja heitti sen akselille. Katsoin kuinka rasvatiivisteestä nousi savu ja siinä vaiheessa kerroin taas että laakerit ja rasvatiiviste kuuluu asentaa napaan joka kokonaisuudessaan työnnetään akselille. Kysyin myös kuinka rasvatiiviste saadaan painumaan navan sisään omalle paikalleen. Tässä vaiheessa kaverini haki autostaan(Toyota Tercel) sähkötoimisen kaivertimen jolla teki jenkamaisia uria navan reunan sisälle vastoin pyörimissuuntaa(huom. vastoin pyörimissuuntaa). Näiden tarkoitus oli imeä stefa sisälle napaan kun pyörimisnopeus kohoaa 60km/h tienoille. Kerroin etten ole koskaan kuullut mitään niin mielipuolista, jonka seurauksena minua kehoitettiin poistumaan työpisteestä halventavien huutojen säestyksellä.
Menin takaisin omalle osastolleni ja otin puhelun SKF:lle. Kerroin asiani ja tiedustelin työkaverini saamasta stipendistä. Hänet muistettiin siellä hyvin ja minulle kerrottiin selvällä ruotsin kielellä hänen saaneen stipendin jos lupaa ettei ikinä asenna yhtään laakeria! Tähän stipendiin nojaten hänet valittiin työpaikkaamme erittäin vaativiin tehtäviin.
Hän on ystäväni joten en haluaisi paljastaa hänen petostaan työnantajalle mutta uskon että hänen jatkamisensa kyseisissä tehtävissä on vähintään laitonta, ehkä jopa vaarallista.

8

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keraamisetlaakerit

      Akseli räjähtää niin tietää ketä syyttää.

    • KartioLaakeri

      Hei!

      Haluan kertoa työkaveristani myös, minulle nimittäin sattui laakereihin liittyvä homma myös, vähän saman kaltainen, tosin sillä erotuksella että jouduin ilkkumisen kohteeksi, ehkäpä jopa työpaikkakiusaamisen.

      Ystäväni (en ole ihan varma enää) lahjoitti heidän moottoriremonttipajaltaan minun häpeällisen kittaus ja tiskaus ryhmäni käyttöön peräkärrin, jonka he kertoilivat olevan rikki. Haluan huomauttaa tässä välissä että heidän remonttipajallaan on lukemattomia autonasentajia (aivan oikein, he eivät osaa lukea, joten ovat saaneet ammatillisen koulutuksensa youtubesta), jotka antoivat kärrin mukana raportin vioista: Puolet takavaloista pimeänä, kumi tyhjä ja rikkinäinen pyöränlaakeri. Tiesin jo että valot ovat ehjät, sillä tiedän heidän asiantuntemuksensa tason mitä tulee sähkölaitteisiin. Yksi siivoojani kiinnitti peräkärrin autoonsa (jonka peräkärrin sähkönsyötön tiedetään olevan kunnossa) ja totesimme valot täysin toimivaksi. Pätevin ikkunanpesijäni ja kengänkiillottajani siirtyivät laakerin pariin. Laakeri irti ja uutta tilalle. Kasaanpanovaiheessa tuo moottoriremonttipajan parivaljakko (molemmat autonasentajia lukemattomien vuosien kokemuksella) tulivat ilkkumaan kuinka meidän asennustapamme on väärä. Kerroin että lämmittämällä laakerit ne voidaan asentaa ilman väkivaltaa ja näin laakereihin ei jää jälkiä joista kuluminen voi alkaa, uusimme myös stefan, jonka nämä moottoriammattilaiset olisivat vain näppärästi oikeaisseet viilapenkissä kahdella miehellä. Saimme laakerin kasaan ja olimme siirtymässä tuon lähes tulkoon moottoripajan taitokynnyksen ylittävän tehtävän pariin, nimittäin tyhjän renkaan korjaukseen. Ihmettelin siivousryhmäni kanssa miten moottoripajan miehillä on otsaa korjauttaa kärrinsä minun saniteettiryhmälläni ja sitten vielä tulla ilkkumaan, kuin viimeisenä paniikin omaisen pätemisen hätähuutona meidän työtämme. Ilmoitin siivoojille että rengas täytetään vasta huomenna, olemme tänään ylittäneet moottoripajan työmäärän jo kahdella viikolla. Ilman ammattitaitoisia tiskaajiani tuo kärri raahautuisi vuoden päästä pelkkien akselien varassa pitkin tietä. Olisivat edes kiitollisia kateuden sijaan.

      • VähäpätöinenMoukka

        Hei. Kiinnostuin viestistäsi vaikka se ei varsinaisesti liittynytkään ammattietikkani horjumiseen.
        Kyseessäkö oli siis peräkärryn pyörän laakeri? En tajua asennustapaasi. Miksi laakeria pitää lämmittää, eihän se ole lämpösovitteinen niin kuin esim männäntappi. Laakerikoolit naputellaan tai puristetaan pyörän navan sisään. Hyvin voideltu sisempi laakeri asetetaan koolilleen ja rasvalla täytetty stefa asennetaan paikalleen. Napa työnnetään akselille, se todellakin kuuluu mennä työntämällä. Napa täytetään rasvalla ja voideltu ulompi laakeri asetetaan koolilleen. Välilaatta akselin kaulalle ja napamutteri paikalleen. Kiristetään kunnes laakerit alkavat jarruttaa. Napamutteria varttikierros takaisinpäin ja lukitussokka paikalleen. Laakerikuppiin rasvaa ja paikalleen. Tämä on oikea asennustapa, muut ovat vääriä.
        Miten sait Stefan paikalleen jos käytit asennuksessa lämmitystä?
        Jos laakeria joutuu hakkaamaan, on se väärän kokoinen. Vanha laakeri voi olla akselilla jumissa jos se on voimakkaasti kuumentunut. Kun metalli kuumenee ja sen jälkeen jäähtyy, on se alkuperäistä kokoa pienempi. Monta kertaa kuumentunut laakeri voi siis hirttää akselille.
        Kaverini, joka varmasti on pätevä esim. avaruustieteessä(hän on tutkinut ja opiskellut sitä yli 30 vuotta mm. Tapani Kuninkaan johdolla) on erittäin viisas ja arvostettu mutta laakereiden asennuksesta hän ei tiedä mitään. Myös SKF:llä oltiin samaa mieltä. Tiedän että häntä ollaan kiinnittämässä erääseen huippuprojektiin ja yhtiömme rahallinen panostus tuohon on valtava. Väärien henkilöiden valinta kyseiseen projektiin voi koitua kohtalokkaaksi yhtiöllemme. Käyn nyt sisäistä taistelua siitä, kerronko ystäväni stipendin oikean tolan? Olen myös saanut tietooni hänen yksityiselämän pimeitä salaisuuksia jotka toisivat hänet hyvin epäsuotuisaan valoon. Onneksi ystäväni kuitenkin ymmärtää tuoda minulle silloin tällöin vaimonsa leipomia herkkuja joten nämä asiat pysyvät salassa.
        ps. voikohan genitaalinen poikkeavuus johtaa vuoteenkastelu-taipumukseen?


    • PelkkäSiivooja

      Hei!

      Olet selkeästikkin jonkin sortin autonasentaja. Laakerin asennuksessa voi todentotta käyttää apunaan myös tieteen suomia etuja, kuten lämpölaajeneminen. Tapa on paljon käytetty laakerointitöissä.

      Aloit yllättäen kertoa ystävästäsi (joka ei ilmeisesti liity tähän keskusteluun mitenkään) ja samassa kappaleessa kiristyssävyisesti uhkailemaan häntä. Epäilen että olet kyseenalaistanut oman asennustapasi sillä agressiivinen viestisi kertoilee sitä että asennustapaasi ei saa kritisoida ja sen sijaan että purkaisin agressiosi tälle palstalle päätätkin uhkailla ystävääsi näin virtuaalisesti. Kuinka ikävää.

      Ystäväsi saattaa olla ennestään niin epäsuotuisassa valossa että edes käyräkullisuus ei laskisi hänen kiinnostustaan nykyiseen parisuhteeseen. Hänen puolisonsa on luultavasti katsellut tietokoneellaan viimeeksi tänään kelan yleisen asumistuen laskuria. Ehkäpä minkään sorttinen kiristyskeino ei päde häneen. Ehkäpä hänellä on yhtä vähän menetettävää kuin keskiverto kierrätystyöntekijällä.

      • VähäpätöinenMoukka

        Lämpölaajenemista voi käyttää monissa kohteissa mutta ei pyörän navoissa. Viestisi oli hyvin ikävään sävyyn kirjoitettu. Ymmärrän tuskaa jota tietämättömyytesi laakeri-asennuksissa synnyttää. Voin kuitenkin lohduttaa että tunnet varmasti jonkun pätevän "vanhemman asentajan" joka voi neuvoa sinua näissä asioissa. Heillä on myös usein paljon sellaista tietoa jota ei oppikirjoista löydy. Valitettavasti näillä jermuilla on monesti jo niin paljon kilometrejä takana että muistin palauttelu tarvitsee sokeripitoisia herkkuja mutta sehän on pieni hinta saamastasi opista. Muistutan vielä että tällaisesta "tietopankista" kannattaa pitää kiinni.
        Viestisi viimeinen kappale oli hyvin huolestuttava. Toivon että se oli vain pikaistuksissa ilman totuudellista pohjaa kirjoitettu ajattelematon aivopieru. Olisi hyvin ikävää jos ihminen joka tietää niin vähän laakereista, joutuisi vielä pahemmin elämän runnomaksi. Luulempa että tarvitset kipeästi, näissä asioissa sinua kokeneemman henkilön apua ja neuvoa. Kenties juuri tämä henkilö voi auttaa myös laakeri-asioissa.
        ps. oletin sinun kertovan itsestäsi vaikka en saakkaan enää selvää tarinan henkilöistä.
        pps. 5000€ saa ihmisen ajattelemaan järkevästi, toivottavasti.


    • eskooef

      Pienien laakerien lämmittämiseen käytetään myös yleisesti lämpölevyä, esimerkiksi
      SKF:n 729659 C -lämpölevyä. Vastaavasti voidaan käyttää kuumailmapuhallinta tai lämpölamppua. Kenttäolosuhteissa jopa hitsauspillejä.

    • IkuienenJakoJäännösNolla

      Hei!

      Minäkään en saa selkoa enää henkilöistä.

      Tietenkään ei pyörän navoissa voi käyttää lämpölaajenemista vaan vain laakereissa.

      Ja nyt ei vanhuus auta, tiedän monia eronneita ja laakerit väkisin paikalleen pakottaineita vanhempia asentajia, jopa lähipiiristä.

      Kyse ei ole aivopierusta. Tämä asia nousi vahvasti tapetille tänään noin klo 15:20, syistä joita ystäväsi ei jaksa edes ruotia vaan on niin vitun väsynyt koko paskaan.

      Käyräkullisuuttakin pahempi tuomio olisi olla vittuilun kohteena niin työpaikalla kuin kotonakin joka päivä. Jos Pitää olla ihan helvetin vanha asentaja kuka tuohon osaa sanoa jotain niin rakentavaa.

    • Todella_upeaa

      Täytyi vain nöyränä lukea sitä huippuälyn säihkettä, joka tästäkin keskusteluketjusta säteilee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6963
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2919
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2696
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe