Seksuaalisuudestaan nauttiminen on jokaisen OIKEUS

IHMISOIKEUDET

"Nyt aikuisenakaan en osaa sanoa, onko minulla oikeutta nauttia seksistä", kirjoittaa nimimerkki Isin tyttö.

*

Jokaisella pitäisi olla oikeus omaan, vastuullisella tavalla toteutettuun seksuaalisuuteen, toteaa nimimerkki Isin tyttö.

*

SASKA SAARIKOSKI kirjoitti kolumnissaan (HS 3.4.) amerikkalaisesta kulttuurista, jossa tytärten siveyden ”suojelu” näyttää – ainakin populaarikulttuurissa – olevan jonkinlainen normi. Sama ilmiö toistuu myös Suomessa, kun isät vitsailevat toisilleen odottelevansa haulikkojen kanssa tytärtensä potentiaalisia poikaystäväehdokkaita. Valitettavasti kaikkien isien huumoripuhe ei ole pelkkää vitsailua.

Kasvoin itse konservatiivisessa perheessä, jossa siveyttäni vahdittiin Saarikosken kuvailemalla tavalla. Seksin harrastaminen – puhumattakaan siitä nauttimisesta – näyttäytyi minulle asiana, johon minulla ei ollut oikeutta parisuhteessakaan. Pojista muodostui kuva stereotyyppisinä saalistajina, joilta isäni piti kaikin keinoin minua suojella. Pahinta oli, että minä taisin suhteissani olla se, joka kaikista eniten olisi nauttinut minulta kielletyistä moraalittomuuksista.

Isäni johdonmukainen kieltopolitiikka on johtanut lopulta siihen, että käsitykseni omasta seksuaalisuudestani on vähintään ristiriitainen. Nyt aikuisenakaan en osaa sanoa, onko minulla oikeutta nauttia seksistä. Jos ainoa seksiin liittyvä puhe on ollut kieltämistä, miten voisinkaan nähdä koko asian muuna kuin likaisena, miesten hallitsemana touhuna?

Teini-ikäisten tyttärien isille haluaisin todeta seuraavaa: tyttären naiseksi kasvaminen voi olla isälle hankala paikka, ja omat tunteet jyräävät helposti rationaalisuuden. Jokaisella meistä pitäisi kuitenkin olla oikeus omaan, vastuullisella tavalla toteutettuun seksuaalisuuteen. On vaikea ymmärtää, miksi kukaan isä haluaisi kieltää sitä kaikista rakkaimmaltaan.

Isin tyttö

.............................................................................................................

hmp.f

Seksuaalisuus on tosi hauras asia nuorelle. Sen pitää saada puhjeta kukkaan ihan itsestään luonnollisesti, eikä tuupata suuntaan EIKÄ toiseenkaan.

Ne asiat mitkä koemme lapsuudessa ja nuoruudessa, jää usein vaivaamaan ja leimaamaan koko loppuelämäksi. Koska se minkä silloin koki, oli siinä tilanteessa elämän normi, ja perustamme kaikki muut arvot siihen. Mitä syvemmät haavat syntyy, sitä kauemmin menee muuttaa ne arvot.

Nuori ihminen on kuin kynttilänliekki, se pitää varjella. Olla palomuurina kun liekki karkaa, ja hiljaa puhaltaa jos liekkii meinaa sammua. Mutta ei ruokkia eikä tukahduttaa.

...................................................................................................................................

1

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, ja jos hän eksyy, pitäisi häntä kohdella kuin sisään lentänyttä lintua.

Jos saat sen otettua käsiisi, pidä kourat sillä tavalla isona, ettet purista sitä,

kuljetat vain takaisin sille avoimelle ikkunalle ja avaat kätesi.

Annat sen lentää itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7422
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4088
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3140
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2366
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43