Suomalaiset ulkomailla

Lusis Tukholmasta

Mä aina välillä törmään suomalaisiin ulkomailla ja pari seikkaa mua ihmetyttää. Ensinnäkin, ei mikään ihme että suomalaisia pidetään ihan juntteina vaikka Kanarialla. Syitä tähän?

Esim. ruotsalaisiin suhdaututaan paljon positiivisimmin. Suomalaiset kännää, mut toisaalta ruotsalaisetkin kännää. Ei ehkä yhtä paljon tai ne osaa käyttäytyä paremmin.

Suomalaiset eivät tajuaa antaa tippejä.

Suomalaiset käyttää sukkia sandaaleissa..

Suomalaiset vanhat porukat jostain syystä hakeutuu aina niihin säälittäviin suomalaisiin baareihin ulkomailla. MIKSI? Ei mua ainakaan kiinnosta suomalainen ruoka tai suomalaiset baarit ulkomailla. Eihän sitä varten lähdetä ulkomaille. Tietenkin, kaikilla on omat juttunsa, mut en tajuu kuitenkaan...

_Lusis_

4

927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikko Espoosta

Joopa joo. Aika mielenkiintoisia kommentteja, taitaapi olla ihan provo? No yli 20 etelän reissua tehneenä olen kyllä huomannut, että ruotsalaiset ovat paaaljon pahempia kännääjiä kuin suomalaiset. Tämän sain todeta jo tokalla reissulla Mallorcalla 80-luvulla, jossa olimme ruotsalaisten suosimassa hotellissa. Painoinpa sen hotellin nimen mieleen, että en vahingossakaan enää mene sinne. Hotellia vastapäätä oli pieni perheen pitämä hotelli, johon silloin majoittui vaimon vieressä koneessa istunut henkilö, johon tutustuttiin menomatkalla. Kävi ilmi, että ko. hotelliin ei oteta ruotsalaisia, ymmärsimme kyllä syyn ja vietimme itsekin enemmän aikaa tämän hotellin altaalla.
      Joulukuussa olimme Inglesissä Jardin del Solissa, joka oli ihan ok hotelli, skandinaavien käytössä.
      Arvaapa, mikä porukka vietti päivittäin aikaa hotellin allasbaarissa, siis sisällä? Vihjeeksi voin sanoa, että eivät suomalaiset.
      Yumbon ostarissa erinomaisessa Miramarissa istui viereisessä pöydässä eräänä iltana ruotsalainen nelihenkinen seurue. Laskun saatuaan tutkivat sen tietysti tarkasti ja maksoivat käteisellä. Seurueen poistuessa huomasimme, että ottivat lautaselta kaikki vaihtorahat eivätkä jättäneet lainkaan tippiä. Tarjoilija pyöritteli päätään hakiessaan tyhjän lautasen.

• Lomalle

Samaa mieltä. Kyllä suomalaisetkin juovat, mutta eivät metelöi kun mielenköyhät niin kuin ruotsalaiset.

• Paljon reissannut

Gran Canarialle ruotsalaiset matkustivat kaikkein ensimmäisenä ja aloittivat sinne turistimatkailun. Siitäkin varmaan johtuu, että ruotsalaiset on olevinaan hyvässä maineessa. Ihan sama se on Turkin Marmariksessa jonne ensimmäisenä jalkautui Suomen Aurinkomatkat ja suomalaiset pidettyjä siellä. Kypros Limassol on myös paikka jossa suomalaisista pidetään oikeasti. Juttelin viime reissulla parin ravintola pitäjän kanssa ja kehuja sai suomalaiset. Aina maksavat laskunsa kun lähtevät. Ollaan rehellisen maineessa ainakin siellä. Kertoi montakymmentä esimerkkiä ruotsalaisista, englantilaisista ja saksalaisista jotka liukenevat paikalta kun tulee maksun aika. Näin ei kuulemma koskaan ole suomalaisten kanssa. Olen tehnyt reilut 20 etelänreissua ja voin rehellisesti sanoa huonommin käyttäytyvien olevan ruotsalaiset ja englantilaiset. Harvemmin tärmännyt törttöileviin suomalaisiin. Ja noista tipeistä, ei ole täällä tapana jättää ja se on hiukka outo asia meille. Toivottavasti siinä suhteessa teemme parannuksen. Monella palvelu-alalla etelässä, suurin osa ansioista tulee niille juuri tippien kautta. Itse opin tippejä jättämään jo 80-luvulla ja se kuuluu mulle itsestään selvyyksiin.

• Kulttuurishokki ja aikaero aiheuttaa monenlaista vaivaa. Varsinkin suomalaisille varsinkin niin kaukana kuin Tukholmassa.
      Matkusteleppa hiukan vielä niin kuulet miten moneen paikkaan ruotsalaisia nimenomaan EI toivoteta tervetulleiksi. Juovat kyllä vähemmän, mutta huutavat ja sikailevat sitäkin enemmän. Huutohan alkaa jo ennen ensimmäistä huikkaa eli yleensä samalla hetkellä kun pullo aukeaa. Ruotsissahan halveksitaan ns. kaappijuoppoja, jotka hissukseen tissuttelevat piilopullosta niin, ettei muut ehkä huomaakaan sen olevan tuiterissa. Sen ruotsalaiset tekevät todella toisinpäin ja osaavat myös. Pulloa ei kerta kaikkiaan saa avata niin etteivät muut huomaa.

Jos muuten joskus olet jopa kaksi viikkoa ulkomailla, saatat eksyä jopa suomalaisten suosimaan baariin kuuntelemaan kuulumisia myöhemmin tulleilta ja katsomaan telkkarista suomalaista kanavaa.
      Ei ehkä hyödytä tuputtaa omia matkailutapoja ihan noin kireästä piposta, sukista puhumattakaan.
      Että jaksaa huvittaa nuo sukka/sandaali-fobiot. Kukahan se mahtaa olla joka on joskus tuonkin lain maailmalle lanseerannut. Merkittävä henkilö täytynee olla. Muttei mulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe