Tarvitaanko 15-vuotta täyttäneen alaikäisen kastamiseen molempien huoltajien lupa? Vanhemmilla yhteishuoltajuus.
alaikäisen kaste
3
471
Vastaukset
Seurakuntaan liittymiseen tarvitsee huoltajien suostumuksen. SVK:n yhdyskuntajärjestyksessä sanotaan:
"4. luku: Seurakunnat
28 §
Varsinaiset jäsenet
Varsinaiseksi jäseneksi hyväksyttävältä edellytetään, että hän on täyttänyt 15 vuotta, on uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita.
Vapaakirkkoon kuulumaton 15—17 -vuotias henkilö voidaan ottaa varsinaiseksi jäseneksi edellä olevin perustein ja huoltajien kirjallisella suostumuksella. (Ks. Uskonnonvapauslaki 3 §)"
On mielestäni perherauhan takia hyvä odottaa kastetta, mikäli vanhemmat eivät ole myötämielisiä. Itse menin tosin kasteelle 17-vuotiaana vaikka vanhempani vastustivat. Helluntailaiset kysyivät, että eikö odotettaisi että täytän 18, mutta suostuivat pyynnöstäni kastamaan minut. Sanoin, että en kysynyt vanhempieni lupaa siihenkään, saanko antaa elämäni Jeesukselle. En halua toisia kuitenkaan neuvoa tekemään samoin, vaikka en kielläkään. Tilanteet vaihtelee.- kloha
Varsinaiseksi jäseneksi hyväksytään 15 vuotta täyttänyt, uudestisyntynyt kristitty, joka tahtoo toteuttaa Vapaakirkon periaatteita (Vapaakirkon Yhdyskuntajärjestys 28§). Vapaakirkossa tunnustetaan muiden protestanttien tapaan kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Käytössä on upottamalla toteutettava uskovien kaste. Kaste edellyttää oman uskon julkista tunnustamista. Ilman ihmisen henkilökohtaista uskoa ei kasteella katsota olevan merkitystä eikä se pelkkänä suorituksena voi pelastaa ihmistä
- Ålhyl
On tullu sääntöjäkin,ennen ei noin tarkkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374765Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4851460Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77913
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48748Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57707