Kun nykyinen VHF puhelimeni tuottaa AIS-tiedon, niin olisi mukava saada se Ipadin Navionicin karttaohjelmaan. Ipad ottaa WI-Fi yhteydellä tiedon varmaankin vastaan, mutta mikä sen VHF:n langallisen yhteyden päähän tarvittaisiin, jotta siitä lähtisi radioaalloilla tieto Ipadiin?? Toimisiko tämä näin?? Asiaa tuntevalle kiitos etukäteen vastauksesta !
VHF:n AIS-tieto langattomasti Ipad:iin???
10
294
Vastaukset
- Veneilijä_
Mun käsittääkseni puhelin lähettää tiedon plotteriin josta sen voi lähettää tablet laitteeseen .
- jhgnnnn
Teet NMEA verkon, jossa on WiFi multiplexer. Multipexeriin voi liittää useita dataalaitteita ;, esim Kaiku, tuulimittari,..
VHF/AIS -> Multiplex/WiFi-> PlotteriVähä aiheen ulkopuolelta. Onko mahdollista GPS:ää hyväksikäyttäen rakentaa laite/kytkentä joka antaa pulssin kun on kuljettu tietty matka ?Tarkoitus on rakentaa polttoaineen kulutusmittari veneeseen mutta siihen tarvitaan tuo kuljettu matka tieto. Jos on mahdollista kuinka tarkka on toistettavuus ? Näillä näkymin joudun tekemään sen käyttämällä Sumlogin makaanista anturia ja Hall elementtiä. Tuntuu vanhanaikaiselta .
- Kivavene
Haluaisitko vielä kertoa tarkemmin tuosta Multiplex systeemistä, minulle täysin vieras tekniikka
- arduinolla
lihamylly1 kirjoitti:
Vähä aiheen ulkopuolelta. Onko mahdollista GPS:ää hyväksikäyttäen rakentaa laite/kytkentä joka antaa pulssin kun on kuljettu tietty matka ?Tarkoitus on rakentaa polttoaineen kulutusmittari veneeseen mutta siihen tarvitaan tuo kuljettu matka tieto. Jos on mahdollista kuinka tarkka on toistettavuus ? Näillä näkymin joudun tekemään sen käyttämällä Sumlogin makaanista anturia ja Hall elementtiä. Tuntuu vanhanaikaiselta .
Onnistuu ainakin Arduinolla. Arduino piiri saa GPS:ltä (joko Arduino shield tai tavalliselta GPSltä NMEAn kautta) sijaintitiedot, laskee niiden perusteella milloin matka on täynnä ja antaa pulssin tarvittavaan paikkaan.
Ihan tyhjästä Arduinon ohjelmoinnin aloittaminen tuota varten on toki aika iso opettelu.
Googlaamalla saa lisää tietoa ardunosta.
- jhgnxxxxxx
Aloita vaikkapa tästä
http://www.shipmodul.com/en/miniplex-2wi.html- SaatoInsinoori
Pointsit talle, toimii, mutta ei taida toimia Navionicsin kanssa, mulla iNavX padissa johon tulee AIS datat. Lisaksi tulee padille muutkin NMEA datat loki, syvyys, lampotila, tuulimittarit, talloin sitten loytyy pikku appseja jotka nayttaa NMEAt padilla erilaisina mittaristoina.
Tama on aivan kasittamaton huippujuttu, osta pois ja nauti elamasta! Tai no rehellisesti sanottuna, kiva lelu, ei korvaa paperikarttaa, plotteria, mittaristoa jne mutta on se hieno kattoo juttuja padilta suoraan! - Kivavene
Kiitos vinkeistä. Näyttää minulle liian hienolta ja tarpeettoman arvokkaaltakin systeemiltä ja vielä jos sitä ei saa pelaamaan Navionicsin karttaohjelman kanssa. Mielenkiintoista kyllä todeta, että lähes kaikkea on olemassa.
Totean vielä, että toki minulla paperikartat on joka alueelta, mutta ei varsinaista karttaplotteria, koska Ipadillä sen tarpeen saa tosi edullisesti hoidettua ja mielestäni em. karttaohjelmalla jopa käytön kannalta mukavammin kuin joillakin varsinaisilla plottereilla.
Jos ei enää uusia ajatuksia muille kippareille synny niin toivotan kaikille mukavia veneilypäiviä kesän ajaksi.
- 3-4
Googlettamalla vaikuttaa siltä että Navionics ei tue AIS overlayta, joten tietoa ei saa kartan päälle. Vai onko jollain mobiililaitteen merikartoissa toimiva AIS? Marinetraffic sen sijaan mainitsee merikartat AIS softassaan, ehkä niin päin voisi AIS toimia netin läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565340Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1131592
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2311550- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91143Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3021105- 721047