Olen 20 -vuotias naispuolinen henkilö ja suvussani esiintyy aika paljon astmaa ja muita keuhko- ja sydänpräisiä sairauksia.
Pahimpia oireita tähän mennessä on olleet kamala limainen yskä kun puhuu kauemmin kuin normaalisti tai kun nauraa tai kun laulan muutaman minuutin ajan.
Minulla on myös todettu koivun siitepölyallergia ja nyt siitepölykautena tulee välillä sellainen olo ettei henki oikein kulje, vaikka otankin joka päivä allergialääkkeen.
Myös talvella kylmä ilma tekee saman ja kesällä kuuma sää.
Myös pölyisissä paikoissa menee henki ahtaalle.
Minun isän äidillä on astma ja perinnöllinen keuhkonahtauma (siis ei johdu tupakoinnista) ja isälläni on alkavia keuhkoahtauman oireita.
Pelkään hieman että itsekkin saatan sairastua keuhkonahtaumaan tai astmaan tulevaisuudessa.
Voiko minulla olla alkava astma tai jokin muu?
2
228
Vastaukset
- minttttu
Kävisin kyllä sinuna lääkärillä kertomassa oireistasi :) Saat varmuuden asialle ja mielenrauhan!
- Tutustutähän
Mikä on astma?
Astma on keuhkoputkien limakalvon tulehduksellinen sairaus. Astmaattinen tulehdus aiheuttaa limakalvon turvotusta ja limanerityksen lisääntymistä. Limakalvon tulehdus ja sitä seuraava keuhkoputkien ahtautuminen ovat puolustusreaktioita erilaisia ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Supistumisen voivat laukaista mm. voimakkaat tuoksut, kylmä ilma, voimakas stressi sekä altistuminen eläin- tai siitepölylle.
Astmassa hengitysteiden pinnalla olevien tulehdussolujen määrä lisääntyy. Lisäksi keuhkoputkiston limakalvon värekarvamatto vaurioituu. Keuhkoputkien vaurioitunut pintakerros tekee keuhkoputkista erityisen herkän ulkoisille ärsykkeille. Kun ärsyttävät hiukkaset kohtaavat limakalvon, limaneritys lisääntyy, jotta värekarvamatto kuljettaisi hiukkaset pois hengitysteistä. Keuhkoputkia ympäröivä sileälihas supistuu mikä ahtauttaa putkia ja aiheuttaa ilmavirtauksen heikkenemisen etenkin uloshengityksen aikana. Pitkään jatkuessaan astmatulehdus aiheuttaa keuhkoputkien limakalvon alaista paksuuntumista, ja jos tulehdusta ei hoideta, seurauksena voi olla palautumattomiakin keuhkomuutoksia.
Astman yleisimmät oireet ovat yskä, hengenahdistus, limaisuus ja hengityksen vinkuna. Oireet ovat tyypillisesti vaihtelevia eri vuorokaudenaikoina (yö ja aamuoireet) ja voivat toisaalta liittyä eri tilanteisiin, kuten rasitukseen, kylmään ilmaan, hengitysilman allergeeneihin tai hengitystieinfektioon.
Toistaiseksi ei ole onnistuttu selvittämään, miksi joillekin ihmisille kehittyy astma. Astma on oireyhtymä, jonka taustalla on sekä perinnöllisiä syitä että ympäristöstä johtuvia tekijöitä. Atopiataipumus lisää astman todennäköisyyttä, mutta atopian ja astman geenit tunnetaan vielä huonosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447246
- 324028
- 553533
- 463052
- 172776
- 372248
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482226- 162226
- 442214
- 462181