haluaisin uistelupaattiin pikkukoneelle rattiohjauksen ja kaasukahvan. onnistuuko sen toteuttaa?
rattiohjaus 5hv perämoottorille
9
3070
Vastaukset
- vm41
Monessa pikkukoneessa ei ole edes valmiutta kaukohallintaan.
Vaihteet puuttuvat ja kaasu hallitaan vain kahvasta.
Toki joku näppärä ainakin jonkinlaisen ruohonleikkuri tasoisen vaijerikaasun koneeseen näprää.
Ohjaus taasen on yksinkertaisempi rakentaa.- osatajaiskaltaa
Sinä ja hummat varmaan teette sen odottaessa kympillä?
- hummat
Kympillä ?
Tuntitaksani on sama kuin huoltoliikkeissä, eli 82 € ALV tarvikkeet.- sullaeespeukaloo
Sulla mitään oo!
- Teuvoo
Aloittaja haluaisi näköjään kaasulle hallinnan, sekä ohjaukselle ruorin, tai ratin,
kumpikin kaukohallintaan.
Siis vain joku vapaa KAUKO, kortistosta, tai varamiespalvelusta osapäivätöihin. - kaikkionmahdollista2016
en tunne yamaha 5 hv n kaasuvivuston geometrisiä mittoja ja liikeratoja tästä lonkalta mitenkään, mutta kerrottakoon tässä että ensinnäkin kaapeliohjauksen asennus lienee aika selvä tapaus. jos moottorin edessä olevassa metallikahvassa ei ole kiinnitysreikää kaapelin nivel-asennustankopäälle, sellaisen poraa. jos ei ole koko kahvaa, niin tekee jostain esim 30 mm x 4 mm lattaraudasta taivuttaen sellaisen johon tulisi se kiinnitysreikä ja laittaa kiinnityksen kopan alta löytyviin vahvoihin pultteihin.
hallintalaite kaasu ja vaihteistopuolelle sen sijaan, niin kannattanee soveltaa jostain hallintalaitteesta. Itse sovelsin jokunen vuosi sitten mercury 20 hv n hallintalaitteet Johnson 15 kahvakoneeseen ja kyllä siinä joku 4 tuntia vierähti mutta tuli toimiva mekanismi. hitsailin sellaisen välikappaleen, joka yhdisti sekä ohjauksen että nämä kaapelien kiinnitykset, ja se oli kiinni siinä kahvassa kahdella pultilla. vaihdekaapelin kiinnitys vaihdevipuun on joko suoraviivainen pultti kahden reiän läpi juttu, tai jos ei vivussa reikää, niin edellyttänee pientä välikappaletta fiksata metallista, vaikka neliöprofiiliputken pala johon hitsaa pienen lattaraudan palan jossa reikä, , mutta jos metallirakennellut ennenkin niin siis aika helppo juttu. Kaasunhallintakaapelin asennus sen sijaan voi olla kinkkinen juttu. vaikea neuvoa mutta homman ratkominen itsellä lähti siitä että ensin mietti sen pään kiinnityksen kohteeseen ja sitten suunnitteli metallista sen kaapelin pidikkeen sopivalle etäisyydelle ja teki sellaisen metalliosan, jonka sitten hitsasin siihen emokappaleeseen metallia joka kiinnittyi pulteilla lopuksi moottorin kahvaan. kaapelin pidikkeeksi tein sellaisen tunnelin jossa puoliympyrän muotoinen n. 30 mm pitkä osa 4 llä 5 mm kierteitetyillä rei-illä alaosassa, ja siten siinä oli ns. säätökin jopa.
eli, se on joko helpppoa, pientä haastavaa rakentelua jokunen tunti tai mahdotonta, riippuen tekijän taitotasosta ja viitseliäisyyden asteesta - vm41
Eihän kaasulle kummoista narua tarvitse asentaa, josta vetämällä koneen kierrokset nousee.
Varmaan ei tarkoitus ole mihinkään pujottelukilpailuun osallistua, vaan tilapäiseen kaasun hallintaan.
Lenkki vain narun päähän ja naula laitaan mihin lenkin kiinnittää.
Kumilanka, tai vieteri palautukseen.
Helppoa kuin heinän teko ! - Anonyymi
Lähti vm41 nyt kyllä vene keulimaan.
- Anonyymi
Ilman muuta radio-ohjauksella kaikkein paras homma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447316
- 324058
- 573575
- 503110
- 172796
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492279- 512265
- 372258
- 432238
- 162236