Help! Vilkut jää päälle kun auton ovet sulkee!

sähköhäikkä

Tänään alkoin outo ongelma. Tein kieroksen ja palasin kotiin, suljin ovet keskuslukituksella, vilkut vilahtivat normaalisti ja sammuivat.

Mutta noin viiden minuutin kuluttua joka nurkan vilkut syttyvät ja jäävät päälle palamaan, joskaan eivät vilku.

Kokeilin jättä ovet lukisematta, mutta sama lopputulos.

Epäilys. Viimeaikoina, kun sataa paljon ja lähtee parkista, niin hanskalokeron alapinnan tasolta alkaa valua runsasti vettä apparin jalkatilaan, kuin pullosta kaatamalla. Myös hanskalokeron alapinta on tuolloin märkä.

Olen koettanut etsiä josko jokin vedenpoistokanava tulipaneelin paikkeilla olisi apparin puolella tukossa, mutta en ole vielä löytänyt. Lähin näkyvä poistoaukko (akun alapintaa vastaavalla korkeudella, joskin tässä autossa akku takapaksissa) on auki, ei puunlehtiä tai muuta vastaavaa.

Autovanhus on C Mersu W202.

Olisko ideoita mistä etsiä rakaisua?

23

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinnevaan

      akun kenkä irti, niin loppuu.. huomenna romikselle koko paska

      • sähköhäikkä

        Romikselleko hieno 'muesoauto' no voihan tavaton, häpeä nyt hyvä mies moisista autovanhusta häpäisevistä ehdotuksista ;-)

        Tokihan tällaisella museo-dieselillä alkaa jo olla jotkin Euroopan kaupungit kiellettyjen listalla päästöjen vuoksi.

        Kuitenkin samaan aikaan tuhhat kertaa enempi saatuttavat uudet bensakinnerit, jotka lisääntyvät kuin sienet sateella ja ovat juurikin ruuhka-alueiden kulkineita, saavat saastuttaa kaupunekja ja niiden lähiöitä.

        "Selvitys: Trendikkäät bensamoottorit tupruttavat taivaalle hengenvaarallisia hiukkasia tuhatkertaisesti"

        - http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia


    • Jotakin.vikana

      Onko raitisilmasuodattimen kotelo märkä?
      Vilkkureleen vialta vähän vaikuttaa, mutta paha sanoa.

      • sähköhäikkä

        Yes, tuo raitisilmasuodattimen kotelon pohja on vaakatasossa samassa linjassa hanskalokeron alapohjan kanssa, joka on märkä, oletettavastikin jonkin sadeveden poistoaukon tukkeuitumisen vuoksi (?) jota en ole saanut paikannettua. Kuskin puoli on kaiken aikaa ollut kuiva.

        Ensimmäinen kerta tuo vilkkuongelma ja nyt juurikin rankkojen ja pitkien sateiden jälkeen kun auto ollut parkissa.

        Akun kengän otin varmuudeksi irti jo senkin vuoksi jos jossakin oikaria tekisi ett'ei synyisi lisävahinkoa.


      • sähköhäikkä

        Vuosimallista riippuen vilkun releen pitäisi ola kuskin puolella sulakerasian yhteydessä olevan toisen ruuveilla kiinni olevan kannen alla ja se ei ainakaan veden vuoksi ole saanut osumaa, mutta voihan se olla ihan sattumalta nyt juuri apparin puolen vesiongelman aikaan tiltannut.

        Pitää huomena tarkistaa toimiiko vikut normaalisti ja futaako lasinpyyhkijä.

        Pitää kyllä saada tuo vedenpaisumuksen syy selville, jossakin jotakin tukossa ett'ei sadevesi pääs pois.

        Vilkkureleen sijainti: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=7203

        Linkissä kuvia 1994 mallin releen sijainnista, oma -96.

        "N10 Relay, Soldering Repair, Wiper - Indicators & Hazards - Rear Window Demister."

        "Car; 1994 C180 = W202, others may vary."

        - http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=62702


    • häähähhähääh

      Kyllä se stenalle kelepaa, joudut ehkä muutaman kympin antamaan..

    • sjfsdkljfkldsjfkdls

      Ilmastoinnin kondenssivettä tuskin tulee ihan kuin pullosta kaatamalla ja tuskinpa lämmityslaitteen kennokaan tuosta kohti vuotaa joten luultavasti on ihan sadevettä. Ensin avaisin tuulilasin alakaukalon, muovit pois jos on ja tutkimaan missä kunnossa se on, ilmanvaihdon sisäänottoaukkokin löytynee sieltä ja kannattaa yrittää tarkastella miten tiivis se on koripellin ja (todennäköisesti) muovisen ilmanottotorven välissä.
      Toisekseen etupyörän takana, etuoven ja pyöränaukon välissä lokarin sisällä voi olla tuulilasikaukalon "viemärin" alapää. Tämä väli on monessa autossa (muissakin merkeissä) täynnä kuraa jolloin viemäröintikin voi olla tukossa pelkästään sen takia tai vesi vetää kurakerroksen läpi liian hitaasti.
      Sähköhäiriö voi aiheutua jos vettä on valunut jonkin sähköjohtosarjan tai liittimen tai maadoituspisteen päälle, hapettumaa ehkä? Kannattaa toki ensin tarkastaa sulakkeet ja releet, ne on varmaan helpompia ja vikahan voi löytyä niistäkin.

      • sähköhäikkä

        Hankalempi homma. Sulakkeet ok, mutta releen kunnosta ei silmämääräisesti voi tietää suuntana tai toiseen.

        Nyt kun laittaa virrat päälle, niin vilkut syttyvät taas palamamaan, samoin hätävilkkujen merkkivalot mittaristoissa (kaksi nuolta) palavat staattisesti.

        Kun koettaa strartata, niin hehkutus ok ja sitten kun koettaa käynnistää, niin jokin releen tyyppinen siriniä / kätkätys konehuoneessa jossakin enempikin apparin puolella tai keskellä ja hieman alempana.

        Ei strattaa ja sitten pari koleme sekuntia sirinää kojetaulussa suunnilleen hätävilkkujen takamaastossa.

        Viimeksi kun akusta loppui virta, niin oireili vastaaavsti starttissa, mutta tuo vilkkuhäikkä on uusi juttu ja alkoi suoraan ajosta auton sammuttaessa kotipihaan.

        Seuraava etappi on laittaa Fulmen-akku lataukseen, josko sitten edes starttaisi ja jopa vilkkuhäikkä katosiasi. Sinänsä osoittautunut käteväksi tuo Cetekin MXS 5.0 laturi.

        ***

        Viime syksynä satunnaisesti suurien raskaiden ja pidempien sateiden jälkeisten vesiongelmien vuoksi (alkaa tulvia apparin puolelle hanskalokeron ja tulipellin paikkeilta oikealta autoon, mutta vasta ajossa, ei paikallaan ollessa) nostin ritilän ja kaukalon ehjiä suojamuoveja, ei ollut paljoa puhdistettavaa, joskaan en onnistunut paikantamaan muuta kuin oikean ja vasemman puolen viemäriaukot, joista vesi menee mainitsemaasi kanavaan etulokasuojan takaosasta alas.

        Koetin katsella tulipellin läpivientejä, mutta en havainnut ongelmaa ainakaan siellä minne näkyvyyttä sai.

        Eilen tulvinan alkaessa koetin jarruttaa voimakkaasti kokeillakseni josko vesi pakenisi jotakin toista reittiä, mutta ei.

        Sitten tulvinnan lopputtua tein uudestaan voimakkaita jarrutuksia kuunnellakseni josko jossakin vesi kulkisi ja vesi lievästi loiskui kuin jossakin poterossa apparin jalkapellin alaosan paikkeilla. Kuulosti kuin siellä olisi ollut jossakin kotelossa / poterossa puolikas tai jopa - litra vettä.

        Onhan tuo melkoinen vene tiiveydeltään kun vesi ei tahdo päästä pois jonkin poistokohdan ollessa tukossa. Tietystikin veden on suunniteltu menevän oikeita reittejä pitkin pois.

        Paljon saa olla vettä rakenteessa jos tuon mahdollisen lokasuojaviemärin tukkeuduttua vesi nousee niin korkealle, että tulee hanskalokeron alaosan paikkeilta (enempi oikealta) sisälle.

        Viime vuorokausina tosin on ollut todella raskaat ja pitkät sateet, jolloin auto oli kaiken aikaa parkissa. Aiemmin juuri vastaavassa tilanteessa on tullut vettä apparin puolelle muutamia kertoja.

        Ensi perjaintana on mutenkin sovittu aika korjaamolle jossa vaihtavat muutamia osia ja saavat samalla katsoa tuotakin, mutta sitä enne autolla pitää kuitenkin päästä liikkeelle.


      • sähköhäikkä

        Lisäys. Mikäli tuo vilkkuhäikkä johtuu liki tyhjästä akusta, niin on harvinainen kiitollinen ajoitus, sillä eilisellä reissulla veden tulviessa sammutin ja starttasin auton kolme kertaa ja nyt sen jälkeen kotipihassa ei starttaa.


    • sähköhäikkä

      Akku oli tyhjä ja otti yön aikan hyvin täyden latausen, kenkä kiinni ja ensin hätävilkut vilkkuivat kun kytkin oli testaillessa jäääyt ala-asentoon ja sitten kaikki hetken aikaa ok ja ehdin ajatella josko pelkkä varauksen laskeminen olisi aiheuttanut oikkuja.

      Siten vilkut syttyivät palamaan uudestaan ja jonkin ajan kuluttua sytyivät hätävilkut vaikkka olivat off asennossa ja hätävilkut-kytkintä edes-takaisin päälle laittaessa apparin puolen vilkut jäivät palamaan ja sitten taas uudestaa kaikki vilkut jäivät päälle palamaan.

      Kaikki muut laitteet toimivat normaalisti, parkit, ajovalot, pitkät, tulilasinpyyhkijä, pissapoika, tuuletin, mutta vilkkuhäikkä jonka vuoksi ei vilkutkaan toimi. Mitaritaulussa hävilkun nuolet palavat, vasen ja oikea (eivät vilku).

      Apukuskin puolen lattia edessä ja takana suorastaan uivat, harmi ettei ole vesi-imuria. En tiedä kulkeeko tuolla uima-allas laittialla piuhioja joilla voisi olla tekemistä vilkkujen kanssa.

      Seuraavaksi pitää ottaa apparin etunurkka hieman ylös ja ruuvata yksi muovinen suojapaneeli eturenkaan takaa alokasuojasta pois, josko sieltä jotakin tukkeumaa löytyisi.

    • sklfjsdkfjkksdl

      Onkos autossa kattoluukkua? Jos on niin mahdollisesti kattoluukun vedenpoistokanavat ovat tukossa?

      • sähköhäikkä

        Kattoluukkua ei ole. Etulokasauojan takapuolella kaikki paikat olivat auki ja suorastaan puhtaat, joskin ponttoonista poistoaukon läheltä löytyi kupera reilun 3cm halkaisijaltaan oleva kovera kumilaippa, jostä näyttää revenneen jokin reunusta kiertävä osa pois, ehkä tulppa / tutti-osa (?). En tosin tiedä mitä tuollainen osa tuolla tekee, sillä tuossa ponttoonin poistoaukossa on lyhyt kumiputki ilmesestikin estämässä / rajoittamassa lian ponttooniin pääsyä. Tuosta apparin puolelta se on kateissa.

        Tuulilasin etupuolen vesikaukalon apparin puoleisessa alakulmassa on lyhyt ehkä sentin halkaisijaltaan oleva poistoputki jonka päässä kumiläppä, jonka seudussa oli jotakin töhnää, mutta ei paljoa, (todella ahdas paikka päästä käsiksi) eli ylättävän vähän jos tuon vuoksi tulvi. Tuon poitoaukon kautta vesi laskeutuu toisen reiän kautta etulokasuojan takapuon kautta alas.

        Laskin sitten vesipullolla yhteensä noin litran tuohon kaukaloon ja hyvin tuli etulokasuojan takaa alas, eli teoriassa nyt pitäisi sadevesien päästä pois.

        Avoin kysymys on, että mistä aukosta vesi sitten pääsi sisäpuolelle.

        Avasin hanskalokeron alla olevan paneelin, jonka sisäpuolen eristevilla oli hyvin märkä.

        Sitten avasin hansakolokeron alla olevan tulettimen moottorin kotelon, joka ui vedessä ja tullettimen moottorin piuhoista osa oli märkiä. Jostakin tuon tuulettimen moottorikotelon välistä (hieman ylempää) on vesi siään tullut. Luulisi liittymäkohtien olevan tiiviitä.

        Sen vieressä kotelosssaan vertikaaliasennossa oleva raitisilmasuodatin oli liki kuiva (vain aivan sen alaosassa oli vesi käynyt) ja itse kotelo ja sen kanava täysin kuiva.

        Rätillä kuivasin kaiken matoista jonka sai painelemalla sillä pois, mutta jarrukokeilussa kuulostaa edelleen vesi loiksuvan jossakin apparin penkin alla, mikä lie kotelo siellä voisi olla. Liekö pitäisi porata reikä pohjaan jotta saisi veden alas ja sitten laittaa kumitulppa päälle. Sen jälkeen kyllä kaipaisi vesi-imuria matoille. En tiedä kulkeeko s-piuhoja tuossa kohtaa mattojen alla.

        Tein pienen koeajon ja laitoin apparin puolen tuulettimen maksimilämpöön ja alas puhaltamaan.

        Jossakin vaiheessa vilkut sammuivat ja alkoivat toimia liki normaalisti, ensin viiveellä ja sitten nopeasti ja sitten normaalisti. Hätävilkutkin toimivat hetken. Sitten niitä edellen testaillessa jossakin vaiheessa alkoivat taas palamaan kaiken aikaa, välillä toisella puolella ja sitten kaikki. Auto parkkiin ja akun miinuskaapeli taas irti.

        Ps. Ensi yöksi ja ainakin pariksi tulevaksi päiväksi on luvassa oikein raskaita sikasateita ja pakko oli kuitenkin laittaa elmukelmu tuon apparin puoleisen vesikaukalon ritilän päälle tuulilasin alaosasta nokkapeltiin ...


    • skklsklslkfklddsj

      Tuulilasin kehys ruostunut puhki liimasauman alla piilossa? Lämmityslaitteen ilmanottoaukko ei olekaan vesitiivis?
      Vedessä uineet sähköjohdot ovat voineet osin hapettua ja sähkö on niin laiska renki että menee siitä mistä helpoiten sattuu pääsemään joten sähkölaitteissa voi ilmetä vaikka mitä ihmeellisyyksiä...

      • lksdskdjskldjlskd

        Eli tarkista maadoituspisteet vetisen alueen lähettyvillä, ehkä jokin sähkölaite saa maita helpoiten varoitusvilkkujen kautta jos oma maapiste on hapettunut niin ettei sähkö kulje siitä läpi?


      • sähköhäikkä

        Tuulilasia itsekin epäilin htenä vaihtoehtona ajatellen josko se olisi viisi vuotta sitten kiven iskemien vuoksi vaihdon yhteydessä liimattu puutteeellisesti. Kuitenkin homman teki autolaseihin erikoistunut firma , eli lähtökohtaisesti ajatellen tuntevat hommansa. Ruostetta, kaikki on mahdollista.

        Jostakin tuo lämmitys / tuuletinlaitteen kotelon kautta vesi lopulta sisälle tulee ja vaikuttaa että nimeomaan kotelon sisäpuolta pitkin, uittaa tuulettimen moottoria ja liittimiä ja lopulta tulvii tuon moottorikotelon kannen / tai oikeammin pohjan välistä. Tuo noin sentin reunoilla oleva kansi (tai oikeammin pohja) lainehti edelleen vettä sen pois ottaessa.

        Eilen kun rautalangalla pääsin tuulilasin edessä ritilän alla olevan vesikaukalon päässä, sen alaosassa olevan poistoputken pätkän avaamaan, niin sen jälkeen kaukaloon kaadettu vesi poistui kuten pitääkin. Ennen avaamista vettä oli näkyvissä tuon vesikaukalon päässä olevan vertikaalisti alas laskevan kanavan yläosan tasolla, joka sitten laskeutui pois.

        Hieman toisin oudoksutti kun kuulosti lirisevän jossakin keskemmälläkin kuin vain ulkoreunassa, mutta sisälle ei vettä testissa tullut. Oletaisin, että poistokanavant ovat vain reunoissa, ei lisäksi keskellä (?).

        Toivottavasti tulvimisen alkusyy oli tuossa.

        Maadoituspiste

        En tiedä olisiko tuo tuulettimen moottorin uminen ja liittimien kosteus voinut aiheittaa vilkkuhäikiön. Eiköhän sekin ole johonkin kohtaan maadoitettu ja pitää katsoa sitä lähemin. Ihme ettei ole oikaria tehnyt ja sulakkeet ovat ehjät.

        Olettaisin ettei penkkien ja maton alla kulje piuhoja (?) maadoituksineen, sillä useinhan piuhat vedetään kynnyslistojen alla, mutta voihan siellä silti piuhoja ollakin.

        Tuonne mattojen alle on vaikea päästä katsomaan, kun maton reunat ovat tiiviisti sivulistojen, takapenkin listojen ja keskipilarin suojuksen alla, jotka ovat painettu liittimiinsä ilman ruuveja. Pitäisi mieluusti olla oikea työkalu ja sitten vielä tietää missä kohtaa liittimet / nastat sijaitsevan ja mihin suuntaan, ettei revi listoja kappaleiksi.

        Nyt kun takamattoa apparin puolelta painaa, niin vesi edelleen nousee pintaan. En tiedä riittäisikö siihen kunnon vesi-imuri (ja tulevat kesähelteet) vai pitäisikö porata pohjan kautta reikä.

        Toisaalta ideaalissa tilanteessa pitäisihän nuo matot voida nostaa ylös ja kunnolla kuivattaa myös alusta. Paljon olisi pois otettavaa, apparin penkki mukaanlukien ja matot ovat yhtenäisiä auton laidasta laitaan. Varsin hankala homma ja varsikin kun on selän lombalgia päällä, joka ei sietäisi lainkaan kumarteluja ja taivutiksia, kiertoja tai staattisten asentojen jännitteitä tai taakkojen nostoja ...


      • pfsjklfjskfjsdskl

        Älä ainakaan poraa mitään ylimääräisiä reikiä, ruoste iskee siitä välittömästi tuhoten koko lattian. Ylimääräisiä reikiähän ei saisi autossa olla ruosteenkaan takia.
        Ne muovilistat pitäisi olla vaan joillain klipseillä kiinni jos ruuveja ei näy, varovasti taivuttelee että huomaa mistä kohdista ne on kiinni ja kohdistaa sitten enemmän irrotusvoimaa niihin kohtiin. Kynnyslistasta aloittaa, sen jälkeen voi olla jotain oviaukon kiertävää reunalistaa tai -nauhaa jota on raotettava ennenkuin voi irrottaa etujalkatilan sivumuovin ja maton, siitä se pitäisi lähteä purkautumaan.
        Jos istuimen joutuu irrottamaan niin jos siinä on mitään turvatyynyjä tai lämmittimiä niin ensin akku irti, turvatyynyn takia kannattaa akun irtikytkemisen jälkeen odottaa 15-30 minuuttia ennenkuin irrottaa johtoja.
        Saattaa kyllä riittää jos istuimen siirtää vaan mahdollisimman taakse.

        Selkä kipeänä tietysti on aika vaikeaa tehdä mitään, ehkä jonkinlainen venyttely ja pieni liike voisi auttaa että selkä vetreytyisi ennen työhön ryhtymistä?
        Itselläkin tosin on ollut selkä joskus niin pahasti kipeä että silloin ei ole kyllä pystynyt tekemään juuri mitään muuta kuin tipuaskelin kävelyä, kipulääkettä ja Sirduladia lihasjännityksen laukaisemiseen.

        Jatkossa selkäkipujen ehkäisemiseen suosittelen liikunnan lisäksi ehdottomasti venyttelyjä niin jalkoihin kuin selkälihaksiin ettei lihasjännityksiä pääse muodostumaan uudelleen.

        No joo tässä tuli nyt korjausohjeita sekä autolle että kuljettajalle :D


      • sähköhäikkä

        Eilen noita listoituksia varovasti testailin josko saisi tuntuman missä kohtaa kiinnikket ovat ja missä suunnassa, osa litokisita 90° kulmaisia tietty. Melko tiukassa ovat.

        Eilen kun katsoin, niin yksi punainen pistoke on apparin istuimen alla kiinni johon tulee etu-jalkatilan alta edestä mustan sukan suojaa pari piuhaa ja tuosta liittimen takaa lähtee yksi piuha jonnekin selkänojan suuntaan.

        Kuitenkaan tuossa autovanhuksessa ei tietääkseni ole turvatyynyä kuin ohjauspyörässä ja hansakalokeron päällä. Istuinlämmitin-hienouksia tai istuimien sähkösäätöjä tuossa ei ole, eli en äkikseen hahmota mitä tuo liitäntä toimittaa. Kuskin penkin alla ei ole piuhoja ja liittimiä.

        Turvatyynyjen kanssa on tietty oltava varovainen ja muistelinkin siinä olevan tuo odotusaika.

        Apparin istuimen kiskot kyllä pitävät melko suurelta alueelta maton vallassaan ja ilman istuimen ja kiskojen poistoa ei saa apparin puolen mattoa edestä takajalkatilaan kunnolla ylös, mikäli haluaa hyvin kuivattaa alustan.

        Nikamat. Koko kehon voimistelu ja venyttely on joka päiväistä. Pohjalla vanha tapaturmainen lannenikamien murtuminen, pari-kolme leikkausta, kuntoutusjaksot, luudutukset ja tukititaanit ruuveineen, eli selkä ei lannerangasta taivu lainkaan. Arjessa pelkkä keveiden esineiden alhaalta noukkiminen on raskasta selälle (huonoina päivinä kivuliasta) ja muutenkin meno on reporangan kaavalla hyvin vaihtelevaa ja pahempina hetkinä / jaksoina pelkkä pukeutuminen ja suihkussa käynnit 'hieman' haasteellisia, sekä erilaisia neurologisia kipuja jaloissa. Väärämallinen tuoli tai sohva ja jännitekivut alkavat heti. Yhtäkään normaalia ja haitaton-kivutonta päivää tai yötä ei tapaturman jälkeen ole ollut, ennakoimatonta vuoristorataa, toimintasäde vaihtelee, mutta tällä on mentävä. Ulospäin tilannetta ei näe ellen kerro. Vaikeina päivinä vaikenen ja parempina olessani ihmisten ilmoilla koetan mahdollisuuksien mukaan vaieta edellisestä.

        Siksi seuraava käytetty auto tulee olemaan automaattilaatikolla oleva jokin SUV:n tai tila-auton tapaan korkeammalla kulkeva, jonne ja josta on helpompi nousta pois. Alustan tulisi ehdottomasti olla enempikin mukavuuspainotteinen joka suodattaa hyvin baanan terävemmät epätasaisuudet. Pidempiä reissuja ajatellen olisi kätevä auto jossa voisi rankaa lepuuttavasti hetken oikaista ja ottaa vaikka pienen siestan ja siksi monitoiminen S-Max voisi olla yksi hyvä vaihtoehto.

        Onko tuo sun selkäkiusa ollut lihasperäistä vai välilevyoireilua vai ehkä molempia? Tilastollisesti muistaakseni noin 80% haittaa aiheuttavista välilevypullistumista (joita niitäkin on luonteeltaan montaa sorttia) muuttuu oireettomiksi noin kolmessa kuukaudessa, eli oneksi harvoin niitä tarvitsee puukottaa tai tähyssleikata, mutta toipumisaika voi olla todella tuskan taivalta hermoratapaineineen. Monet välilevypullistumat voivat olla myös oireettomia.

        Mutta jos leikkausta tarvitsee, niin kannattaa edeltä selvittää ne hyvämaineiset sairaalat ja kirurgit nimeltään ett'ei tule laikkaussalista huonommassa kunnosa pois kun sinne meni.


      • kirjainkasa-nimimerkki

        Ehkä apparin penkin johto liittyy turvatyynyjärjestelmään tunnistaakseen onko matkustajan penkillä ketään että kannattaako apukuskin tyynyä laukaista jos siinä ei ole ketään?
        Itsellä ihan lihasperäisiä selkäkipuja ollut. Pitkään aikaan ei tosin ole ollut sairauslomaa vaativaa ja lähes liikuntakyvyn vievää kipua joten ehkäpä toimintakyky säilyy jos muistaa liikkua ja venytellä.
        Toivottavasti vika löytyy.


      • sähköhäikkä

        Vaihdoin kokeeksi kaikki vilkkulamput ja tsekaksin josko muissa polttimissa olisi hapettumia, vaan ovat ok. Takavilkkjen polttimojen lattajousi oli hieman löysä ja siki polttimo hieman heilui siinä, kontakti vaihteleva, polttimoa hieman koskiessa välillä kontakti katosi, kiristin ne. Sitä ennen molemmat kertaalleen vaihdetut takapolttimot kärähtivät.

        Eilen alkoin kaikki toimimaan (ainakin toistaiseksi) paitsi nyt kun ovet keskuslukolla sulkee, niin vilkut vilahtaa vain apparin puolella.

        Kävin yhdessä autopesupaikassa missä on istuimien pesuimuri, jolla voi ruiskuttaa vettä ja sitten imuroida sen pois. Koetin imuroida jalkatilaa, mutta teho imurissa ei ole kovin suuri ja vesi edelleen pursuaa pintaan kun takamattoa etupenkin istuinkiskon paikkeilta painaa.

        Tänään auto kävi muiden hommien vuoksi Mersuja tekevällä ei virallisella pajalla.

        Apparin jalkatilassa 'pelkopellin' takapuolella on kuulema yksi rele kiinni, joka ohjaa hätävilkkuja ja keskuslukitusta ja palattuani tarkistin sen, mutta näyttää täysin kuivalta eikä liittimissä ole hapettumien merkkejä.

        Apparin puolella ei mene johtoja lattialla penkin alla, mutta rintapellistä piuhanippu kulkee kynnyksen sivulistan alle, eli vesialuetta korkeammalla.

        Pitäisi ilmeisesti löytää joku paja joka saisi mattoja pitävät listat ehjinä pois ja ottaisi etuistuimen kiskoineen pois, jotta alustan ja matot saisi kunnolla kuivattua, sillä vettä siellä edelleen lilluu, ekä näytä olevan ihan heti pois haihtumassa.

        Ps. Nyt vaikutta että kuumaa ilmaa ei tahdo puhaltaa, vaan maxi-lämmöilläkin pelkää haaleaa ilmaa. Huomasin kun olen koettanut ajaessa ohjata oikealle alas kuumaa ilmaa ja lisäksi tarkoituksena oli jättää auto käymään lämmitys korkealla ja suuttimet alas kodistettuna tunniksi pariksi ja ikkunat raollaan, toivoen edes osittaista kuivatusta.

        Myös ilmastointihuolto pitää teettää, sillä kaasut ovat karkuteillä, toivottavasti kompura ei ole hirttänyt kiinni.


      • sähköhäikkä
        sähköhäikkä kirjoitti:

        Vaihdoin kokeeksi kaikki vilkkulamput ja tsekaksin josko muissa polttimissa olisi hapettumia, vaan ovat ok. Takavilkkjen polttimojen lattajousi oli hieman löysä ja siki polttimo hieman heilui siinä, kontakti vaihteleva, polttimoa hieman koskiessa välillä kontakti katosi, kiristin ne. Sitä ennen molemmat kertaalleen vaihdetut takapolttimot kärähtivät.

        Eilen alkoin kaikki toimimaan (ainakin toistaiseksi) paitsi nyt kun ovet keskuslukolla sulkee, niin vilkut vilahtaa vain apparin puolella.

        Kävin yhdessä autopesupaikassa missä on istuimien pesuimuri, jolla voi ruiskuttaa vettä ja sitten imuroida sen pois. Koetin imuroida jalkatilaa, mutta teho imurissa ei ole kovin suuri ja vesi edelleen pursuaa pintaan kun takamattoa etupenkin istuinkiskon paikkeilta painaa.

        Tänään auto kävi muiden hommien vuoksi Mersuja tekevällä ei virallisella pajalla.

        Apparin jalkatilassa 'pelkopellin' takapuolella on kuulema yksi rele kiinni, joka ohjaa hätävilkkuja ja keskuslukitusta ja palattuani tarkistin sen, mutta näyttää täysin kuivalta eikä liittimissä ole hapettumien merkkejä.

        Apparin puolella ei mene johtoja lattialla penkin alla, mutta rintapellistä piuhanippu kulkee kynnyksen sivulistan alle, eli vesialuetta korkeammalla.

        Pitäisi ilmeisesti löytää joku paja joka saisi mattoja pitävät listat ehjinä pois ja ottaisi etuistuimen kiskoineen pois, jotta alustan ja matot saisi kunnolla kuivattua, sillä vettä siellä edelleen lilluu, ekä näytä olevan ihan heti pois haihtumassa.

        Ps. Nyt vaikutta että kuumaa ilmaa ei tahdo puhaltaa, vaan maxi-lämmöilläkin pelkää haaleaa ilmaa. Huomasin kun olen koettanut ajaessa ohjata oikealle alas kuumaa ilmaa ja lisäksi tarkoituksena oli jättää auto käymään lämmitys korkealla ja suuttimet alas kodistettuna tunniksi pariksi ja ikkunat raollaan, toivoen edes osittaista kuivatusta.

        Myös ilmastointihuolto pitää teettää, sillä kaasut ovat karkuteillä, toivottavasti kompura ei ole hirttänyt kiinni.

        Kun tekee lyhyitä suht' voimakkaita jarrutuskokeita ykkösellä ja pakilla, niin edelleenkin vesi kevyesti loiskuu jossakin apparin penkin alla, mikä lie potero siellä mahtanee olla ... Edessä matto päältä melko kuiva, mutta alapuolelta ilmeisemmin eri juttu.


    • sähköhäikkä

      Tulvaongelma on sitten ainakin vähäksi aikaa reilassa, kaikki huolella puhdistettu ja nyt vettä saa sataa aivan rauhassa.

      Nostin veisikaukkalon kaikkki katteet pois ja siellä on kaksi poistokanavaa, yksi apparin nurkassa ja sitten toinen keskellä, joka laskee vedet vaihdelaatikon päälle. Tuo keskellä olevakin oli täysin tukossa ja sen avaaminen oli hieman hankala homma kun sinne on vaikea päästä käsiksi ja kun vaijerit ymv. vermeet eivät hommassa auttaneet.

      Lämppärin ilmanottoaukko (noin 12 cm x 20cm) on vesikaukalossa avoimenaan ja veden nousetessa vesi menee suoraan sisälle ja lämpppärin moottorille ja sielä jalkatilaan saakka. Kyllä siihen olisi saanut korotetun esteen / reunuksen helposti piirtää ja valmistaa.

      Nyt täytyy sitten katsoa josko pitää tuo yksi rele kokeeksi uusia ja katsoa miten saisi lattian mattoineen kuivaksi ...

    • Anonyymi

      Sormi on hipaisit hätävilkku kolmioon, paina punasta kolmiota. Vilkut sammuvat

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5004
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      23
      4083
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2371
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2184
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1978
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1878
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1567
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1209
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1144
    Aihe